Mosty u Jablunkova — V neděli 15. 11. v ranních hodinách došlo nedaleko Mostů u Jablunkova v místě rekonstrukce tunelu původní 2. traťové koleje trati 320 (Bohumín – Čadca) k propadu jeho části, čímž na povrchu vznikl kráter o velikosti asi 150×50 metrů. České dráhy z bezpečnostních důvodů na žádost PČR zastavily v neděli provoz v sousedním tubusu, kterým je vedena zejména tranzitní doprava přes hraniční přechod Mosty u Jablunkova/Čadca dále na síť ŽSR. Ještě téhož dne byl po ohledání statikem provoz obnoven. Stavba nového tubusu byla okamžitě přerušena a stavitelům bylo nařízeno změnit technologii. I přesto se však o dva dny později zřítila další část tunelu v délce cca 15 metrů, což znovu zastavilo dopravu v dotčeném úseku až do dnešního dne, tedy 28. 11.
Druhý propad budovaného tunelu nastal v úterý 17. 11. a došlo k hodinovému přerušení dopravy, při němž Báňský úřad prováděl kontrolní měření pohybu půdy, opakovaná nyní každých 12 hodin. Tento propad ale s prováděným měřením nesouvisel a podle Subterry i SŽDC „moc nepřekvapil“. Nedošlo k ohrožení životů ani nedaleko stojících rodinných domků. Přesto byla rodina z nejblíže stojícího stavení z preventivních důvodů evakuována a na náklady firmy Subterra ubytována v hotelu.
Zavalilo se celkem 80 metrů tunelu, vzniklý kráter byl hluboký osm metrů a rozkládal se na ploše cca 7000 metrů čtverečních. Na stavbě byl vyhlášen havarijní režim a byly zahájeny sanační práce. Do jejich dokončení není jisté, zda nebudou následovat další propady. Zával mj. pohřbil stavební stroj, i ten přispěl k tomu, že stavařům vznikla škoda v řádech desítek miliónů. Na zhruba milión si cení ČEZ opravu poškozeného nadzemního vedení VN a dvou zřícených stožárů, při havárii byl poškozen i vodovod, zásobující cca 250 lidí. Voda i elektřina ale už do oblasti opět provizorně proudí.
Ve středu 18. listopadu opět zhruba ve tři hodiny odpoledne provozovatel dráhy SŽDC zastavila provoz v tunelu z bezpečnostních důvodů. Termín zprovoznění byl původně stanoven na pondělí 23. listopadu, nakonec se posunul o pět dní. Teprve dnes po sedmé hodině ranní začaly tunelem projíždět pouze osobní soupravy sníženou rychlostí 20 km/h tažené lokomotivami nezávislé trakce. Nákladní doprava zamíří do starého jablunkovského tunelu nejdříve dnes v sedm hodin večer. Pokud bude vše bez dalších problémů, zvýší se rychlost brzy na 50 km/h a ve středu 2. 12. se obnoví i elektrický provoz.
Policie celou sérii propadů půdy vyšetřuje jako podezření z trestného činu obecného ohrožení. Podle serveru iDNES.cz byly s tunelem problémy již dříve, v dubnu při ražbě došlo k propadnutí stropu. K dnešnímu propadu tunelu došlo při střídání směn stavbařů, k žádnému zranění tak s největší pravděpodobností nedošlo. Jako možná příčina bylo označeno nestabilní nadloží. Zda se jedná o špatné kroky při stavbě, podcenění rizik, či zásah vyšší moci určí až vyšetřování.
Ukončená opatření v dopravě
V neděli 15. 11. byla zavedena NAD v úseku Čadca – Jablunkov–Návsí. Týkala se vlaků EC 143 a EC 142. Stejně tak byl autobusy v tomto úseku nahrazen i vlak EC 235, který byl ale v úseku Ostrava–Svinov – Mosty u Jablunkova veden náhradní soupravou. Cestující z vlaku EC 115 a kmenového EC 235 si ve stanici Ostrava–Svinov mimořádně přestoupili do náhradní soupravy. Náhradními autobusy dále museli cestovat lidé z vlaků Os 2903, 2908 a 2905.
Ve středu 18. 11. byly dálkové a regionální vlaky mezi stanicemi Mosty u Jablunkova a Čadca (ŽSR) nahrazeny náhradní autobusovou dopravou. Noční vlaky R 440 Excelsior, R 441 Excelsior, R 442 Šírava a R 443 Šírava byly v úseku mezi Hranicemi na Moravě a Žilinou vedeny přes Valašské Meziříčí a Púchov. V úseku mezi Hranicemi na Moravě a Mosty u Jablunkova byla vypravena náhradní souprava bez vozu první třídy a ubytovacích (lůžkových a lehátkových) vozů.
Zdroj: iDNES.cz, ČTK, SŽDC - projekt stavby, ČD - omezení provozu (neděle), ČD - omezení provozu (středa); foto: Josef Kluz


Nicmene, vratil bych se k tomu, co uz tady konstatoval kolega diskuter z AZD - totiz ze ty staticke pomery jsou diametralne odlisne pro jedno- a dvojkolejny tunel. Ty vyhody reseni Metrostavu (zejmena vzhledem k jiz zminovanym geologickym podminkam v lokalite) nejak nevidim.
Nic to ale nemeni na tom, ze zde je tunel vhodne reseni - minimalne kvuli zastavbe okolo. Bohuzel okolnosti pri jeho stavbe (resp. prestavbe, at nam toto slovo zni jakkoliv) rozhodne priznive nejsou, coz by ale nijak nemelo souviset s naslednym provozem.
Pokud byste chtěl uhnout až u stanice Mosty u Jablunkova, tak Vám stejně vyjde tunel, jelikož v místě silnice je terén cca 30 m nad niveletou koleje, jaká Vám v tomto místě vyjde.
Edit: Sklony uvádím v procentech, ale vím, že se standardně používají promile.
@Jiří Kocurek: Ta silnice E75 predpokladam tunelem nevede. ;) Kopirovani jeji trasy mi prijde teda o mnoho vhodnejsi nez to, kudy ta trat vede ted. Ale jak rikam, nejsem mistni.
a) trať vede průsmykem, posun o stovky metrů znamená vedení v delším tunelu než teď a z hlediska geologických podmínek nic neřeší.
b) posun tratě o kilometr(y): ještě větší a delší tunel.
b1) vedení severněji: peáž přes Polsko - vedení kolem řeky Olše (Olzy), tunel/zářez v hřebeni mezi Hrčavou (CZ) a Istebnou (PL) a zaústění tratě v obci Čierne pri Čadci (SK)
b2) vedení jižněji: údolím Lomné, přechod hor na kótě 930 m - východně od Muřinového vrchu (místo současných 550 m n.m.)a dále údolím Olešnianky nebo Trstenné.
Všechny 3 možnosti znamenají kopat tunel ve stejně špatných nebo horších podmínkách (a mimo jiné mnohem více zděšených daňových poplatníků).
Kdyby měli před cca 140 lety tehdejší stavitelé více prostoru "dole", tak by určitě tu trať stavěli trochu jinak, i za cenu výkupu pozemků a tehdejších budov, zejména v obci Svrčinovec.
Pokud jde o ten geologický průzkum. Byť laik, tak předpokládám, že existuje geologická dokumentace z doby prvotní ražby tunelu. Protože se původní dílo pouze rozšiřuje, pracuje se v týchž geologických podmínkách, takže se pravděpodobně vycházelo přededevším z této dokumentace. Pochybuji o tom, že by se neudělal nějaký doplňkový geologický průzkum, ale přece jen pochybuji o tom, že lze geologickým průzkumem odhalit (pokud je to technicky vůbec možné) nějakou kavernu (dutinu) vzniklou působením vody.
Dva jednokolejné tunely asi původně nikdo neprojektoval. Jejich výstavbu od sebe totiž dělí téměř 50let. Ty řeči o manažerské nafoukanosti byste ti také mohl odpustit.
Narozdíl od pozemních staveb, kde je víceméně veškěré zatížení známe a definovatelné, podzemní stavby se zkrátka budují obklopeny prostředím, který ani sebelepší a sebenákladnější průzkum nikdy nepopíše, protože data z vrtů jsou pouze bodová. Člověk není všemocný, a příroda má zkrátka občas navrch.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
