Plzeň — Prozatím bez dalších komentářů zrušila Krajská rada Plzeňského kraje veřejnou soutěž na provozování regionální osobní dopravy na třech neelektrizovaných tratích. Navzdory prohlášením o přínosu výběrového řízení pro kraj i cestující, a plánům na další soutěže v příštích letech, chce kraj nyní prodloužit smlouvu s Českými drahami o dalších 10 let. Kromě ČD podaly do soutěže nabídky společnosti Viamont, RegioJet a ČSAD Jablonec. Aktualizace 8.11.2009: RegioJet přepracoval a znovu odeslal svou nabídku.
K tomuto kroku se okamžitě vyjádřil i Radim Jančura, majitel Student Agency, mateřské společnosti firmy RegioJet: "ČD na Plzeňský kraj tlačily, aby byl tendr zrušen. My jsme dali nižší cenu a nové moderní soupravy, které na české železnici nikdy nejezdily." RegioJet byl navíc Plzeňským krajem přímo osloven, aby se soutěže zúčastnil, a zadávací dokumentaci obdržel (společně s ČD) zdarma, a nyní se dozvídá, že práce s přípravou nabídky přišla vniveč. Bude–li smlouva s ČD uzavřena, hodlá se Jančura obrátit na Evropskou komisi, protože podle Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže kraj nemůže předmětnou zakázku udělit přímo.
Vedoucí krajského odboru dopravy, Jaroslav Vejprava, prohlásil, že "rozhodnutí koresponduje s usnesením vlády 1132/2009 a memorandem mezi kraji a ministerstvy financí a dopravy". Podle všeho lze za zrušením soutěže skutečně hledat tlak ČD a odborů, které se obvykle ke všem reformám staví silně odmítavě. Naproti tomu ČD prohlašovaly, že výběrové řízení vyhrají, tudíž odbory si zřejmě nepřejí, aby se zaměstnanci ČD dostali k novým vozidlům, zvýšili si kvalifikaci a zlepšili si pracovní podmínky. Jestliže ČD nebudou tlačeny do modernizace vozového parku, mají k radosti cestujících zdejší nekomfortní vozy řad Bt a Btx svá nejlepší léta zřejmě pořád před sebou.
Aktualizace: RegioJet se nevzdává
Dopravce RegioJet na zrušení soutěže okamžitě zareagoval tím, že svou nabídku přepracoval do podoby mimo výběrové řízení a odeslal znovu na Krajský úřad v Plzni. Jan Paroubek, provozní ředitel RegioJet, oznámil: "Naše nabídka je zpět na Krajském úřadě v Plzni. Současně jsme vyzvali paní hejtmanku k zahájení společných jednání". Nakolik realistické je následující očekávání Jiřího Schmidta, obchodního ředitele RegioJetu, je otázkou: "Očekáváme, že kraj nyní bude postupovat cestou otevřeného dialogu s dopravci tak, aby ověřil, kdo nabízí nejlepší podmínky. Rozhodně se nemíníme vzdát, jsme přesvědčeni, naše nabídka je pro kraj a jeho obyvatele nejvýhodnější." Každopádně soukromý dopravce se opírá o to, že kraj kvůli možným postihům ze strany EU nepodepíše automaticky smlouvu s ČD, bude-li mít na stole výhodnější konkurenční nabídku.
Zdroj: ČT 24, Student Agency
ja bych rekl, ze z meho zduvodneni kazdy uvedomeli a inteligenti clovek pochopi, ze to je muj subjektivni dojem, to mi chcete narizovat jak se muzu/nemuzu vyjadrovat????
sproste to neni, takze je to uziti svobody projevu
Jinak abychom se časem nedivili: třeba z oficiálního jazyka časem vymyzí i ten průvodčí. Vzorem budiž Německo a němčina, kde se původní označení pro průvodčího Schaffner dnes už nepoužívá a nahradilo ho označení Zugbegleiter (doslova vlakový doprovod). Takže uvozovky mi rovněž nepřijdou na místě.
1) kde sezene mobilni cisla cestujicich??
2) v pripade ze se jedna o vlaky.. jak bude vedet kdo se zitra rozhodne nastoupit do toho konkretniho vlaku??
3) kdyz se rozhodne shromazdovat mobilni cilsla (tj. citlive udaje).... co zakon na ochranu osobnich udaju
4) kdo bude hradit naklady?? jo chlapce on rozeslat velke mnozstvi SMS je neco jiho nez poslat vecer z netu SMS kamaradovi, jestli nejde na pivo...
stewardka je v "" protoze me osobne se ten nazev pro VHD nelibi, zni to jak z titaniku
1)Proc by to bylo nemozne?
2)Zjevne kolega mel na mysli pripad, kdy se vysere autobus a dopredu se vi, ze nepojede...
Jestli neco posilaji nevim, nicmene rozhodne to JE mozne...
PS: Proc je slovo stewardka v uvozovkach? Budeme ted psat i "pruvodci" a "vypravci"?
K diskuzi o Regiojetu: Těžko soudit, jak by v reálu vypadaly vlaky "žlutého pána". Nicméně jako pravidelnému cestujícímu jeho autobusy mi nemohla uniknout jedna věc: od té doby, co veškeré své snahy upřel k chiméře na kolejích, jde kvalita autobusové dopravy dost radikálně dolů. Že to na všech jím provozovaných relacích pořád cenou, jízdní dobou i komfortem "kvality" ČD dalece převyšuje, je věc jiná a dost smutná. Ovšem zkušenosti z EU ukazují jedno: cestujícímu může být celkem jedno, kdo ho veze, protože služby všech dopravců v daném území jsou si velmi podobné. Jako příklad můžeme uvést např. relaci DB Regio versus Arriva nebo PKP PR a Koleje Dolnoslaskie a mnoho jiných. Je to vlastně logické, protože všechny subjekty se pohybují v jednom ekonomickém prostředí a lidi, kteří ty vlaky fyzicky provozují, jsou stejného národa. Takže kdybych měl věštit, tak Jančura by možná koupil Desira, Talenty nebo něco podobného (ovšem kdyby si pořídil z druhé ruky 814, též by mě to nepřekvapilo), uděla kolem toho marketingový humbuk, ale za pár let to bude bez údržby v dezolátním stavu a přístup k cestujícím bude podobný jak na ČD (viz celkem typický příklad s vyhazováním z autobusu: taky už jsem párkrát viděl). Prostě těžko čekat radikální změnu, když v regionální dopravě všechno podstatné závisí na krajích a současný stav v podstatě všem zainteresovaným přibližně vyhovuje.
a takovou blbost jste si vysnil kde?????
1) je to nemozne
2) zkusenosti z povozovani busu ukazuji, ze jancura o nic takoveho nema ani v nejmensim zajem
kolega chtel s nim jet do Brna, koupil si tyden dopredu mistenku na 6.30... prisel 6.15 byl "stewardkou" radne odbaven a usazen na sve misto, najednou v 6.48 (18 minut po odjezdu dle JR) prijde stewardka, ze si ma vystoupit, protoze misto nej nastoupi nekdo kdo jede z londyna do kosic..... no nedal se a nakonec si vystoupila nejaka jina pani, ale nechtel bych byt na jejim miste
kolik takovych prikladu chcete???
jak to ze mu neprisla SMS, ze ho bus neodveze
Ovšem jádropudla je v úplně jiných věcech, než o pohodlí cestujících. Už tomu bude 20 let, co jsem křižoval Evropu a od té doby jsem až na pár výjimek (vozy na EC) nezaznamenal že co je moderní, že je také pohodlnější. Je to třeba změna uspořádání interiéru. Možná lze lépe udržovat, takže za určitých podmínek bude čistější - a to je asi tak všechno.
Samozřejmě u nových strojů lze očekávat svižnější jízdu - vyměnit hnací agregáty lze i rekonstrukcí jako například na JhMD. Pak je úzká dráha rychlejší (JH-Kamenice 36km/h), než mnohé normálně rozchodné obsluhované SŽDC a ČD (ČBu-ČKrumlov 32km/h).
Jenže kdo zná výše uvedené (soutěžené) tratě, tak je mu jasné, že dopravce je až na posledním místě. Zde je problém, aby vlak vůbec jel (podle jízdního řádu). A cestujícímu je jedno, zda NEJEDE ČD, nebo JANČURA. Jediným rozdílem je to, že Jančura pošle svým stálým zákazníkům SMS, že nepojede, kdežto u ČD to neví ani průvodčí ve vlaku.
Dokud kraj nevydá oficiální prohlášení, tak je zbytečné polemizovat. Doufám že se v příštím týdnu něco dozvíme.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.