Zlín/Vizovice — Další stavbou, která bude z nedostatku financí odložena, se pravděpodobně stane plánovaná elektrifikace trati 331, respektive úseku Otrokovice – Zlín. Ministerstvo dopravy se snaží i tuto stavbu odložit na neurčito a tím zabránit prohlubování státního dluhu investicemi. Ovšem toto stanovisko zní pro některé zcela nepochopitelně, pokud realizace stavby (v ceně 3,8 miliard korun) je z 80 % financována z fondů Evropské unie — a tedy jen 20 % ze státní pokladny. Pro stát představuje realizace náklady 760 milionů korun. Není to sice nejméně, ale přesto jen zlomek celkové částky. S odložením projektu by mohlo dojít k tomu, že EU na stavbu již nepřispěje a veškeré náklady tak budou muset být hrazeny pouze z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Aktuálně probíhá finalizace přípravné dokumentace, která bude hotová do konce srpna. Realizace byla prozatím naplánována na roky 2011 až 2013, kdy končí současný schválený rozpočet EU.
Původní plány hovořily o elektrifikaci celé trati z Otrokovic do Vizovic navazující na elektrifikovanou trať 330 druhého tranzitního koridoru, avšak později byl tento záměr redukován a dnes bychom byli rádi, pokud by se zrealizovala alespoň elektrifikace do Zlína. Ke zdvoukolejnění tratě také nedojde, jelikož tento plán místní obyvatelé odmítli v referendu pro vysoký hluk provozu, což zní absolutně nesmyslně a může je omluvit jen, že hlasující Zlíňané neznají podrobněji železniční provoz. Zdvoukolejněním trati by se nejen snížili náklady přepravy a cestovní časy, ale také pro místní obyvatele možná paradoxně i snížil hluk, jelikož by nemusely vlaky zastavovat kvůli křižování skoro v každé dopravně. V dřívějších plánech je také navrhováno prodloužení trati až do Horního Lidče a propojení s tratí 280, čímž by význam této dosud lokální trati ještě výrazněji vzrostl.
Nejen obyvatelé obce Želechovice nad Dřevnicí nebudou ještě dlouho spát klidněji. Díky četné zástavbě podél trati jsou lidé, žijící v přilehlých domech, obtěžováni hlukem, duněním, ba dokonce jim na domech praskají zdi, i když zde došlo ke snížení rychlosti projíždějících vlaků. Rekonstrukce trati by tento problém částečně odstranila, pomineme–li sporné použití protihlukových stěn, třeba instalací zvukotěsných oken nebo jen novým svrškem trati, který sám o sobě poskytuje tižší provoz. Můžeme jen konstatovat, že je třeba konat, trať je dnes ve velmi špatném stavu. Zásadní rekonstrukci prodělala naposledy v letech 1962 a 1963.
Zdroj: ČTK/Finanční noviny, Zlínský Deník
Ad dvojkolejka Otrokovice - Zlín střed. Trať byla za Baťových časů dvojkolejná (nedám ruku do ohně za to, že celá, ale 100% od Zlín - Malenovice zastávka až po Zlín střed, druhá kolej byla později snesena, ale těleso zůstalo. Nicméně rozšiřování I/49 probíhá právě na úkor trati - třeba nová křižovatka v Malenovicích a do jisté míry i na zlínském zhlaví Malenovic. Celkově by ale zdvojkolejnění bylo daleko menším problémem, než na pokračování do Vizovic.
Ad elektrifikace. Má smysl, jedině pokud by byla elektrifikovaná trať až do Vizovic, jinak by se potkávaly eletrické soupravy (asi Sloni) jen do/ze Zlína s Regionovama nebo klasickýma 810 až do/z Vizovic.
Ad kombinace s MHD. Je to pěkná věc, ale jestli něco Zlínu opravdu chybí, tak je nějaký přestupní uzel vlak-MHD (vlak-bus do jisté míry funguje vzhledem k sousedství AN). Ale nejbližší zastávky MHD jsou na nadjezdu na straně u zámku - směr Jižní Svahy (minimálně 3 min hodně ostré chůze) a až nahoře na náměstí Práce (minimálně 5 min pro směr Sportovní hala) a ještě více pro směr východ (Lesní čtvrť, Vršava). Čtvrti, které uvádím, beru jako ty nejvzdálenější od trati a předpokládám, že dál na východ (Zálešná, Podvesná, Obeciny) by lidé co nejvíce využívali vlak.
Přestupní terminál byl kdysi plánovaný v poloze Na Chmelnici (směrem na Vizovice, těsně za přejezdem na Čepkov - dnes je tam odstavná kolej) a současné nádraží mělo být jenom nákladní. Vybudování tohoto terminálu je ale asi větší utopie, než prodloužení trati do Lidečka. Nehledě na to, že zlínský integrovaný systém je v porovnání např. s Brnem ubohá parodie.
Ad prodloužení do Lidečka. Bylo by to určitě pěkné, ale z této trati už se nikdy nestane taková páteřní komunikace, s jakou počítal Baťa. Pokud by opravdu měla být železnicí evropského významu, pak by šlo o daleko víc než jen dostavbu, zdvojkolejnění a elektrifikaci. Nová trať (nad Vizovicemi) byla navržena pro max. rychlost 80 km/h, což není zrovna hodnota, která by splňovala současné požadavky. Současná trať je opravdu jen lokálkou (v úseku Lípa - Vizovice dokonce s D3), a případná dostavba v původní trase by měla zhruba stejné využití. Nehledě na skutečnost, že spojení s tratí 280 mělo být ve výhybně Lidečko, úvratí na Vsetín, čímž odpadá možnost "napojení Vsetínska" (ukažte mi normálního člověka, který by byl ochoten cestovat ze Vsetína do Lidečka a pak přes Vizovice do Zlína.
Další otázkou dostavby v plánované stopě je zastavění míst, kde měla trať být. Hned první kilometry tvoří nové nádraží Vizovice - z toho současného není možné pokračovat - končí v hlubokém zářezu přímo proti zástavbě. Nové mělo stát v místech, kde je dnes likérka Rudolf Jelínek. (Poznámka pro hudbymilovné - tam, kde bývá hlavní scéna Masters of Rock, měla být zhruba polovina nádraží, bráno od obou zhlaví ;) ). A nepočítám s tím, že by majitel souhlasil s demolicí svého závodu a stavbou někde jinde ;)
To jsou tak zhruba věci, které mě při čtení článku a diskusi napadly. A co se týká rozhodnutí magistrátu města, resp. odůvodnění - nemám nějak důvod se tomu divit.
Poznámka - Někde jsem v komentářích četl, že brzy dojde ke spojení Zlína a Otrokovic. Stavebnímu možná, ale administrativnímu, tedy že by byly Otrokovice součástí Zlína, nikdy. O to se pokoušel už Baťa ;) Rivalita mezi městy je podobná asi jako mezi HK a Pardubicemi.
Pokud není zácpa, je jízdní doba trolejbusu a vlaku z Otrokovic asi stejná. Výhodou trolejbusu ale je, že vás jedna linka (2) sveze skoro přes celou zlínskou aglomeraci bez nutnosti přesedání (např. projíždí poblíž zmiňované nemocnice). Já bych se v případě železnice soustředil na dálkovou dopravu na Kroměříž a Olomouc. Směr na Ostravu a Vsetín, resp. Slovensko, bohužel vychází bez propojení na Polanku dost nevýhodně.
Trať na Polanku byla projektována na rychlost 80, ba snad 100 km/h, teď z hlavy přesně nevím. Nechápu tedy, o jaké vlakotramvaji je zde řeč. Sklony tam budou nejspíš značné (i když 30 promile...), ale to v osobní dopravě tolik nevadí.
Pokud se chce někdo podívat na situaci ohledně trati do Polanky, pak je tu možnost prohlídnout si letecké snímky z doby, kdy bylo těleso krásně patrné: http://kontaminace.cenia.cz/
Tož tak.
Na druhou stranu jsem se musel zasmát, když jsem četl v MF názory obyvatel a najednou všichni brečeli, že se to neudělá a každý by to bral všemi 10. To, že to ještě před 1/2 rokem každý radikálně odmítal (i když by to i tak přineslo i jim změnu k lepšímu), na to už si novináři nebo lidé asi nevzpomenou...
J.A.Baťa taky plánoval dálnici po vršcích Javorníků, s vyhlídkovými odpočívadly a restauracemi :-) Jo, tu trať možná plánoval jako páteřní, ale projektantům vyšlo něco jiného. Těleso je pro jednokolejku s takovými sklony, že by se (z Prlova do Pozděchova) možná uplatnila i ozubnice, a poloměry oblouků takovými, že uvažuju, jestli neměli na mysli spíš nákladní tramvaj :-)
Baťova nemocnice má areál opravdu velmi dlouhý. Ale trolejbusy jej ještě donedávna též neobsluhovaly. Zastavovaly jen u hlavního vchodu. Ale nevím, nejezí-li teď už třeba po nábřeží kol areálu... (???). Říkal jsem si, že kdo nemůže na nohy, tomu je jedno, kde vystoupí, stejně tím areálem nedojde. A kdo na nohy může, ten těch 300 m navíc dojde. Ale jsou i případy "mezi", pro koho těch 300 m navíc (při té délce špitálu) může být problém. Takže ta trať asi obslouží jen malou část případných pacientů. Uznávám...
No, ten odklon R do Luhačovic zní zprvu celkem logicky, ale kudy se do těch Luhaček tím busem pojede? Žádná trasa mi nevychází pod 25 km a i ta nejkvalitnější silnice přes Zádveřice vede pak klikatě přes slušný kopec. Plus nejméně 10 min na přestup a přetahání těch lázeňských kufrů ve Zlíně. No, bude-li i v busu platit tarif ČD a jediná jízdenka na celou trasu (rychlík + bus), tak možná se ušetří nějaká ta kačka. Ale za cenu jistého nepohdlí navíc. Nevím, snad to má navrhovatel dobře promyšlené a změřené...
Chápu Vaše sny, taktéž jsem občas upozorněn, že sním. Kdyby to tenkrát stihl Baťa, tak dobrý, hodinový takt motorovými jednotkami, např. koncepce desiro (úmyslně s malým d), by mezi Vsetínem a Zlínem fungoval, ale dneska není doba na stavění lokálek. Naopak, řada lokálních tratí bude muset projít auditem, stát nebude (chtít) mít prachy na jejich údržbu a kraje na provoz. Už se o tom psalo před volbami, tak jaképak divení:
http://ekonomika.idnes.cz/taxi-by-nekde-bylo-levnejsi-nez-vlak-pripustil-slamecka-pje-/eko-doprava.asp?c=A100519_1387104_eko-doprava_vem
A kdo si myslí, že se nebude v JŘ 2010/2011 škrtat, je patrně blázen.
10 minutový takt by se uživil možná osmsetdesítkou, cityslonem to nemají ani v Praze, ačkoliv nezpochybňuji, že Zlín je metropolí východní Moravy.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.