Děčín/Liberec — Po vydatných deštích a náhlých přívalech vody stouply hladiny řek a potoků v několika částech Čech. Nejvíce je postižen Liberecký a Ústecký kraj. Problémy se nevyhnuly ani železnici, koleje jsou pod vodou, podemleté či zavalené sesunutou půdou. Na některých místech ani není možné zavést náhradní autobusovou dopravu, protože pod vodou jsou i mnohé silnice. Doprava musela být zastavena i na trati 098 do Německa v úseku mezi Děčínem a Prostředním Žlebem a i vlaky EuroCity směřující do Německa musejí být nahrazeny autobusy. Vlaky nejezdí ani na další mezistátní trati z Liberce do Žitavy. Podle Správy železniční dopravní cesty se provoz podaří obnovit nejdříve v neděli ráno, u některých tratí však oprava potrvá mnohem déle.
Tratě zasažené povodní:
- Děčín - Prostřední Žleb
- Úpořiny - Chotiměř (Lovosice - Teplice v Čechách)
- Velké Březno - Boletice nad Labem (Ústí nad Labem-Střekov - Děčín)
- Rumburk - Šluknov (Rumburk - Dolní Poustevna)
- Česká Kamenice - Jedlová (Děčín - Rumburk; Benešov nad Ploučnicí - Česká Lípa)
- Raspenava - Bílý Potok pod Smrkem
- Frýdlant v Čechách - Jindřichovice pod Smrkem
- Liberec - Varnsdorf (Liberec - Zittau - Rybniště)
- Frýdlant - Černousy (Liberec - Černousy)
Asi největší problémy jsou na Frýdlantsku, kde je zatopena většina komunikací a proto nefunguje ani náhradní doprava za vlaky. Rychlíky z Liberce do Děčína končí již v České Lípě a cestující musí jet do Děčína přes Lovosice. Omezení se dotklo i trati 090 Praha – Děčín, na kterou se poblíž Děčína sesunula zemina a proto se jezdí jen po jedné traťové koleji. Vlaky v tomto úseku nabírají zpoždění.
Aktuální přehled o sjízdnost tratí najdete na webu Českých drah.
Ničivý vodní živel řádí i v Sasku, v Dolních Rakousích, ničivá bouře zasáhla polskou Varšavu a vody se obávají i ve Francii.


Jiné to je s průmyslovými objekty. V 19. století se v údolních nivách stavěla spousta průmyslových objektů využívajících vodní energie. Pěkným příkladem jsou papírny. Většina českých papíren byla za cca 170 let (od vzniku první strojní papírny - Vrané n. Vlt. 1837 - až po zánik většiny tradičních podniků odvětví během nesmyslné privatizace v 90. a 0. letech) postižena povodněmi mnohokrát. Přesto vždy velkou vodu (na rozdíl od privatizace) přežily, mj. i proto, že předci věděli, jak je postavit, včetně souvisejících úprav toků.
Je tu někdo z Liberce? Jaký je teď stav v libereckém Kateřinském údolí? Velkého spádu potoka tam využívaly v 19. století desítky fabrik a fabriček nalepených jedna na druhé. Voda tam tekla doslova z náhonu do náhonu. Věřím, že po odtečení velké vody a úklidu se zjistí, že víc utrpěly novostavby než ty staré tovární budovy.
Jedna věc je však historicky nová: To, jak často za 24 hodin někde spadne několikaměsíční úhrn srážek. Netvrdím, že to dřív nebývalo, ale za posledních dvacet let to je určitě častěji. (Pamatuju na léto 1971, kdy na Lysé hoře spadlo za 3 dny přes 400 mm. Další takové úhrny byly až v r. 1997, ale od té doby takhle někde prší nejmíň skoro každý rok.) To zřejmě souvisí se změnou klimatu a proto by se v této souvislosti měly aktualizovat matematické modely, které by se daly k dispozici krajům a obcím a které by měly být základem územních plánů. A kdo je nebude dodržovat (ten Rohanský ostrov, jestli je to pravda, je maximální zvěrstvo), měl by být postihován třeba nepojistitelností nemovitostí nebo daňovými nástroji.
Já vím, že třeba v takových Troubkách by se tohle těžko vysvětlovalo, ale to by bylo na delší řeč, se kterou tady nechci unavovat. Už tak jsem možná dost OT.
zdraví
hank
Borecek 13 : jenže to prakticky není trať SŽDC ... informace ale zajímavá ... že ta velká voda nezebrala kus té polské "samyjamy" ... Přitom trať přetíná Oldřichovický potok, který tvoří státní hranici ...
(teď ale nemluvím výlučně o objektech u vody)
http://www.vesmir.cz/clanek/nase-male-pluvialy-(2)
Post edit:
Automat si dělá co chce a nepustí vás na odkaz. Takže si, prosím, adresu dopište ručně. Za posledním slovem pluvialy ještě pomlčku a v kulatých závorkách dvojku: ...-pluvialy-(2). Díky.
A ještě souhlasím i s dalšími přispěvateli, kteří zde uvádějí ještě stále se přibližující novostavby k vodním tokům. Vypadá to, že čím jednodušeji a levněji stavíme, tak je to stále na čím dál tím méně vhodných místech.
Například ve zpravodajství ČT říkala jedna stará paní z Bílého Kostela nad Nisou, že jim bývalí němečtí usedlíci říkali, že když se začne voda přelévat přes mostek, tak mají zmizet z chalupy, protože voda bude vysoká. Jenže v sobotu se tak stalo za 20 minut a vody bylo kolem 2m výšky.
Když jsem sledoval satelitní mapu s oblačností během pátku a soboty, tak ohnisko se největší srážkovou aktivitou bylo lokalizované nad Lužickými horami.
Výhoda Č. Lípy jsou menadry řeky Ploučnice směrem od Mimoně a v jejím okolí volná krajina.
Pokud se ohlédněme na loňské záplavy u Nového Oldřichova, také to měl na svědomí opět silný přívalový déšť, ačkoliv je výstabva v této vesnici dost původní a jedná se o prudký svah.
Totéž Českosaské Švýcarsko, Všemily, Srbská Kamenice - nová výstabva minimální, jen staré chalupy.
Efekt zabetonování naší krajiny a zhutnění půdy zemědělskou technikou, popř. nevhodné plodiny na rizikových lokalitách rozhodně nepopírám, ale není to jediné, co má na genezi záplav vliv.
Tvrzení o malé industrializaci údolí Ploučnice dostane povážlivé trhliny, pokud se člověl podívá na mapu z 50.let a porovná s dnešním stavem.
http://kontaminace.cenia.cz/
To je panečku rozdíl, kolik velkých staveb přibylo podél toku Ploučnice jen v České Lípě. Veškerá napadaná voda na tyto plochy skončí téměř vzápětí v Ploučnici a "pluje" do Hamburku. A netýká se to jen ploch bezprostředně sousedících s řekou. Například také dešťová voda ze sídliště na Špičáku a přilehlých odbchodních center steče do Ploučnice.
Tady je odkaz na mapu. Dá se v ní jednoduše přepínat mezi stavem před cca 60.lety a dnešním.
Pokud poslouchám v televizi rozhovor s někým , kdo říká, že je vytopen potřetí během čtrnácti měsíců (!), tak být na jeho místě bych stavbu znovu neopravoval, ale přemístil se jinam. Výše. Dále od vody.
Je na vodohospodářích, aby si upravili matematické modely zátopových území - zejména v obcích, a na stavebních úřadech, aby v těchto lokalitách vyhlásily stavební uzávěry. Krok velmi nepopulární, protože nemovitosti se stanou neprodejnými... Ale vkládat opakovaně finance do opravy něčeho, co bude za čas znovu zničeno, asi není nejrozumnější.
V současné době se připravuje rozsáhlá výstavba (bydlení, administrativa) v Praze na Rohanském ostrově - uprostřed Vltavy. Až se někdy zopakuje velká voda z roku 2002, tak se pak budou všichni divit...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
