Praha — Nový jízdní řád přinese cestujícím další příjemné změny. Alespoň to tvrdí největší český železniční dopravce, České dráhy. Podle vyjádření drah by do roku 2010 měly být všechny vozy 1. třídy nasazované na dálkové mezistátní vlaky EuroCity vybaveny elektrickými zásuvkami na 230 V. Zásuvek se tak dočkají i vozy Ampz(146) z první série, vyrobené konsorciem SGP Siemens a MSV Studénka na konci 90.let, kde dosud tato vymoženost chyběla. Mimoto dojde k repasu interiéru u pěti vozů Ampz první série, kdy dostanou také nová sedadla.
„Jedná se o jedny z nejvytíženějších vozů Českých drah. Při špičkovém nasazení v uplynulých letech dokázaly ujet za den i více než 1 500 kilometrů,“ uvádí Rostislav Novák, ředitel odboru kolejových vozidel ČD. Právě velké proběhy těchto vozů způsobují nadměrnou opotřebenost interiéru, která si modernizaci vyžádala. „Nově do těchto pěti vagónů instalujeme sedačky typu ICE 3000 od německé společnosti Grammer, která vybavuje také rychlovlaky ICE,“ ilustruje rozsah úprav Novák. Výměny se dočkají kromě sedadel také koberce, které pamatují více jak 10 let provozu a éru, kdy se v českých vlacích ještě smělo kouřit. Otázkou jen zůstává, proč nebyly zvoleny sedadla typu Borcad SEH instalované do Ampz143 druhé série nebo v současnosti vznikajících vozů ARmpee. Dodány budou také v současnosti tolik žádané elektrické zásuvky 230 V pro napájení přenosné elektroniky. Všech devět vozů první série jimi bude podle drah vybaveno během podzimu. Prvním ze série je Ampz.008, který již s novým interiérem můžete potkat v provozu.
Zásuvek se však cestující nově dočkají i v 1. třídě jiných vozidel. Nově se tak objeví ve vozech 954.2 z 2. série, které jsme si již prohlédli na Czech RailDays 2009 v Ostravě, najdete je také v 1. třídě regionálních jednotek CityElefant a dále i v ostatních modernizovaných vozech této kategorie. Z výroby jsou instalovány také ve 2. třídě vozů Bmz241 druhé série od firmy Siemens.
Zdroj: České dráhy; foto: Kryštof Klíma
I když se zásuvky dosazují dodatečně českou firmou, tak je tady zásadní otázka, zda tuzemské zásuvky nebo dvojzásuvky odpovídající „domovním" rozvodům také odpovídají protipožárním předpisům kladeným na železniční vozy. Tuzemský výrobce by je možná dokázal vyrobit, ale při zahrnutí nákladů na vývoj a certifikaci výrobku by taková zásuvka mohla stát taky 100 000 Kč. Takže se do vozů namontují autorizovanými zkušebnami „certifikované" zásuvky. Navíc je třeba respektovat technické požadavky na železniční vozy používané v mezistátní dopravě stanovené ve smyslu Úmluvy o mezinárodní železniční přepravě (COTIF) ve znění publikovaném ve Sbírce mezinárodních smluv pod číslem 49/2006 Sb. Mezinárodní smlouva má podle mezinárodního práva přednost před vnitrostátním právem. Tudíž s čím vás doma revizní technik „prokopne dveřmi", tak před tím u železničního vozu schváleného pro mezistátní provoz uctivě ukloní ...
Jistě jste si všiml, že druhá série Ampz opatřená zásuvkami je vybavena pouze dvojzásuvkami, takže jednoduché zásuvky Siemens vůbec nekupoval. Pokud vůbec jednoduché zásuvky existují, tak by cenový rozdíl mezi nimi mohl být tak malý, že skladování dvou druhů a vše co s tím souvisí by bylo dražší než cenový rozdíl. Takže v konečném důsledku je na 6 sedadel osm zásuvek.
Vzhledem k tomu, že vozy jsou v provozu na více žel. správách musí splňovat mezinárodní železniční normy, ČSN jsou jen lokální.
DIN je tuším zkratka z Deutsche Industrie Norm, u nás platí ČSN a maximálně EN (kterou ČSN obvykle doslova kopíruje). Zástrčky samozřejmě existují "obojaké" (čili kompatibilní s oběma provedeními zemnícího kolíku v zásuvce) a je vhodné je používat (naprostá většina běžně používané elektroniky), ovšem ZÁSUVKY by se na našem území rozhodně měly používat podle české normy, nemyslíte? Nevím jestli nebyla v poslední době nějaká novelizace ale v rodinném domě by revizák toto provedení neschválil, tak proč ve vlaku?
Jako nedělal bych z toho vědu ale myslím že zrovna od Vás se tu opakovaně ozývaly komentáře typu "norma XY (eventuelně drážní předpis ZZ) praví že to musí být takatak a basta" a najednou toto? Že by normy v elektrotechnice nebyly až tak důležité jako ty drážní?
Co se tyce tech potahu, tak latka mi nevadi, ale ty velice tvrda operatka trosku jo. Extremikus jsou ty "ING", kde neni latka vubec, jenom "kovovy madlo".
Zásuvky jsou "německého vzoru" podle norem DIN, ostatně kabel k nápáječi NBK má stejnou koncovku a pro nabíječku mobilu stačí dvě zdířky.
Jinak jsem byl velice mile překvapen sedačkami, které mají po rekonstrukci dánské motorové soupravy IC3. Mohly by sice mít jinou barvu potahu.
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.