..: ČD rozšiřují počet vozů 1. třídy vybavených zásuvkami 230 V :..

Interiér Ampz73, foto: Kryštof Klíma Praha — Nový jízdní řád přinese cestujícím další příjemné změny. Alespoň to tvrdí největší český železniční dopravce, České dráhy. Podle vyjádření drah by do roku 2010 měly být všechny vozy 1. třídy nasazované na dálkové mezistátní vlaky EuroCity vybaveny elektrickými zásuvkami na 230 V. Zásuvek se tak dočkají i vozy Ampz(146) z první série, vyrobené konsorciem SGP Siemens a MSV Studénka na konci 90.let, kde dosud tato vymoženost chyběla. Mimoto dojde k repasu interiéru u pěti vozů Ampz první série, kdy dostanou také nová sedadla.

„Jedná se o jedny z nejvytíženějších vozů Českých drah. Při špičkovém nasazení v uplynulých letech dokázaly ujet za den i více než 1 500 kilometrů,“ uvádí Rostislav Novák, ředitel odboru kolejových vozidel ČD. Právě velké proběhy těchto vozů způsobují nadměrnou opotřebenost interiéru, která si modernizaci vyžádala. „Nově do těchto pěti vagónů instalujeme sedačky typu ICE 3000 od německé společnosti Grammer, která vybavuje také rychlovlaky ICE,“ ilustruje rozsah úprav Novák. Výměny se dočkají kromě sedadel také koberce, které pamatují více jak 10 let provozu a éru, kdy se v českých vlacích ještě smělo kouřit. Otázkou jen zůstává, proč nebyly zvoleny sedadla typu Borcad SEH instalované do Ampz143 druhé série nebo v současnosti vznikajících vozů ARmpee. Dodány budou také v současnosti tolik žádané elektrické zásuvky 230 V pro napájení přenosné elektroniky. Všech devět vozů první série jimi bude podle drah vybaveno během podzimu. Prvním ze série je Ampz.008, který již s novým interiérem můžete potkat v provozu.

Zásuvek se však cestující nově dočkají i v 1. třídě jiných vozidel. Nově se tak objeví ve vozech 954.2 z 2. série, které jsme si již prohlédli na Czech RailDays 2009 v Ostravě, najdete je také v 1. třídě regionálních jednotek CityElefant a dále i v ostatních modernizovaných vozech této kategorie. Z výroby jsou instalovány také ve 2. třídě vozů Bmz241 druhé série od firmy Siemens.

Interiér Ampz73, foto: Kryštof Klíma Interiér Ampz73, foto: Kryštof Klíma Interiér Ampz73, foto: Kryštof Klíma Interiér Ampz73, foto: Kryštof Klíma Interiér Ampz73, foto: Kryštof Klíma Interiér Ampz73, foto: Kryštof Klíma

Zdroj: České dráhy; foto: Kryštof Klíma


Samir Lepara | 9.7.2009 (16:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Vozidla

More from Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
06.08.2009 (19:09)  
Ty potahy byly lepší, takže před rekonstrukcí to možná bylo lepší. Anebo Borcad mohl dát stejný sedačky, jako má RailJet v 1.třídě.
12.07.2009 (10:14)  
Když se ta sedadla montují do 2.třídy ICE, nemají náhodou menší šířku než standartní sedadla 1.třídy? Pokud ano, je to opět další z nepochopitelných kroků ČD.
11.07.2009 (11:39)  
Koukám, že nadšení pro styl 1. třídy "báby otoman" už ČD asi zas opustilo (což nevadí, protože to vypadá hrozně).
Registered user TTtrain  mail  
11.07.2009 (6:36)  
Pane Zikmund, nevím jaké jsou Vaše zkušenosti s rev. techniky, ale o nějakém "prokopování dveřmi", "uctivém klanění" silně pochybuji. El.rozvod doma buď máte v pořádku, potom dojde k vystavení revizní zprávy, nebo jej v pořádku nemáte a revizní zpráva vystavena nebude, žádné další emoce nejsou třeba, taková je praxe.
10.07.2009 (23:19)  
Ano, DIN je německá průmyslová norma. Vozy Ampz jsou vyrobeny podle dokumentace firmy Siemens i když byly částečně montovány v tehdejší MSV Studénka. Ta dokumentace (schválená prvotně německým EBA)samozřejmě odpovídá požadavkům DIN. Neznám teorii německého práva z hlediska závaznosti (technických) norem, resp. obecně závazných právních předpisů, na rozdíl od teorie českého práva, která za obecně závazný právní předpis (neznalost zákona neomlouvá) považuje takový dokument, který byl v plném znění (nikoli pouze citace nebo odkaz) veřejně publikován stanoveným způsobem. o znamená buď ve Sbírce zákonů nebo Sbírce mezinárodních smluv, které jsou – na rozdíl od většiny technických norem běžně dostupné například ve veřejných knihovnách. Za „bolševika", se za obecně právně závazný předpis považovalo i registrování příslušného dokumentu ve Sbírce zákonů, to ovšem „padlo". Zkuste si zajít do veřejné knihovny a požádat o nějakou „Technickou normu železnic"...

I když se zásuvky dosazují dodatečně českou firmou, tak je tady zásadní otázka, zda tuzemské zásuvky nebo dvojzásuvky odpovídající „domovním" rozvodům také odpovídají protipožárním předpisům kladeným na železniční vozy. Tuzemský výrobce by je možná dokázal vyrobit, ale při zahrnutí nákladů na vývoj a certifikaci výrobku by taková zásuvka mohla stát taky 100 000 Kč. Takže se do vozů namontují autorizovanými zkušebnami „certifikované" zásuvky. Navíc je třeba respektovat technické požadavky na železniční vozy používané v mezistátní dopravě stanovené ve smyslu Úmluvy o mezinárodní železniční přepravě (COTIF) ve znění publikovaném ve Sbírce mezinárodních smluv pod číslem 49/2006 Sb. Mezinárodní smlouva má podle mezinárodního práva přednost před vnitrostátním právem. Tudíž s čím vás doma revizní technik „prokopne dveřmi", tak před tím u železničního vozu schváleného pro mezistátní provoz uctivě ukloní ...
Jistě jste si všiml, že druhá série Ampz opatřená zásuvkami je vybavena pouze dvojzásuvkami, takže jednoduché zásuvky Siemens vůbec nekupoval. Pokud vůbec jednoduché zásuvky existují, tak by cenový rozdíl mezi nimi mohl být tak malý, že skladování dvou druhů a vše co s tím souvisí by bylo dražší než cenový rozdíl. Takže v konečném důsledku je na 6 sedadel osm zásuvek.
10.07.2009 (22:38)  
Syn: Vypadá to jako německé zásuvky schuko. Ve vlaku je to dilema, ani nevím co nařizují mezinárodní normy. Nicméně do schuko zásuvky jde strčit česká univerzální zástrčka se zemnícím kolíkem (a zemnícím kontakty vně), ale nejde do ní strčit obyčejná jen se zemnící dírou. Osobně si myslím, že to je to nejuniverzálnější dostupné řešení.

Vzhledem k tomu, že vozy jsou v provozu na více žel. správách musí splňovat mezinárodní železniční normy, ČSN jsou jen lokální.
Registered user SYN 
10.07.2009 (16:16)  
MZ: Pozoruhodné, kdybychom tímto přístupem řešili zahraniční kolejová vozidla tak už si tu dávno nehrajeme na nějakou národní homologaci... (určitě by to mělo i světlé stránky).

DIN je tuším zkratka z Deutsche Industrie Norm, u nás platí ČSN a maximálně EN (kterou ČSN obvykle doslova kopíruje). Zástrčky samozřejmě existují "obojaké" (čili kompatibilní s oběma provedeními zemnícího kolíku v zásuvce) a je vhodné je používat (naprostá většina běžně používané elektroniky), ovšem ZÁSUVKY by se na našem území rozhodně měly používat podle české normy, nemyslíte? Nevím jestli nebyla v poslední době nějaká novelizace ale v rodinném domě by revizák toto provedení neschválil, tak proč ve vlaku?

Jako nedělal bych z toho vědu ale myslím že zrovna od Vás se tu opakovaně ozývaly komentáře typu "norma XY (eventuelně drážní předpis ZZ) praví že to musí být takatak a basta" a najednou toto? Že by normy v elektrotechnice nebyly až tak důležité jako ty drážní?
Registered user M 
10.07.2009 (15:51)  
michawel - jsou opravdu ve vsech ICE? Vloni jsem byl bud slepy nebo skutecne nebyly (totez Thalys a TGV teda:)

Co se tyce tech potahu, tak latka mi nevadi, ale ty velice tvrda operatka trosku jo. Extremikus jsou ty "ING", kde neni latka vubec, jenom "kovovy madlo".
10.07.2009 (11:52)  
Huggate : ale jo, někdy ty vozy těch 1 500 km ujely. Ráno z Prahy do Vídně (404 km) a na otoč do Hamburgu (1 140 km) = 1 544 km. Druhý den si to souprava zopakovala v opačném směru, pak několik hodin spinkání na ONJ a znova...

Zásuvky jsou "německého vzoru" podle norem DIN, ostatně kabel k nápáječi NBK má stejnou koncovku a pro nabíječku mobilu stačí dvě zdířky.

Jinak jsem byl velice mile překvapen sedačkami, které mají po rekonstrukci dánské motorové soupravy IC3. Mohly by sice mít jinou barvu potahu.
10.07.2009 (9:25)  
Huggate-a slovíčko oběhy vám nic neříká? A i kdyby ne 1500 Km,tak si ty vozy nezaslouží nová sedadla?
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2021 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko