Ústí nad Labem — V pondělí proběhlo v kanceláři hejtmanky Ústeckého kraje Jany Vaňhové jednání se zástupci Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) v čele s generálním ředitelem Janem Komárkem o požadavcích kraje na zvýšení rychlosti vlaků na některých tratích a na úpravy vybraných nádraží a zastávek v kraji. Své požadavky kraj adresoval SŽDC již na sklonku loňského roku. Ta ve spolupráci s krajem hodlá ještě letos připravit seznam nejdůležitějších akcí, pro něž by byly dostupné finance. První úpravy by tak mohly začít již v příštím roce a být dokončeny v průběhu let 2013 – 2015, sdělila tisková mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Hanáčková.
Jak přislíbil Jan Komárek, SŽDC se zaměří na požadavky kraje v rámci prostředků na provozuschopnost tratí. V průběhu roku 2010 budou zpracovány studie proveditelnosti, projektové dokumentace a zahájí se přípravné práce. Mezi požadovanými úpravami je například zvýšení rychlosti vlaků na tratích Rumburk – Mikulášovice – Dolní Poustevna na Děčínsku a Lovosice – Litoměřice, nebo elektrifikace tratí asi dvoukilometrového úseku z Louky u Litvínova do Litvínova na Mostecku a pětikilometrového úseku z Kadaně–Prunéřova do Kadaně předměstí na Chomutovsku. V současnosti při cestě do Litvínova je nutné přestupovat v Teplicích v Čechách či Mostě, při cestě do Kadaně pak v Kadani–Prunéřově. Elektrifikace těchto koncových tratí by měla umožnit nasazení elektrických jednotek z Ústí nad Labem přímo do stanic Litvínov nebo Kadaň předměstí, které jsou situovány v centrech měst.
Zdroj: Finanční noviny (ČTK), Ústecký kraj
Jako referenční vozidlo bych vzal RegioSprinter, takový trošku větší kolejový autobus:
Hmotnost 43 tun, předpokládám rozjezd na rychlost 90 km/h.
Potřebná energie cca 13,5 MJ = 3,7 kWh
Udávané parametry superkapacitorů:
měrná výkonová hustota činí 1,6 kW/kg, měrná energetická hustota 3 Wh/kg (zdroj: http://www.cdrail.cz/VTS/CLANKY/vts25/2511.pdf) Srovnání: www.ecom.cz/katalog_pdf/maxwell.pdf - 25 bloků BMOD 125 á 58 kg/kus
Z toho vychází hmotnost celé "baterie" asi 1,5 tuny, to je 3,5 % hmotnosti vozidla.
Co je bohužel horší, tak životnost v závislosti na teplotě. Při 25°C je životnost 10 let, při 55°C jenom jeden rok. Výhodou proti "klasickým" bateriím je nezměněná kapacita při nízkých teplotách.
Zbývá spočítat úsporu paliva, úsporu na hmotnosti (menší nádrž, menší a lehčí spalovací motor atd.)
Zatím asi použitelné jenom s obtížemi, ale co bude za 10 let. Respektive, jak se změní ceny a kapacity superkapacitorů?
Holibajda: Ideální je sloučení všech tří možností a samovraty nahradit něčím efektivnějším dálkově ovládatelnějším
1) úprava zab. zař. - zřízení traťového souhlasu v úseku Žalhostice - LT a instalace samovratných přestavníků (tím se výrazně zkrátí prostoje vlaků při křižování)
2) vedení vlaků, u kterých to stačí, pouze solo 810 (budou rychlejší, budou se otáčet bez objíždění a nejen že to bude zadarmo, ale ještě se uspoří na provozních nákladech)
3) zvýšení traťové rychlosti z 50 na 60 km/h (na trati se vzdáleností zastávek 2 km a "línými" vozidly to pomůže minimálně)
Obávám se, že v duchu tradic nakládání s veřejnými prostředky bude zvolena třetí varianta.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.