Paříž — Před více než rokem byla s velkou slávou dokončena mezistátní vysokorychlostní trať LGV Perpignan - Figueras, která byla jako vůbec první v Evropě stavěna s přispěním soukromého kapitálu. Investorské konsorcium TP Ferro získalo od Francie a Španělska 50letou koncesi na provozování této trati od roku 2009. Smysluplnost investice je ovšem podmíněna brzkým dokončením zbylého úseku do Barcelony, který umožní zajíždění přímých vlaků z Francie, neboť přechod souprav TGV na konvenční trať není možný z důvodu rozdílného rozchodu. Právě odevzdání posledního chybějícího úseku nejdelší vysokorychlostní tratě světa se ale protahuje, a tak padlo rozhodnutí vést, v rozporu s původním plánem, rychlé mezistátní spoje prozatím alespoň do katalánského města Figueras již od příštího GVD. Bez přestupu se cestující do Barcelony dostanou do 3 až 5 let.
Barcelona – Figueras původně v roce 2012, nejspíš ale až 2015
Poté, co loni španělská strana oznámila, že z důvodu zpoždění stavebních prací bude příjezd TGV z Francie do stanice Barcelona-Sants možný nejdříve v roce 2012, byla celá koncepce značně nabourána. Další zprávy navíc naznačují, že by se příjezd prvního přímého vlaku do katalánské metropole mohl oddálit až na rok 2015. "Oficiálním" důvodem, prezentovaným letos v lednu, jsou prý enviromentální záležitosti na španělské straně.
Vlády obou zemí, zvláště Španělska, se v důsledku toho ocitly pod obrovským tlakem nejen veřejnosti a regionálních politiků, ale i zástupců konsorcia TP Ferro. V listopadu 2009 proto rozhodla vláda v Madridu odškodnit investory částkou částkou 108 mil. eur za období 2010-2012 a navíc prodloužit její koncesi o další tři roky na výsledných 53 let.
Jean-François Roverato, generální ředitel společnosti Eiffage, jednoho ze dvou akcionářů TP Ferro, na tiskové konferenci 26. února 2010 v Paříži prohlásil, že SNCF souhlasila se zajížděním vlaků TGV alespoň do Figueras od konce letošního roku. Stalo se tak poté, co tiskový mluvčí dopravce 22. ledna zmínil, že francouzské dráhy začaly se svým španělským protějškem RENFE vyjednávat o obchodním partnerství. Roverato zdůraznil, že i přes nutný přestup ve stanici Figueras způsobem hrana-hrana a následnou jízdu do metropole Katalánska standardním regionálním vlakem se cestovní čas v úseku Perpignan – Barcelona zkrátí až o 50 minut.
Prezident SNCF Guillaume Pepy následně dodal, že se v současné době v uvedeném úseku uvažuje o denní frekvenci 9 spojů TGV v každém směru, z nichž by většina měla být vedena jako přímé vlaky z Paříže nebo Lyonu. Rovněž cena jízdného v této relaci by měla být nižší oproti obvyklému tarifu vysokorychlostních spojů. Jak vysvětluje prezident Pepy: „Je třeba vymazat geografické hranice.“
1 2 | Zpráv na stránku: |
Ohledne nadrazi ve Figueras (spanelsky) - Figueres (katalansky), kouknete na http://www.icc.cat/vissir2/?zoom=5&lat=4675435&lon=500005&layers=B00FFFFFTFF, tam je ta docasna stanice pekne videt. Trvala stanice bude u Vilafantu, bez navaznosti na sirokorozchodnou trat.
Som z toho voĺaký zmetený.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.