Šumperk — Je jich 161, žádná nenese barvy svého majitele a všechny slouží v regionální dopravě ve všech koutech České republiky. Ano, jsou to modernizované motorové vozy Regionova z produkce šumperské firmy Pars nova, člena skupiny Škoda. Po slavnostním předání posledních tří z 24 kusů třívozových jednotek řady 814.2 Regionova Trio přichází od Českých drah již třetí kontrakt, který šumperským přinese 1,6 mld. korun. Do dvou let bude dodáno dalších 62 modernizovaných dvouvozových jednotek řady Regionova — zvýšení komfortu v mezích možností Regionov se dočkají v Středočeském, Jihočeském, Plzeňském, Libereckém a Ústeckém kraji. Náměstek generálního ředitele Antonín Blažek letos v září na předávání výročních cen ACRI uvedl, že dráhy nemají zájem ve větší míře nakupovat ze zahraničí a tento kontrakt to jen dokládá. Podle generálního ředitele Pars nova Tomáše Ignačáka jsou tímto zachráněna pracovní místa pro 250 zaměstnanců společnosti. Jestli se stále počítá s vývojem a výrobou řídicích vozů řady 961 pro ČD, ředitel Ignačák v tiskovém prohlášení neuvádí.
Zdroj: České dráhy, ŽelPage
musi hned vse byt provokace??
vysvetlim, je se zameruji predevsim na to kam co jezdi a kolik to stoji, o techniku hlavne tu zahranicni se zajimam jen velmi okrajove, takze jsem nechtel provokovat, ale spise jsem se chtel ujistit, zda talgo stale drzi koncepci jednonapravovych podvozku, byt samozrejme v uplne jinem provedeni nez na nejake ceske lokalce.....
Na stranu druhou je asi vhodne si pripustit, ze za polovinou uspechu Talga stoji fakt, ze jezdi po slusnych tratich - podobne, jako snaha objahovat RN na koridoru, protoze tam clovek nemusi mit strach, ze mu okno nafackuje.
Druha vec je "rozmer" podvozku Talgo, kde se s ne zas tal velkou nadsazkou da rict, ze skrin vozu neni na podvozku posazena, ale je pod nim zavesena.... viz http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/20/Talgo_podvozek.jpg
No a treti vec je cena... ted se asi pustim na tenky led, strilim vylozene od boku, ale verim, ze jeden podvozek pro Talgo bude stat vic, nez souprava ojete 810+010 urcena pro prestavbu. Jasne, je to s naklapenim... ale kdyz uz bysme se ve fantazii pustili tak daleko, ze budeme u sukafonu/RN menit nebo predelavat podvozky, predstava klopiciho motoraku na ceske lokalce pri rychlosti 40km/h je skoro realnejsi :-)
Opět připomenu nové motoráky PESA, které sice také nejsou žádné high-tech, ale cena je zhruba o 25 % vyšší než u 814 stejné kapacity. Má to čtyřnápravové podvozky, takže to neskáče jak splašená koza, narozdíl od Regíny to vyjede i do kopce, a to dosti svižně, všechny nástupy jsou nízkopodlažní a širokými dveřmi.
A k tomu šetření. Z diskuze vyplynulo, že již za zhruba dvojnásobek ceny RN můžeme mít moderní vozidlo. Ne desiro, ale kdejaký nový motorový vůz na lokálky. Kdyby se kupovalo jen to, tak by mohlo být v provozu kolem 80 nových strojů (polovna těch 160 RN), atraktivních pro cestující, majících životností nějakých 30 let. Otázka ceny má ještě další stránku a tou jsou provozní náklady. Nový vlak užívající osvědčené komponenty bude mít daleko delší intervaly mezi prohlídkami a pokud bude dostatečně spolehlivý (což RN ani tak moc není), tak se značně sníží potřeba provozního stavu motorových vozů.
Prostě bez konkurence to asi nepůjde. Dokud SA nevtrhla na český autobusový píseček, tak stará či přečalouněná Karosa byla nejviditelnější vozidlo na silnicích + jetý Neoplan do Liberce a nějaké ty second hand střepy na spojnici Praha - Brno. Najednou nějaký šilenec přiveze 15m nový zájezdový autokar a ono se to vyplatí - protože s tím cestující chtějí jezdit.
Dnes můžeme v kdejaké vesnici vidět jednen z mnoha set pěkných Mercedes-Benz Intouro busů ICOMu, dopravci prostě nezahálí a modernizují vozový park. Šroty totiž kupodovu nikdo moc jezdit nechce (a to ani rekonstruovanými).
Klimatizace se dá dosadit i později..
Cenové srovnání je 10 tis Kč vs. 500 tis Kč (A Klasse, což není zrovna to, co si pod pojmem Mercedes člověk obvykle představuje). Netvrďte tedy že nic než RN za 25 mil Kč a vlakem za 1,25 miliardy neexistuje.
No a na naše lokálky (pravda 280 není zrovna lokálka, ale 810 tam jezdí, stejně jako "lokálka" Zlín - Brno přes Kroměříž), kde je Vmax 80 ... pokud tam budou příštích 20 let jezdit jenom RN tak není důvod zvedat traťové rychlosti nad 80 km/h Říká se tomu bludný kruh.
Ono totiz, predelavat neco hotovyho na neco zcela jinyho muze byt klidne drazsi, nez to postavit zgruntu novy. A pripad podvozku 810/814 by o tom klidne mohl byt.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.