..: V Cerhenicích se krajům prezentovali výrobci drážních vozidel :..

PESA ATR 220-029, Břeclav, foto: Dennis Hübsch Velim / Poříčany – Vozidla vlastněná krajem a veřejnou soutěží vybraní dopravci – takový model začínají zvažovat některé samosprávné kraje České republiky. Podle předpokladů budou od roku 2012 čerpány peníze z evropských fondů, zejména z Operačního programu doprava, v řádu miliard korun českých na získání moderních vlaků. Za tímto účelem Asociace krajů ČR oslovila celkem šest evropských výrobců drážních vozidel pro regionální dopravu, aby prezentovali své výrobky. Nabídku přijali a svá vozidla do areálu Výzkumného ústavu železničního na cerhenický Železniční zkušební okruh přivezli čtyři z nich – Siemens Mobility, Stadler, PESA Bydgoszcz a Škoda Transportation.

Nejnovější z vozidel představila polská PESA Bydgoszcz. Dieselová třídílná regionální jednotka typu ATR 220 je vyráběna pro Itálii a nasazena na jihovýchodě země u Puglia, na severu v Bresciu a také regionu Emilia Romagna u Boloně. Představena byla teprve minulý rok na mezinárodním veletrhu InnoTrans 2008 v Berlíně. Její maximální rychlost je 120 km/h, je klimatizovaná a nízkopodlažní. Škoda Transportation prezentovala své prozatím jediné regionální vozidlo, které má v nabídce – dvoupodlažní třídílnou stejnosměrnou elektrickou jednotku CityElefant ve variantě pro České dráhy. Jednotka je nízkopodlažní a klimatizovaná. Ve vývoji je dvousystémová varianta pro slovenské ZSSK, střídavou širokorozchodnou variantu pro střídavé napětí 25 kV 50 Hz mají ve stavu Litevské železnice (LG). Jednotky na Slovensku a v Litvě mají konstrukční rychlost 160 km/h, varianta pro ČD pouze 140 km/h. Švýcarský Stadler představil jednotku konceptu FLIRT ve čtyřvozové variantě, dodávanou pro maďarské železnice MÁV–START. Nízkopodlažní klimatizovaná jednotka pro střídavou napěťovou soustavu disponuje taktéž max. rychlostí 160 km/h. S FLIRTy se kromě Maďarska setkáte také ve Švýcarsku, Norsku, Německu, Alžírsku, Polsku, Itálii a Finsku. Jediné z představených zahraničních vozidel schválené pro síť SŽDC je dieselová jednotka Desiro koncernu Siemens. V rámci expozice byl předveden demonstrátor Desiro Trainguard, který v sobě ukrývá mimo jiné barový nebo konferenční oddíl. V palubní výbavě pak vlakovou část ETCS. Tyto motorové nízkopodlažní klimatizované jednotky s maximální rychlostí 120 km/h již byly slibovány pro nasazení Českými drahami na lince Praha – Písek – České Budějovice a Praha – Rakovník. Ještě dříve plánovala jejich nasazení na rychlíkové relace také Veolia Transport. V současnosti zajíždí v rámci přeshraničních regionálních spojů do Karlových Varů, Chebu, Mariánských Lázní, Chomutova a Děčína.

PESA ATR 220.027, foto: PESA Bydgoszcz ČD 971.024, Sp 1618, Odb. Chotěbuz, foto: Liška Siemens Desiro Trainguard, foto: Sebastian Terfloth / Wikipedia MÁV START 5341.001, Székesfehérvár, foto: Wikipedia

V současné době probíhá tendr na dopravce regionálních linek v Plzeňském kraji. Již dříve jiná dvě výběrové řízení v Libereckém kraji vyhrály postupně Arriva/Vogtlandbahn a České dráhy. Naopak Ústecký kraj oslovil přímo České dráhy s tím, že by následujících 10 let provozovaly regionální dopravu v kraji. Dlouhodobé smlouvy jsou zárukou dopravcům, aby získali více peněz pro investice do moderního vozového parku. Alternativou je pak pořízení vozidel krajem, který může pak střídat dopravce častěji, ale vozidla zůstávají stále v majetku kraje. Během příštího roku budou vypsány tendry v souhrnné hodnotě přes osm miliard Korun a krajští radní mluví o revoluci v Česku. Podle celoevropských měřítek pak půjde o zavedení kvalitativního standardu obvyklého v západní Evropě.

První zahraniční vozidlo testovalo ETCS v ČR

Siemens Desiro Trainguard v Kolíně, foto: Jan Kratochvíl Jeden z představených strojů, jednotka Siemens Desiro Trainguard, nebyla ve Středočeském kraji pouze za účelem prezentace. Jedná se totiž o demostrátor firmy Siemens, vybavený evropským vlakovým zabezpečovačem systému ETCS. A jako takový se v následujících dnes zapojil do testů na pilotním úseku I. tranzitního koridoru. Centrem všech testů je stanice Poříčany na trati 011 (Kolín – Praha). V DKV Praha je tímto zabezpečovacím zařízením vybavena jednotka 471.042 CityElefant, lokomotiva řady 151.008 a jednotky řady 680 Pendolino. Brněnské DKV pak může poskytnout dvousystémovou elektrickou lokomotivu 362.166. VÚŽ instaloval tento zabezpečovač také do testovací lokomotivy 124.601. Jedna ze součástí ETCS, komunikační systém GSM–R, je podmínkou pro schválění některých moderních vozidel pro provoz na dalších tratích SŽDC, např. lokomotiv Siemens ES64U4 Taurus na trati 330 Přerov – Břeclav. Samotné ETCS je požadováno v rámci příprav zavedení rychlosti 200 km/h na některých českých koridorech.

Zdroje: Asociace krajů ČR, ČT 24, Kolínský Deník, iDnes, TechNet, PESA Bydgoszcz, Siemens – Trainguard (PDF), ETCS (Wikipedia); foto: Dennis Hübsch, Jan Kratochvíl, Liška, Wikipedia, PESA Bydgoszcz


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 2.11.2009 (11:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Středočeský


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel brqo 
02.11.2009 (19:08)  
Když si vzpomenu, že i takové Rumunsko - země, kde jde železniční doprava do totálního kopru - pořídilo několikero Desir, je mi ze stavu našeho vozového parku víc než smutno. Snad je toto jedna z pověstných prvních vlaštovek. Tak ať se to dotáhne do slavného konce, ať už vozidla budou kohokoliv...
registrovaný uživatel Raquac 
02.11.2009 (16:41)  
Panove, uz nejaky patek je z Alsthomu Alstom. Viz www.alstom.com
02.11.2009 (15:27)  
jiří hovorka: tím pátým a šestým jsou Bombardier s Talenty a Alsthom s Linty, ale Alsthom se výrobou nevysokorychlostních vozidel pro mimofrancouzské dopravce moc nezabývá (samozřejmě neplatí pro bývalé francouzské kolonie (Maroko a spol.).
02.11.2009 (14:41)  
Problém nákupu vozidel KÚ se už myslím probíral dostatečně někde jinde - problém vztahů provozovatel/vlastník. Je mi jedno, kdo vozidla nakoupí a bude provozovat, hlavně ať se tak stane a neskončí to zase u planých slibů.
registrovaný uživatel SzKT  mail  
02.11.2009 (14:28)  
Jiří Hovorka: Je pravdou, že ROP Jihovýchod už příslušnou výzvu vyhlásil a ostatní ROPy budou v nejbližší době následovat. Ale nikoho nikdy nenapadlo, že by kraje vozidla nakupovaly- na rozdíl od Polska. Proto Poláci pořizují ze strukturálních fondů vlaky jako diví, zatímco my jsme se 2 roky hádali s Bruselem, aby povolil dotaci přímo pro dopravce.
Takže předmětem příslušného projektu bude konkrétní linie v příslušném území, pro níž se koupí vozidla. Dopravce musí doložit smlouvu o závazku veřejné služby a pokud o ní v průběhu životnosti (podle opisů, takže 10 let) přijde, musí vozidla předat někomunu jinému, kdo tu smlouvu bude aktuálně mít.
02.11.2009 (13:53)  
kade - A co tohle:

http://www.jihovychod.cz/download/vyzva/predpokladane-vyhlasovani-vyzev-2010-2011-upr.xls
http://www.rada-severovychod.cz/data/sharedfiles/5536/plan-vyzev.pdf

Představení vozidel je vhodné hlavně z důvodu ujasnění si, co trh s vozidly nabízí a podle potřeb kraje zapracovat základní požadavky na vozidla do výzvy, aby se nevypisovaly projekty na nemožné nebo naddimenzované soupravy.

J. Petrák - Ten Bombardier mě napad taky, ale pořád mě schází ten 6. O moc víc známých výrobců, kteří jsou schopni dodávat do ČR neznám.
registrovaný uživatel kade  mail  
02.11.2009 (12:56)  
Nechci se hádat, ale doposud mi z ničeho nevyznělo, že by kraje zvažovaly být vlastníky vozidel. Spíš to jen občas vyznívá ze zkratkovitých vyjádření krajů. V současnosti začínající podpora EU je pro dopravce s uzavřeným kontraktem na závazek veřejné služby.
02.11.2009 (12:50)  
Mě napadá ještě Alstom (Coradia Lint, Lirex, Spacium, BiBi, finská Sm4), ale jen hádám.
02.11.2009 (12:22)  
Můžu vědět, kteří oslovení výrobci nepovažují trh v ČR za perspektivní a svá vozidla nepředstavili?
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko