Děčín/Liberec — Po vydatných deštích a náhlých přívalech vody stouply hladiny řek a potoků v několika částech Čech. Nejvíce je postižen Liberecký a Ústecký kraj. Problémy se nevyhnuly ani železnici, koleje jsou pod vodou, podemleté či zavalené sesunutou půdou. Na některých místech ani není možné zavést náhradní autobusovou dopravu, protože pod vodou jsou i mnohé silnice. Doprava musela být zastavena i na trati 098 do Německa v úseku mezi Děčínem a Prostředním Žlebem a i vlaky EuroCity směřující do Německa musejí být nahrazeny autobusy. Vlaky nejezdí ani na další mezistátní trati z Liberce do Žitavy. Podle Správy železniční dopravní cesty se provoz podaří obnovit nejdříve v neděli ráno, u některých tratí však oprava potrvá mnohem déle.
Tratě zasažené povodní:
- Děčín - Prostřední Žleb
- Úpořiny - Chotiměř (Lovosice - Teplice v Čechách)
- Velké Březno - Boletice nad Labem (Ústí nad Labem-Střekov - Děčín)
- Rumburk - Šluknov (Rumburk - Dolní Poustevna)
- Česká Kamenice - Jedlová (Děčín - Rumburk; Benešov nad Ploučnicí - Česká Lípa)
- Raspenava - Bílý Potok pod Smrkem
- Frýdlant v Čechách - Jindřichovice pod Smrkem
- Liberec - Varnsdorf (Liberec - Zittau - Rybniště)
- Frýdlant - Černousy (Liberec - Černousy)
Asi největší problémy jsou na Frýdlantsku, kde je zatopena většina komunikací a proto nefunguje ani náhradní doprava za vlaky. Rychlíky z Liberce do Děčína končí již v České Lípě a cestující musí jet do Děčína přes Lovosice. Omezení se dotklo i trati 090 Praha – Děčín, na kterou se poblíž Děčína sesunula zemina a proto se jezdí jen po jedné traťové koleji. Vlaky v tomto úseku nabírají zpoždění.
Aktuální přehled o sjízdnost tratí najdete na webu Českých drah.
Ničivý vodní živel řádí i v Sasku, v Dolních Rakousích, ničivá bouře zasáhla polskou Varšavu a vody se obávají i ve Francii.
Pro porovnání - kdyby teoreticky se vzaly peníze z dálnic na tuto katastrofu, tak stačí nepostavit 10km (za 5 mld.Kč). Měl bych peníze na obnovu všeho a hlavně bych zaměstnal 20x více firem a lidí, než těch kteří žerou koňská vejce na stavbách dálnic.
V květnu jsem jel po dálnici A15 při řece Taro, která teče z Apenin. Povodí asi jako Ploučnice, koryto 2x větší než Labe v Děčíně. Bylo prázdné, ale zjevně po staletí se tam vyskytují takovéto přívaly. Díky globálnímu oteplování to bude časem i u nás pravidlem. Budeme se muset naučit, že voda potřebuje také svůj "životní prostor".
To, co se zde odehrálo bylo dost nové. Při minulých deštích a povodních železniční stavby vždy obstály až na několik výjimek, zpravidla způsobených nedostatečnou údržbou odvodnění přilehlého území.
A uvedený článek nějak pojednává o preferování železnice?
http://byznys.lidovky.cz/barta-tvori-cernou-listinu-pokud-projekty-nezlevni-zastavi-je-pv3-/ln-doprava.asp?c=A100803_181532_ln-doprava_tsh
Ano, mnohé věci, které jsou zničeny, jsou obecní. Ale malé obce si prostě ze svého rozpočtu neumějí s takovými obrovskými a neplánovanými stavebními pracemi - bez pomoci odjinud - poradit. (Zdaleka ne vše mají obce pojištěno; většinou mají pojištěny budovy, nikoliv infrastrukturu.) Je běžné, nejen u nás, ale i v Německu, Francii, USA, že se pomůže i z jiných zdrojů. Říká se tomu solidarita. Jednou je potřeba pomoci Moravě, pak jižním Čechám, nyní Frýdlantskému výběžku...
Holt, bude se muset ušetřit jinde...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.