Červenka - Vyšší rychlostí jezdí cestující spoji SuperCity Pendolino od pátku 27. června mezi stanicemi Hoštejn a Červenka na trati 270. Cestovní rychlost jednotek řady 680 je v tomto úseku od pátečního poledne nově o 20 procent vyšší než doposud, čímž vzniká větší rychlostní odstup oproti soupravám bez nuceného naklápění a pro pendolina znamená další drobné zkrácení jízdní doby v úseku Pardubice - Olomouc. Změna přichází v době komplikované situace na 3. tranzitním koridoru, jehož několik úseků se v těchto dnech potýká s výrazným omezením dopravní kapacity.
Konkrétní zvýšení rychlostí pro Pendolino
Nově zažívají cestující vlaků SC Pendolino průjezd Hoštejnem rychlostí 140 a 130 km/h oproti stávajícím 110, resp. 100 km/h pro klasické soupravy. Reálná dosažitelná cestovní rychlost v oblasti hněvkovských tunelů mezi Hoštejnem a Zábřehem na Moravě tak konečně dosahuje 150 až 160 km/h, čímž se konečně využijí možnosti tohoto traťového úseku. Vjezd do stanice Zábřeh na Moravě je jednotkám CDT 680 nyní povolen rychlostí 140 km/h. Od Zábřehu do Červenky pak platí plná traťová rychlost 160 km/h pro jednotky s naklápěcí skříní. Na klasické soupravy zde má dopad omezující oblouk v ŽST Lukavice na Moravě a oblouk mezi stanicemi Mohelnice - Moravičany, který je pro řadu 680 průjezdný již v plné rychlosti.
Množství rychlostních omezení na trati Praha - Ostrava
Bohužel v současných dnech trpí trať Praha - Ostrava na mnoha místech sníženou rychlost i omezenou dopravní propustnostností. Největší vliv mají pomalé jízdy na provoz v kapacitně vytíženém úseku Hranice na Moravě - Suchdol nad Odrou, zejména z důvodu rozsáhlých povodní. Mimo tento úsek se jedná především o probíhající pracovní činnost poblíž známého Bezpráví, kde probíhají opravné práce na železničním svršku (výměna kolejnic, čištění štěrkového lože a další práce). Z tohoto důvodu se zde ještě o uplynulém víkendu jezdilo jednokolejně v úseku Ústí nad Orlicí - Brandýs nad Orlicí.
Ani probíhajícími stavebními pracemi na koridorovém úseku mezi dopravnami Praha-Libeň a Praha-Běchovice bohužel výčet dopravních omezení nekončí: výrazným snížením traťové rychlosti je postižen i úsek Rudoltice v Čechách - Krasíkov a úsek Červenka - Štěpánov, kde opět jednou intenzivně zapůsobili "sběratelé kovů" a krádežemi částí trolejového vedení způsobili zavedení souvislých pomalých jízd rychlostí 80 km/h. Jedná se o delší úseky, kde je v normálním stavu souvislá rychlost 160 km/h, čímž je vliv na zpoždění vlaků ještě větší.
Zdroj: vlastní pozorování; fotografie © autor
Když
Řečeno s Cimrmanem: Kdo to překládal?
Proč zbytečně vede silnice např s dálnicí v určitém úseku.
A to by nevymyslel ani Cimrman. To se jako mají všechny ty 6xx rozorat?
Ach jo....
až se dokončí komplet štreka z Prahy do OV a do Brna.
Navíc mě nezajímá uměle prodloužená JD doba pro IC/EC, která je stavěna jen na 140 km/h... navíc jsem si nějak nevšiml, že by do OV jezdily na IC/EC nějaké 380 či 1216...
novu opakuji současné nasazení není moc vhodné, protože naklápění moc nevyužívá.
No v tom je tady ten rozpor... půlka lidí tvrdí, že tu, tady a támhle zůstal nenarovnaný oblouk, což by mělo klopidlům nahrávat, ale jakmile se začne porovnávat JD, tak najednou se vyrojí druhá půlka, která tvrdí, že moc to klopidlo neušetří, že to po štrece moc neklopí...
Takže bych se rád dobral k nějakým konkrétním číslům apod...
V tom případě stačí pohled do aktuálního jízního řádu. Znovu opakuji současné nasazení není moc vhodné, protože naklápění moc nevyužívá. Tratě, kde se plně využije naklápění jsou Ústí-Praha, Praha-Plzeň-Cheb.
Pak přešel TOP produkt ČD, a.s. na ose Pha-Ova do formy SC Pendolino, příplatek se přetransformoval do platby za místenku. Zajimavý vývoj, jsem zvědavý kam to půjde dále, když pomineme stále rozšiřování, zkvalitňování služeb kolem cestujícího Pendolina.
Ano mě to také udivilo. Čekal jsem větší rozdíl.
Co se týče těch 140 km h je divné , že dle odkazu http://www.zelpage.cz/razeni/09/vlaky/cd-517 a
http://www.zelpage.cz/razeni/09/vlaky/cd-519 je zde zobrazena lokomotiva řady 151 s vozy Bmee s Vmax 160 km h.
Osobně se také domnívám, že vlaky EC,IC,EX jsou více plné než SP. Někdy až tolik, že se skoro nedostatnete ani na WC. Například směr Praha Ostrava , někdy i na Brno Břeclav.
Ano. Rozdíl je skutečně těch 15 minut. Využívám velice často Manažera i Pendolino. Zajimavé je že Manažer stíhá své jízní doby i se soupravou s vmax 140km/h. Má mnohem větší vatu než Pendolino. Při cestě do Prahy stíhá Manažer včasný dojezd do Prahy mnohem častěji než Pendolino.
Chci tím říct, že rozdíl je menší než oněch 15 minut. A to se bavíme o klasice s hnacím vozidlem s výkonem 4000kW. Což teprve s 380 či Taurusem (max. výkon 7200kW).
Což takhle udělat si takový český RailJet. Vzít 380tku, nějaké to Bmz a Amz, trochu je pomalovat, trochu toho marketingu, sázka na český patriotismus (česká lokomotiva) a zákazníci se pohrnou (minimálně na trasách jako je Ostrava-Praha).
Jízdní dobu odhaduji na aktuální úrovni řady 680 a už ta sama o sobě dokáže zákazníky přitáhnout... (čas těsně pod tři hodiny).
Možná sci-fi možná ne ... Co říkáte ?
Tak vycházejme z praxe, uvažujme Banán táhnoucí klasiku s +- stejnou kapacitou jako 680 a pak to samé s 380 a 1216....
Navíc zrovna tebou zvolené trasy nejsou pro NS moc vhodné.
A proč bych srovnával jiné trasy, když na jiných ta 680 zrovna nejezdí?... navíc tady se zrovna diskutuje, kolik oblouků na těch trasách "zbytečně" zůstalo... tak bych rád přešel od dohadů k nějakým konkrétním číslům...
Co se týče úseku Praha Běchovice - Úvaly doufám, že nakonec zvítězí realizace rekonstrukce tohoto úseku. Také doufám, že bude ralizována modernizace Choceň - Ústí nad Orlicí. Železniční doprava je celorepublikově ekologičtější dopravou jednoznačně. Měli bychom tedy železniční dopravu podporovat , i když koleje nevedou až před garáž.
Dále jsem chtěl napsat, aby do rekonstrukce byl zahrnut i průjezd žst Poříčany, aby zde Pendolino mohlo jet 140 až 150 km h. Nicméně mě zaujaly praktické otázky i odpovědi zde diskutujících pánů, stejně jako vložený odkaz pana Petráka. A nedalo mi to. Zjistil jsem, jaký je skutečný dosažený časový rozdíl na trati Praha a Ostrava Svinov mezi klasikou a Pendolinem. V tomto směru 15 a obráceném směru 17 minut. Jako klasiku jsem našel Leoš Janáček a Manager. Byl jsem celkem překvapen z tohoto rozdílu.
Nyní obecně. Je to nyní jen můj názor. I když jsem pro podporu železniční dopravy, při pohledu na mapu ČR se domnívám, že máme větší hustotu železničních tratí, než je skutečně zapotřebí. Osobně bych uvítal o něco méně těchto tratí, ale modernějších a rychlejších. Podobnou nikoliv stejnou situaci sleduji i silniční dopravy. Proč zbytečně vede silnice např s dálnicí v určitém úseku. Zbytečně se platí opravy dvou souběžných silnic a navíc tyto úseky zneužívají kamiony, aby nemuseli platit dálniční poplatky.
Nechci remcat, ale nevíte někdo, kolik vozidel s naklápěcí skříní je k dispozici? A opravdu se vyplatí je kupovat? Podle mne jsou naklápěcí skříně jen zaklínadlo, aby se nemuselo tolik investovat do infrastruktury.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.