..: TGV Figueras - Perpignan od prosince, do Barcelony se zpožděním :..

LAV Madrid - Barcelona - Figueras - Perpignan, foto: ADIFPaříž — Před více než rokem byla s velkou slávou dokončena mezistátní vysokorychlostní trať LGV Perpignan - Figueras, která byla jako vůbec první v Evropě stavěna s přispěním soukromého kapitálu. Investorské konsorcium TP Ferro získalo od Francie a Španělska 50letou koncesi na provozování této trati od roku 2009. Smysluplnost investice je ovšem podmíněna brzkým dokončením zbylého úseku do Barcelony, který umožní zajíždění přímých vlaků z Francie, neboť přechod souprav TGV na konvenční trať není možný z důvodu rozdílného rozchodu. Právě odevzdání posledního chybějícího úseku nejdelší vysokorychlostní tratě světa se ale protahuje, a tak padlo rozhodnutí vést, v rozporu s původním plánem, rychlé mezistátní spoje prozatím alespoň do katalánského města Figueras již od příštího GVD. Bez přestupu se cestující do Barcelony dostanou do 3 až 5 let.

Barcelona – Figueras původně v roce 2012, nejspíš ale až 2015

Most přes řeku Ebro, LAV Madrid - Barcelona, Španělsko, foto: ADIFPoté, co loni španělská strana oznámila, že z důvodu zpoždění stavebních prací bude příjezd TGV z Francie do stanice Barcelona-Sants možný nejdříve v roce 2012, byla celá koncepce značně nabourána. Další zprávy navíc naznačují, že by se příjezd prvního přímého vlaku do katalánské metropole mohl oddálit až na rok 2015. "Oficiálním" důvodem, prezentovaným letos v lednu, jsou prý enviromentální záležitosti na španělské straně.

Vlády obou zemí, zvláště Španělska, se v důsledku toho ocitly pod obrovským tlakem nejen veřejnosti a regionálních politiků, ale i zástupců konsorcia TP Ferro. V listopadu 2009 proto rozhodla vláda v Madridu odškodnit investory částkou částkou 108 mil. eur za období 2010-2012 a navíc prodloužit její koncesi o další tři roky na výsledných 53 let.

TGVJean-François Roverato, generální ředitel společnosti Eiffage, jednoho ze dvou akcionářů TP Ferro, na tiskové konferenci 26. února 2010 v Paříži prohlásil, že SNCF souhlasila se zajížděním vlaků TGV alespoň do Figueras od konce letošního roku. Stalo se tak poté, co tiskový mluvčí dopravce 22. ledna zmínil, že francouzské dráhy začaly se svým španělským protějškem RENFE vyjednávat o obchodním partnerství. Roverato zdůraznil, že i přes nutný přestup ve stanici Figueras způsobem hrana-hrana a následnou jízdu do metropole Katalánska standardním regionálním vlakem se cestovní čas v úseku Perpignan – Barcelona zkrátí až o 50 minut.

Prezident SNCF Guillaume Pepy následně dodal, že se v současné době v uvedeném úseku uvažuje o denní frekvenci 9 spojů TGV v každém směru, z nichž by většina měla být vedena jako přímé vlaky z Paříže nebo Lyonu. Rovněž cena jízdného v této relaci by měla být nižší oproti obvyklému tarifu vysokorychlostních spojů. Jak vysvětluje prezident Pepy: „Je třeba vymazat geografické hranice.“

Zdroj: Le Figaro, La Clau


Rail-2005 Poslat mail autorovi | 18.3.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty Jízdní řád

Další z regionu Francie Španělsko


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel jk 
18.03.2010 (14:52)  
Hranicni tunel je 8 km dlouhy, coz (v kontextu tunelu na vysokorychlostnich tratich) zas tolik neni.

Ohledne nadrazi ve Figueras (spanelsky) - Figueres (katalansky), kouknete na http://www.icc.cat/vissir2/?zoom=5&lat=4675435&lon=500005&layers=B00FFFFFTFF, tam je ta docasna stanice pekne videt. Trvala stanice bude u Vilafantu, bez navaznosti na sirokorozchodnou trat.
registrovaný uživatel Racek 
18.03.2010 (12:04)  
Nemusí být dvourourový tunel, ale od určité délky tunelu musí být únikové východy. Pak je obvykle u delších tunelů výhodnější postavit dvě jednokolejné roury s příčnými propojkami, než razit souběžně dvojkolejnou rouru a únikovou štolu. Pokud je tunel krátký a obejde se bez úniku, nebo terén umožní vést únikovou cestu kolmo na tunel, pak může být klidně jednotubusový.
18.03.2010 (11:46)  
Ony i tunely na VRT Frankfurt – Köln jsou jednorourové, ale žádný z nich není extrémně dlouhý.
18.03.2010 (11:11)  
No tak čo som zaznamenal, tak španielske LAV sú jednorúrových tunelov plné - a to nie len "stará" štreka Madrid - Sevilla, ale aj relatívne nové rameno Madrid - Zaragoza - Barcelona. Dvojrúrové sú až dlhšie stavby, napr. 28 km dlhý tunel pod pohorím Guadarama na novej LAV Madrid - Segovia - Valladolid.
18.03.2010 (10:39)  
Co to moje oči vidí? VRT a jednorourový tunel? To se smí? U nás se mluví o tom, že z Prahy do Berouna musí být dvouroura!
Som z toho voĺaký zmetený.
18.03.2010 (8:22)  
Když se dívám na letecké mapě na polohu stávajícího nádraží ve Figueres (záměrně píšu Figueres podle mapy) a trasování VRT, tak by mě tedy zajímalo, jak chtějí dosáhnout přestupu hrana-hrana.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko