..: Tarif 2011 Českých drah: zlevnění, zdražení, nebo začátek změn :..

Jízdní řád 2010/2011 ČD/ŠZDC, foto: České dráhy Praha — Jednotlivé železniční správy mívají ve zvyku souběžně se změnou jízdních řádů upravovat i svůj tarif jízdenek. U Českých drah tato změna nastane 12. prosince souběžně s počátkem platnosti jízdního řádu 2010/2011. Některé dílčí a bombasticky komentované změny přinesl na svých stránkách deník iDnes, popř. unikly na diskusní fóra. Celkový pohled na změny struktury slev a nabídek si můžete udělat až nyní. Jak jsme uvedli pro Události České televize, ceník obyčejného jízdného se nemění a zachovány jsou i dosavadní z něj nabízené slevy jako je 25% zákaznická či 45% žákovská. ČD naopak představily koncept relačních jízdenek SporoTiket Česko, zákaznickou In–kartu/Rail+ s 50% slevou na doklady pro jednotlivé jízdy, kterou po pořízení příslušné slevové aplikace může využívat každý bez rozdílu věku, nebo tzv. regionální jízdenky ČD Net Region a další změny, které rozhodně stojí za komentář.

Změnu tarifu České dráhy vysvětlují zejména měnícími se podmínkami na trhu. Náměstek pro obchod a marketing Miroslav Šebeňa odhalil, co vše zlevňuje či naopak zdražuje provoz ČD. Jednoznačně se jedná o „výrobní“ cenu produktu v podobně cen trakční elektřiny a nafty. V tomto ohledu ale nedochází ke krátkodobým výkyvům, protože dráhy si tyto komodity nakupují smluvně na delší období dopředu, popř. nově pomocí elektronické aukce. V průběhu roku 2010 se zvýšily obě sazby DPH na 10, resp. 20 %. Na vnitrostátní jízdné je aplikována snížená sazba, mezinárodní jízdné je od DPH ze zákona osvobozeno. Samotné dráhy přiznávají, že ztráty jim způsobuje i pouhý fakt podinvestovaného vozového parku, který tak degraduje kvalitu produktu. Příklad s vlaky EuroCity/InterCity mezi Prahou a Ostravou, které s kvalitou poslední 3 roky bojují, se tak přímo nabízí. Bez překvapení je i nezanedbatelný vliv eura; mezinárodní jízdné má ceny stanovené právě v euru a na koruny se zpětně přepočítává. Při současné silné koruně tak dráhy tratí. Nicméně musíme poznamenat, že v polovině dubna tohoto roku díky cenám mezinárodních jízdenek si tržby mimořádně vylepšily. Až dvacetimilionové tržby jim přineslo zastavení leteckého provozu kvůli aktivní islandské sopce. Kusé informace o hospodaření ČD hovoří o růstu tržeb o 120 mil. korun mezi lednem až zářím roku 2010.

ČD Přehled slev, foto: České dráhy ČD Rozcestník jízdného, foto: České dráhy

Plošná úprava jízdného se nekoná, stejně jako tomu nebylo poslední dvě prosincové změny jízdího řádu. Obyčejné jízdné stanovuje výměrem ministerstvo financí. Zachována je i 25% zákaznická a 45% žákovská sleva z něj. Místo toho se České dráhy pouští do postupné, ale kompletní změny struktury vlastních komerčních nabídek. Bude to tak trochu veletoč, kdy se budou slučovat a přejmenovávat produkty. A náměstek Šebeňa sám prozradil, že na jaře 2011 se dočkáme prvního pilotního produktu s novým jménem a reklamou, ale staronovým konceptem. Který, to se teprve uvidí. Ale již nyní se mohou cestující pokusit zorientovat ve struktuře tarifních nabídek pomocí nově vytvořeného schématu a tabulky, které ČD představily. Nezaručí vám sice výběr vždy na korunu nejvýhodnější jízdenky, ale pro základní přehled je víc než vhodná; rozhodně více než čtyřdílná rosseta představená před rokem.

In–karta: buďme ještě více IN

In–karta s novým designem (od 13. 12. 2009), foto: České dráhy Pamatujete si ještě nabídku In–junior, která mládeži do 26 let nabízela 50% slevu ze základního jízdného a pak byla systémově zrušena v prosinci 2008 ve prospěch aplikace In–zákazník, kterou mladí mohli pořídit za třetinovou cenu? Stejně tak byla stopnuta i pobídka Léto -26, která každému ve věku 15 až 25 let přiznala 50% slevu na obyčejné jízdné po předložení dokladu totožnosti. Nyní se 50% sleva vrací v podobně aplikace IN 50 na In–kartě a pořídit si ji může kdokoliv bez rozdílu věku. Zatímco někdejší In–junior stával cca. 700 korun, nyní si musíte připlatit 1330, resp. 2990 korun ročně. Současně zůstává zachovaná současná zákaznická nabídka s novým názvem IN 25. Jednotlivé tarify lze po letech dokupovat na již existující kartu dle libosti. Je tedy na každém, co mu vyhovuje. Podle shodné jmenné konvence bude aplikace In–gold přejmenována na IN 100 a zdražena o 500 korun. ČD nadále míří i do podnikové sféry, takže se setkáme i s přenosnou variantou IN business. Jestli v tomto výčtu vidíte podobnost se zákaznickou kartou Rakouských spolkových drah (ÖBB) nebo Německých drah (DB), není náhodná. Rakouská ÖSTERREICHcard i německá BahnCard 100 se, na rozdíl od české IN 100, ale nabízí také pro 2. vozovou třídu.

Relační akviziční slevy – tak trochu úplně jinak

Stručně řečeno – meziregionální jízdenky eLiška šly letos asi na dračku. S prosincem 2009 je bylo možné pořídit na trasy nejen mezi krajskými městy, ale na celkem 113 relací v České republice. Pořídit se daly, v dražší cenové variantě, i v den odjezdu a jejich nákup byl podmíněn vlastnictvím In–karty/Rail+ s některou z tarifních aplikací. Kromě toho byl uveden koncept jízdenek SporoTiket, které šlo zakoupit výhradně přes eshop, ale zákaznické karta nebyla potřeba. ČD evidentně vidí v těchto dvou nabídkách duplicitu, takže budou od 12. prosince sloučeny – počet cenových úrovní se zvýší ze 2 na 3 a z každé bude mít zákazník s In–kartou slevu. Nejlevnější kontingent bude možné vykoupit 60 až 6 dní před uskutečněním cesty. Sjednotí se i název, kdy byl zvolen ten hůře zapamatovaltený a doplněn o suffix – SporoTiket Česko. Zákazníci, kteří budou mít nabitý tarif IN 50 a nebudou schopní svou cestu plánovat na týdny dopředu, pak ale přesto nebudou tratit.

Na výlety jinak a možná i trochu dráž

Odhalování tarifních změn začalo vlastně od konce – zdražením jízdenky SoNe+ o 100 korun, tj. 20 korun na osobu, pokud je plně využita. Náměstek Šebeňa na margo tohoto produktu přiznává, že se podle průzkumů využívá zcela jinak, než byl navržen: asi 55 % cestujících jsou jednotlivci nebo dvojice dospělých na dálkových relacích jako je Praha – Ostrava. Pro rodiny je nová cena 550 korun podle průzkumů údajně stále přijatelná. Navíc má kromě víkendů platit i o státních a státem uznávaných svátcích. Samostatní cestující mohou uvažovat o jiných produktech z nabídky. Současně s tím pak byla regionální varianta SoNe platná pouze v osobních a spěšných vlacích zcela zrušena. Alternativou bude ČD Net Region platící ve všech vlacích jednoho kraje, kdy cena bude pro jednotlivé kraje různá. Otázka, jak výhodně nakombinovat pro cestování mezi kraji, se přímo nabízí. ČD vyzdvihují možnost použít tyto regionální jízdenky i v dálkových vlacích.

Co se do tarifu (ne)vešlo…

Pokud cestujete často na zpáteční jízdenky, budou vás stát o jednotky korun dráž. Sleva 10 % byla snížena na 5 %. Podle ČD je pro zákazníky stále výhodná.

Přepracován byl koncept přirážek za služby – „pokuta“ za nákup jízdenek ve vlaku se zvyšuje ze 30 na 40 korun. Odpuštěn je nejen při nákupu doplatku do první třídy, ale nově také držitelům průkazu ZTP nebo ZTP/P a nákupu jízdenek v předprodeji od průvodčího. 50 korunami bude zpoplatněna také služba TeleTiket.

Zlevněny budou místenky pro přepravu kol – budou nabízeny za cenu 15 korun i v rámci tzv. expresních rezervací. Jedná se o částečnou kompenzaci pro cestující cyklisty, pro které se staly povinné rezervace úschovy kol důvodem pro změnu dopravního prostředku. Naopak zvířata nebudou v rámci služby ČD Kurýr přepravována vůbec. ČD to zdůvodňují platnou legislativou.

Do vnitrostátního tarifu se dostala také nabídka VLAK+, díky které šlo cestovat vlakem a autobusem AirportExpress na letiště Praha Ruzyně za cenu jednosměrné jízdenky. Cesta zpět byla po potvrzení jízdenky na letišti zdarma. Nadále bude garantován program odškodnění cestujících pro vlaky vyšší kvality za chyby způsobené dopravcem a garance zajištění náhradní dopravy v případě ujetí posledního přípoje. Tento program dráhy spustily v září tohoto roku.

Přílohy: Zavedení SporoTiket Česko (PDF, 1.5 MB)

Zdroj: České dráhy – tiskové zprávy a tarifní ujednání platná od 12. prosince 2010; ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 23.11.2010 (17:18)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 17      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M@ra 
25.11.2010 (13:58)  
Re: babilon

Určitě bych radši jezdil za 3 Kč/oskm v perfektně fungujícím dopravním systému, než cestoval jako tady na úrovni Balkánu a díval se, jak se ruší doprava a jedna trať za druhou.
registrovaný uživatel Oto 
25.11.2010 (13:34)  
Jugy: to přece záleží na tom, jak v tarifu skládání slev definujete. Teoreticky můžete stejně tak dobře slevy skládat násobením (sleva 30%+sleva 40% = sleva 58%), jako slevy sčítat při stejném základu (sleva 30%+sleva 40% = sleva 70%), nebo je skládat funkcí max() (sleva 30%+sleva 40% = sleva 40%).

Pravda, první a třetí způsob jsou obvyklejší, to ale druhý způsob nevylučuje. Akorát u toho druhého způsobu si musíte dát pozor, abyste se nedostal do záporu :-)
registrovaný uživatel M 
25.11.2010 (13:26)  
No dobry, ale Sim to zcela zjevne myslel ve smyslu 16 a potom dalsich 50...
registrovaný uživatel Jugy  mail  
25.11.2010 (13:10)  
16% + 50% JE 66%. Akorát že sleva 50% z jízdenky zlevněné o 16% NENÍ 66%. Je to 58%.

Jednoduchý příklad:
Základní cena jízdenky: 100 Kč
Sleva 16% = snížená cena 84 Kč
50% sleva ze snížené ceny = 42 Kč (tj. 58% sleva ze základní ceny)

Ona ta povinná maturita z matematiky asi k něčemu bude :-)
registrovaný uživatel M 
25.11.2010 (12:16)  
Sim - souhlasim s tema procentama na vsechno vicemene. Akorat bych snad jen dodal a upresnil, ze 16% + 50% neni 66% :-)
25.11.2010 (12:07)  
Jediné, co mě napadá, je třeba cesta spojem EC Břeclav – Č.Třebová
No právě, jedno z mála rozumných použití regionálních jízdenek je jejich použití pro dálkové cesty, což tak nějak popírá smysl těchto jízdenek.
25.11.2010 (11:59)  
R-A: InSenior nabízí slevu 100 % v osobních a spěšných vlacích.
25.11.2010 (11:46)  
Sim
Zhruba tak to mají DB s BahnCard25 a 50.
Musím přiznat, že také nechápu, pro koho může být IN50 výhodná. Dálkové cesty si lidé IMHO plánují předem, takže sporotiket, a na denní dojíždění jsou traťové jízdenky. Přitom na obojí nabízí IN50 stejnou slevu jako IN25.
Stejně tak nechápu proč roční In-senior stojí stejně jako tříletá IN25, když obě nabízí stejnou slevu 25%.

Miroslav Zikmund
Zajímavé je, že dle EUlogiky se zvířata musí přepravovat v klimatizovaném voze, ale lidé nikoliv :)

Abych tady jen nerejpal: líbí se mi sporotiket pro nekartáře i v den odjezdu a velice se mi líbí expresní rezervace pro kolo.
registrovaný uživatel Sim 
25.11.2010 (11:37)  
Nejsem si jist, zda to bylo mysleno takhle, predpokladam ze ano - Otova myslenka na IN25 = sleva 25% na vse a IN50 = sleva 50% na vse. ... me to prijde jako naprosto dokonale, pokud by to takto bylo:
- klidne vcetne relacnich slev. Nemam kartu = mam narok na relacni slevu, ktera treba muze cinit 16%. Mam IN25, budu mit slevu 25+16=41% ... mam-li IN50, bude sleva pro me 16+50=66%
- vcetne !vsech! vnitrostatnich useku na mistenky, lehatka, luzka (proste obecne rezervace) bez podrazu ve smyslu "nulova cena povinne mistenky" - to totiz kazdeho jen vytoci.
- vcetne duchodcovskych, studendtskych, tratovych (a jinych podobnych) slev ... mas IN25 a jsi studak? secti si slevu za "studenta" a pricti slevu z karty
- vcetne CDnetu, Regionetu, SoNecek, ale i Lidlenek, globuli a podobnych zalezitosti - pri vystaveni poukazky v prodejne by kupujici zaplatil plnou cenu, pri vymene poukazky za jizdenku (bez ktere to dosud stejne nejde) by se vratil obnos odpovidajici sleve, pokud by se cestujici "spokojil" s verzi In25 nebo In50.

Problemy s aplikaci tohoto vidim dva:
- u skupinovych jizdenek (kam radim treba i SoNecko) by byl asi docela problem, pokud pojedou 4 lidi, z nichz 1 nema nic, dva maji IN50 a jeden In25
- bylo by to prilis jednoduche a pruhledne na to, aby se v takovem systemu cenotvorbou zabyval soucasny pocet lidi, takze v ramci "podpory zamestnanosti" na to nikdo nepristoupi, vzdyt jde o relativne tepla mistecka :-)

Navic by tento system mohl byt doplnen o dalsi level "IN vernostni", kde by za kazdou utracenou stokorunu naskocilo 1% slevy pro obdobi rekneme pristiho mesice. Nebyl by potreba vstupni poplatek jako i IN soucasne (lepe receno, byl by jen symbolicky za vystaveni karty) a system by byl klasicky komercni - cim vic utratis, tim vetsi slevu mas na priste ... tusim ze tohle dobre funguje u telefonnich operatoru.
25.11.2010 (11:02)  
... Švýcarsku, kde je základní jízdné cca 5x vyšší a sleva platí skoro na všechno?
Opravdu je vám milejší 5x vyšší jízdné a slevu 50 % za babku?
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 17      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko