Praha — Nový školní rok přinese více nabídek pro žáky, kteří do školy jezdí vlakovými spoji Českých drah. Držitelé žákovských průkazů dostanou zdarma základní verzi In–karty/RailPlus s platností 3 roky, která jim poskytne řadu zvýhodnění i mimo jejich pravidelného dojíždění za vzděláním a zpřístupní jim výhody elektronické peněženky a slev v rámci programu ČD Bonus, jenž by měl být pro tuto skupinu zákazníků díky novým partnerům ještě atraktivnější. Žáci a studenti ve Středočeském kraji navíc jako první v republice budou mít možnost využívat zcela elektronickou pololetní traťovou jízdenku ve formě aplikace na In–kartě, která jim zjednoduší cestování a odstraní nutnost pořizovat papírové jízdní doklady. České dráhy se tímto krokem snaží seznámit žáky s výhodami, dostupnými pouze držitelům zákaznických In–karet/RailPlus, a zároveň je motivovat k využívání hromadné dopravy nejen pro cesty do školy, ale i ve volném čase.
Pololetní traťová jízdenka na In–kartě
České dráhy a Středočeský kraj společně připravily první nabídku kompletně elektronických časových traťových jízdenek v ČR. Držitelé čipové In–karty s pětiměsíční žákovskou aplikací tak při cestách do školy nebudou muset předkládat žákovský průkaz ani kupovat jednorázové jízdenky. „Díky spolupráci Českých drah a Středočeského kraje si tak právě žáci z tohoto regionu jako první vyzkouší výhody elektronické jízdenky pro pravidelné dojíždění v In–kartě,“ vysvětluje vedoucí oddělení cenotvorby a prodeje ČD Tomáš Čech. „Navíc pro volný čas získají zdarma slevu 50 % na vnitrostátní místenky, 25 % na mezinárodní jízdenky i možnost šetřit při soukromých cestách s elektronickou peněženkou,“ shrnuje další výhody nabídky. Nabídka se prozatím vztahuje pouze na cestující s místem bydliště a sídlem školy na území kraje; ČD ale plánují po ukončení pilotního provozu pololetní elektronické jízdenky postupně nabídnout i v ostatních regionech. Cena aplikace se řídí státními pravidly pro subvencované jízdné a v případě pololetní varianty bude představovat 140-násobek jednosměrné žákovské jízdenky pro danou trasu. Z obchodního hlediska je zřejmé, že se ČD chopí šance vybudovat si mezi žáky a studenty stabilní klientelu držitelů zákaznických karet, které navíc motivují k zakoupení „předplatného“ na nejdelší možnou dobu.
In–karta nově ke každému žákovskému průkazu
Zatímco traťové e–jízdenky budou od září dostupné prozatím jen v Středočeském kraji, základní verzi In–karty s elektronickou peněženkou získá zdarma každý, kdo si od začátku nového školního roku zažádá o běžný žákovský průkaz na prodejních místech ČD. Poté bude moci při bezhotovostních platbách za jízdenky v rámci e–shopu nebo přes elektronickou peněženku získat z ceny jízdného až 6% zvýhodnění (3% sleva a 3% kreditní bonus) a tím ušetřit i na ostatních cestách. Základní forma In–karty ovšem nebude náhradou „plnohodnotné“ zákaznické karty — pro ostatní vnitrostátní trasy její držitelé i nadále zaplatí jízdné podle svého věku, případně si mohou dokoupit komerční aplikaci In-zákazník do 26 let na tři roky v ceně 330 Kč. Zájem o ni si České dráhy dlouhodobě pochvalují, a to i přes častou kritiku zrušení výhodné varianty In–junior v prosinci loňského roku. Podle dat dopravce vzrostl prodej „mládežnické“ aplikace až o 40 % v porovnání s In–juniorem, který nabízel roční slevu 50 % za cenu 600 Kč.
Rozšíření programu ČD Bonus na cílovou skupinu žáků
Spolu s těmito tarifními novinkami dojde také k dalšímu rozšíření výhod u smluvních partnerů programu ČD Bonus. „S počátkem školního roku chceme k In–kartě nabídnout zejména slevy na zboží a služby, které oslovují právě žáky a středoškoláky. Mohli by tak ušetřit nejen ve volném čase, ale také při nákupech souvisejících se studiem,“ komentuje manažerka doplňkových služeb ČD Andrea Hofmanová.
Zdroj: České dráhy
Technologicky to není nereálné, třeba u 4 středočeských busových společností Veolia Praha, Probotrans Beroun, CupTour Příbram a Arriva Dobříš (možná i ČSAD Kladno teď nevim) lze elektronickými peněženkami těchto jednotlivých dopravců platit vzájemně u ostatních dopravců a údajně to funguje tak že strojek na jízdenky si to zaznamená kolik peněz bylo zaplaceno kartami od jiných dopravců a ty si to pak mezi sebou vyúčtujou. Takže teoreticky by to šlo rozšířit i na další dopravce, takže je to jen o přístupu a nabízených službách lidu. Tady to bude nejspíš výmysl SID (středočeská integrovaná doprava).
Vyloženě stejné to snad není, i když je tam čip od stejné společnosti...
Já teda nevim, ale třeba kupony na Plzeňské kartě lze načíst ve vozech MHD kde je Mikroelektronika, v linkových busech ČSAD Plzeň kde je EMtest i ve vlaku na POPce a všude to chodí, takže třeba to žákovské potvrzení na kartě by neměl být problém.
A nebo jeste lepsi priklad - skolu mam 100 metru, nicmene protoze zakon mi neuklada zajistit dopravdu ditete do skoly, tak napisu na obecni urad, ze dite bude v 7:30 stat u vchodu do meho domu a at jej od tam odvezou do skoly. Protoze zakon prece nikomu neuklada, ze to dite musi do skoly odvest a ulice jsou dnes tak nebezpecne. Ze doktore Zikmunde?
Zikmund - a pred samosku to dite postavi rodic take? Protoze kdyz ho nebude zivit, tak dite umre a to ze kvuli tomu neprijde do skoly, tak to obsahem soudu asi nebude...
Cili kdo mate decka, bezte si stoupnout pred obecni urad a at vam daji prachy na jidlo, protoze jinak nebudete moct poslat decka do skoly (resp. jinak vam/jim bude upreno pravo na bezplatne skolstvi). Pravnika vam udela JUDr. Zikmund, uspech je zarucen!
A naopak, když budou mít k vlaku kladný vztah, že je vozil na výlety, tak ho rádi využijí i v pracovním procesu?
Já se ptám, proč je musí dotovat ostatní? Navíc je zde další problém, že člověk do 26 není vždy student. A lidé, kteří jsou nyní v pracovním procesu by při odpovídajících cenách nejezdili více?
Ale aspoň tady na Moravě neseženu kartu u kterou bych mohl platit např. jak u ČSAD Vsetín tak např. u Veolii, což jaksi jako integraci nevnímám. Ale pokud má kraj takový plán, tím lépe...
A naopak, když budou mít k vlaku kladný vztah, že je vozil na výlety, tak ho rádi využijí i v pracovním procesu?
A kolik vydělávali rodiče a kolik vydělávají dneska?
Placení jízdného do škol místo zrušených určitou logiku má. Je pravda, že rodičům tím vznikají náklady, zatímco stát šetří. Ale to přece nemá nic společného s aktuálním populismem ČSSD, kdy mají mít jízdné zadarmo všichni žáci, nebo ano?
Jenže kolik za "socíku" stálo rodiče žákovské jízdné – zpravidla měsíční jízdenka a kolik stojí dneska.
M : Diskriminace je, když na něco mám nárok a je mi znemožněno to mít.
Jenže stejně je diskriminací, když uložím někomu povinnost (posílat děti do základní školy, pod kriminalizací, když to dělat nebude) a současně ho budu nutit, aby k naplnění této povinnosti platil dopravu dětí ..., protože jsem školu nezřídil nebo ji (z úsporných důvodů) zrušil (já nemám peníze, tak ať to platí někdo jiný), zatímco ti, kteří mají školu v místě bydliště při plnění stejné povinnosti (posílat děti do školy) platit za dopravu dětí do školy nemusí, protože škola je v docházkové vzdálenosti.
Kdybych já byl v postavení rodiče, který "musí" platit za dopravu dítěte do základní školy, protože v obci škola není nebo byla zrušena, tak bych to nedělal. Příslušnému obecnímu úřadu, resp. krajskému úřadu bych oznámil, že dítě bude stát řekněme v 7.30 před obecním úřadem nebo zrušenou školou a oni nechť zajistí dopravu mého dítěte do základní školy a zpět na své náklady (z peněz ušetřených tím, že škola není nebo byla zrušena), protože žádný zákon mi (rodičům) neukládá povinnost takovou dopravu financovat.
Vysvětli mi jeden důvod proč by ostatní měli doplácet na lidi do 26, do kterých patřím i já. Proč má podporovat cestování uměle vytvořené skupiny do 26 let? Proč se neudělá jízdné takové, které odpovídá realitě s mírným upřednostněním cestování na velké vzdálenosti. Místo toho je lepší nahodilí cestující platili naprosto vražedné jízdné. A lidé, co si vytrpí měsíční čekání na inkartu či lidé do 26 jezdili skoro zadarmo?
Ani při současné nabídce ČD pro mladé do 26 nejsi se schopen dostat nad náklady auta či se k nim jenom přiblížit!!
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.