Polsko — Zatímco se počty rekonstruovaných brejlovců z České Třebové přibližují počtu měsíců, o které se prodlužuje schválení a počátek dodávky elektrických lokomotiv Škoda 109E, koleje našich severních sousedů už téměř dva roky brázdí nové německé elektrické i dieselové lokomotivy. Lokomotivní řada Bombardier Traxx, schválená k provozu bez jakýchkoli výjimek v celé polské železniční síti, má šanci stát se základním kamenem obnovy přestárlého vozového parku polských dopravců. Fakt, že před nedávnem (prosinec 2007) pronajala firma Angel Trains šest kusů dopravci PKP Cargo, i říjnová objednávka šesti strojů (s opcí na další 4) dopravní divizí akciové společnosti Lotos, to jen dokazuje. V prvním případě jde o vícesystémové elektrické stroje TRAXX F140 MS; Lotos naopak projevil zájem o dieselelektrickou verzi TRAXX F140 DE. Skříně budou dodány z Wroclawi, kde stojí jeden z polských závodů skupiny Bombardier Transportation, podvozky dodá továrna v Siegenu a finální montáž proběhne v "domovském" Kasselu. Pro ty z vás, kdo si potrpí na technické údaje, mám přichystán výkon 2400 kW, tažnou sílu 300 kN a maximální rychlost 140 km/h. První stroj šestikusové série by měl být dodán v polovině roku 2011.
Lotos Kolej, dopravní divize rafinérského koncernu LOTOS S.A., je zároveň třetím dopravcem s licencí výrobce na provoz diesel–hydraulického monstra Voith Maxima 40 CC. Avšak i pokud projde všemi homologačními testy polského drážního úřadu, bude moci pouze na trať č. 131 (Śląsk – Porty), protože hmotnost na nápravu o jednu tunu překračuje povolenou hodnotu na většině polských tratí, a sice 20 t. Pro úplnost dodejme, že přeplňovaný vidlicový šestnáctiválec disponuje výkonem 3600 kW, který je distribuován hydraulickou dvouměničovou převodovkou od motoru k šesti nápravovým převodovkám. Právě adhezi "šestikoláku" a hydraulice vděčí stroj za tažnou sílu o hodnotě 408 kN (při 30% účinnosti). Testy výrobce ve Velimi prokázaly sílu Maximy, když 2700t těžký nákladní vlak dosáhl rychlosti 108 km/h.
Zdroj: Railway Gazette, Lotos Kolej
1 2 | Zpráv na stránku: |
Omlouvám se za tu mystifikaci "ve všech okolních státech", samozřejmě Rakousko a Německo jsou out kvůli 15 kV. Do Německa snad bude jezdit těch šest lokomotiv, co ČDC poptává (nebo už nepoptává?), ale na Rakousko se asi dlabe. Vystačí si s modrými turbo-laminátkami, kterým Rakušáci říkají "Tschechische Plastikbombe" a dál než do Summerau si to nepustí, protože zpátky do kopce by to museli odtáhnout...
Proste takovato uprava za polovicni cenu loko nove je podle me dost neprimerena.
Můžete mi objasnit, co to je za veličiny. Každá lokomotiva musí po ujetí odpovídajícího počtu kilometrů do dílenské opravy, zpravidla "střední", protože generálky se nedělají. Přestavba a modernizace lokomotivy se spojí s nejbližší plánovanou dílenskou periodickou opravou, proto se nebude jednat o nějaké neplánované odstavení lokomotivy spojené "s ušlým ziskem".
Co by mělo být na přestavěné lokomotivě homologováno ? Do dílen vjede lok 163, továrního označení 71E, za vraty se rozebere na prvočinitele a po opětovném smontování prvočinitelů z vrat dílen vyjede lokomotiva odpovídající výrobní dokumentaci lok 363 továrního označení 69 E, která je homologována od roku 1980 (prototypy 001, 002). Každá takto modernizovaná lokomotiva ovšem musí absolvovat novou TBZ, zatímco u standardní dílenské opravy se provádí pouze zkušební jízda.
Ze zahraničí se lok 363 mohou podívat pouze na Slovensko, kde jsou rovněž homologovány. Proč nejezdí do Maďarska dál než do Hidasneméti, Komárom či Rajky - na rozdíl od lok 350 - nevím. Nemám povědomost, že by někde bylo publikováno oficiální zdůvodnění.
Jinak me docela prekvapilo, kdyz jsem v minulem clanku o novych masinach v Polsku (http://www.zelpage.cz/zpravy/7426) zjistil, ze nasi severni sousede neuvadi jako jednotku hmotnosti tunu, ale megagram :-) http://rynek-kolejowy.pl/13071/TRAKO%2B2009%2B%2BZNLE%2BGliwice%2Bzaprezentowa%25B3o%2Blokomotyw%25EA%2BE6ACT%2BDRAGON.htm
Ad Chary noch einmal: Mou profesní deformací jest nyní dynamika kolejových vozidel... ;o)
Ad Twix: Asi tak! A možná nemusí jít ani o objednávku nad 10 ks - Slováci si u Škodů objednali 2 ks "380" (což zrovna "nákladní lokomotiva" není) v přepočtu za slušných 110 milionů (čili 1,1E8) CZK za kus... ;o)
Za 120 mega se skutečně dá pořídit nová vícesystémová nákladní lokomotiva (při objednávce nad 10 ks) s krátkou dodací dobou a hlavně schválená všude okolo. Navíc takto by zůstaly dopravci i ty původní lokomotivy, pro které by se určitě našla práce, nebo zájemce o odkup či pronájem.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.