..: SŽDC testuje návěstní svítidla s LED :..

ČD Cargo 751.141, Postřelmov, 25. 5. 2009, foto: Louis Armstrong Praha/PostřelmovElektrifikace trati Zábřeh na Moravě – Šumperk přinesla vyjma možnosti vést elektrické osobní a nákladní vlaky nově až do Šumperka také další novinku. Poprvé byla návěstní svítidla na síti SŽDC vybavena namísto klasických žárovek elektroluminiscenčními diodami, zkráceně LED. Koncem září byla také návěstidla osazena v železniční stanici Postřelmov. V rámci zkušebního provozu se ověřuje údržba, spolehlivost a také vnímání návěstidel ze strany strojvedoucích. Celkem je použito 28 LED svítidel. Instalace takových svítidel se i přes výrazně vyšší pořizovací náklady vyplatí. „Zatímco klasická žárovka má průměrnou životnost kolem 1000 hodin, LED diody 20 let. Navíc mají LED svítilny mnohonásobně menší poruchovost, shrnuje hlavní výhody tiskový mluvčí AŽD Praha Jiří Dlabaja.

Ve stanici byla těmito návěstními svítilnami osazena jedna staniční kolej. Instalovány byly 3 odjezdové, 1 vjezdové s 1 předvěstí a 5 trpasličích návěstidel pro posun. Po dobu zkušebního provozu je v tomto úseku omezena traťová rychlost na 80 km/h. Při výrobě byla maximální snaha o unifikaci s žárovkovým zapojením. Instalovány byly do klasické návěstní skříně AŽD 70, kdy z nich byly vyjmuty žárovky a patice, které byly nahrazeny plošnými spoji s elektronikou a diodami pěti barev — červená, zelená, modrá, bílá a žlutá. Použité LED diody jsou klasické konstrukce o průměru 5 mm. Jedná se však o speciální řadu určenou pro signalizaci v zabezpečovací technice. Vyměněny byly i rozpylové čočky. Stejně jako ostatní návěstní techniku ve stanici, i tyto řídí staniční zabezpečovací zařízení ESA 11.

Ověřovací provoz má trvat minimálně do konce září 2010. Bohužel již v prvních měsících došlo ke krádeži. Zloději přišli na stanici dva večery po sobě. Jeden večer vykradli trpasličí návěstidlo, tj. bílou a modrou ampuli s LED diodami a druhý večer vylezli na návěstidlo a ukradli zelenou ampuli s LED diodami. Škoda byla celkově cca. 60.000 Kč. Výrobce a správce infrastruktury uvažují o zajištění těchto návěstidel nejen tzv. bezpečnostním pětihranem, ale také FAB vložkou. Problémem by pak ale bylo nedodržení universálnosti vybavení zaměstnanců údržby.

Zdroj: AŽD Praha, SŽDC, ŽelPage, LED (Wikipedia)


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 17.12.2009 (7:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Stavby a projekty

More from ČR Olomoucký Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
Registered user kozel  mail  
17.12.2009 (12:34)  
Hlavní problém LEDkových návěstidel je hlídání svícení kvůli malému odběru.V silniční technice se používají LUMILED od Philipsu a kompletní navěstidla dodává rakouský Futurit.
17.12.2009 (12:05)  
Ve stanici byla těmito návěstními svítilnami osazena jedna traťová kolej.

Tak moment, kde se nám vzala traťová kolej ve stanici? Jako aktualita dobré, ale když už chceme psát odborně, tak prosím správně... :-)
Registered user JOHNZ 
17.12.2009 (9:06)  
TTtrain: Ak tie návestidlá dokážu odcertifikovať, a tie návestidlá budú dosahovať či presahovať kvalitu tých od AŽD (a že tie vyzerajú zatiaľ dosť dobre), môžu sa do toho pustiť a potzom sa buď zahrať na Jančuru či to skúsiť predať na Slovensko, poslednou dobou tam vplyv AŽD dosť slabne.
Registered user TTtrain  mail  
17.12.2009 (8:57)  
JOHNZ: cena modré/bílé LED se už zdaleka neliší tolik jako dřív. Ten "profi" semafor splňuje vše potřebné pro silniční provoz, jistě by LED lampa z něj vyhověla i pro drážní provoz. Ale dovedu si představit, jak moc by to nešlo, když návěstidla dělá AŽD a lampy do nich brát od někoho jiného? Jsme v Čechách...
17.12.2009 (8:46)  
Mimochodem SŽDC už na konci léta poprvé instalovala LED svítidla do přejezdových výstražníků (rekonstrukce tratě Louny - Peruc). Tam naopak tu svítivost chválili (že je to hezky vidět i proti slunci), ale bylo to vyjádření AŽD, takže kdo ví co na to říkají řidiči.
Registered user JOHNZ 
17.12.2009 (8:42)  
MirekM: Že by tým, že príslušný odpor na jeho zníženie je až niekde na tom svietidle?

TTtrain: V jednom prípade bolo ukradnuté celé návestidlo, ďalej dve svietidlá boli bielej, resp. modrej farby (obzvlášť to posledné muselo byť dosť mastné) a onen "profi" LED semafor je otázne či by naň niekto dal štempel podľa TNŽ, ak áno koľko by zań výrobca chcel, aby sa mu to papierovanie nejak v rozumnej dobe zaplatilo, a ešte koľko diód je tam na jedno svietidlo?

rk_kn.: Tie LED návestidlá boli rakúskej výroby.
Registered user rk_kn.  mail  
17.12.2009 (8:38)  
Nedávno sa skúšali tieto LED svetlá na návestidlách v Bratislave Vajnoroch. Sťažnosti boli proti veľkej intezite svietenia v nočnom čase. A proti slabému svetlu pri osvetlení slnkom cez deň. O ďalšom rozšírení sa akosi nehovorí. A tiež boli aj krádeže .
Registered user MirekM  mail  
17.12.2009 (8:26)  
Jak může být maximalizována unifikace s žárovkovým zapojením, když to funguje na úplně jiné napětí? Jo tak, byla maximalizována snaha. :-D Hezký marketingový článeček…
Registered user TTtrain  mail  
17.12.2009 (7:39)  
Za vykradení návěstidla by bylo třeba někoho nakopat do pr...e, nejlépe zepředu, ale škoda 60 tis.? Profi 3 barevný LED semafor stojí cca 8 tis. Něco mi říká, že doplňování chybějících LED bude pro AŽD dobrý byznys...
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko