..: Tarif 2011 Českých drah: zlevnění, zdražení, nebo začátek změn :..

Jízdní řád 2010/2011 ČD/ŠZDC, foto: České dráhy Praha — Jednotlivé železniční správy mívají ve zvyku souběžně se změnou jízdních řádů upravovat i svůj tarif jízdenek. U Českých drah tato změna nastane 12. prosince souběžně s počátkem platnosti jízdního řádu 2010/2011. Některé dílčí a bombasticky komentované změny přinesl na svých stránkách deník iDnes, popř. unikly na diskusní fóra. Celkový pohled na změny struktury slev a nabídek si můžete udělat až nyní. Jak jsme uvedli pro Události České televize, ceník obyčejného jízdného se nemění a zachovány jsou i dosavadní z něj nabízené slevy jako je 25% zákaznická či 45% žákovská. ČD naopak představily koncept relačních jízdenek SporoTiket Česko, zákaznickou In–kartu/Rail+ s 50% slevou na doklady pro jednotlivé jízdy, kterou po pořízení příslušné slevové aplikace může využívat každý bez rozdílu věku, nebo tzv. regionální jízdenky ČD Net Region a další změny, které rozhodně stojí za komentář.

Změnu tarifu České dráhy vysvětlují zejména měnícími se podmínkami na trhu. Náměstek pro obchod a marketing Miroslav Šebeňa odhalil, co vše zlevňuje či naopak zdražuje provoz ČD. Jednoznačně se jedná o „výrobní“ cenu produktu v podobně cen trakční elektřiny a nafty. V tomto ohledu ale nedochází ke krátkodobým výkyvům, protože dráhy si tyto komodity nakupují smluvně na delší období dopředu, popř. nově pomocí elektronické aukce. V průběhu roku 2010 se zvýšily obě sazby DPH na 10, resp. 20 %. Na vnitrostátní jízdné je aplikována snížená sazba, mezinárodní jízdné je od DPH ze zákona osvobozeno. Samotné dráhy přiznávají, že ztráty jim způsobuje i pouhý fakt podinvestovaného vozového parku, který tak degraduje kvalitu produktu. Příklad s vlaky EuroCity/InterCity mezi Prahou a Ostravou, které s kvalitou poslední 3 roky bojují, se tak přímo nabízí. Bez překvapení je i nezanedbatelný vliv eura; mezinárodní jízdné má ceny stanovené právě v euru a na koruny se zpětně přepočítává. Při současné silné koruně tak dráhy tratí. Nicméně musíme poznamenat, že v polovině dubna tohoto roku díky cenám mezinárodních jízdenek si tržby mimořádně vylepšily. Až dvacetimilionové tržby jim přineslo zastavení leteckého provozu kvůli aktivní islandské sopce. Kusé informace o hospodaření ČD hovoří o růstu tržeb o 120 mil. korun mezi lednem až zářím roku 2010.

ČD Přehled slev, foto: České dráhy ČD Rozcestník jízdného, foto: České dráhy

Plošná úprava jízdného se nekoná, stejně jako tomu nebylo poslední dvě prosincové změny jízdího řádu. Obyčejné jízdné stanovuje výměrem ministerstvo financí. Zachována je i 25% zákaznická a 45% žákovská sleva z něj. Místo toho se České dráhy pouští do postupné, ale kompletní změny struktury vlastních komerčních nabídek. Bude to tak trochu veletoč, kdy se budou slučovat a přejmenovávat produkty. A náměstek Šebeňa sám prozradil, že na jaře 2011 se dočkáme prvního pilotního produktu s novým jménem a reklamou, ale staronovým konceptem. Který, to se teprve uvidí. Ale již nyní se mohou cestující pokusit zorientovat ve struktuře tarifních nabídek pomocí nově vytvořeného schématu a tabulky, které ČD představily. Nezaručí vám sice výběr vždy na korunu nejvýhodnější jízdenky, ale pro základní přehled je víc než vhodná; rozhodně více než čtyřdílná rosseta představená před rokem.

In–karta: buďme ještě více IN

In–karta s novým designem (od 13. 12. 2009), foto: České dráhy Pamatujete si ještě nabídku In–junior, která mládeži do 26 let nabízela 50% slevu ze základního jízdného a pak byla systémově zrušena v prosinci 2008 ve prospěch aplikace In–zákazník, kterou mladí mohli pořídit za třetinovou cenu? Stejně tak byla stopnuta i pobídka Léto -26, která každému ve věku 15 až 25 let přiznala 50% slevu na obyčejné jízdné po předložení dokladu totožnosti. Nyní se 50% sleva vrací v podobně aplikace IN 50 na In–kartě a pořídit si ji může kdokoliv bez rozdílu věku. Zatímco někdejší In–junior stával cca. 700 korun, nyní si musíte připlatit 1330, resp. 2990 korun ročně. Současně zůstává zachovaná současná zákaznická nabídka s novým názvem IN 25. Jednotlivé tarify lze po letech dokupovat na již existující kartu dle libosti. Je tedy na každém, co mu vyhovuje. Podle shodné jmenné konvence bude aplikace In–gold přejmenována na IN 100 a zdražena o 500 korun. ČD nadále míří i do podnikové sféry, takže se setkáme i s přenosnou variantou IN business. Jestli v tomto výčtu vidíte podobnost se zákaznickou kartou Rakouských spolkových drah (ÖBB) nebo Německých drah (DB), není náhodná. Rakouská ÖSTERREICHcard i německá BahnCard 100 se, na rozdíl od české IN 100, ale nabízí také pro 2. vozovou třídu.

Relační akviziční slevy – tak trochu úplně jinak

Stručně řečeno – meziregionální jízdenky eLiška šly letos asi na dračku. S prosincem 2009 je bylo možné pořídit na trasy nejen mezi krajskými městy, ale na celkem 113 relací v České republice. Pořídit se daly, v dražší cenové variantě, i v den odjezdu a jejich nákup byl podmíněn vlastnictvím In–karty/Rail+ s některou z tarifních aplikací. Kromě toho byl uveden koncept jízdenek SporoTiket, které šlo zakoupit výhradně přes eshop, ale zákaznické karta nebyla potřeba. ČD evidentně vidí v těchto dvou nabídkách duplicitu, takže budou od 12. prosince sloučeny – počet cenových úrovní se zvýší ze 2 na 3 a z každé bude mít zákazník s In–kartou slevu. Nejlevnější kontingent bude možné vykoupit 60 až 6 dní před uskutečněním cesty. Sjednotí se i název, kdy byl zvolen ten hůře zapamatovaltený a doplněn o suffix – SporoTiket Česko. Zákazníci, kteří budou mít nabitý tarif IN 50 a nebudou schopní svou cestu plánovat na týdny dopředu, pak ale přesto nebudou tratit.

Na výlety jinak a možná i trochu dráž

Odhalování tarifních změn začalo vlastně od konce – zdražením jízdenky SoNe+ o 100 korun, tj. 20 korun na osobu, pokud je plně využita. Náměstek Šebeňa na margo tohoto produktu přiznává, že se podle průzkumů využívá zcela jinak, než byl navržen: asi 55 % cestujících jsou jednotlivci nebo dvojice dospělých na dálkových relacích jako je Praha – Ostrava. Pro rodiny je nová cena 550 korun podle průzkumů údajně stále přijatelná. Navíc má kromě víkendů platit i o státních a státem uznávaných svátcích. Samostatní cestující mohou uvažovat o jiných produktech z nabídky. Současně s tím pak byla regionální varianta SoNe platná pouze v osobních a spěšných vlacích zcela zrušena. Alternativou bude ČD Net Region platící ve všech vlacích jednoho kraje, kdy cena bude pro jednotlivé kraje různá. Otázka, jak výhodně nakombinovat pro cestování mezi kraji, se přímo nabízí. ČD vyzdvihují možnost použít tyto regionální jízdenky i v dálkových vlacích.

Co se do tarifu (ne)vešlo…

Pokud cestujete často na zpáteční jízdenky, budou vás stát o jednotky korun dráž. Sleva 10 % byla snížena na 5 %. Podle ČD je pro zákazníky stále výhodná.

Přepracován byl koncept přirážek za služby – „pokuta“ za nákup jízdenek ve vlaku se zvyšuje ze 30 na 40 korun. Odpuštěn je nejen při nákupu doplatku do první třídy, ale nově také držitelům průkazu ZTP nebo ZTP/P a nákupu jízdenek v předprodeji od průvodčího. 50 korunami bude zpoplatněna také služba TeleTiket.

Zlevněny budou místenky pro přepravu kol – budou nabízeny za cenu 15 korun i v rámci tzv. expresních rezervací. Jedná se o částečnou kompenzaci pro cestující cyklisty, pro které se staly povinné rezervace úschovy kol důvodem pro změnu dopravního prostředku. Naopak zvířata nebudou v rámci služby ČD Kurýr přepravována vůbec. ČD to zdůvodňují platnou legislativou.

Do vnitrostátního tarifu se dostala také nabídka VLAK+, díky které šlo cestovat vlakem a autobusem AirportExpress na letiště Praha Ruzyně za cenu jednosměrné jízdenky. Cesta zpět byla po potvrzení jízdenky na letišti zdarma. Nadále bude garantován program odškodnění cestujících pro vlaky vyšší kvality za chyby způsobené dopravcem a garance zajištění náhradní dopravy v případě ujetí posledního přípoje. Tento program dráhy spustily v září tohoto roku.

Přílohy: Zavedení SporoTiket Česko (PDF, 1.5 MB)

Zdroj: České dráhy – tiskové zprávy a tarifní ujednání platná od 12. prosince 2010; ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 23.11.2010 (17:18)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 ... 17      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Sim 
25.11.2010 (15:47)  
M > ja to prave myslel jako proste scitani slev ... tedy ze by kazda (byt teoreticka) procentualni sleva vychazela ze zakladniho jizdneho a velmi snadno by slo zjistit, ktera kombinace slev je pro co vyhodnejsi - aniz bych znal konkretni castku, ze ktere to pocitam.

Tedy napriklad, zda je lepsi pouzit "student" v kombinaci s IN 25, nebo zpatecni s IN50, pripadne esi se mi nebude spis rentovat skupinova zpatecni...
registrovaný uživatel D_N 
25.11.2010 (15:46)  
Já si naopak myslím, že in-50 je to, co tu velice chybělo. Ona totiž sleva 25% byla jen taková symbolická a i se slevou to ve spoustě případů vycházelo dráž než autobus. Že se za 2990 Kč každému nevyplatí je celkem přirozené, kdyby se to mělo vyplatit každému, mohlo by se rovnou snížit obyčejné jízdné. Systémově je to krok správným směrem. Co je nesystémové, jak už psali jiní, je to, že to neplatí na všechno - na každý typ jízdenky je jiná sleva a to způsobuje tu nepřehlednost. V ideálním případě by měla být stejná sleva na vše od obyčejných jízdenek přes traťovky, síťovky po IDS jízdenky (a tudíž i na regionální busy a MHD ve městech). A pak klidně i trochu zvýšit tu základní cenovou úroveň.
25.11.2010 (15:42)  
Autkarta za 3000 Kč je dobrý vtip - kolik lidí ji asi využije
Tipuji, že několikanásobně víc lidí, než In100.
25.11.2010 (15:41)  
V tom novém tuctu dokonale přehledných ceníků ČD jsem nenašel ceny nových SporoTiketů.
Oto je krásně zpracoval do map, odkazy jsem dal na http://babitron.ic.cz
registrovaný uživatel M@ra 
25.11.2010 (15:00)  
Autkarta za 3000 Kč je dobrý vtip - kolik lidí ji asi využije, když průměrná přeprava vlakem je 700 km/rok (medián ještě míň)? To najedu autem za tejden. Rád bych jezdil víc vlakem, i kdyby to stálo víc, ale hlavně trochu (kvalitně) jezdilo...

V CH když nejedou vlaky, tak je nahradí busy a sleva platí dál. U nás i když je "náhrada", tak úplně mimo systém. Tady je skoro ve všem totální chaos, od vlaků po pražskou radnici a nikomu to snad už ani nevadí.

M: Radši si opakuj násobilku (německy Einmaleins, albánsky netušíM. :)
registrovaný uživatel Oto 
25.11.2010 (14:47)  
V tom novém tuctu dokonale přehledných ceníků ČD jsem nenašel ceny nových SporoTiketů.

Copak ceny, ale v celém novém předpise TR10 se slovo SporoTiket vůbec nevyskytuje (!). Jediný zdroj o SporoTiketu jsou různá prohlášení v tiskových zprávách a to podivné uniklé PDFko (je přiloženo ke článku), které navíc obsahuje zjevné chyby.
25.11.2010 (14:33)  
Robert–Antonio "Musím přiznat, že také nechápu, pro koho může být IN50 výhodná. Dálkové cesty si lidé IMHO plánují předem, takže sporotiket, a na denní dojíždění jsou traťové jízdenky."

Tahle tvrzení fakt decentně kulhá. Proč by se všechny dálkové cesty (a můžeme se hádat, od kolika km je to dálková cesta, musely plánovat dny nebo týdny dopředu? Asi jsem jediný, kdo se dozví, že musí třeba hned další den domů, do ostravské kanceláře nebo na tiskovou konferenci do Brna... IN 50 beru jako nejlepší nabídku v poměru nabízená sleva / flexibilita.
25.11.2010 (14:18)  
V tom novém tuctu dokonale přehledných ceníků ČD jsem nenašel ceny nových SporoTiketů.

Dále jsem nikde nenašel informaci, za kolik bude možné upgradovat stávající in-25 na in-50 (novou in-25 jsem si pořídil velmi čerstvě a už dnes nevím, jestli jsem udělal dobře).

Tarif není ani tak nepřehledný, jako je nekoncepční. Udivuje mě, že ačkoli se překopává i několikrát ročně (možná tou frekvencí ČD usilují o světový rekord), vždy se tu najdou tací, kteří právě tu aktuální podobu označují za skvělou stylem "Ber, nebo nech ležet!".

A přitom se v aktuálním tarifu často neorientují ani sami zaměstnanci ČD, natož aby aktivně nabízeli produkt, který je pro daného zákazníka nejvýhodnější.

Kdyby se alespoň někdo rozhodl začlenit určení ceny do IDOSu. Člověk by akorát v parametrech spojení zaškrtnul, které průkazy vlastní (in-X, studentský), případně kolik lidí pojede, a IDOS by s ohledem na datum a čas vyplivnul nejvýhodnější kombinaci jízdného, ideálně s možností jízdenky hned zakoupit.
registrovaný uživatel D_N 
25.11.2010 (14:18)  
Ve Svycarsku totiz maji mnohem vice trati nez u nas a ani jednu tam nikdy nezavreli, ze?

V tom Švýcarsku, ale i Německu ta sleva hlavně platí i na busy a MHD, takže to tolik nevadí, když se nějaká trať zavře.
registrovaný uživatel M 
25.11.2010 (14:09)  
Jasne... Ve Svycarsku totiz maji mnohem vice trati nez u nas a ani jednu tam nikdy nezavreli, ze?
A nejbliz ke Svycarsku (ale i k tomu Balkanu) jsi za poslednich 10 let byl na Lipne, resp. Novych Mlynech...
  1 2 3 4 5 6 ... 17      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko