Praha — Dnes v dopoledních hodinách proběhla v Praze tisková konference se zástupci firmy RegioJet, která představila postup a nabídku pro Ministerstvo dopravy na provozování subvencovaných linek rychlíkových spojů ve třech balíčcích. Ty obsahují hlavní provozované linky vlaků po dobu 10 let. Ministerstvo má na posouzení nabídek čtvrt roku. Pokud bude akceptována, společnost RegioJet bude mít v té době zajištěné financování a úvěrové dohody s několika bankovními domy. Nabídka RegioJetu je závazná. Pokud MDČR vysloví souhlas, společnost slibuje v rozmezí let 2011 a 2012 vlaky na stanovených linkách začít provozovat. RegioJet postupem času plánuje jak výchovu vlastních strojvedoucích, tak i možnost uplatnění těch od ostatních dopravců, a to při zachování stávajících platů. Jak ŽelPage potvrdil obchodní ředitel RJ Jiří Schmidt, personální otázku bude do budoucna řešit i možná spolupráce se středními školami technického, či dopravního zaměření.
Vozidly ve žlutých korporátních barvách by se měly stát jednotky Siemens Desiro ML Inter–Regio a Desiro Classic o kapacitě 300 míst v jedné soupravě. Během dopravních špiček je možné i operativní spojení více jednotek či vozů do vlaku. Patnáct linek tvoří zhruba jednu polovinu celkem provozovaných vlaků v kategorii R, které objednává ministerstvo. V těchto vlacích bude v platnosti řada tarifních zvýhodnění pro pravidelné cestující, součástí nabídky doručené ministerstvu je i návrh na komplexní uznávání jízdních dokladů ostatních dopravců, zejména ČD. Obyčejné jízdné po kalkulaci by mělo být zhruba o 15% nižší než u ČD. Prodej a koupě jízdenek bude možná několika způsoby; v terminálech Student Agency, u smluvních prodejců, na internetu, v samooblužném automatu, či u vlakové čety přímo ve vlaku. Tato otázka však zůstává na rozhodnutí ministerstva a případně příslušného tarifního svazu.
Provozní ředitel Jan Paroubek zároveň potvrdil vybudování několika dep, kde bude prováděn servis a další technologické práce na vlacích. Nejvhodnějším místem bude pravděpodobně Středočeský kraj. O zmiňovaný servis by se však měl starat výrobce. Cena jednotek pro 1. a 2. soubor by se měla pohybovat v relaci 7,5 až 9 milionů euro, celkovou hodnotu kontraktu však zástupci RegioJet tají. Nabídka RJ pochopitelně nenechala klidným tiskový odbor Českých drah. "Dnešní prohlášení Student Agency je jen plné slov a skutek nikde. Tři roky se mluvilo o superluxusních vlacích mezi Prahou a Ostravou a nakonec Student Agency řekla, že nikdy nevyjedou," řekl pro ČTK tiskový mluvčí Ondřej Kubala a dodal, že obdobně dopadla situace i s regionálními vlaky v Libereckém kraji.
3 provozní soubory, 15 vlakových linek, 85 jednotek
- soubor; stanovený MDČR
- Praha — Chomutov — Cheb
- Praha — Děčín
- Kolín — Ústí nad Labem
- provoz budou zajišťovat jednotky Desiro ML Inter–Regio
- délka: 443 km
- počet spojů: 60
- soubor
- Praha — České budějovice
- Brno — Bohumín
- Brno — Česká Třebová — Praha
- Brno — Havlíčkův Brod — Praha
- Brno — Břeclav — Olomouc
- provoz budou zajišťovat jednotky Desiro ML Inter–Regio
- délka: 1056 km
- počet spojů: 134
- soubor; spíše regionálního charakteru
- Liberec — Ústí nad Labem
- Praha — Tanvald
- Kolín — Rumburk
- Praha — Rakovník
- Praha — Písek — České Budějovice
- Ostrava — Jeseník
- Ostrava — Krnov — Olomouc
- provoz budou zajišťovat jednotky Desiro Classic
- délka: 873 km
- počet spojů: 97
Standardem ve vlacích by měly být zásuvky na 230 V, připojení k internetu pomocí wi–fi a ve vlacích prvního a druhého souboru i palubní catering. V případě mimořádností a výlukových činností RegioJet plánuje provázání a spolupráci se Student Agency, která by zajišťovala případnou náhradní dopravu autobusy. Bude–li ministerstvo, které doposud dálkovou dopravu automaticky objednávalo u ČD, s nabídkou společnosti RegioJet souhlasit, bude v návaznosti na to vypsáno výběrové řízení. Podle mluvčího ministerstva lze výsledek a vyjádření očekávat v nejližších týdnech.
Zdroj: RegioJet, České noviny/ČTK
Chlapi, zajeďte se podívat do Spojeného království. Tam zrušili státního molocha a nahradili jej desítkama menších dopravců a cestujících je několikanásobně víc. Prodej jízdenek zajišťuje správa provozu a cest a vyrovnáním jízdného údajně nejsou problémy. Konkurence zvyšuje kvalitu nabídky. To platí ve všech odvětvích železnici nevyjímaje.
Taky se připojuji k dotazu DJ. Jak dlouho nám nechávají ve štychu cestující ČD? Zatím má poslední zkušenost byla někdy předloni při mimořádnosti mezi Blanskem a Adamovem na I. tranzitním koridoru - na všechny cestující od místních až po ty z Berlína do Vídně se zvysoka vys...y a nebýt Kordisu, tak v Rájci a Blansku nebudou mít večer v hospodách co točit...:-P (tím chci říct, že Kordis sehnal busy, ne že dovezl pivo:-)).
a může mi někdo namítat že se vozy na obratech čistí a uklízí, sám jsem byl několikrát takového úklidu svědkem. Dvojice spoluobčanek vysype koše( to je jediné co udělá pořádně ), jedním hadrem přelízne celý vůz, na záchod doplní pár ubrousků, aby se neřeklo a tradá pryč... co na tom že uklid pro čd je outsourcingován když si čd nejsou schopny ohlídat kvalitu dodávaných slueb.
Rovnou bych z takového výběru dopravce vyřadil ČD, protože ty se neosvědčily. A na Jančurovu firmu bych taky moc nesázel.
Karel Kovařík: Píšete o "přikvačení žlutého busu" a problémech, které by mohla SA mít při zajištění NAD. ČD tedy vlastní samy dostatek autobusů, anebo musejí řešit naprosto stejný problém?
Cestující: Ano, už jsem to psal do diskuse níže. I ministr použil klíšé s vyzobávači rozinek (v dotované dopravě). Asi teď budu politicky nekorektní, ale napíšu to - není slovenský ministr v české vládě taky vyzobávačem rozinek?
PS: Jsem pro jednoho dopravce, ale něco se už musí stát, aby se vzpamatovali jak ČD, tak i objednavatelé.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.