..: Změny v mezistátní dopravě pro jízdní řád 2010/2011 :..

Lokomotivy EU07 budou namísto Prahy k vidění v Šumperku, foto: Louis Armstrong Praha — S blížícím se koncem platnosti jízdního řádu se dostávají na povrch informace o změnách v mezistátní a vnitrostátní železniční dopravě. Sestavili jsme stručný souhrn novinek u vlaků překračujících státní hranice České republiky. Sleduje současný trend, který příliš nepřeje singulárním/solitérním spojům (někdy ve prospěch taktových vozebních ramen), zvláště pak nočním, zatímco i na poli mezistátní dopravy dochází k rozvoji soukromých dopravců. Nadále pak trvají tradiční české fenomény „nemáme vhodné soupravy na dálkovou dopravu“, „nemáme vhodné soupravy na regionální dopravu“ a „nevíme co s těmi Pendoliny“ sekundované faktem, že „navazující tratě zahraničních správ jsou nevyhovující“.

Německo

Osobní vlaky do Bad Schandau převezmou Desira, foto: Strnda Změny v přeshraniční dopravě s Německem jsou spíše kosmetického rozsahu. Spojením vozebních ramen vznikne přímý spoj Praha – Berlín – Štětín a zpět (EC 178/179 Alois Negrelli). Všechny rychlíky jedoucí přes Domažlice a Furth im Wald jsou nově na českém území vedeny v kategorii expres (v Německu ALX). Další novinky se týkají provozu motorových jednotek typu Desiro Classic. V souladu s výsledkem výběrového řízení začne společnost Vogtlandbahn (člen skupiny Arriva) provozovat regionální spoje na relaci Liberec – Zittau – Varnsdorf – Rybniště/Seifhennersdorf, čímž přestane v pravidelné osobní dopravě působit společnost Railtransport, zatímco ČD na uvedené trati nadále budou provozovat v nezměněné podobě alespoň 4 páry Sp/RE vlaků do Drážďan. Zároveň visel nad Desiry Vogtlandbahn otazník na trati Cheb – Vojtanov – Bad Brambach, protože tyto spoje Karlovarský kraj odmítl nadále financovat. Provoz však zůstane zachován ve stávajícím rozsahu z podporou německé strany. Příjemnou novinkou bude nasazení jednotek Desiro saské divize DB Regio na všech spojích linky U23 Děčín – Bad Schandau. Nahradí zde lokomotivu řady 750 s děčínskými vozy řady Bc, resp. motorový vůz řady 810 Českých drah. Jediným vážnějším zásahem je zmizení traťové tabulky Rumburk - Ebersbach, kde každou sobotu a neděli jezdilo 5 párů vlaků, tvořených vozem řady 810 Českých drah. Bohužel není třeba příliš zaokrouhlovat, když se prohlásí jejich obsazenost za nulovou.

Polsko

Jednotky EN57 PR, zvané Kibel, budou zajíždět do Ústí nad Orlicí, foto: Samir Lepara K pozitivní změně dochází na hraničním přechodu Lichkov – Międzylesie, kde kromě stávajícího rychlíku R 252/253 Orlice (Wrocław – Pardubice a zpět) jsou nově zavedeny 4 páry přímých regionálních spojů z Ústí nad Orlicí/Pardubic do Kłodzka, byť některé mají v Międzylesie relativně dlouhý pobyt. Dva z nich budou zajištěny elektrickými jednotkami řady EN57 společnosti Przewozy Regionalne, které se tak nově podívají do další části českého vnitrozemí. Ostatní soupravy zde budou taženy lokomotivami řady 163 ČD, zatímco řada EU07 PKP Intercity zde turnusována nebude.

Noční vlaky R 408/409 Vltava do Moskvy a R 400/401 Silesia do Krakova jsou jako takové vedeny až od Bohumína, protože mezi Prahou a Bohumínem pojedou pouze v podobě přímých vozů (na vlacích IC 544/545 Ostravan, R 442/443 Šírava a EN 444/445 Slovakia), což pomůže především kapacitě tratě vedoucí do Prahy v době ranní špičky. Zvláště u spoje do Ruska je patrná stále nižší poptávka a nyní půjde v základu už pouze o 4 až 5 vozů, přímý kurz do Saratova nepojede vůbec. V Praze ani ve východních Čechách už nebudeme potkávat lokomotivy řady EU07 PKP IC, ty pouze přivezou rychlík Silesia do Bohumína, dále však pojedou na osobních vlacích do Přerova a dokonce až do Šumperka. Už jen posledních několik víkendů je možné se svézt vlakem mezi Jeseníkem a Nysou, po čtyřech letech existence budou oba páry Sp vlaků z Ostružné/Jeseníka do Nysy/Opołe zrušeny. Přestože byl zvláště v zimní sezóně spoj z Polska do ČR často silně využitý, celkově o příliš efekivní a atraktivní provoz nešlo – vlivem nízké cestovní rychlosti v Polsku, časové odlehlosti Jesenicka v rámci ČR a nasazování krátké soupravy tažené lokomotivou, která se navíc na hranicích zdlouhavě přepřahala. Ve stanici Głuchołazy nadále zastavují rychlíky z Ostravy do Jeseníka. Ke drobné změně dochází u sezónních víkendových vlaků na přechodu Královec - Lubawka, kde první vlak z Polska a poslední do Polska nejede z/do Jelenie Góry, ale z/do Wrocławi. Pokračuje také provoz vlaků z Jelenie Góry/Szklarske Poręby do Harrachova/Kořenova, bohužel mimo letní prázdniny je odpolední/večerní spojení dále z a do Čech vyřešeno velmi nešťastně.

Slovensko

K určitým změnám dojde na přechodu v Horní Lidči, foto: KuTom Malé rošády nastanou u spojů směřujících do Bratislavy a Budapešti, kdy se prohodí časové polohy vlaků EC Slovan a EC Jaroslav Hašek. Nově je do Budapešti protažen vlak EC Moravia z Bohumína. Po roční pauze bude mít „elitní“ spoj SC 278/279 Slovenská strela opět podobu naklápěcí jednotky řady 680 Pendolino ČD a k dispozici bude opět spoj s kratší jízdní dobou oproti standardním EC vlakům. Bonusem pro cestující ve 2. třídě budou místenky v ceně 0 korun, stejně jako tomu bylo letos u SC Smetana mezi Prahou a Brnem. Zcela zrušen bude noční rychlík Amicus, kdy část zátěže převezme vlak EN Metropol a pro sezónní dopravu k Černému moři poslouží nový rychlík Nesebar (Praha – Burgas), jedoucí v létě jednou týdně. Denní EC Avala do Bělehradu s přímými sezónními vozy do černohorského Baru pokračuje beze změny, stejně jako regionální doprava na přechodech Vrbovce a Vlárský průsmyk, nacházející se mezi bytím a nebytím v podobě několika účelových spojů denně.

Dopravce Wagon Service Travel se od organizace zvláštních vlaků posouvá k zajišťování pravidelného provozu, a sice v podobě jednoho páru EN 420/421 (Praha – Košice a zpět). Pojede přes Horní Lideč, na území ČR ovšem zastaví pouze v Pardubicích a Praze. Bližší podrobnosti o novém spoji hodlá společnost oznámit krátce před jeho vyjetím na trať (což bude ode dne vyhlášení, pravděpodobně v létě). Dalším soukromým dopravcem, který chce do česko–slovenské mezistátní dopravy také zasáhnout, je RegioJet, dceřinná společnost Student Agency. Jeden z jejích taktových spojů mezi Prahou a Českým Těšínem, které mají podle posledních prohlášení začít jezdit do června 2011, má totiž zajíždět až do Žiliny. Na trati přes Čadcu vzniká přes den plný dvouhodinový takt EC/Ex vlaků, které však zastavují i v Kysuckém Novém Městě. Projíždějí tudy i všechny noční spoje ČD/ZSSK včetně EuroNightu Slovakia, zatímco vlak EC Detvan (Praha – Zvolen) pojede přes Horní Lideč. Na této trase dochází k časovému posunu vlaku EC Košičan (především protože dnes přijíždí z Prahy do Tater příliš pozdě), přičemž několik dní v roce bude do Košic prodloužena rovněž trasa vlaku EC Hradčany.

Rakousko

Mezi Prahou a Lincem zůstane jediný přímý spoj, foto: Michal Demčila Nejvýznamnější změnou je záměna současného R 206/207 Matthias Braun (Praha – Salzburg s přímými vozy do Zürichu a v sezóně do Záhřebu) za řadový rychlík do Českých Budějovic, pokračování v další trase je zrušeno bez náhrady. Důvodem jsou pokračující stavební práce, především na české straně, které si žádají výluky a trvale narušují provoz tohoto spoje. Výhledově (tj. nejdříve za 5 let) se počítá s obnovením uvedeného spojení. Do Švýcarska tedy prozatím existuje pouze přímé spojení přes Drážďany a Stuttgart. Jinak na hraničním přechodu Horní Dvořiště – Summerau trvá provoz čtyř párů přímých Sp/REX vlaků z Českých Budějovic do Lince plus rychlíku (změna kategorie z IC) R Anton Bruckner Praha – Linec, zatímco na přechodu České Velenice - Gmünd přes tehdejší prohlášení o „dočasnosti“ přímé spoje z Českých Budějovic do Vídně zavedeny nadále nejsou.

Pokračující rekonstrukce stanice Wien Südbahnhof nadále vede k protažení tras EC vlaků do Vídeňského Nového Města a Villachu, případně ukončení ve stanici Wien–Meidling. Všechny spoje jsou nově vedeny klasickou soupravou, ukončeno je zajíždění Pendolin ČD do Rakouska, které má letos podobu jednoho páru vlaků denně (EC 72/73 Smetana) s jízdními dobami klasické soupravy. Kvůli tomu muselo být ukončeno zajíždění řady 1216 ÖBB do Drážďan.

Zdroj: ŽelPage, Železniční magazín, jízdní řád SŽDC 2010/2011


Tomáš Kraus Poslat mail autorovi | 12.11.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Busman 
12.11.2010 (15:40)  
1. Byl opravdu CNL do Zürichu přetrasován přes Stuttgart? Dosud to jezdilo přes Frankfurt Süd, Karlsruhe, Basel...

2. S tím Haškem z Bp mě dost nas*ali, v 11:30 z Maďarska je moc brzo, 15:30 Avala je sice ideál, ale na ni se člověk nemůže spolehnout, když jede z Beográdu, bojím se, že mi ujedou bus přípoje. Těch 13:30 bude chybět. Byl to dost oblíbený spoj, poměrně obsazený již z Keleti. Z Blavy se už stálo jak v tramvaji. Proto Budapešť šoupli do horšího času, vsadím se. Aby z Blavy jela prázdná souprava.

3. Z Moskvy 4 vagóny, z Bohumína každý na jiném vlaku. By mě zajímalo, jestli si budu moct vybírat vagón podle času dojezdu/odjezdu do/z Prahy.

4. Ten dotaz k Moskva - Nice je dobrý, taky by mě zajímalo, proč to v tabulkách není. Potvrzuji, že v posledním ŽM psali, že nemá jít o charter, ale o regulérní spoj s libovolnou možností koupě jízdenky odkudkoli kamkoli (ale za globální cenu, bych tipoval).
registrovaný uživatel mat.mt  mail  
12.11.2010 (13:52)  
z Ostružné/Jeseníka do Nysy/Opołe zrušeny. Přestože byl zvláště v zimní sezóně spoj z Polska do Čech
Jeseník - Slezsko
Ostružná - Morava
nejbližší zastávka v Čechách - Prostřední Lipka
registrovaný uživatel Semík  mail  
12.11.2010 (13:25)  
waszyn: No něco se o tom psalo v ŽM 09/10 a pak se to objevovalo v různých internetových diskuzích.
registrovaný uživatel waszyn 
12.11.2010 (12:34)  
semik: kde se to tvrdilo?
registrovaný uživatel Semík  mail  
12.11.2010 (11:30)  
A jak to vlastně dopadlo s vlakem Moskva - Nice. Pořád se tvrdilo, že s tím může jet kdokoliv a nastoupit kdekoliv a že pojede i příští rok, nicméně ho na 330 nevidím.
12.11.2010 (10:45)  
J.P. Nicméně Vám děkuji za čas který jste mi věnoval.
12.11.2010 (10:36)  
J.P. To já samozřejmně vím, i to že jste z Hranic, žel.page sleduji asi 2 roky. V současné době jsem tak líný že se prokousávám historií od počátku vzniku žp. včetně komentářů. Zatím jsem v červnu 2006. Nicméně s lítostí musím konstatovat že v poslední době jsou vaše komentáře velmi útočné. Hezký den
registrovaný uživatel strejcekms  mail  
12.11.2010 (10:31)  
Hm, vytahnou WR851 z depozitu :(
12.11.2010 (10:15)  
Mr. Bean) Pan Josef Petrák je šéfredaktorem tohoto magazínu. Nicméně kdo má tušit, že máte problémy s instalací Adobe Reader–u. Obvykle se tak člověk ptá, když je líný si vůbec dočíst konec a otevřít zdroje. Aby se neřeklo, že jsem ras:

EC 120 15.35-15.36
EC 121 12.23-12.24
12.11.2010 (10:14)  
T.K. Děkuji
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko