..: Povodně výrazně zasáhly i do železniční dopravy :..

Přejezd v obci Těchlovice na trati 073 mezi Děčínem a Ústím na Labem, foto: Martin Třešňák Děčín/Liberec — Po vydatných deštích a náhlých přívalech vody stouply hladiny řek a potoků v několika částech Čech. Nejvíce je postižen Liberecký a Ústecký kraj. Problémy se nevyhnuly ani železnici, koleje jsou pod vodou, podemleté či zavalené sesunutou půdou. Na některých místech ani není možné zavést náhradní autobusovou dopravu, protože pod vodou jsou i mnohé silnice. Doprava musela být zastavena i na trati 098 do Německa v úseku mezi Děčínem a Prostředním Žlebem a i vlaky EuroCity směřující do Německa musejí být nahrazeny autobusy. Vlaky nejezdí ani na další mezistátní trati z Liberce do Žitavy. Podle Správy železniční dopravní cesty se provoz podaří obnovit nejdříve v neděli ráno, u některých tratí však oprava potrvá mnohem déle.

Tratě zasažené povodní:

  • Děčín - Prostřední Žleb
  • Úpořiny - Chotiměř (Lovosice - Teplice v Čechách)
  • Velké Březno - Boletice nad Labem (Ústí nad Labem-Střekov - Děčín)
  • Rumburk - Šluknov (Rumburk - Dolní Poustevna)
  • Česká Kamenice - Jedlová (Děčín - Rumburk; Benešov nad Ploučnicí - Česká Lípa)
  • Raspenava - Bílý Potok pod Smrkem
  • Frýdlant v Čechách - Jindřichovice pod Smrkem
  • Liberec - Varnsdorf (Liberec - Zittau - Rybniště)
  • Frýdlant - Černousy (Liberec - Černousy)

Asi největší problémy jsou na Frýdlantsku, kde je zatopena většina komunikací a proto nefunguje ani náhradní doprava za vlaky. Rychlíky z Liberce do Děčína končí již v České Lípě a cestující musí jet do Děčína přes Lovosice. Omezení se dotklo i trati 090 Praha – Děčín, na kterou se poblíž Děčína sesunula zemina a proto se jezdí jen po jedné traťové koleji. Vlaky v tomto úseku nabírají zpoždění.

Aktuální přehled o sjízdnost tratí najdete na webu Českých drah.

trať Děčín - Velké Březno - Ústí nad Labem zaplavená vodou, foto: Roman Křivan Dečín-Křešice, foto: Martin Hodulik Děčín - Přípeř, trať 090 Děčín - Bad Schandau, foto: VeveunQa Upírka Novotná Trať ve Frýdlantu poničená povodní, foto: Deejay Benny Trať Liberec - Hrádek nad Nisou (před mostem v Machníně), foto: Tomáš Molnár Trať Liberec - Hrádek nad Nisou (před mostem v Machníně), foto: Petra Molnárová Zaplavené koleje v Liberci-Rochlicích, foto: Mirek Zika Benešov nad Ploučnicí - povodeň 2010, foto: Martin Smrtak Malá Veleň, trať Děčín - Benešov nad Ploučnicí, foto: DendDÍi TrafiIk Broučková Benešov nad Ploučnicí - nádraží, vlevo trať do České Lípy a Liberce, vpravo do Rumburka, foto: Katčenka Madix Maděrjixová-Pejlosková Hejnice, foto: Klára Hradilová Hejnice, foto: Mirek Melichar Hejnice nádraží, foto: Klára Hradilová

Ničivý vodní živel řádí i v Sasku, v Dolních Rakousích, ničivá bouře zasáhla polskou Varšavu a vody se obávají i ve Francii.

Zdroj: ČT24, České dráhy, DB


Matouš Vinš Poslat mail autorovi | 8.8.2010 (0:59)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
09.08.2010 (10:46)  
Ceskolipak: souhlasím i s Vámi, v reakci na Topiče jsem bral v úvahu hlavně Frýdlantsko a Chrastavsko. Třeba České Švýcarsko je velice specifický geologický útvar, kde voda nemá jinou možnost odtoku než úzkým korytem mezi strmými svahy bez vegetace. Ale zrovna v takových a podobných podmínkách je zřejmě nebezpečné stavět v blízkosti vodních toků obydlí, protože říčky mohou náhle a silně udeřit.
editor nebo admin ŽP Chary  mail  
09.08.2010 (10:42)  
Nechic: je nějaká představa, kolik by stálo zprovoznění třeba takové vyplavené lokálky ve srovnání s operativní změnou jízdních řádů autobusů, obzvláště pokud silnice budou muset být obnoveny tak jako tak? Otázka je čistě tendenční ;-)
09.08.2010 (10:38)  
Topič: zcela přesně! Naprostý souhlas s Vašim komentářem. Povodně v létě byly zřejmě vždycky poměrně běžným meteorologickým jevem, projevovaly se však větší měrou ve volné přírodě, kde - ano - zaplavily území a podemlely půdu, ale nepůsobily škody na tolika obydlích. Prostě proto, že tam žádná nestála. Lidé nebyli hloupí a přímo u potoků nestavěli tak masivně. Zastavěných a zaasfaltovaných ploch v dnešní době přibývá, to je veliký nešvar. Kdysi jsem to tu taky psal, že na poli má růst něco zcela jiného než sklady a parkoviště. Kdy si tohle lidi uvědomí? Je vůbec reálné, aby začali lidi myslet ještě na něco jiného než na prachy? Svou profesí se o kultivaci lidského myšlení snažím, není to vůbec jednoduché.

Také se mi nelíbí některá tvrzení médií jako že "někteří mluví o tisícileté vodě". Jaký to je prosím vás údaj? Doslova "plácnutí do vody". Jak to doložit, když nejsou přesné záznamy?? Jen senzační výroky, na to lidi slyší a poslušně je papouškují. "Four legs good, two legs bad".

Budiž tu také řečeno, že tímhle příspěvkem rozhodně nechci přilévat olej do ohně těm dotčeným lidem, kterým voda poškodila domovy. Není to můj záměr. Soucítím s nimi velmi hluboce a podle svých možností pomohu.
registrovaný uživatel ceskolipak  mail  
09.08.2010 (10:23)  
Ad topič
To všechno vypadá jako rozumné argumenty. Staví se obrovské skladovancí jednopatrové haly s asfaltovým prostranstvím apod. Také považuji zabetonovávání naší krajiny za nebezpěčné.
Ale zrovna v těchto zatopených oblastech, které má na svědomí prudký přívalový déšť, by lepší retence vody v krajině před povodní neuchránila. Udolí Ploučnice není tak tak moc industriální výstavbou zasaženo tak jako kupř. okolí Prahy u výjezdů s dálnic apod. Rovněž vliv má v tomto případě existence prudkých svahů o velké ploše, které vodu odvedou do užších míst..
registrovaný uživatel Nechic  mail  
09.08.2010 (9:42)  
Tratě 089 a 037 nezruší. 089 je důležitá spojnice s Drážďany a 037 má klíčový význam pro nákladní dopravu. Nezrušení toho zbytku nahrává fakt, že se optimalizovaly nedávno jízdní řády (hlavně autobusů), aby nedocházelo k souběhu vlak+bus.
dopisovatel nebo člen ŽP topič  mail  
09.08.2010 (9:39)  
Jaké globální oteplování? Dvoudenní slejvák není v létě ničím neobvyklým. Vyskytoval se dříve a bude se vyskytovat i v budoucnosti. Stejně jako podobné povodně, které se dříve také vyskytovaly jenom se o nich tolik nepsalo a když nebyla televize, tak se nestaly mediální "zábavou" celé republiky.
Stačí jen pozorně poslouchat starousedlíky, počíst si v obecních kronikách. Ale to je víc práce než googlit na internetu.
Co se oproti dřívějšku velmi změnilo je naše krajina. Betonuje se a asfaltuje o 106. Logisticka centra, nákupní centra, obojí s rozlehlými parkovišti jsou plochy, které nejsou schopny jímat vodu a voda na ně spadlá musí někam odtéct. K tomu se přidají velké lány polí bez mezí a remízků, udusané těžkou zemědělskou technikou, které při prudkém přívalu vody zafungují podobně jako asfaltové plochy. Voda po nich steče do nejbližší vodoteče a z malých potůčků se stane dravý tok, který se okamžitě vylije z břehů a spojí se s s vodou stékající po zpevněných plochách.
Denně se v ČR zabetonuje či zaasfaltuje přibližně 11 hektarů půdy. To je rozloha Václavského náměstí. Mnoho staletí vznikající ornice tak vezme za své jenom kvůli krátkodobé snaze stavbařů vydělat peníze. Územní plány je snadné změnit, stavební úřady vedené lidmi bez potřebného vzdělání a rozhledu lehkomyslně vydávají stavební povolení ke zbytečným stavbám, které se stavěji nejčastěji jako rozlehlé jednopodlažní objekty. Satelitní městečka se obkličují dalšími plochami komunikací a retenční schopnost krajiny se stále snižuje. Zemědělská půda stojí v ČR směšně malé částky a její vyjmutí z půdního fondu a převedení na stavební pozemky je velmi snadné.
Na tyto zpevněné plochy v ČR ročně spadne
přibližně 1,5 mld. m3 vody, která z větší části odteče kanalizací do vodních toků a jimi pryč do moře. Z toho plyne stále se snižující zásoba podzemní vody a náhlé přívalové lokální povodně. Řešení v podobě vybetonování (vyzdění) ohromných koryt je možné je ve výjimečných případech, protože tok přívalové vody akorát urychlují a při vylití z koryta je účinek daleko ničivější. Zřejmě jediným řešením jsou takové úpravy krajiny, které dají vodě šanci se rozlít mimo zastavěné oblasti. Poučení od Holanďanů, kteří s mořem a povodněmi bojují již po staletí by bylo na místě. Bohužel se to zatím u nás praktikuje tak, že příslušná povodí za velké peníze opraví poničená vybetonovaná (vyzděná) koryta vodních toků a za nějaký čas se vše opakuje. Takže podobné bleskové povodně se budou opakovat stále častěji, pokud se nevzpamatuje vláda nebo občané, kteří na ní budou tlačit tak usilovně až bude přinucena k tomu, aby začala tyto záležitosti řešit koncepčně a v rámci celé republiky.
registrovaný uživatel ceskolipak  mail  
09.08.2010 (9:22)  
Dalším smutným faktem je, že v podstatě před nedávnem byly některé nyní poškozené úseky rekonstruovány. Myslím, že se jedná o trať z LB do Hrádku, určité dílčí úpravy proběhly i mezi Děčínem a UL Střekovem . .
registrovaný uživatel Gaul 
09.08.2010 (9:14)  
OT) Ukázalo se, že IZS funguje opět celkem dobře až na komunikaci a předávání důležitých informací lidem v zasažených oblastech - větší zásluhu má spíše ČT24, ale ne každému šel proud.
Nicméně se také projevila chyba, kterou udělalo generální ředitelství HZS ČR - zrušení težké techniky. Místo toho nasmlouvali soukromníky s bagry a jeřáby, jenže když jim za pomoc při snežné kalamitě, která proběhla letošní zimu na liberecku, nezplatili, tak se prostě není čemu divit, že jim tam teď nikdo nechce nic poslat..
Dále vázla komunikace s vrtulníkem liberecké záchranné služby, jelikož hasičům nebyla a nesmí být sdělena jejich radiofrekvence, což je naprostý nesmysl..
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
09.08.2010 (8:18)  
(OT) M 474 003: Napsal jste: "Už jste viděli, že by se v téhle zemi něco dělalo pro obyvatelstvo a o něčem logicky rozhodovalo?"
Na to Vám musím odpovědět: "Ano, viděl." Pokud byste nevěřícně zakroutil hlavou, tak budu vysvětlovat dál. Viděl jsem to zejména na malých obcích. Tam je více méně jedno, za kterou stranu je zvolen starosta či starostka - povětšinou se tam lidé mezi sebou dobře znají. A ví o problémech, které je nejvíce tíží. A protože malé obce jsou díky rozhodnutí politiků bity na financích (dotace chodí na počet obyvatel, ale malé obce dostávají na obyvatele zhruba jednu šestinu toho, co přijde na Pražáka), tak s nimi starostové musí nakládat hodně uvážlivě. Nejen v investicích. A těch natažených rukou: "Starosto, zaplať!", není málo. Včetně požadavku krajů na příspěvek pro zajištění základní dopravní obslužnosti...
09.08.2010 (6:51)  
Už jste viděli, že by se v téhle zemi něco dělalo pro obyvatelstvo a o něčem logicky rozhodovalo? Vždycky o všem rozhodují peníze a zisky spřátelených firem. Povodně se jim hodí jako záminka k rušení tratí, zase se bude stavět v záplavových oblastech, místo přehrad, čištění koryt vodních toků a úprav infrastruktury se budou stavět sportovní areály a dálnice. Nelze se ale divit, jsme v České Republice.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko