Zittau — (Aktualizováno 5. 2. 2010 – doplněny fotografie) Jednotlivými státy v oblasti tzv. česko-polsko-německého trojmezí prochází i trať 089 (Liberec — Rybniště). Dlouhodobým zanedbávám údržby je však 2,7 km dlouhý traťový úsek na polské straně ve špatném stavu a Polsko nemá ani zájem o jeho rekonstrukci. Vlaky tak tento úsek musí projíždět sníženou rychlostí 30 km/h, což je velice zpomaluje, neboť jinak na této trati mohou jezdit rychlostí až 100 km/h. Tento stav ale brání dalšímu rozvoji, který plánuje KORID LK a ZVON v rámci projektu LUISE. Ten by měl zatraktivnit železniční dopravu právě v česko–německém pohraničí.
Některá média informovala, že špatný stav traťového úseku na polském území může vést až k zastavení železniční dopravy mezi Libercem a Žitavou. Nicméně jak uvedl Petr Prokeš, ředitel společnosti KORID LK, uzavření trati kvůli technickému stavu nehrozí, pouze brzdí rozvoj. Regionální centrum ve Wroclavi se současným stavem nehodlá nic dělat a na výzvy českých partnerů nijak nereaguje. Liberecký kraj a ZVON proto plánují vyjednat opravu na ředitelství PKP PLK ve Varšavě. Všechna jednání jsou nyní na začátku a nelze tedy říci, kdy budou moci vlaky projet po polské straně maximální rychlostí. Přitom úsek z Liberce do Hrádku nad Nisou je, až na nechráněný přejezd v Dolní Suché, připraven na rychlost 100 km/h.
Od nového jízdního řádu 2010/11 se také chystá výměna dopravců, provozujících vlaky na trati 089. České dráhy a RailTrans nahradí společnost Vogtlandbahn ze skupiny Arriva, která vyhrála vypsané výběrové řízení na provoz vlaků. Na jednotlivé spoje by tak měly být od prosince nasazeny nové nízkopodlažní jednotky Siemens Desiro Classic. Společnost Vogtlandbahn by také chtěla zavést hodinový interval vlaků mezi Libercem a Žitavou, čemuž ale brání právě nevhodný polský úsek tratě.
Změna dopravců však nebude do budoucna jedinou novinkou na této trati. V rámci projektu LUISE je nachystán celý komplex služeb zatraktivňujících železniční dopravu v česko–německé pohraničí. Vzniknou místa, kde vlaky budou navazovat na autobusy nebo v nichž bude možné odstavit auto či kolo a pokračovat z nich vlakem. Plánovány jsou dále rekonstrukce železničních zastávek Liberec–Růžodol, Porajów, Hainewalde Talstraße, Großschönau–West, Varnsdorf–Polní a Varnsdorf staré nádraží, ve kterých by měly být zvýšeny nástupiště tak, aby umožňovaly bezbariérový přístup do nízkopodlažních jednotek. A na závěr stojí za zmínku i vznik jednotného integrovaného tarifu a vícejazyčného informačního systému. Cestujícím nyní nezbývá než doufat, že dojde k dohodě s polskou stranou tak, aby jim trať 089 sloužila v budoucnu co nejlépe.
V případě rychlíků nemožnost polského vnitra nevadí, v případě spěšňáků by zakazování cesty z Gl. centrum dál do polského vnitrozemí bylo problematické. Teoreticky by se to dalo řešit přesunutím výměny lokomotiv a čet do Mikulovic, což ale technologicky asi nepůjde, takže by se to muselo vyřešit nějak jinak.
Jak píšu v Lužických horách (nad Hrádkem nad Nisou) je na té mapě vidět (v terénu je také) široký průsek, dnes zarostlý. Podobný mohu zdokladovat na mapě v okolí Moldavy v Krušných horách (začíná přímo na nádraží). U polských hranic takové průseky nejsou. Zřejmě se tam na těch průsecích připravovalo nebo bylo dokonce používané nějaké zajištění. Tedy přísnější režim než pro Polsko.
jen jeste dodam, aby jste (popr. dalsi) vedeli co jsou ty zkratky
ŽTZ = ženijnětechnické zajištění (někdy se používá výraz zabezpečení), tj. sourn ženijních a stavebních prostředků k zamezení/zpomalení průniku skrz hranice, v zásadě to byl plot z ostnatého drátu (v 50. letech třístěný), oraný pás pro zachycení stop, zásahová komunikace podél a v některých případech protitankové překážky (proti vozidlům z vnitrozemí)
DZ = drátěný zátaras, tj. plot z ostnatého drátu, který byl součástí ŽTZ, variantou byl EDZ = elektrifikovaný DZ
EZOH = elektrické zařízení ochrany hranic, tj. přípojka elektriky do transformátoru, transformátor (převod na 3-5 kV), ovládací pult a přívod elektriky k EDZ, EZOH bylo zrušeno v polovině šedesátých let, slenkově se slovo "EZO(c)H" používá pro EDZ
v 50. letech byl DZ ještě doplňován o nástražné miny (bylo k nim napojeno lanko, napnuté nad zemí uvnitř DZ, při zakopnutí o něj mina explodovala) a před DZ byly pásy nášlapných min, miny se přestaly používat už v 50. letech, protože časem ztratily funkčnost a ty nástřažné čas od času samovolně explodovaly.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.