..: Dálkovou dopravu ČD čeká radikální proměna :..

ETR610 v unifiku ČD, foto: CjoctavianPraha — Na březnové prezentaci plánů Českých drah na modernizaci jejich vozového parku sice dráhy poodkryly značnou část svých záměrů, o některých se ale zmínily jen okrajově. ŽelPage proto po upřesnění plánovaných modernizací osobních vozů klasické stavby získala další informace ohledně dálkové dopravy. Proč daly dráhy přednost netrakčním jednotkám a co bude dál s jednotkami Pendolino? Na tyto otázky nám ochotně odpověděl přímo generální ředitel Českých drah Petr Žaluda u příležitosti jeho přednášky na Fakultě dopravní Českého vysokého učení technického v Praze.

„ČD railjet“ realitou

ČD railjet, foto: Spiritdesign, nátěr: flegis Dozorčí rada Českých drah dala při nákupech zcela nových vozů přednost uceleným netrakčním jednotkám. Důvody jsou prosté; v současnosti probíhají dodávky souprav Siemens Viaggio Comfort pod obchodním názvem railjet pro Rakouské spolkové dráhy (ÖBB), které získaly díky velkému počtu nakupovaných jednotek (67 kusů) velmi výhodnou cenu. Jedna souprava vyšla rakouské dráhy na 10,6 milionu eur, což je při současném kurzu 271 milionů korun. Při přepočtu na sedadlo (408 míst) to vychází na cca 665 tisíc korun. Pokud bychom přičetli i cenu jedné lokomotivy řady 380, tak se částka dostane na 983 tisíc. Jen pro připomenutí: jedno sedadlo v jednotkách řady 680 vyšlo na více než 1,9 milionu korun.

Součástí výběrových řízení ÖBB na jednotky railjet byla také opce na dodávku dalších kusů za výše uváděnou cenu. Tu ale ÖBB nehodlají plně využít a tak probíhají jednání s ČD, které by rády z této opce nákoupily celkem 16 jednotek. České dráhy tak mohou získat za velice nízkou cenu (něco málo přes 38 milionů za vůz) v poměrně krátké době kvalitní a ověřené soupravy, navíc již schválené pro provoz v České republice, Polsku, Rakousku, Německu a Maďarsku. Prvotní plány předpokládají především nasazení mezi Prahou a Vídní, kde by se nahradily současné soupravy z klasických vozů. Bližší informace o tomto záměru chtějí České dráhy zveřejnit v horizontu několika příštích měsíců.

Cisalpina na prodej

ETR 470, foto: Josef Petrák Petr Žaluda také prozradil, že v současnosti zjišťuje delegace Českých drah možnosti odkupu souprav po zaniklé společnosti Cisalpino. Kromě diskuzí nad případnou prodejní cenou visí zejména otazník nad stavem těchto jednotek, jejich přizpůsobením pro provoz na síti SŽDC a počtem kusů nabízených k prodeji. V případě úspěchu se počítá, po boku již provozovaných pendolin, s obsluhou vozebních ramen Praha – Ostrava (interval 1 h, zde ponechme stranou, v jakém tarifu), Praha – Berlín a Praha – Bratislava. Jen pro doplnění – společnost Cisalpino provozovala celkem 9 devítivozových dvousystémových (3 kV a 15 kV) jednotek ETR 470 a 14 třísystémových (3 kV, 15 kV a 25 kV) souprav ETR 610. Ty si po jejím krachu rozdělily Švýcarské spolkové dráhy (SBB) a Italské dráhy (FS).

Přínos i pro ostatní kategorie vlaků

V případě úspěchu obou výše zmiňovaných záměrů se mohou cestující těšit také na radikální zlepšení i ve vlacích kategorií R a Ex. Už jen nákup railjetů by uvolnil více než sto vozů klasické stavby z vlaků vyšší kvality, které by mohly přejít do klasické rychlíkové vozby. Spolu s komplexními rekonstrukcemi na vozy s klimatizací a jinými moderními prvky, se tak můžeme v poměrně krátké době těšit na zlepšení kultury cestování napříč všemi kategoriemi vlaků dálkové dopravy.

Zdroj: České dráhy


JiříK. , Jony | 29.4.2010 (16:04)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 ... 18      Zpráv na stránku:   
03.05.2010 (16:40)  
Pikehead: Musíš si uvědomit, že železniční alternativou dálnice je VRT. Koridor odpovídá jen takové opravené silnici I. třídy. Kde se na to vezme nevím a nechci to řešit. Nemění to vůbec nic na potřebnosti VRT.
03.05.2010 (16:26)  
doomlukas: za Budejovice-Velenice by nekdo mel jit sedet, tim bych se moc neohanel... Asi je pravda, ze VRT nebude drazsi nez dalnice, ale dalnice uz tam taknejak je hotova a stejne tak i 1. TZK. :-)

A i kdyby na to vysel ten "benefit case", kterym se tady vsichni zaklinate, neni odkud ty miliardy brat, viz stav statnich financi (rocni vydaje rozpoctu jsou 1200 miliard, z toho dost velka cast mandatorni vydaje). V lepsim pripade budou vsichni radi, kdyz se nejak sesmoli berounsky tunel...

Josef Petrak: Muj pomerne dobre informovany zdroj z GR CD mi tvrdil, ze pro provoz a nutnou udrzbu r. 680 musely byt drasticky seskrtany zdroje na opravy ostatnich vozu, zminoval snad dokonce stokoruny rocne na osobni vuz. S tim, ze jsou jen srovnatelne s naklady na moderni jednotky mate asi pravdu, ale pokud ty naklady neufinancujete (jakoze v podminkach vnitro CR asi ne), tak problem mate.

Bugear: No, asi by nebylo fer 680 srovnavat s prototypovou radou 471, jejiz dlouholety vyvoj probiha na naklady provozovatele... I kdyz u 471 bych cekal vyssi vytizeni a tim i vyssi trzby na kilometr nez u 680, takze by se aspon mohla zaplatit...
registrovaný uživatel bugear 
03.05.2010 (16:07)  
Ještě k té údržbě pendolin, na káčku Honzík zmiňoval, že ceny vyvazovacích oprav 680 a 471 se příliš neliší, a to má pendolino o 4 vozy víc.
03.05.2010 (15:48)  
doomlukas: Jak jsem byl upozorněn, tak né všechny railjety pro rakoské dráhy mají mít Premium klasse.

http://de.wikipedia.org/wiki/Railjet

Ad nedostatečná údržba - podle gen. řed. Žaludy byla údržba velkou bolestí drah, protože když nebyly peníze, tak výplaty se nemohly nevyplatit, tak se jako první sahalo na peníze určené na údržbu. PRo příklad - loni šla na údržbu pouhá miliarda, letos už to mají být miliardy 3. Navíc je stanoveno, že všechny nová nebo rekonstruovaná vozidla musí procházet opravami a prohlídkami přesně tak, jak stanoví výrobce a neměla by se opakovat situace, že vozidla najezdila před opravami daleko víc km, než měly stanoveno.
03.05.2010 (15:44)  
Pikehead: Jaké halucinace? Vysokorychlostní spojení Prahy, Brna (vedení přes Benešov použitelné i pro vlaky Praha - České Budějovice) a dále Olomouce a Ostravy bude možná už v nedaleké budoucnosti velmi potřebné. A nějaká návratnost se u takových staveb hodně těžko určuje... Jakou návratnost myslíš, že mají současné investice na železnici? Třeba taková elekrizace České Budějovice - České Velenice. To se nevrátí ani za 50, ani za 100 let... Dříve bude nutná další obnova než se to nějak vrátí.

Vysokorychlostní trať není dražší než dálnice. Jestli bude nadále růst osobní i nákladní doprava (dá se předpokládat, že do budoucna snad bude), tak se vlaky na současné tratě prostě nevejdou. Už dnes jsou především kolem velkých měst kapacitní problémy a třeba taková trať Praha - Benešov bude na hranici svých možností i po rekonstrukci. Jednou z možností je převést dálkovou osobní dopravu na VRT a původní tratě nechat především nákladním a příměstským osobním vlakům. Dalším pozitivním důsledkem tohoto oddělení je výrazný nárůst kvality a rychlosti dálkové dopravy a větší zájem o ni.
03.05.2010 (15:33)  
Railjety určitě ano. "Ideální" uspořádání netrakční jednotky bych si sice představoval jinak, ale když je možnost výhodně koupit rakouské provedení, tak proč ne... Akorát bych asi zrušil premium class, myslím, že by nenašla dostatečné využití. Dále by snad nemusel být takový problém použít jiná sedadla, třeba podobná jako v Ampz143 a Bmz241 od BORCADu. Kožená sedadla mi nepřijdou moc vhodná a sedadla v druhé třídě by mohla být pohodlnější než v rakouském provedení. Je otázka, jestli a do jaké míry by tyto úpravy české railjety prodražily...

Kupovat jednotky po Cisalpinu staré kolem 15 let mi nepřijde moc smysluplné...
03.05.2010 (15:29)  
Pikehead) A ta vysoká úroveň nákladů na servis se porovnává vůči čemu? Obdobným EJ v zahraniční nebo proti typickým nákladům na servis vozidel ČD? Pokud to druhé, pak možná není problém v CDT680, ale spíš v tom, že se na zbytku až moc šetří. Podívejte se, jak dopadly WR/WRm/WRmee nebo si vzpomeňme, jak najednou krutě nebyly chyběly nové brzdové obložení pro Bmee a Bmz, takže se ty vozy málem do jednoho uzemnily.
03.05.2010 (14:55)  
George: Ale 680 ma tak vysoke naklady i na beznou udrzbu, ze porizovat si dalsi kusy je financni sebevrazda...
03.05.2010 (13:56)  
Jenom doplnění k článku co ještě na té přednášce zaznělo:

- Motivací k nákupu dalších klopidel je skutečnost, že současné 680 se díky krachu nakoupily o cca 30-40 % dráž, než byla jejich reálná cena. Při pořízení dalších jednotek by šla ta nadbytečná suma rozprostřít mezi víc jednotek a tudíž snížit ztrátu. Současné 680 se budou odepisovat ještě minimálně 5 let a výhledem je, že v roce 2012 už nebudou ve ztrátě ale na nule.

- Railjety: Nemusí jít přímo o nákup ČD. Ale může z toho po vzoru Cisalpino vzejít společná join venture s ÖBB, která by provozovala tyto jednotky společně. Ostatně s touto variantou už počítal už 3 roky starý plán modernizace vozového parku ČD.

http://www.zelpage.cz/clanky/prehled-planu-modernizace-vozoveho-parku-osobni-dopravy-cd
registrovaný uživatel Multi 
03.05.2010 (11:59)  
To Martin Michl: To je doba když je udělána normální práce, to že to u nás fušuje už je věc jiná. Rozšíření D1 má být ovšem děláno pomocí PPP a tam už si provozovatel kvalitu pohlídá.
  1 2 3 4 5 6 ... 18      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko