Praha — Železniční dopravci se o první veřejnou zakázku na provozování rychlíků utkají nejdříve příští rok. Podle ministra dopravy Gustava Slamečky se nyní řeší otázka, jestli se tendr po notifikaci se soutěž vypsat musí, nebo může. „Dali jsme v tomto smyslu dotaz na Evropskou komisi a řeší to i právníci v České republice,“ uvedl pro ČTK Slamečka. Po vyřešení této otázky by mohla notifikace putovat do Bruselu ještě letos. Pro první soutěž vybralo ministerstvo dopravy linku R27 Ostrava – Opava – Krnov – Olomouc/Glucholazy – Jeseník. Během deseti let by měly být vypsány tendry až na tři čtvrtiny české rychlíkové dopravy; mezi další pilotní linky patří R5 Praha – Ústí nad Labem – Cheb a R20 Praha – Děčín. V souvislosti s nástupem konkurence na železnici řeší ministerstvo další problém — poplatky za využití nádraží, která dnes patří dopravci ČD. Podle ministerstva jsou možnosti dvě: navýšit poplatky za dopravní cestu, SŽDC, která by částku, pokrývající užití nádraží, převedla na České dráhy; nebo převedení těchto poplatků přímo na ČD. V úvahách ministerstva nechybí ani možnost převedení nádraží pod správu SŽDC, ale finance na odkup od Českých drah nejsou v resortu dopravy aktuálně k dispozici. Vedle Českých drah se počítá s účastí dopravců Arriva, RegioJet, Veolia Transport a Viamont.
Zdroj: ČTK/Finanční noviny, Ihned.cz

Např. tady na trati 120 (Kladno Praha, linka S5/R5) je hlavní rozdíl mezi Sp a R v typu soupravy, jinak se třeba R 1288 a Sp 1880 z pohledu cestujícího liší jen tím, že ten spěšňák jede o hodinu dřív :-))
Nicméně je fakt že v článku použité R5 asi normální člověk nepotká vůbec, takže to není taková katastrofa :-)
Ke značení linek: Zásadní problém je ten, že si každý kraj dělá svůj systém bez návaznosti na okolí. Není ani tak problém ve značení S linek, které zřídka vedou přes hranici (i když si tepreticky dovedu představit drážďanskou S1 končící v Děčíně, kde je dokonce hranice státní - mimochodem do sousedního Ústí jezdí jedna z blbých výjimek, spoje pražské S4), ale u R linek už problém je, protože stejný spoj může časem obsahovat dvě linky a ještě neznačený úsek mezi nimi. Navíc státní síť spojů může mít vlastní označení, protože je to zase jen transponovaná obsluha určitého území. Možná by neškodilo určité sjednocení, ale do jaké míry, toť otázka, neboť byť jen státní integrace by těžko postihla jednotlivé provozy MHD, o evropské či světové nemluvě :). Možná by to bylo jednodušší, kdyby místnímu systému podléhaly Os a Sp vlaky a státnímu R, jenže to by chtělo, aby R byly vždy skutečně dálkovými spoji, a aby Sp existovaly v potřebných případech vždy, a nebyly nahrazovány R. Jenže to by někde bylo nutné dostat lidi zpět do vlaků, a jinde by se to možná nevyplatilo ani tak. I při použití kapacitně a trakčně optimálních vozidel.
Jinak šaškárna s převody nesystematicky rozděleného majetku a pasivní SŽDC (která by se v této podobě o nádraží nejspíše stejně nestarala, přinejmenším ne sama) nám zdárně pokračuje a státní dluh utěšeně roste, aniž by se něco výrazněji měnilo... Kromě někde skutečně chvályhodně opravených staničních budov.
Avšak situace se pomalu mění k lepšímu, :-).
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











