..: Tarif 2011 Českých drah: zlevnění, zdražení, nebo začátek změn :..

Jízdní řád 2010/2011 ČD/ŠZDC, foto: České dráhy Praha — Jednotlivé železniční správy mívají ve zvyku souběžně se změnou jízdních řádů upravovat i svůj tarif jízdenek. U Českých drah tato změna nastane 12. prosince souběžně s počátkem platnosti jízdního řádu 2010/2011. Některé dílčí a bombasticky komentované změny přinesl na svých stránkách deník iDnes, popř. unikly na diskusní fóra. Celkový pohled na změny struktury slev a nabídek si můžete udělat až nyní. Jak jsme uvedli pro Události České televize, ceník obyčejného jízdného se nemění a zachovány jsou i dosavadní z něj nabízené slevy jako je 25% zákaznická či 45% žákovská. ČD naopak představily koncept relačních jízdenek SporoTiket Česko, zákaznickou In–kartu/Rail+ s 50% slevou na doklady pro jednotlivé jízdy, kterou po pořízení příslušné slevové aplikace může využívat každý bez rozdílu věku, nebo tzv. regionální jízdenky ČD Net Region a další změny, které rozhodně stojí za komentář.

Změnu tarifu České dráhy vysvětlují zejména měnícími se podmínkami na trhu. Náměstek pro obchod a marketing Miroslav Šebeňa odhalil, co vše zlevňuje či naopak zdražuje provoz ČD. Jednoznačně se jedná o „výrobní“ cenu produktu v podobně cen trakční elektřiny a nafty. V tomto ohledu ale nedochází ke krátkodobým výkyvům, protože dráhy si tyto komodity nakupují smluvně na delší období dopředu, popř. nově pomocí elektronické aukce. V průběhu roku 2010 se zvýšily obě sazby DPH na 10, resp. 20 %. Na vnitrostátní jízdné je aplikována snížená sazba, mezinárodní jízdné je od DPH ze zákona osvobozeno. Samotné dráhy přiznávají, že ztráty jim způsobuje i pouhý fakt podinvestovaného vozového parku, který tak degraduje kvalitu produktu. Příklad s vlaky EuroCity/InterCity mezi Prahou a Ostravou, které s kvalitou poslední 3 roky bojují, se tak přímo nabízí. Bez překvapení je i nezanedbatelný vliv eura; mezinárodní jízdné má ceny stanovené právě v euru a na koruny se zpětně přepočítává. Při současné silné koruně tak dráhy tratí. Nicméně musíme poznamenat, že v polovině dubna tohoto roku díky cenám mezinárodních jízdenek si tržby mimořádně vylepšily. Až dvacetimilionové tržby jim přineslo zastavení leteckého provozu kvůli aktivní islandské sopce. Kusé informace o hospodaření ČD hovoří o růstu tržeb o 120 mil. korun mezi lednem až zářím roku 2010.

ČD Přehled slev, foto: České dráhy ČD Rozcestník jízdného, foto: České dráhy

Plošná úprava jízdného se nekoná, stejně jako tomu nebylo poslední dvě prosincové změny jízdího řádu. Obyčejné jízdné stanovuje výměrem ministerstvo financí. Zachována je i 25% zákaznická a 45% žákovská sleva z něj. Místo toho se České dráhy pouští do postupné, ale kompletní změny struktury vlastních komerčních nabídek. Bude to tak trochu veletoč, kdy se budou slučovat a přejmenovávat produkty. A náměstek Šebeňa sám prozradil, že na jaře 2011 se dočkáme prvního pilotního produktu s novým jménem a reklamou, ale staronovým konceptem. Který, to se teprve uvidí. Ale již nyní se mohou cestující pokusit zorientovat ve struktuře tarifních nabídek pomocí nově vytvořeného schématu a tabulky, které ČD představily. Nezaručí vám sice výběr vždy na korunu nejvýhodnější jízdenky, ale pro základní přehled je víc než vhodná; rozhodně více než čtyřdílná rosseta představená před rokem.

In–karta: buďme ještě více IN

In–karta s novým designem (od 13. 12. 2009), foto: České dráhy Pamatujete si ještě nabídku In–junior, která mládeži do 26 let nabízela 50% slevu ze základního jízdného a pak byla systémově zrušena v prosinci 2008 ve prospěch aplikace In–zákazník, kterou mladí mohli pořídit za třetinovou cenu? Stejně tak byla stopnuta i pobídka Léto -26, která každému ve věku 15 až 25 let přiznala 50% slevu na obyčejné jízdné po předložení dokladu totožnosti. Nyní se 50% sleva vrací v podobně aplikace IN 50 na In–kartě a pořídit si ji může kdokoliv bez rozdílu věku. Zatímco někdejší In–junior stával cca. 700 korun, nyní si musíte připlatit 1330, resp. 2990 korun ročně. Současně zůstává zachovaná současná zákaznická nabídka s novým názvem IN 25. Jednotlivé tarify lze po letech dokupovat na již existující kartu dle libosti. Je tedy na každém, co mu vyhovuje. Podle shodné jmenné konvence bude aplikace In–gold přejmenována na IN 100 a zdražena o 500 korun. ČD nadále míří i do podnikové sféry, takže se setkáme i s přenosnou variantou IN business. Jestli v tomto výčtu vidíte podobnost se zákaznickou kartou Rakouských spolkových drah (ÖBB) nebo Německých drah (DB), není náhodná. Rakouská ÖSTERREICHcard i německá BahnCard 100 se, na rozdíl od české IN 100, ale nabízí také pro 2. vozovou třídu.

Relační akviziční slevy – tak trochu úplně jinak

Stručně řečeno – meziregionální jízdenky eLiška šly letos asi na dračku. S prosincem 2009 je bylo možné pořídit na trasy nejen mezi krajskými městy, ale na celkem 113 relací v České republice. Pořídit se daly, v dražší cenové variantě, i v den odjezdu a jejich nákup byl podmíněn vlastnictvím In–karty/Rail+ s některou z tarifních aplikací. Kromě toho byl uveden koncept jízdenek SporoTiket, které šlo zakoupit výhradně přes eshop, ale zákaznické karta nebyla potřeba. ČD evidentně vidí v těchto dvou nabídkách duplicitu, takže budou od 12. prosince sloučeny – počet cenových úrovní se zvýší ze 2 na 3 a z každé bude mít zákazník s In–kartou slevu. Nejlevnější kontingent bude možné vykoupit 60 až 6 dní před uskutečněním cesty. Sjednotí se i název, kdy byl zvolen ten hůře zapamatovaltený a doplněn o suffix – SporoTiket Česko. Zákazníci, kteří budou mít nabitý tarif IN 50 a nebudou schopní svou cestu plánovat na týdny dopředu, pak ale přesto nebudou tratit.

Na výlety jinak a možná i trochu dráž

Odhalování tarifních změn začalo vlastně od konce – zdražením jízdenky SoNe+ o 100 korun, tj. 20 korun na osobu, pokud je plně využita. Náměstek Šebeňa na margo tohoto produktu přiznává, že se podle průzkumů využívá zcela jinak, než byl navržen: asi 55 % cestujících jsou jednotlivci nebo dvojice dospělých na dálkových relacích jako je Praha – Ostrava. Pro rodiny je nová cena 550 korun podle průzkumů údajně stále přijatelná. Navíc má kromě víkendů platit i o státních a státem uznávaných svátcích. Samostatní cestující mohou uvažovat o jiných produktech z nabídky. Současně s tím pak byla regionální varianta SoNe platná pouze v osobních a spěšných vlacích zcela zrušena. Alternativou bude ČD Net Region platící ve všech vlacích jednoho kraje, kdy cena bude pro jednotlivé kraje různá. Otázka, jak výhodně nakombinovat pro cestování mezi kraji, se přímo nabízí. ČD vyzdvihují možnost použít tyto regionální jízdenky i v dálkových vlacích.

Co se do tarifu (ne)vešlo…

Pokud cestujete často na zpáteční jízdenky, budou vás stát o jednotky korun dráž. Sleva 10 % byla snížena na 5 %. Podle ČD je pro zákazníky stále výhodná.

Přepracován byl koncept přirážek za služby – „pokuta“ za nákup jízdenek ve vlaku se zvyšuje ze 30 na 40 korun. Odpuštěn je nejen při nákupu doplatku do první třídy, ale nově také držitelům průkazu ZTP nebo ZTP/P a nákupu jízdenek v předprodeji od průvodčího. 50 korunami bude zpoplatněna také služba TeleTiket.

Zlevněny budou místenky pro přepravu kol – budou nabízeny za cenu 15 korun i v rámci tzv. expresních rezervací. Jedná se o částečnou kompenzaci pro cestující cyklisty, pro které se staly povinné rezervace úschovy kol důvodem pro změnu dopravního prostředku. Naopak zvířata nebudou v rámci služby ČD Kurýr přepravována vůbec. ČD to zdůvodňují platnou legislativou.

Do vnitrostátního tarifu se dostala také nabídka VLAK+, díky které šlo cestovat vlakem a autobusem AirportExpress na letiště Praha Ruzyně za cenu jednosměrné jízdenky. Cesta zpět byla po potvrzení jízdenky na letišti zdarma. Nadále bude garantován program odškodnění cestujících pro vlaky vyšší kvality za chyby způsobené dopravcem a garance zajištění náhradní dopravy v případě ujetí posledního přípoje. Tento program dráhy spustily v září tohoto roku.

Přílohy: Zavedení SporoTiket Česko (PDF, 1.5 MB)

Zdroj: České dráhy – tiskové zprávy a tarifní ujednání platná od 12. prosince 2010; ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 23.11.2010 (17:18)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 5 6 7 8 9 ... 17      Zpráv na stránku:   
25.11.2010 (0:03)  
vetsinu lidi ten tarif jako celej nezajima a zajima se jen o to svoje
Ten, kdo se o tarif nezajímá, si najde spojení, koukne na obyčejnou cenu, protočí se mu panenky, koukne na zákaznickou cenu, zjistí (už musí sám hledat), že k tomu potřebuje nějakou poměrně drahou kartu, o které už několikrát četl a slyšel, že ČD s "kartáři" vyběhla, a jde jinam.
Ano, tarif může být složitý, ale jednotlivé nabídky musejí být jednoduché a musejí být aktivně nabízeny! Ani jedno ani druhé na ČD není.
registrovaný uživatel MC 
24.11.2010 (23:55)  
Jeste to vypada, ze zrusi bonusy za bezobsluzne odbaveni (3%+3%), resp. v boxu Primo na slevu na http://www.cd.cz/vnitrostatni-cestovani/jizdenka/default.htm# alespon pribyla poznamka "do 11. 12. 2010".
registrovaný uživatel Oto 
24.11.2010 (23:52)  
... stejne nikdo bez pomoci vyhledavace nezjisti, kolik ta konkretni jizdenka (na neznamou trasu) stoji

No a to je právě ono! Takový vyhledávač tu není - orientace v tom složitém tarifu je tak ponechána plně na zákazníkovi. U takových letadel jsou tarify ve skutečnosti složité neuvěřitelně - ale vyhledávače si s nimi poradí.
registrovaný uživatel M 
24.11.2010 (23:42)  
Ja z toho zadny zavery nedelam. Teda krome toho, ze slozitost/jednoduchost tarifu nehraje zadnou roli, protoze vetsinu lidi ten tarif jako celej nezajima a zajima se jen o to svoje. Stejne tak, jako Oto se nezajima o cenu jizdenek na JM a "M" zase vubec netusi, kolik stoji jizdenky na Liberecku.
Kdyz bych jezdil se SA Brno-Praha, tak o cenach na trase Praha-Plzen nevim vubec nic. Sice tusim tarif (jednotlive jizdenky a nejaka kreditova), ale vubec netusim, kolik to stoji.

Abych tak rekl asi takto - 95% (no, minimalne:) lidi vubec netusi, jak je vytvorena cena benzinu/nafty, ale velka cast ma predstavu, kolik to na pumpe stoji. Proc takovy nepomer? Protoze lidi zajima ta konecna cena a je jim jedno, kolik dela DPH, kolik spotrebni, kolik stoji ropa. U tech vlaku je to uplne stejne. Jak jsem uz napsal s vyjimkou pausalnich jizdenek (zaplat X penez a jed kam chces) stejne nikdo bez pomoci vyhledavace nezjisti, kolik ta konkretni jizdenka (na neznamou trasu) stoji. I kdyz bude tarif kilometr=koruna (coz ale ty stejne nechces, protoze relacni slevy jsou prece prima. Potom taky urcite nejaky slevy pro toho a pro onoho a nakonec skonci o stejneho poctu slev, jako nabizeji CD. Akorat protoze ty slevy nejsou uplne presne tak, jak bys chtel ty, tak je to hrozne spatne...).

PS: Tarif je myslim to uplne posledni, cemu se kdokoliv a tim spis novinari na ucet CD smeje...
24.11.2010 (23:41)  
MZ) Mně to s králíky vysvětlovat nemusíte, ani to, že to nechápete. Já jen konstatuju, že v zápalu boje s aktualitou jsem v rámci své osobní lenosti vzdal hledání příslušné zřejmě totálně nesmyslné regule EU, která tohle způsobila.
24.11.2010 (23:41)  
Jakou finanční škodu / ztrátu utrpí dopravce ČD pokud cestující s "proklatou" OPENCARD pojede místo žabotlamem / ešusem (jedoucím o 5 minut dříve / později) rychlíkem ...
Třeba tu, že cestující do Hradce příště pojede autobusem, protože ho nebaví až do Nymburka stát na chodbičce.
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
24.11.2010 (23:36)  
Tomáš Kraus: Jezdí tam i spěšňáky a na ně to platí... A když ne do Liberce, tak například do České Lípy, je toho opravdu hodně.
registrovaný uživatel Oto 
24.11.2010 (23:25)  
Chachaaa:-) To je presne to, co jsem psal. Tarif IDS JMK je jednoduchy a stejne ho neznas. Tudiz rozhodne nelze rict, ze kdyby CD mely jednoduchy tarif, tak ze by ho vsichni znali. A uz vubec ne, ze na jednoduchosti tarifu zavisi trzby. Ty zavisi na konkretnich cenach. Ale konkretni ceny nesouvisi se slozitosti tarifu...

a) nejsem z JM kraje, mě se tarif IDS JMK netýká. Z toho, že ho detailně neznám, můžete akorát odvodit, že jsem líný si ho nastudovat, ale ne nějaké obecné závěry.
Nicméně děkuji za upozornění na tuto vlastnost té síťové jízdenky. Zahrnu to do optimalizátoru.

b) tarif IDS JMK dle mně zcela jednoduchý není, pokud tam mají takto zásadní věc jako "poznámku č.10"

c) tržby do značné míry závisí na složitosti tarifu - a to tehdy, pokud je potenciálnímu cestujícímu prioritně servírována ta nejvyšší konkrétní cena, a tu nižší konkrétní cenu je složité najít, jak je tomu u ČD. A když už se složitost tarifu stává terčem posměchu novinářů, tak to už je teprve špatné.
24.11.2010 (23:07)  
Josef Petrák : dobrých 150 let zvířectvu nevadilo, že se nepřeravují v klimatizovaných železničních vozech - pak si pár exotů ukojujících chtíč "jak chutná moc" v Bruselu umanulo, že vozy musí být klimatované ... a z čeho by jako ta osoba měla být proškolaná ? To by měla mít nějaký rychlokurz veterinární péče ?
Co to komu přinese. Králíkovi, slepici, morčeti je ukradené, jestli zaměstnanec dopravce je osoba proškolená nebo není ...
V Táboře přivezla pakrová bednu s králíkem, k tomu spěšninový list, na HLN čekal pakr v doprovodu příjemce, z hytláku si bednu s králíkem vyndali a přeprava byla hotová ... bez klimatizace, bez proškolené osoby.

Co by stalo, kdyby ČD předpis nerespektovaly ?

Jen tyhle choromyslné nápady by měly být dostatečným důvodem k tomu rodinu EU opustit ... platil ten předpis v době kdy proběhlo referendum o vstupu do EU ...

******

Frantisek : "My si tu hrajeme" ... formulujte přesně > 15 za dopravu odpovědných politiků (ministr + 13 hejtmanů + 1 velkoprimátor) si tu vytvořilo nezávislý stát + 14 knížectví , která - s výjimkou Prahy a Středočeského kraje jakž takž spolupracujícími v oblasti dopravy - se v železniční dopravě vůči sobě chovají velmi antagonisticky (ač všichni pijí mléko z vemene téže politické kravičky) a k tomu ministr dopravy hrající si na vlastním dopravním písečku jako totalitní diktátor nerespektující existenci knížectví ...
Žádná spolupráce, která by přinesla zkvalitnění služeb daňovým poplatníkům, jejichž jménem se všech 15 politiků často zaštiťuje...
V Praze, ta několikrát připomenutá stupidita v uznávání jízdních dokladů PID při jízdě mezi stanicemi na území města (Vysočany - HLN - Vršovice, HLN - Smíchov). V nacvaklém žabotlamu / ešusu jízdenka PID platí, v rychlíku (z HLN na Smíchov nebo naopak - s ne více jak 5 % obsazením neplatí).
Zdravý rozum zůstává stát.
Ovšem rozhodnutí v uznávání jízdenek PID v "rychlících" je na ČD ...
Jakou finanční škodu / ztrátu utrpí dopravce ČD pokud cestující s "proklatou" OPENCARD pojede místo žabotlamem / ešusem (jedoucím o 5 minut dříve / později) rychlíkem ...
registrovaný uživatel M 
24.11.2010 (22:34)  
Buď za nějakou konkurenceschopnou cenu vůči IDS (150?), nebo na JMK zrušil
A proc by se to melo doboha rusit? Tak to proste nikdo nekoupi... Je to nabidka platna pro vsechny kraje a neexistuje duvod, proc to v JMK rusit. Je to nabidka na nakup, neni to povinnost kupovat...

Tak to se omlouvám, takto detailně IDS JMK neznám.
Chachaaa:-) To je presne to, co jsem psal. Tarif IDS JMK je jednoduchy a stejne ho neznas. Tudiz rozhodne nelze rict, ze kdyby CD mely jednoduchy tarif, tak ze by ho vsichni znali. A uz vubec ne, ze na jednoduchosti tarifu zavisi trzby. Ty zavisi na konkretnich cenach. Ale konkretni ceny nesouvisi se slozitosti tarifu...
  1 ... 5 6 7 8 9 ... 17      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko