Praha — Ve čtvrtek 10. září schválila sněmovna ve zrychleném řízení novelu stavebního zákona, podle které nebudou muset stavitelé podzemních staveb, jako jsou železniční a silniční tunely, či metro, získávat souhlas od majitelů pozemků nad budovanou stavbou. Tato změna se týká pouze veřejně prospěšných staveb, schválit ji ještě musí Senát. Pokud bude novela schválena, měla by platit od ledna 2010.
Důvodem této změny je zejména fakt, kdy by například při výstavbě železničního tunelu z Prahy do Berouna bylo potřeba získat souhlas od 4 tisíc majitelů pozemků. Dalším příkladem, který uvadí vláda, je asi čtyřkilometrový tunel mezi Rokycany a Plzní na trati 170, kde by bylo nutné zřídit věcné břemeno u 132 pozemků, které patří celkem 178 vlastníkům. Vzhledem k tomu, že majitelé velmi často na výzvy vůbec nereagují, dochází ke zpoždění výstavby. Vláda se zároveň obává, že by stát přišel o peníze z evropských fondů určené na tyto stavby.
Zdroj: Finanční noviny/ČTK
(Nepřipadáte si jako v Kocourkově ... já ano.)
Pokud se "vlastník" spokojí s "cenovým" výrokem odvolacího soudu a nežene tu věc přes Nejvyšší soud a Ústaví soud až do Štrasburku, tak je to jeho chyba. Jedině tak lze naše soudy, potoažmo státní investory k tomu, že zaplatí "tržní cenu".
To je pravda, že nesouvisí :) S novelou o pozemcích nad tunelem také souhlasím. Jen jsem musel zareagovat na těch pár komentátorů, co měli potřebu se opět otřít o "zlé pozemkové spekulanty".
Předmětná změna zákona je návratem ke stavu donedávna platnému, totiž že podzemní stavba, pokud neovlivní povrch a je ve veřejném zájmu, nemusí být s vlastníky nemovitostí na povrchu vůbec projednána, čili se ušetří děsný administrativní opruz. Povrchoví vlastníci nejsou nijak omezeni ve svém právu požadovat náhradu škody, pokud jim nějaká vznikne (ztracená voda, praskliny kvůli odstřelům ap.). Zásadní rozdíl je v tom, že je investor nemusí aktivně oslovovat (a předtím vyhledávat), ale musí se se svým nárokem ozvat sami. Ale v žádné variantě se nemovitosti nad tunelem nevykupovaly / nevyvlastňovaly.
Vyvlastňovací prasárna je úplně jiný zákon, shodou okolností schválený taktéž nedávno. Dosud platilo, že pokud se vám nelíbí cena, kterou vám stát nabídne za váš dům či pozemek, přes který má vést silnice (trať, ropovod, runway), můžete se nechat vyvlastnit = cenu určuje soud podle znaleckého posudku a bývá zpravidla bližší skutečné hodnotě majetku. Nově by stavba nemusela čekat na vyvlastnění, takže buď akceptujete tu původní směšnou nabídku investora, nebo se budete soudit, a zatímco přes váš dům už budou jezdit bagry, vy budete (někde ve stanu) čekat, až se soud usnese, kolik za něj máte dostat. Doufám, že jim to zamítne senát nebo ústavní soud ...
Netvrdím, že veřejný zájem a veřejně prospěšná stavba jsou identickými termíny. Jen podle článku se bude tato novela týkat pouze veřejně prospěšných staveb. Proto jsem na její definici poukázal.
Veřejný zájem a veřejně prospěšná stavba nejsou právně identické termíny. Proto stát může za veřejný zájem prohlásit i věc, která není veřejně prospěšnou stavbou podle stavebního zákona (v extrémním případě by takto šlo právně posvětit i znárodnění soukromého podniku)
S náhradou specifikovanou zákonem máte pravdu, na tento paragraf jsem si nevzpomněl. Nicméně i §10 zná pouze "cenu v místě obvyklou" (o jejíž nespravedlnosti jsem už psal) a "majetkovou újmu, která se u vyvlastňovaného projeví v důsledku vyvlastnění" - tu musí vyvlastňovaný obhájit před soudem a snížení kvality bydlení v sousedícím domě kvůli silnici není pro české soudy "dostatečná újma".
Pivovarskej sklep se teď staví na vlastním pozemku, ale pokud by nemuseli mít souhlas majitele sousedního pozemku, tak by někoho mohlo napadnout podkopat raději sousedův pozemek, než svůj.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.