Praha — Na březnové prezentaci plánů Českých drah na modernizaci jejich vozového parku sice dráhy poodkryly značnou část svých záměrů, o některých se ale zmínily jen okrajově. ŽelPage proto po upřesnění plánovaných modernizací osobních vozů klasické stavby získala další informace ohledně dálkové dopravy. Proč daly dráhy přednost netrakčním jednotkám a co bude dál s jednotkami Pendolino? Na tyto otázky nám ochotně odpověděl přímo generální ředitel Českých drah Petr Žaluda u příležitosti jeho přednášky na Fakultě dopravní Českého vysokého učení technického v Praze.
„ČD railjet“ realitou
Dozorčí rada Českých drah dala při nákupech zcela nových vozů přednost uceleným netrakčním jednotkám. Důvody jsou prosté; v současnosti probíhají dodávky souprav Siemens Viaggio Comfort pod obchodním názvem railjet pro Rakouské spolkové dráhy (ÖBB), které získaly díky velkému počtu nakupovaných jednotek (67 kusů) velmi výhodnou cenu. Jedna souprava vyšla rakouské dráhy na 10,6 milionu eur, což je při současném kurzu 271 milionů korun. Při přepočtu na sedadlo (408 míst) to vychází na cca 665 tisíc korun. Pokud bychom přičetli i cenu jedné lokomotivy řady 380, tak se částka dostane na 983 tisíc. Jen pro připomenutí: jedno sedadlo v jednotkách řady 680 vyšlo na více než 1,9 milionu korun.
Součástí výběrových řízení ÖBB na jednotky railjet byla také opce na dodávku dalších kusů za výše uváděnou cenu. Tu ale ÖBB nehodlají plně využít a tak probíhají jednání s ČD, které by rády z této opce nákoupily celkem 16 jednotek. České dráhy tak mohou získat za velice nízkou cenu (něco málo přes 38 milionů za vůz) v poměrně krátké době kvalitní a ověřené soupravy, navíc již schválené pro provoz v České republice, Polsku, Rakousku, Německu a Maďarsku. Prvotní plány předpokládají především nasazení mezi Prahou a Vídní, kde by se nahradily současné soupravy z klasických vozů. Bližší informace o tomto záměru chtějí České dráhy zveřejnit v horizontu několika příštích měsíců.
Cisalpina na prodej
Petr Žaluda také prozradil, že v současnosti zjišťuje delegace Českých drah možnosti odkupu souprav po zaniklé společnosti Cisalpino. Kromě diskuzí nad případnou prodejní cenou visí zejména otazník nad stavem těchto jednotek, jejich přizpůsobením pro provoz na síti SŽDC a počtem kusů nabízených k prodeji. V případě úspěchu se počítá, po boku již provozovaných pendolin, s obsluhou vozebních ramen Praha – Ostrava (interval 1 h, zde ponechme stranou, v jakém tarifu), Praha – Berlín a Praha – Bratislava. Jen pro doplnění – společnost Cisalpino provozovala celkem 9 devítivozových dvousystémových (3 kV a 15 kV) jednotek ETR 470 a 14 třísystémových (3 kV, 15 kV a 25 kV) souprav ETR 610. Ty si po jejím krachu rozdělily Švýcarské spolkové dráhy (SBB) a Italské dráhy (FS).
Přínos i pro ostatní kategorie vlaků
V případě úspěchu obou výše zmiňovaných záměrů se mohou cestující těšit také na radikální zlepšení i ve vlacích kategorií R a Ex. Už jen nákup railjetů by uvolnil více než sto vozů klasické stavby z vlaků vyšší kvality, které by mohly přejít do klasické rychlíkové vozby. Spolu s komplexními rekonstrukcemi na vozy s klimatizací a jinými moderními prvky, se tak můžeme v poměrně krátké době těšit na zlepšení kultury cestování napříč všemi kategoriemi vlaků dálkové dopravy.
Zdroj: České dráhy
A i kdyby na to vysel ten "benefit case", kterym se tady vsichni zaklinate, neni odkud ty miliardy brat, viz stav statnich financi (rocni vydaje rozpoctu jsou 1200 miliard, z toho dost velka cast mandatorni vydaje). V lepsim pripade budou vsichni radi, kdyz se nejak sesmoli berounsky tunel...
Josef Petrak: Muj pomerne dobre informovany zdroj z GR CD mi tvrdil, ze pro provoz a nutnou udrzbu r. 680 musely byt drasticky seskrtany zdroje na opravy ostatnich vozu, zminoval snad dokonce stokoruny rocne na osobni vuz. S tim, ze jsou jen srovnatelne s naklady na moderni jednotky mate asi pravdu, ale pokud ty naklady neufinancujete (jakoze v podminkach vnitro CR asi ne), tak problem mate.
Bugear: No, asi by nebylo fer 680 srovnavat s prototypovou radou 471, jejiz dlouholety vyvoj probiha na naklady provozovatele... I kdyz u 471 bych cekal vyssi vytizeni a tim i vyssi trzby na kilometr nez u 680, takze by se aspon mohla zaplatit...
http://de.wikipedia.org/wiki/Railjet
Ad nedostatečná údržba - podle gen. řed. Žaludy byla údržba velkou bolestí drah, protože když nebyly peníze, tak výplaty se nemohly nevyplatit, tak se jako první sahalo na peníze určené na údržbu. PRo příklad - loni šla na údržbu pouhá miliarda, letos už to mají být miliardy 3. Navíc je stanoveno, že všechny nová nebo rekonstruovaná vozidla musí procházet opravami a prohlídkami přesně tak, jak stanoví výrobce a neměla by se opakovat situace, že vozidla najezdila před opravami daleko víc km, než měly stanoveno.
Vysokorychlostní trať není dražší než dálnice. Jestli bude nadále růst osobní i nákladní doprava (dá se předpokládat, že do budoucna snad bude), tak se vlaky na současné tratě prostě nevejdou. Už dnes jsou především kolem velkých měst kapacitní problémy a třeba taková trať Praha - Benešov bude na hranici svých možností i po rekonstrukci. Jednou z možností je převést dálkovou osobní dopravu na VRT a původní tratě nechat především nákladním a příměstským osobním vlakům. Dalším pozitivním důsledkem tohoto oddělení je výrazný nárůst kvality a rychlosti dálkové dopravy a větší zájem o ni.
Kupovat jednotky po Cisalpinu staré kolem 15 let mi nepřijde moc smysluplné...
- Motivací k nákupu dalších klopidel je skutečnost, že současné 680 se díky krachu nakoupily o cca 30-40 % dráž, než byla jejich reálná cena. Při pořízení dalších jednotek by šla ta nadbytečná suma rozprostřít mezi víc jednotek a tudíž snížit ztrátu. Současné 680 se budou odepisovat ještě minimálně 5 let a výhledem je, že v roce 2012 už nebudou ve ztrátě ale na nule.
- Railjety: Nemusí jít přímo o nákup ČD. Ale může z toho po vzoru Cisalpino vzejít společná join venture s ÖBB, která by provozovala tyto jednotky společně. Ostatně s touto variantou už počítal už 3 roky starý plán modernizace vozového parku ČD.
http://www.zelpage.cz/clanky/prehled-planu-modernizace-vozoveho-parku-osobni-dopravy-cd
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.