Zittau — (Aktualizováno 5. 2. 2010 – doplněny fotografie) Jednotlivými státy v oblasti tzv. česko-polsko-německého trojmezí prochází i trať 089 (Liberec — Rybniště). Dlouhodobým zanedbávám údržby je však 2,7 km dlouhý traťový úsek na polské straně ve špatném stavu a Polsko nemá ani zájem o jeho rekonstrukci. Vlaky tak tento úsek musí projíždět sníženou rychlostí 30 km/h, což je velice zpomaluje, neboť jinak na této trati mohou jezdit rychlostí až 100 km/h. Tento stav ale brání dalšímu rozvoji, který plánuje KORID LK a ZVON v rámci projektu LUISE. Ten by měl zatraktivnit železniční dopravu právě v česko–německém pohraničí.
Některá média informovala, že špatný stav traťového úseku na polském území může vést až k zastavení železniční dopravy mezi Libercem a Žitavou. Nicméně jak uvedl Petr Prokeš, ředitel společnosti KORID LK, uzavření trati kvůli technickému stavu nehrozí, pouze brzdí rozvoj. Regionální centrum ve Wroclavi se současným stavem nehodlá nic dělat a na výzvy českých partnerů nijak nereaguje. Liberecký kraj a ZVON proto plánují vyjednat opravu na ředitelství PKP PLK ve Varšavě. Všechna jednání jsou nyní na začátku a nelze tedy říci, kdy budou moci vlaky projet po polské straně maximální rychlostí. Přitom úsek z Liberce do Hrádku nad Nisou je, až na nechráněný přejezd v Dolní Suché, připraven na rychlost 100 km/h.
Od nového jízdního řádu 2010/11 se také chystá výměna dopravců, provozujících vlaky na trati 089. České dráhy a RailTrans nahradí společnost Vogtlandbahn ze skupiny Arriva, která vyhrála vypsané výběrové řízení na provoz vlaků. Na jednotlivé spoje by tak měly být od prosince nasazeny nové nízkopodlažní jednotky Siemens Desiro Classic. Společnost Vogtlandbahn by také chtěla zavést hodinový interval vlaků mezi Libercem a Žitavou, čemuž ale brání právě nevhodný polský úsek tratě.
Změna dopravců však nebude do budoucna jedinou novinkou na této trati. V rámci projektu LUISE je nachystán celý komplex služeb zatraktivňujících železniční dopravu v česko–německé pohraničí. Vzniknou místa, kde vlaky budou navazovat na autobusy nebo v nichž bude možné odstavit auto či kolo a pokračovat z nich vlakem. Plánovány jsou dále rekonstrukce železničních zastávek Liberec–Růžodol, Porajów, Hainewalde Talstraße, Großschönau–West, Varnsdorf–Polní a Varnsdorf staré nádraží, ve kterých by měly být zvýšeny nástupiště tak, aby umožňovaly bezbariérový přístup do nízkopodlažních jednotek. A na závěr stojí za zmínku i vznik jednotného integrovaného tarifu a vícejazyčného informačního systému. Cestujícím nyní nezbývá než doufat, že dojde k dohodě s polskou stranou tak, aby jim trať 089 sloužila v budoucnu co nejlépe.
Na "severu" zcela jistě nebyla chráněna státní hranice pomocí plotu, na mnoha místech, ledaža by se zbourala "půlka Rumburka" (Horní Jindřichov) nebo Jiříkova žádná signálka nebyla. Stejně tak Vejprty, Potůčky ... okolí Bublavy.
I kdyby někdo prošel hranicí ze strany CS, tak byl odloven bdělými německými demokratickými strážci, i v civilu. Prostě socialistická dělba práce. Navíc ti "hodní" Němci si hlídali svoje ovečky, aby náhodou neopustili jejich ráj a vzali kramle do CS. Množství betonových sloupků vytyčujících státní hranici a tabulí "ACHTUNG Staatsgrenze", aby náhodou někdo nemohl trvdit že jí neviděl, je pozoruhodné. Tolik jich nebylo nikde ani z CS strany nebo v případě hranice s Polskem z polské strany.
otázka a prosim o odpoved, byl na hranici sluknovskeho vybezku zrizen DZ + EZOH?????
podle mych informaci se DZ dostal nejdále k Jáchymovu (ano mluvim o 50. letech, v jine dobe se EZOH ani nevyskytovalo)
pokud kombinace DZ+EZOH nebyla zrizena, tak nemuzeme tvrdit, ze byla hranice na sluknovsku hlidana stejne jako na zapade, to nemluvim o nastraznych a naslapnych minach, poctech pohranicniku atd.
http://cs.wikipedia.org/wiki/Horn%C3%AD_Lu%C5%BEice
http://cs.wikipedia.org/wiki/Zem%C4%9B_Koruny_%C4%8Desk%C3%A9
http://cs.wikipedia.org/wiki/Fukov
http://www.zanikleobce.cz/index.php?detail=1448851
bylo by po jistých problémech.
Karel Kovářík : Nezapomínejte, že na "druhé straně" (u těch hodných Němců) bděla nad ostrahou státní hranice "prvního státu dělníků a rolníků na německé půdě" chrabrá ostraha státních hranic prošpikovaná agenty Stasi - na rozdíl od těch "zlých" Němců v Bavorsku, za které to udělal ostnatý drát ...
Stupeň ochrany hranice NDR / ČSSR byl snížen poté, co vznikl vznikl "berlínský skvost".
Podrobnosti týkající se trati u Fukova jsou upraveny mezistátní smlovou, která je dostupná ve Sbírce zákonů.
tak se ridte svymi radami a nekecejte, kdyz vite houby, sluknovsko nikdy nemelo tak prisne hlidanou hranici jako byla ta zapadni, treba tam nikdy nebylo ZTZ (ve forme DZ) a o EZOH ani nemluve.....
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.