..: Pendolino stále prodělává, ČD se to snaží změnit :..

680 Rollout Praha hl.n. 24.6.2003Praha — I více než pět let po zahájení svého provozu z Prahy do Ostravy jsou prémiové spoje SuperCity Pendolino, vedené jednotkami řady 680, pro České dráhy stále ztrátovou záležitostí. Soupravy, jejichž první zástupce byl veřejnosti představen přesně před sedmi lety, byly původně určené pro provoz dálkových vlaků z Berlína přes Prahu do Vídně; po krachu původních plánů však místo toho začaly být nasazovány na ramena do Ostravy, Vídně a Bratislavy spíše jako „z nouze ctnost“, ačkoliv se tento krok časem ukázal jako prozíravé řešení: kromě posílení image Českých drah totiž pendolina přispěla k nárůstu počtu cestujících mezi Prahou a Ostravou, z nichž mnozí přesedli do vlaku z jiných druhů dopravy – a to je při současném stavu železnice jev spíše ojedinělý.

Pendolino vydělává, a přesto je ztrátové

I když obsazenost spojů SuperCity dosahuje i na evropské poměry slušné obsazenosti přes 60 % (německé ICE dosahují v průměru 45 %), je provoz jednotek řady 680 pro České dráhy ztrátový. Z čistě provozního hlediska (údržba, personál, poplatky za dopravní cestu…), tedy v porovnání se situací, kdyby vůbec nejezdila, jsou pendolina sice v plusu; do červených čísel ale ekonomiku provozu stahují odpisy pořizovacích nákladů souprav. Po krachu ČKD totiž bylo za cenu 10 jednotek dodáno pouze 7 kusů, čímž se u zbylých souprav zvedly náklady na sedadlo o více než 42 %. Tento fakt, společně s minimálním využitím v ekonomicky zajímavější mezistátní dopravě, znamená pro České dráhy každoročně minusovou položku v řádu stamiliónů korun.

Celková roční ztráta kolem 300 milionů korun je způsobena zejména splácením úvěru na nákup souprav, z něhož v současnosti zbývá zhruba 46 milionů € (1,2 miliardy Kč) do konce roku 2014. Tato částka představuje přibližně 40 % z celkové půjčky na pořízení jednotek. Vedení drah se teď vytrvale usiluje o snížení ztráty na minimum a, v ideálním případě, v co nejkratší době dostat celkovou ekonomickou bilanci provozu do černých čísel. Vzhledem k již tak vysoké obsazenosti spojů SuperCity však nelze předpokládat, že by toho bylo dosaženo dalším nárůstem počtu cestujících. České dráhy se tak nyní spíše musí zaměřit na jiné možnosti, jak zvýšit příjmy při stejném rozsahu provozu řady 680.

Více cest do zahraničí, služby i pro ostatní dopravce

Pendolino slaví 5 let provozu, logo na soupravě, foto: Josef PetrákPrioritou číslo jedna by tak pro dopravce mělo být zajíždění za hranice státu ve vyšší míře, než tomu bylo dosud, a oslovit tak zejména klientelu schopnou využívat mezistátní tarif SCIC. Již od prosince letošního roku by jednotky pendolino měly opět začít zajíždět do Bratislavy a o rok později premiérově i do Německa, i když dosavadní jednání s Deutsche Bahn zatím nebyla zcela úspěšná. Do třetice byla při oslavách 5. výročí provozů spojů SuperCity zmíněna také možnost protáhnout některé spoje na rameni přes Ostravu až do Žiliny.

Vedle čistě provozních otázek teď České dráhy rovněž prověřují možnost poskytnutí kapacit pro údržbu rychlovlaků zahraničním dopravcům, kteří o ni projeví zájem. Kromě toho nedávno generální ředitel ČD Petr Žaluda projevil zájem odkup ojetých pendolin po společnosti Cisalpino, která ukončila svou činnost v roce 2009 – v případě výhodné nabídky by se totiž mohly vysoké pořizovací náklady řady 680 rozmělnit na více souprav, a tím významně vylepšit ekonomiku provozu spojů SuperCity. Švýcarské jednotky ET470 však byly rozděleny mezi původní akcionáře Cisalpina, FS a SBB, pod jejichž značkou nadále zajišťují pravidelný provoz na svých tradičních linkách.

Nové služby, ale také konkurence

Steward s minibarem, SC 513 Pendolino Sprinter, foto: Josef PetrákCestující by se měli v nejbližší době dočkat i několika více či méně významných změn v oblasti služeb, poskytovaných na palubě spojů SuperCity: zákazníci v druhé třídě zajisté ocení dlouho očekávané dosazení elektrických zásuvek, které kromě řady 680 zastihne i některé starší vozy klasické stavby (budoucí rekonstrukce i vozy Bmz245), a to snad již koncem tohoto roku. Dalším zlepšením by mělo být poskytování přístupu k internetu pomocí Wi-Fi připojení na palubě. Přestože výběrové řízení na dodavatele technického řešení proběhlo již dávno, dosud nikde není uveřejněn jeho výsledek, díky čemuž prémiový produkt ČD s palubním internetem předběhly i regionální spoje Regiojetu. Právě ohlášený příchod dálkových spojů konkurenčního dopravce na trase z Prahy do Ostravy a Žiliny tak pravděpodobně bude znamenat i brzké rozšíření služeb ze strany ČD.

V této souvislosti bude rovněž zajímavé sledovat, jak se České dráhy poperou s cenovou politikou konkurence – zatímco pendolina do Bratislavy by od prosince měla jezdit jako standardní vlaky EuroCity a spoje do Rakouska končí úplně, na trase do Ostravy si dopravce dosud účtuje povinnou místenku v ceně 200 Kč, s 50% slevou pro držitele zákaznické In-karty. Při počtu cestujících, atakujícím jeden milion ročně, jsou totiž i povinné rezervace významným příjmem z provozu pendolin, který zmírňuje jejich negativní ekonomickou bilanci.

Zdroj: E15, Železniční Magazín 03/2010, České Dráhy, ŽelPage


JiříK. | 25.6.2010 (14:00)
Related newsopen/close

More on Služby Vozidla

More from Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
Registered user SzKT  mail  
28.06.2010 (13:01)  
Busman: S tím podobenstvím o hračce pro velké kluky nelze než souhlasit:-). Je to přesně tak a ne jinak. Ovšem vzniká otázka co s tím. Problém je v tom, že pendolíno je drahé- mě osobně by se nejvíc líbila relace Vídeň- Drážďany. Ovšem tranzitních cestujících s TCV/NRT jízdenkami jsme se předlouhou stavbou koridoru zbavili a než jsme koridor dokončili, doba pokročila, takže si to většina klientely buď s loteriemi objede (Rakušáci s Němci se vždycky uměli dohodnout- však mají jeden jazyk) nebo ještě spíš jednou z mnoha německých low-cost loterií přeletí. Tudíž většina klientely by byla v relaci Brno- Praha (trh díky neschopnosti ČD obsadil Jančura) a Praha- Ústí nad Labem (krátké, nevyplatí se). Takže tudy cesta nevede.
Ta ZDO alternativa couravé Ostravy by sice byla nejekonomičtější (namísto cestujících dobře zaplatí MD), ale hřebíček do rakve železnice- pendolíno by totiž tímhle opatřením kleslo na úroveň "socky", kam už před časem ČD odeslaly IC (zrušením příplatků a zhoršením kvality vozového parku). A jelikož Praha- OStrava je jediná relace, kde se žluté autobusy neuchytily, bylo by tohle řešení z dlouhodobého pohledu vražedné- pendolíno se sice zaplatí, ale ČD bude ubývat movitější klientela, což na prahu doby velkého šetření veřejnými financemi nevěstí nic dobrého. Nejsmutnější na celé té situaci je, že stávající provozní nasazení pendolín je nejoptimálnější... Kromě toho rekonstrukce vnitřního uspořádání na 2+2 by znamenala výměnu všech sedadel- další řada Borcardů se tam prostě nevejde. Muselo by se jednat o cosi podobného, jako má ETR 470 nebo portugalské pendolíno, tudíž žádný český výrobek. Sesle pro "město-slona" by byly jen dalším hřebíčkem do rakve. A náklady takové akce si opravdu netroufám odhadovat.
Co se týče gastronomie, tak to vidím jednoduše: bagety bych zrušil (místenka stojí v 1. i 2. třídě stejně), zato bych obnovil jídelní vůz. Jako bonus do 1. třídy bych zavedl donášku "Am Platz", což už se stejně děje (mám osobní zkušenost). On catering na stojáka s plastovými tácky spíše připomíná "kulturu stolování" u stánku s buřty na Václaváku, než vlak vyšší kategorie. Ono by možná stačilo umístit aspoň v té jídelní části běžné stoly (nebo třeba půlkruhové lavice jako mají Sloiváci v bufetových vozech), každopádně stávající kultura stolování je drsná!
Registered user Busman 
28.06.2010 (12:18)  
SzKT:

Máš pravdu, souhlasím ve všem. Ve svých 2 minulých příspěvcích jsem formuloval 5 variant, které se podle mě nabízí. Úmyslně jsem dosud nenapsal, kterou variantu preferuji. Udělám to až teď: variantu 1C Berlín. Ani jedna varianta samozřejmě není bezproblémová. Na naší debatě se v celé nahotě ukazuje, že základním problémem je, že si soudruzi v 90. letech objednali hračku u domácího hračkářství, v němž, než zkrachovalo, utopili několik miliard. Ta hračka je pro větší kluky, takže si s ní neumíme hrát, a je tak drahá, že tu ani nemáme žádné pískoviště, kde by jsme si s ní mohli hrát. Kdyby tou hračkou byl pejsek, kterého nemáme kde vyvenčit a který nás už omrzel, dali bysme ho do útulku. Jenže vláček není pejsek - a má delší životnost.

Bohužel nejlepší bude asi ta varianta poslední. IC Praha - Přerov - Ostrava. De facto jde o stejnou variantu, kterou volí Jančura, takže by se to v případě nafutrování 4. řady sedaček mohlo zaplatit i bez dotací. Jenže pendolíno proti žluťákovi bude mít vždy jednu zásadní nevýhodu: technicky naddimenzovaná jednotka a o několik miliard vyšší pořizovací náklady. Úroveň je možno zajistit povinnou místenkou, která by mohla být součástí jízdenky, aby to opticky nezdražovalo. Substrát dožadující se krátkých úseků Přerov - Olomouc apod. vyloučím organizačně a tarifně: omezeným kontingentem jízdenek na tyhle relace a jejich cenou. Jedna jednotka může sprintovat bez zastavení, typicky ráno z Ostravy, odpoledne z Prahy.

Včera, když jsem do této debaty z nudy přispěl svým prvním příspěvkem, myslel jsem, že se do mě pořádně pustíte. A proto budu raději pokračovat vděčnějším tématem baget:

Bagety jsou sice na české železnici věc nevídaná, ale jestli chcete dělat komfort, tak na to musíte jinak. Vzal bych první oddíl 1. třídy - tedy v hlavovém voze - a uděl bych z něj 1. třídu prémium, club, exclusive, comfort, superior, jak by se to jmenovalo, s tím už by si Ondrůj poradil. Tento vůz bych rozčlenil do několika paravány oddělených oddílů. V každém by byly 2 velkorysé sedačky, gaučíček, stůl na noutbůk a na žrádlo. Místo bagety bych podával snídani - výběr z anglické: míchaná vajíčka, slaninka, čerstvý chléb atp. a z francouzské snídaně: křupavý croissant (nikoliv ze sáčku) a kávička. V poledních spojích obýdek - výběr ze 2 jídel + dezertek, obdobně večeře v odpoledních spojích. Proleťte se někdy s Turkish Airlines do Istanbulu. Ve vlaku by se to ale nemuselo žrát z klína, jak v letadle. Samozřejmě bych si to nechal bohatě zaplatit. Třeba 1.500 one-way. A vsadím se, že by o to zájem byl. A jestli by to zastavilo v Hranicích na Moravě, to už prostě nehraje roli. Gastro, gastro, gastro: to je základ úspěchu!
Registered user M 
28.06.2010 (11:21)  
Karel Kovarik vs George_Couser - je k dispozici tolik novin (da se to rozsirit i na bagety treba), ze kdyby chtel kazdy, tak na nej vyzbyde nebo se pri kalkulaci pocita s odmitnutimi? To pak tu cenu taky posune o neco niz
Registered user SzKT  mail  
28.06.2010 (9:04)  
Busman: Teoreticky máš samozřejmě pravdu, ale je to bohužel složitější. Uvažovanému řešení totiž stojí v cestě několik zádrhelů. Zejména mají DB nedostatek ICE a vzhledem k ceně už další kupovat nechtějí- teď vyjednávají s výrobci o něčem low-costovém, co by nahradilo zbývající IC. Zřejmě to bude nakonec cosi jako Railjet, ale je to těžké- Siemens je totiž dost drahý. Navíc v posledních letech mají potíže i s těmi ICE, které už mají... Další věcí je, že sice vozba klasických EC je de mode, ale ona i ta trať je hodně staromódní a jelikož z německého pohledu je to spojení druhořadé, "koridorizace" postupuje pomalu. Pořád tam máš úseky, kde se od Honeckera nepřeložilo stéblo trávy... Takže existuje úzus, že my chceme do Berlína, tak nás tam s dostatečně velkou kapacitou pustí. vzhledem k tomu, co ČD můžou DB nabídnout je vyjednávací pozice ČD natolik omezená, že asi těžko můžeme diktovat němcům, jak a čím si mají vnitrostátně jezdit. Navíc k pendolínům panuje v Německu dost nedůvěra- i ty CIS už dávno na trase Stuttgart- Milano nejezdí.
A co s tou Ostravou? Přidání čtvrté řady sedadel by určitě bylo řešení, to by to ovšem nesměly být ty bachraté Borcardy. V CIS se 4 řady vejdou bez problémů, ale sedadla jsou trochu užší a hlavně bez opěrek, takže ulička není o mnoho užší, než u nás při uspořádání 3+1. A nasazování v závazku v oné couravé podobě by byla cesta do pekel- sice by potom pendolíno vydělávalo i prázdné (to je ostatně smysl závazku veřejné služby), ale zase by to od vlaku spoustu lidí odradilo. jestli ČD něco moc potřebují, tak zbavit se toho sockového odéru a žádný další produkt než to nešťatsné SC k tomu bohužel nemají. Klasické soupravy by měly stejný potenciál, to by ovšem IC musely vypadat všechny stejně kvalitně. Běžný člověk pojede na "EC" lehátkem jen jednou a příště láskyplně opráší autíčko a po vlaku už nevzdechne.
27.06.2010 (23:38)  
Ad Karel Kovářík: Oni by asi chtěli do Holešovic, ale mají se prý rekonstruovat, takže možná budou tak akorát 2 volné provozní koleje na průjezd objednávaných vlaků.
Registered user Kakov 
27.06.2010 (21:55)  
EC174: Proto nás musí zajímat cena, za kterou by to občerstvení pro 1. třídu prodávalo JLV.

to je nesmysl.... pokud chci počítat náklady, od kterých jedině může říct, zda jsem prodělal nebo vydělal, tak nemůžu počítat cenu prodejní....
to byste pak do své kalkulace musel započítat další hlediska, jako je počet prodejů pokud by občerstvení nebylo v ceně, nebo počet zakazníků, kteří raději pojedou 2.třídou.... atd.
když udáváte účetně ztrátu, také nemůžete započítávat do ztráty předpokládaný zisk (teď nemluvím o ztrátě oproti předpokládanému

mrkněte na článek o ceně, tam se dostali k 90 Kč
takže stále neprodělávají
27.06.2010 (21:48)  
EC 174: Vyrábím židle, jednu za 20. Mám prodejnu A kde židle prodávám za 100. Dále jsem si otevřel prodejnu B, kde však židle nejdou tak dobře na odbyt jako v prodejně A. Zlevním je tedy na 60. A teď otázka: za každou prodanou židli v prodejně B mám zisk nebo ztrátu 40.
Registered user EC 174  mail  
27.06.2010 (21:03)  
Karel Kovařík:
Máte pravdu, že cena kávy je 4 Kč a podobně - to je její skutečná hodnota, za kterou však kávu v celé ČR nikde nekoupíte. Proto nás musí zajímat cena, za kterou by to občerstvení pro 1. třídu prodávalo JLV.
Jel jsem včera pendolinem a jedna cestující si přikoupila ještě bagetu navíc a za ni chtěla stevardka 59 Kč (!), takže připočítám-li džus či snad energetický nápoj, kterého je dokonce půl litru plus Croissant a ty noviny, tak cena je určitě vyšší než 100 Kč.
27.06.2010 (19:08)  
Ad cena občerstvení:

http://www.zelpage.cz/zpravy/6893
Registered user Busman 
27.06.2010 (19:06)  
SzKT:

S komentářem k mému bodu a) a b) souhlasím. V bodě a) jsem samozřejmě myslel, že by to jezdilo přes Ostravu. K bodu c) bych doplnil, že by záviselo na vyjednávacích schopnostech ČD vůči DB. Samozřejmě počítám, že by se vzhledem ke kapacitě jednotek jednalo o vlaky víceméně s vnitrostátní přepravou omezenou, např. kontingentem míst prodávaných ve vnitru. Tarifně by byli cestující motivováni k použití prázdnějších spojů, aby se poptávka rozložila. Je-li spoj ve špičkové poloze vyprodán, je to vlastně ideální. Samozřejmě v úseku Dresden-Berlin-Hamburg by musela být zavedena nová linie ICE, která by byla v úseku Dresden-Berlin proložena s Pinďulínovou linií Praha-Berlin. V tom případě by odpadla nutnost kuplování souprav a opadl by odpor DB k 680, protože by jim Pendolína neodebírala lidi ve vnitru (tj. východní Němec by nemusel býti nucen jezdit v nějakém česko-italském krámu).

A ruku na srdce, z německého pohledu je vozba mezi Dráždanami a Berlínem klasickými soupravami ve 2hodinovém taktu (!) z východní Evropy dost de mode. To už není dlouhodobě udržitelné.

Uznávám, že výše naznačené řešení je velmi inovační, ale pokud článek, k němuž se naše diskuze váže, konstatuje, že linka Praha-Ostrava pokrývá jen variabilní náklady, pak to sice pro provoz stačí, ale co dál?

Tak si tedy ještě rozeberme Ostravu. Buď se veme Ostrava do závazku veřejné služby (z čehož se Jančura zblázní a já se mu nedivím), nebo se do Pinďulína narve 4. řada sedaček jako v ETR, aby se snížily náklady na sedačku. Aby se tímto opatřením nesnížila obsazenost pod udávaných 60 % (tj. aby se zároveň nesnížily výnosy na sedačku), musely by pinďové víc zastavovat, téměř jako současné IC, a ještě bych je poslal na úvrať do Přerova, a to pěkně v taktu. Právě ta "lůza" to totiž zaplatí, protože té "lůze" to zaplatí stát. Bez zastávky bych nechal jen ty spoje, co mají obsazenost 90 % a vyšší (mimo takt - de facto se bude jednat jen o pár ráno z Ostravy, odpoledne zpátky).
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko