..: Tarif 2011 Českých drah: zlevnění, zdražení, nebo začátek změn :..

Jízdní řád 2010/2011 ČD/ŠZDC, foto: České dráhy Praha — Jednotlivé železniční správy mívají ve zvyku souběžně se změnou jízdních řádů upravovat i svůj tarif jízdenek. U Českých drah tato změna nastane 12. prosince souběžně s počátkem platnosti jízdního řádu 2010/2011. Některé dílčí a bombasticky komentované změny přinesl na svých stránkách deník iDnes, popř. unikly na diskusní fóra. Celkový pohled na změny struktury slev a nabídek si můžete udělat až nyní. Jak jsme uvedli pro Události České televize, ceník obyčejného jízdného se nemění a zachovány jsou i dosavadní z něj nabízené slevy jako je 25% zákaznická či 45% žákovská. ČD naopak představily koncept relačních jízdenek SporoTiket Česko, zákaznickou In–kartu/Rail+ s 50% slevou na doklady pro jednotlivé jízdy, kterou po pořízení příslušné slevové aplikace může využívat každý bez rozdílu věku, nebo tzv. regionální jízdenky ČD Net Region a další změny, které rozhodně stojí za komentář.

Změnu tarifu České dráhy vysvětlují zejména měnícími se podmínkami na trhu. Náměstek pro obchod a marketing Miroslav Šebeňa odhalil, co vše zlevňuje či naopak zdražuje provoz ČD. Jednoznačně se jedná o „výrobní“ cenu produktu v podobně cen trakční elektřiny a nafty. V tomto ohledu ale nedochází ke krátkodobým výkyvům, protože dráhy si tyto komodity nakupují smluvně na delší období dopředu, popř. nově pomocí elektronické aukce. V průběhu roku 2010 se zvýšily obě sazby DPH na 10, resp. 20 %. Na vnitrostátní jízdné je aplikována snížená sazba, mezinárodní jízdné je od DPH ze zákona osvobozeno. Samotné dráhy přiznávají, že ztráty jim způsobuje i pouhý fakt podinvestovaného vozového parku, který tak degraduje kvalitu produktu. Příklad s vlaky EuroCity/InterCity mezi Prahou a Ostravou, které s kvalitou poslední 3 roky bojují, se tak přímo nabízí. Bez překvapení je i nezanedbatelný vliv eura; mezinárodní jízdné má ceny stanovené právě v euru a na koruny se zpětně přepočítává. Při současné silné koruně tak dráhy tratí. Nicméně musíme poznamenat, že v polovině dubna tohoto roku díky cenám mezinárodních jízdenek si tržby mimořádně vylepšily. Až dvacetimilionové tržby jim přineslo zastavení leteckého provozu kvůli aktivní islandské sopce. Kusé informace o hospodaření ČD hovoří o růstu tržeb o 120 mil. korun mezi lednem až zářím roku 2010.

ČD Přehled slev, foto: České dráhy ČD Rozcestník jízdného, foto: České dráhy

Plošná úprava jízdného se nekoná, stejně jako tomu nebylo poslední dvě prosincové změny jízdího řádu. Obyčejné jízdné stanovuje výměrem ministerstvo financí. Zachována je i 25% zákaznická a 45% žákovská sleva z něj. Místo toho se České dráhy pouští do postupné, ale kompletní změny struktury vlastních komerčních nabídek. Bude to tak trochu veletoč, kdy se budou slučovat a přejmenovávat produkty. A náměstek Šebeňa sám prozradil, že na jaře 2011 se dočkáme prvního pilotního produktu s novým jménem a reklamou, ale staronovým konceptem. Který, to se teprve uvidí. Ale již nyní se mohou cestující pokusit zorientovat ve struktuře tarifních nabídek pomocí nově vytvořeného schématu a tabulky, které ČD představily. Nezaručí vám sice výběr vždy na korunu nejvýhodnější jízdenky, ale pro základní přehled je víc než vhodná; rozhodně více než čtyřdílná rosseta představená před rokem.

In–karta: buďme ještě více IN

In–karta s novým designem (od 13. 12. 2009), foto: České dráhy Pamatujete si ještě nabídku In–junior, která mládeži do 26 let nabízela 50% slevu ze základního jízdného a pak byla systémově zrušena v prosinci 2008 ve prospěch aplikace In–zákazník, kterou mladí mohli pořídit za třetinovou cenu? Stejně tak byla stopnuta i pobídka Léto -26, která každému ve věku 15 až 25 let přiznala 50% slevu na obyčejné jízdné po předložení dokladu totožnosti. Nyní se 50% sleva vrací v podobně aplikace IN 50 na In–kartě a pořídit si ji může kdokoliv bez rozdílu věku. Zatímco někdejší In–junior stával cca. 700 korun, nyní si musíte připlatit 1330, resp. 2990 korun ročně. Současně zůstává zachovaná současná zákaznická nabídka s novým názvem IN 25. Jednotlivé tarify lze po letech dokupovat na již existující kartu dle libosti. Je tedy na každém, co mu vyhovuje. Podle shodné jmenné konvence bude aplikace In–gold přejmenována na IN 100 a zdražena o 500 korun. ČD nadále míří i do podnikové sféry, takže se setkáme i s přenosnou variantou IN business. Jestli v tomto výčtu vidíte podobnost se zákaznickou kartou Rakouských spolkových drah (ÖBB) nebo Německých drah (DB), není náhodná. Rakouská ÖSTERREICHcard i německá BahnCard 100 se, na rozdíl od české IN 100, ale nabízí také pro 2. vozovou třídu.

Relační akviziční slevy – tak trochu úplně jinak

Stručně řečeno – meziregionální jízdenky eLiška šly letos asi na dračku. S prosincem 2009 je bylo možné pořídit na trasy nejen mezi krajskými městy, ale na celkem 113 relací v České republice. Pořídit se daly, v dražší cenové variantě, i v den odjezdu a jejich nákup byl podmíněn vlastnictvím In–karty/Rail+ s některou z tarifních aplikací. Kromě toho byl uveden koncept jízdenek SporoTiket, které šlo zakoupit výhradně přes eshop, ale zákaznické karta nebyla potřeba. ČD evidentně vidí v těchto dvou nabídkách duplicitu, takže budou od 12. prosince sloučeny – počet cenových úrovní se zvýší ze 2 na 3 a z každé bude mít zákazník s In–kartou slevu. Nejlevnější kontingent bude možné vykoupit 60 až 6 dní před uskutečněním cesty. Sjednotí se i název, kdy byl zvolen ten hůře zapamatovaltený a doplněn o suffix – SporoTiket Česko. Zákazníci, kteří budou mít nabitý tarif IN 50 a nebudou schopní svou cestu plánovat na týdny dopředu, pak ale přesto nebudou tratit.

Na výlety jinak a možná i trochu dráž

Odhalování tarifních změn začalo vlastně od konce – zdražením jízdenky SoNe+ o 100 korun, tj. 20 korun na osobu, pokud je plně využita. Náměstek Šebeňa na margo tohoto produktu přiznává, že se podle průzkumů využívá zcela jinak, než byl navržen: asi 55 % cestujících jsou jednotlivci nebo dvojice dospělých na dálkových relacích jako je Praha – Ostrava. Pro rodiny je nová cena 550 korun podle průzkumů údajně stále přijatelná. Navíc má kromě víkendů platit i o státních a státem uznávaných svátcích. Samostatní cestující mohou uvažovat o jiných produktech z nabídky. Současně s tím pak byla regionální varianta SoNe platná pouze v osobních a spěšných vlacích zcela zrušena. Alternativou bude ČD Net Region platící ve všech vlacích jednoho kraje, kdy cena bude pro jednotlivé kraje různá. Otázka, jak výhodně nakombinovat pro cestování mezi kraji, se přímo nabízí. ČD vyzdvihují možnost použít tyto regionální jízdenky i v dálkových vlacích.

Co se do tarifu (ne)vešlo…

Pokud cestujete často na zpáteční jízdenky, budou vás stát o jednotky korun dráž. Sleva 10 % byla snížena na 5 %. Podle ČD je pro zákazníky stále výhodná.

Přepracován byl koncept přirážek za služby – „pokuta“ za nákup jízdenek ve vlaku se zvyšuje ze 30 na 40 korun. Odpuštěn je nejen při nákupu doplatku do první třídy, ale nově také držitelům průkazu ZTP nebo ZTP/P a nákupu jízdenek v předprodeji od průvodčího. 50 korunami bude zpoplatněna také služba TeleTiket.

Zlevněny budou místenky pro přepravu kol – budou nabízeny za cenu 15 korun i v rámci tzv. expresních rezervací. Jedná se o částečnou kompenzaci pro cestující cyklisty, pro které se staly povinné rezervace úschovy kol důvodem pro změnu dopravního prostředku. Naopak zvířata nebudou v rámci služby ČD Kurýr přepravována vůbec. ČD to zdůvodňují platnou legislativou.

Do vnitrostátního tarifu se dostala také nabídka VLAK+, díky které šlo cestovat vlakem a autobusem AirportExpress na letiště Praha Ruzyně za cenu jednosměrné jízdenky. Cesta zpět byla po potvrzení jízdenky na letišti zdarma. Nadále bude garantován program odškodnění cestujících pro vlaky vyšší kvality za chyby způsobené dopravcem a garance zajištění náhradní dopravy v případě ujetí posledního přípoje. Tento program dráhy spustily v září tohoto roku.

Přílohy: Zavedení SporoTiket Česko (PDF, 1.5 MB)

Zdroj: České dráhy – tiskové zprávy a tarifní ujednání platná od 12. prosince 2010; ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 23.11.2010 (17:18)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 17      Zpráv na stránku:   
26.11.2010 (10:16)  
F.P.: Povinně místenkové vlaky nejsou nikdy přecpané, bez ohledu na cenu. :-)
Různé ceny jízdenek v různé dny (dřív takhle fungovala KMB) by mohly fungovat docela dobře, když to funguje v mnoha jiných odvětvích. Já třeba jezdím k rodičům v pátky, přestože bych mohl klidně jezdit ve čtvrtky. Ale nevidím důvod.
26.11.2010 (9:41)  
AD Různé ceny místenek ......

Často tu padají nářky nad přecpaností některých spojů např. Pha - OV. Pha - BM....na Slovensku mají (aspoň zatím) povinné IC vlaky a k nim "kalendář silných a slabých dnů"...podle toho je stanovena cena místenky....


http://www.slovakrail.sk/de/kalendar-silnych-a-slabych-preva

Pokud to funguje, proč to nezkusit?? Jenže to by nám (resp.ČD) ješitnost asi nedovolila...převzít něco, zvláště pak ze Slovenska...co????
registrovaný uživatel M 
26.11.2010 (1:08)  
No ano, poskytnuti mistenky CD fakt nic nestoji. Jenze to se da rict i o jizdence - jakmile ten vlak jede, tak kazdy jednotlivy clovek muze jet zadarmo, aniz by kdokoliv o cokoliv prisel.
Ruzna cena mistenek neni uplne spatny napad, ale ty slevy jsou vazane na jizdne primarne, ne na mistenky. Dite taky ma nizsi jizdne, ale plnou mistenku. Tim tu myslenku ale nechci uplne zatratit, to zase ne
registrovaný uživatel R.U.R.  mail  
26.11.2010 (0:24)  
M: Nevím, jak je to v Německu, jen odhaduji, že cílová skupina je malá. To už by byla možná úspěšnější nějaká InSilver alias IN100 pro 2. třídu s nižší cenou.
A jsem sám, komu připadá hloupé, že IN100 platí za místenky stejně jako IN25? Minimálně v Pendolinu je to vysloveně sviňárna. (V ostatních vlacích asi nebude problém ulovit místo v 1. třídě, a kde není první třída, nejsou obvykle ani místenky.) A totéž lůžka a lehátka. Kdyby to fakt bylo all-inclusive, vypadalo by to atraktivněji (nehledě na to, co už jsem říkal mockrát, totiž že poskytnutí místenky ČD skoro nic nestojí).

Sporotikety by klidně mohly být na konkrétní spoj, pro cestující by to nebylo až tak omezující a pro ČD by to byla dobrá informace. A snad aspoň nějaká záložní béčka jsou; navíc když vím týden dopředu, že je budu potřebovat, tak si je odněkud přivezu, pokud je nemám tam kde je chci mít...

A to úvěrování je trochu legrační, ano, to beru :-)
registrovaný uživatel M 
25.11.2010 (23:48)  
Vychází mi z toho, že IN50 je pro lidi, kteří celkem často jezdí vlakem, ale obvykle to nevědí moc předem a pokaždé jedou jinam.
Ano, presne tak. Tusim stejne jako v Nemecku treba, ne?

Nicméně abych jen nekritizoval, například zlevnění eLišek se mi samozřejmě líbí, a je logické, že dostanu slevu za to, že ČD týden předem slíbím, že někam pojedu, a zaúvěruju je. (Jen bych rád viděl, že podle počtu prodaných jízdenek budou posilovat spoje...)
Libi se mi, ze si nekdo koupi listek tyden predem se slevou a rika tomu "uverovani". Pokud by to bylo o uverech, tak pri rocni sazbe 10% by ta sleva byla v desetinach procenta... Nicmene zajimalo by mne, jakym zpusobem ma probihat to pridavani vagonu. Ty sporotikety budou vydavane na konkretni spoje? A taky z ceho se ty pridane vagony budou pridavat...
registrovaný uživatel R.U.R.  mail  
25.11.2010 (23:38)  
IN50, nejlevnější zákaznický sporotiket a žákovské jízdné 15-26 nyní nabízejí všechny podobnou slevu kolem 50%, přičemž někdy je levnější Sporotiket a někdy IN50, ale žák 15-26 je vždy dražší.

Jednak to povede k tomu, že studenti dojíždějící na větší vzdálenosti budou jezdit na Sporotikety, takže nejlevnější varianta bude obvykle brzo vyprodaná. Navíc ČD dostanou o poznání míň peněz od státu, protože žákovské jízdné je dotovanější než Sporotiket.

IN50 bude málo využívaná, protože:
*Na krátké vzdálenosti (50km) existuje levnější Sporotiket (a to skoro vždy, neboť má nižší vstupní poplatek). IN50 jízdenku sice nemusím kupovat v předstihu, ale vyplatí se jen těm, kteří jezdí často, a ti obvykle vědí předem, kdy kam pojedou.
*Pokud někdo jezdí často, tak typicky jezdí stejnou trasu a koupí si traťovku. Ovšem IN50 dává na traťovku slevu jen 25%, tj. týdenka stojí jako 12 jednotlivých IN50, a kvůli zpáteční slevě se vyplatí až při 13 jízdách týdně. Tohle považuju za největší krok mimo, 50% by mělo platit i na traťovky.

Vychází mi z toho, že IN50 je pro lidi, kteří celkem často jezdí vlakem, ale obvykle to nevědí moc předem a pokaždé jedou jinam. Jistě takoví jsou, ale moc jich asi nebude...

Nicméně abych jen nekritizoval, například zlevnění eLišek se mi samozřejmě líbí, a je logické, že dostanu slevu za to, že ČD týden předem slíbím, že někam pojedu, a zaúvěruju je. (Jen bych rád viděl, že podle počtu prodaných jízdenek budou posilovat spoje...)
registrovaný uživatel M 
25.11.2010 (21:15)  
Myslim, ze vsichni, kdo chteli, ten "Simuv" napad pochopili spravne vcetne te jeho "chyby"...
Jinak pane Maro od Lipna, nasobilku bych si mel zopakovat proc? Myslim, ze mi jde lip, nez tobe nemcina...
25.11.2010 (20:58)  
Spočítal jsem, kdy se jaká IN-aplikace vyplatí:
Pokud za obyč. jízdné utratím ročně víc než 1320, pořídím si IN 25.
Pokud za jízdenky se slevou 25% utratím ročně víc než 7500, pořídím si IN 50.
Pokud za jízdenky se slevou 50% utratím ročně víc než 19167, pořídím si IN 100.

Počítal jsem s cenami tříletých aplikací, protože IN 25 roční (550) nebo dvouletá (1000 - dražší než tříletá ?????) je dost pochybná.
Samozřejmě je to individuální. Pokud někdo utratí za obyč. jízdné 1400, tak si většinou kartu nepořídí, protože nechce šaškovat kvůli 80 korunám. Naopak IN 100 si člověk pořídí třeba už při 15000, protože je s ní cestování jednodušší a pohodlnější (1. třída).
25.11.2010 (19:48)  
U těch slev bych opravdu radši násobil než sčítal.
Např. podle Sima by člověk bez karty platil 84,- a majitel In50 jen 34,-. To by popřelo logiku "mít to o 50% levněji než bez karty".
A sčítáním by se dalo někdy dojít k absurdním cenám. Např. (teoreticky):
zpáteční sleva je 10%
skupinová sleva je 40%
sleva pro majitele IN50 je 50%
Pokud tedy pojede skupina majitelů IN50 tam a zpět, získá slevu 10 plus 40 plus 50%. Pojede tedy zdarma.
registrovaný uživatel Brejlovec  mail  
25.11.2010 (19:37)  
babilon,Oto . díky za vysvětlení. Špatně jsem se podíval do vymezení,tratě 171,221 jsou tam celé, tak to jasně platí i s Prahou.
  1 2 3 4 5 ... 17      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko