Bratislava/Žilina — Tratě ŽSR zažívají nebývalou aktivitu exotických vozidel. Výrobce Siemens Mobility totiž v tomto týdnu testuje na slovenské železniční síti hned tři různé typy kolejové techniky. Schválení podstupuje netrakční vysokorychlostní jednotka Viaggio Comfort, lokomotiva EuroSprinter ES64U4-C, a nezávisle na tom byl k testům přistaven i o generaci novější stroj produktové řady Vectron. Právě posledně jmenované hnací vozidlo 193.214 v barvách rakouské lokomotivní půjčovny European Locomotive Leasing (ELL) ve středu 5. listopadu testovalo kompatibilitu palubní jednotky ETCS a správné fungování instalovaného palubního zabezpečovače MIREL VZ1 se systémy instalovanými na koridoru ŽSR. Zkušební jízdu Bratislava-Petržalka – Trenčín a zpět zajišťoval dopravce RegioJet. Ten, stejně jako státní ZSSK, budou v dohledné době lokomotivu podobných parametrů nutně potřebovat.
„Společnost Siemens požádala soukromého dopravce RegioJet o zajištění zkušební jízdy nové lokomotivy Vectron na území Slovenska. Předmětem zkoušky bylo ověření funkce mobilní části evropského zabezpečovače ETCS. Tyto zkoušky dopadly úspěšně,“ uvedla pro ŽelPage mluvčí Student Agency Petra Nováková. V situaci nedostatku vícesystémových lokomotiv československé provenience by přitom právě Vectron mohl být vhodným a dostupným kandidátem pro rozběh open-access linky Bratislava – Košice v režii žlutého dopravce. Nejnovější lokomotivní rodina od Siemensu ovšem má své kouzlo i pro ZSSK – společně se Škodou 109E jde o jediné dva stroje, jež splňují výkonové parametry výběrového řízení na nová hnací vozidla pro dálkové vlaky. Společnost ELL možné uplatnění svých strojů na slovenském trhu ani účel zkoušek komentovat nechtěla.
V průběhu jediného týdne ale rakouský Vectron nebyl na síti ŽSR tak úplně sám. Od pondělí do čtvrtka pobývala na Slovensku také vratná souprava ČD railjet čísla 004 společně s rakouskou lokomotivou 1216.234 ÖBB v barvách Českých drah, jak již bylo uvedeno na začátku. Čtyřdenní jízdy měly prověřit vliv jízdy vlaku na infrastrukturu ŽSR, mj. elektronické počítače náprav, kolejové obvody 25/50 Hz a další vlivy na celkovou elektromagnetickou kompatibilitu.
Harmonogram zahrnoval úseky Vrútky – Martin – Vrútky – Kraľovany – Vrútky – Košice – Žilina, Žilina – Skalité – Žilina – Ladce – Dubnica nad Váhom a Chotín. České dráhy upřesnily, že schválení jednotek railjet na Slovensku bylo jednou z podmínek smlouvy na první sérii souprav. „V jízdním řádu 2015 se s pravidelným provozem railjetů na Slovensku nepočítá, ale mohou se tam objevit v souvislosti s řešením mimořádností. Trať Břeclav – Kúty – Devínska Nová Ves – Vídeň se běžně využívá pro odklonovou vozbu v případě mimořádností na trase Břeclav – Hohenau – Vídeň, například při povodních, nehodách, poruchách atp.“ vysvětluje mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.
Zdroje: ELL, RegioJet, České dráhy, Siemens, URŽD SK, KnihaJázd.info, Railtrains.sk, Railpage.net
Bere jen lidi jedouci za Kromeriz, smer Brno. Nebo Olomouc kdyz jeste jezdil i pres KM k vlakum v OC.
Podobne nesmi vozit lidi na vnitrokrajove Zlin-Kromeriz, ackoliv je nerychlejsi a nejlevnejsi
Omlouvám jsem, špatně jsem to pochopil. Domníval jsem se, že se uvádí cena mezi ZL a KM, ačkoliv nemůže vozit lidi mezi ZL a KM.
Bere jen lidi jedouci za Kromeriz, smer Brno. Nebo Olomouc kdyz jeste jezdil i pres KM k vlakum v OC.
Aby cestující a "voliči" věděli, o kolik přichází?
rozumim, úřední šiml mě opravdu nenapadl, bral jsem v úvahu nějaké racio.
přeci SA nebere nikoho na stojáka, takže náhodní cestující by neměli mít velkou šancí.
no a krajský vymeták by mohl mít s dotací nižší cenu než má soukromník, ale to už je asi jiná písnička..
A teď druhý dotaz:
Podobne nesmi vozit lidi na vnitrokrajove Zlin-Kromeriz, ackoliv je nerychlejsi a nejlevnejsi
Jak tedy může mít cenu, když nesmí vozit?
a stále platí ten trik s žádostí o licenci v jiném kraji? jako tomu bylo v době, kdy Hotliner a po nich SA, když rozjížděli linku do Liberce, (mmj. tehdy Jančura dokázal, že není takový super guru, jakým se dělá)
Proto SA např. nedostalo vůbec licenci Klatovy - Plzeň. Tam to zdůvodňoval kraj rychlíky s krajskou úhradou za doklady IDP.
například SA na lince Praha - Cheb nesmí vozit lidi v úseku KV - Cheb u některých spojů, které jsou v souběhu s objednanou dopravou. Podobne nesmi vozit lidi na vnitrokrajove Zlin-Kromeriz, ackoliv je nerychlejsi a nejlevnejsi
léta jsem si myslel, že na dálkové lince je zakázána přeprava z Horní do Dolní proto, aby cestující z Horní do Dolní nezabírali místo, těm, co chtějí z konečné na konečnou.
Pochopím, že na trati např. Praha-Ostrava cestující z Prahy do Olomouce obírají dopravce o tržby, takže se bude snažit mít cenu z Prahy do Olomouce podobnou ceně z Prahy do Ostravy.
Ale ono to je jinak?
Děkuji za vysvětlení
středeční studentské pátky ve velkých městech????
wo co go? jak by řekli studenti? my měli ve středu vždycky schůzi SSM :)
Takže tak.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.