..: Železnici Desná ohrožuje úbytek cestujících :..

Ilustrační foto, foto: Louis ArmstrongŠumperk - Soukromá Železnice Desná, provozující trať 293 Šumperk - Kouty nad Desnou/Sobotín, se potýká s úbytkem cestujících a propadá se do ztráty. Hrozí dokonce zastavení osobní dopravy mezi stanicemi Petrov nad Desnou a Sobotín. V okolí své provozy uzavřelo několik firem, které zajišťovaly pracovní místa pro tamní občany. Ti tak musejí zaměstnání hledat jinde. Zdali se uchytí plán na elektrifikaci a prodloužení tratě do sportovního areálu v Koutech a tím navýšení turismu, je zatím jen dohadem.

Železniční trať v údolí Desné České dráhy po ničivé povodni v roce 1997 odepsaly, starostové okolních obcí se však nevzdali, společně založili svazek obcí a trať obnovili. Nyní jí však chybějí pasažéři. "Úbytek cestujících je značný. Především proto, že skončilo několik zdejších velkých firem, do kterých dojížděli zaměstnanci, propad je však vidět také u dětí dojíždějících do škol," uvedl předseda Svazku obcí údolí Desné a starosta Rapotína Vladimír Mikulec. Podle něj je úbytek nejpatrnější právě mezi Petrovem a Sobotínem, kde vlaky využívá pouze několik jedinců. "Pokud se nepodaří tento nepříznivý trend zvrátit, zřejmě by nastal zásadní problém s financováním," obává se Mikulec.

Možnost, jak tento trend zvrátit, vidí svazek obcí v jednoznačné orientaci na cestovní ruch. V plánu je elektrizace trati a její prodloužení až do nového lyžařského areálu, který se bude stavět v Koutech. "Pokud se lidé dostanou z Brna či Olomouce v rozumném čase a za rozumné peníze až ke sjezdovce, nechají auta raději doma. Minimálně celou zimu bychom měli dostatek cestujících,“ míní Mikulec. Kvůli krizi však stát omezil dotace, mezi nimi i patnáctimilionovou finanční injekci na zpracování projektu elektrizace tratě. Svazek obcí tak musí potřebné finanční prostředky sehnat jinde.

Železniční doprava na trati do Koutů je ročně subvencována přibližně sedmnácti miliony korun. Patnácti miliony přispívá Olomoucký kraj, zbylé dva hradí členské obce svazku. „Podobný vývoj jsme očekávali. Proto jsme se dohodli s provozovatelem o zhodnocení vývoje zájmu o tento typ dopravy. Jako první opatření na zlepšení ekonomiky se nabízí odstranění souběhu některých autobusových a železničních spojů,“ sdělil mluvčí krajského úřadu Ivo Heger. U vybraných stanic by tak vznikly terminály, ze kterých by byli cestující rozváženi do okolních obcí. Například z Petrova by jezdily autobusy do Rudoltic, Vernířovic, Žárové nebo Rejchartic, po zrušení tratě mezi Petrovem a Sobotínem také do Sobotína. Sobotín doplácí na krytí ztrát z vlakové dopravy 270 tisíc korun ročně, dalších 430 tisíc doplácí na dopravu autobusovou, což představuje značnou zátěž pro obecní rozpočet. „Samozřejmě by nás zrušení trati vůbec netěšilo. Pokud se na problém podíváme realisticky, ztratila trať Petrov - Sobotín svůj význam a je nereálné, aby se na ni cestující v horizontu několika let vůbec vrátili,“ uvedl starosta Sobotína Josef Širáň.

Zdroj: iDNES.cz


R 929 Bradlo | 15.6.2009 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Služby

Další z regionu ČR Olomoucký


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
dopisovatel nebo člen ŽP Railfort  mail  
15.06.2009 (13:56)  
DJ: Není to článek, dokonce to není ani komentář, ale zpráva. A ta se nedrží žádné myšlenky, ale správně informuje, co mají obce v plánu. Na soukromé názory o správnosti daného konání jsou "Komentáře". Tolik pojmy. Jinak s vražením peněz do něčeho smysluplnějšího, než jsou dráty zrovna zde, souhlasím.
registrovaný uživatel DJ 
15.06.2009 (13:56)  
Vlaky jsou za obcí, kdežto busy v obci, takže mají znatelnou výhodu oproti vlakům.
Sakra, proč teda tu trať v tom roce 1997 dávali do kupy, když jsou ty autobusy výhodnější?
registrovaný uživatel mic 
15.06.2009 (13:35)  
1,Vlaky maji jednu nevýhodu: zastavují ZA obcí, kdežto autobusy za stejnou cenu zastavují V obci. Pokud nebude vlak levnější aspoň symbolicky, nikdo se do něj nepohrne.
2,Mám jeden sen: ze Šumperka jezdí ozubnicová tramvaj (JED:o) přes Kouty a Červenohorské sedlo do Jeseníku. Je to sice jen fantazie, ale přesně tohle spojení nabízí silnice a vlak mu tady nemůže konkurovat. Tedy se buď realizuje tenhle sen, nebo se smíříme s postupným odumíráním této trati. Pro popojíždění lázeňských hostů je skutečně železnice luxusem...
registrovaný uživatel TTtrain  mail  
15.06.2009 (13:23)  
No a až bude trať slavně elektrizována za desítky milionů korun, co tam bude jezdit pro těch "pár jedinců"? Jedině snad tramvaj, nic levnějšího mne nenapadá. No i to bude taky stát "pár" korun. Co takhle vzít na splátky moderní motor. vlak a nechat to bez drátů?
registrovaný uživatel M 
15.06.2009 (13:16)  
Nyní jí však chybějí pasažéři

Aneb - lidi tim zacnou jezdit kvuli tomu, ze tam jsou draty. Aha:-) Taky to asi bude diky dratum rychlejsi...
registrovaný uživatel DJ 
15.06.2009 (13:10)  
Tak i tento článek se drží myšlenky, že řešením problémů mnoha tratí a jejich spásou je elektrizace! Ne nasazení moderních vozidel, ne aplikace atraktivního jízdního řádu, ale elektrizace... A to na trati, kde není žádná tranzitní nákladní doprava, a ani tam nejezdí žádné dlouhé rychlíky apod. (a asi nehrozí, že by tam někdy něco takového jezdilo).
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko