Praha — Ve čtvrtek 10. září schválila sněmovna ve zrychleném řízení novelu stavebního zákona, podle které nebudou muset stavitelé podzemních staveb, jako jsou železniční a silniční tunely, či metro, získávat souhlas od majitelů pozemků nad budovanou stavbou. Tato změna se týká pouze veřejně prospěšných staveb, schválit ji ještě musí Senát. Pokud bude novela schválena, měla by platit od ledna 2010.
Důvodem této změny je zejména fakt, kdy by například při výstavbě železničního tunelu z Prahy do Berouna bylo potřeba získat souhlas od 4 tisíc majitelů pozemků. Dalším příkladem, který uvadí vláda, je asi čtyřkilometrový tunel mezi Rokycany a Plzní na trati 170, kde by bylo nutné zřídit věcné břemeno u 132 pozemků, které patří celkem 178 vlastníkům. Vzhledem k tomu, že majitelé velmi často na výzvy vůbec nereagují, dochází ke zpoždění výstavby. Vláda se zároveň obává, že by stát přišel o peníze z evropských fondů určené na tyto stavby.
Zdroj: Finanční noviny/ČTK
Co dostanete, když vám díky stavbě metra pod vašim pozemkem popraská barák? Jak adekvátní dostanete náhradu? Nezneužije někdo "nesouhlas" k bezpracné likvidaci problému a vašeho baráku, co překáží? Zvlášť v našem státě, kde se úřaduje na politický pokyn shora.
To samé u veřejného zájmu > Představte si, že bydlíte v domku, který jste si koupil za 5 milionů - krásně se vám tam žije a najednou příjde nějaký úředník, že ve veřejném zájmu se zkrz váš dům bude stavět dálnice? - Kde to jsme?
Ano je sice možné, že díky médiím a mojí nepříliš dobré znalosti zákonů mám zkreslený obraz o vyvlasťnování ve veřejném zájmu, ale skuste si to představit s tím domem.
AZD - no vsak. Akorat mne proste prilis nenapadaji dalsi priklady hloubeni tunelu, resp. podzemnich staveb
Podle selské logiky by veřejně prospěšné mělo být to, z čeho bude mít propěch veřejnost, tedy dopravní stavby obecně. Uvidíme, jaký humus z toho zase udělají právníci.
Uvidíme, zda to někdo nerozcupuje.
Pakliže někdo přijde o studnu, která je jediným zdrojem vody, tak se mu holt musí zajistit jiný, tedy buď jiná studna, což je to nejlevnější nebo postavit vodovod. To se samozřejmě promítne do celkových nákladů stavby, takže při započítání těch tzv. "vyvolaných nákladů" do ceny stavby často, ve srovnání se zahraničím, to výrazně zdražuje cenu stavby v přepočtu na jeden km.
V principu lze dle "Ústavy" pozemek vyvlastnit ve veřejném zájmu a za spravedlivou náhradu. Investorem stavby musí být ovšem stát, kraj nebo obec. Vyvlastnít nelze, pokud je investorem soukromoprávní subjekt, protože soukromoprávní subjekty jsou si ve vlastnických právech rovny. Takže vyvlastnit lze v zájmu investic SŽDC s.o. (státu), ale nikoli v zájmu ČD a.s. (soukromoprávního subjektu).
Čertovo kopýtko může nastat v případě projektu PPP (postav, provozuj, předej) kdy je bude investorem dálnice soukromý investor, bez ohledu na to, že třebas za 50 let bude stavba předána státu ...
Argumentace s tunelem vychází patrně ze zkušenosti s tunely na dálnici D5 (u Plzně), kde dělali potíže jak "ochránci", tak taky neúspěšní majitelé pozemků ... Se železničním tunelem by neměli "ochránci" dělat potíže, vždyť prosazují železniční dopravu ...
Já spíš doufám, že to je až od určité hloubky pod povrchem, protože by mě štvalo, kdybych si nemohl udělat ani žumpu a ještě by mě zajímalo, jak budou pořešený současné nároky vlastníků jako jsou třeba zrušené studny...
Nebo to je snad tak, ze verejne prospesny je nejaka definice, tzn. ne vsechny (statni) silnice jsou verejne prospesne?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.