Vídeň — Škoda Transportation čelí nekalým praktikám konkurenčního boje – alespoň tak si výrobce třísystémové lokomotivy 109E vysvětluje kroky rakouských úřadů. V současné době finišuje proces homologace těchto strojů na síti Rakouských spolkových drah (ÖBB). Získání osvědčení interoperability v řadě evropských zemí je zároveň předpokladem toho, aby se nová lokomotiva Škodovky mohla stát konkurentem pro více západních výrobců, mimo jiné i pro firmu Bombardier. Přestože tato společnost srovnatelnou lokomotivu nevyrábí, obvinila plzeňskou Škodovku z neoprávněného užití know–how a přišla s velmi originálním řešením – na její žádost včera rakouské úřady lokomotivu zabavily.
Stroj je nyní ve finálním stadiu zkoušek dle norem TSI a rakouských národních předpisů, nutných pro uvedení do běžného provozu u našich jižních sousedů. Cílový stav předpokládá schválení typu v Německu, České republice, na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku. Přerušení homologačních testů v Rakousku teď ale může způsobit další zpoždění nasazení lokomotiv do provozu, a ohrozit tedy i účast Škody Transportation v řadě připravovaných zahraničních tendrů.
„Stodevítka je naším trumfovým esem pro řadu připravovaných tendrů v západní Evropě. Dnes je například aktuální připravovaný tendr na dodávku 300 lokomotiv, který chystají Německé dráhy. Před týdnem u nás byl tým německých auditorů, kteří prověřovali naše kvalifikační předpoklady pro tento tendr. Auditem jsme prošli úspěšně. Jakékoli zpoždění homologace nás může vážně poškodit,“ dodává Tomáš Krsek, předseda představenstva a spolumajitel Škody Transportation.
Zabavení lokomotivy je poněkud zarážejícím krokem ve sporu, který Škoda Transportation a Bombardier vedou již téměř deset let. Spor vznikl na základě přihlášky Škody Transportation do tendru na dodání lokomotiv pro České dráhy, k jejichž výrobě mělo dojít v rámci licence Bombardieru. Soutěž však byla zrušena a smlouva vypovězena. Do nové soutěže drah se plzeňská Škodovka nakonec hlásila již samostatně s vlastním výrobkem, který vyvíjí a schvaluje dodnes. Po společnosti Bombardier poté požadovala vrácení části zaplacených peněz za licenci, která nebyla naplněna. Bombardier však striktně reagoval požadavkem na vyplacení více než dvojnásobku původní ceny jako penále za vypovězení smlouvy.
O oprávněnosti tohoto požadavku se nyní vede spor u rakouských soudů, které zatím svůj verdikt dosud nevynesly. Na probíhající testy lokomotivy Škoda 109E reagovali právníci Bombardieru, kteří vznesli požadavek u vídeňského soudu na vydání předběžného opatření na zabavení lokomotivy pro případ, že by soud rozhodl v jejich prospěch. Lokomotiva tak má sloužit jako záruka na zaplacení požadované částky. Ačkoliv je spor veden o částku v jednotkách milionů korun, tedy zlomek hodnoty zabavené lokomotivy, zabaven byl majetek v hodnotě řádově vyšší. Z pohledu plzeňské Škodovky se jedná o šikanu ze strany Bombardieru, která má za cíl zpomalit uvedení lokomotivy na trh, neboť je nemožné předpokládat, že by Škoda Transportation nedostála případným závazkům, které by vzešly z vedeného soudního sporu. Právníci plzeňské Škodovky jsou momentálně na cestě do Vídně, kde se budou snažit rozhodnutí soudu zvrátit.
Škoda Transportation chce mezitím podniknout všechny dostupné kroky k tomu, aby se lokomotiva vrátila zpět co nejdříve. Zváží i podání stížnosti u Evropské komise na postup Bombardieru, který pokládá za nekalou soutěž a snahu poškodit českého konkurenta. Škodovka bude zároveň od rakouských úřadů žádat záruku, že přístup k lokomotivě nebude umožněn žádnému z konkurenčních výrobců. Největší obavy totiž představuje fakt, aby několikaletá práce stovek techniků nebyla zbytečná a lokomotiva se nedostala do rukou konkurence. „Je to jediný vysokorychlostní stroj splňující nejvyšší standardy TSI, který bude současně schválen pro provoz v uvedených zemích. Je naprosto nepřijatelné, aby se k ní některý konkurent mohl dostat ještě předtím, než jí uvedeme na trh,“ protestuje proti kroku Bombardieru a rakouských úřadů předseda představenstva Škody Transportation Tomáš Krsek.
Zdroj: Škoda Transportation
1. Rozhodnutie vydal sud, to znamena, ze bolo urobene urcite vysetrovanie pripadu, oboznamenia sa s konkretnymi faktami (ktore my nepozname) a na zaklade konkretnych a dokazatelnych faktov sud vydal predbezne rozhodnutie. Ani v Vas ani i nas sa predbezne rozhodnutie nevydava tak, ze dobenes za sudcom a povies mu - "hen jano mi ukradol 100.000, zablokujte mu ucet", ale musis donies minimalne pisomne overene dokumenty, nejake svedectva a podobne ...
2. Faktom je aj to, ze BT a ST mali spolupracovat a ST nahle spolupracu ukoncila a CD zadala zakazku priamo ST. Toto zial smrdi, tak ako v CR a SR smrdi kopa tendrov. Ze BT na tuto hru nepristupil tak to dopadlo ako dopadlo
Na zaklade faktu 1 a 2 je skor pravdepodobne, ze problemy robila ST.
Co sa tyka tej spionaze zo strany BT - nechcem Vas urazit, ale s tym ste naozaj smiesni. Odhliadnuc od faktu, ze ST je este len batola v plienkach, co sa tyka vyvoja a vyroby modernych HDV, tak aj keby bola 109 napchata revolucnymi novinkami, je to holy nezmysel. Mali by ste pozerat menej serialov typu "30 pripadov majora Zemana" aby ste mohli nad tym trochu triezvo uvazovat.
Ano, aj dnes priemyselna spionaz existuje, ale torchu inak ako v 40 rokov starom seriali.
V prvom rade - ak by to chcel BT urobit, tak to nebude robit pred ocami celeho sveta na zaklade sudneho rozhodnutia. Priamyselna spinaz sa totiz uz davno nerobi kdesi potme s mikrofilmovym fotoaparatom.
Priemyselnu spionaz robia dnes spickovi pocitacovi, telekomunikacni a ini odbornici, psychologovia a podobne. A to jedna preto, ze ak by chceli nieco "vyspionovat", tak by tu masinu museli komplet rozobrat a jednak preto, ze ked sa nikto nabura do vasej IT siete a vykradne vam vykresovu dokumentaciu, tak to ma jednak uplne nenapadne, jednak je to rychle, a jednak ma vsetko, co potrebuje. A navyse, ovela jednoduchsie je zobrat trebars 500.000€ (pre Bt ziadny problem) a strcit ich do vrecka nejakemu inzinierovi zo ST, ktory im to na USB kluci sam prinesie a nemusia sa ani nikam naburavat ....
A este k zmyslu tej spionaze - vzhladom na konstrukcnu komplikovanost lokomotivy je asi tazko mozne proste prist a povedat - toto z tej 109 by sa nam do tej nasej masiny hodilo. Vyrobme to presne tak a primontujeme to 10-timi M6 skrutkami a hotovo. To je ako keby ste povedali, ze Skoda auto si v noci na parkovisku ukradne BMW a idu ho kopirovat do svojich aut.
Nuz, a v neposlednom rade - pri vyvoji a vyrobe lokomotivy je pouzitych mnoho a mnoho dielov, ktore sa proste realizuju dodavatelskym sposobom a moze si ich okrem ST kludne kupit akykolvek iny vyrobca ...
Zippich (24.05.2011 (10:29): právě proto před tím než rozhodne soud jsou výroky typu "Škodovka prostě (jako malej Jarda) podfoukla Bombardier" zbytečně silná káva, pokud tedy autor nemá přístup k nějakým informacím ze ŠT nebo od soudu.....
380 rozhodně není kopie loko od Bombardieru a co vím od lidí ze ŠT (i když to může být trochu překroucené) tak na té loko je řada originálních řešení, takže by mohlo jít maximálně o odkoukání nějaké konkrétní části.....
Dneska se bohužel soudí o kdeco, a trvá to obvykle příšerně dlouho :(
Pořádek dělá nejen přátele, ale i dobré kšefty.
FRK
PS: google rika treba The Vietnam International Arbitration Centre at the Vietnam Chamber of Commerce and Industry:-)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.