Šumperk - Soukromá Železnice Desná, provozující trať 293 Šumperk - Kouty nad Desnou/Sobotín, se potýká s úbytkem cestujících a propadá se do ztráty. Hrozí dokonce zastavení osobní dopravy mezi stanicemi Petrov nad Desnou a Sobotín. V okolí své provozy uzavřelo několik firem, které zajišťovaly pracovní místa pro tamní občany. Ti tak musejí zaměstnání hledat jinde. Zdali se uchytí plán na elektrifikaci a prodloužení tratě do sportovního areálu v Koutech a tím navýšení turismu, je zatím jen dohadem.
Železniční trať v údolí Desné České dráhy po ničivé povodni v roce 1997 odepsaly, starostové okolních obcí se však nevzdali, společně založili svazek obcí a trať obnovili. Nyní jí však chybějí pasažéři. "Úbytek cestujících je značný. Především proto, že skončilo několik zdejších velkých firem, do kterých dojížděli zaměstnanci, propad je však vidět také u dětí dojíždějících do škol," uvedl předseda Svazku obcí údolí Desné a starosta Rapotína Vladimír Mikulec. Podle něj je úbytek nejpatrnější právě mezi Petrovem a Sobotínem, kde vlaky využívá pouze několik jedinců. "Pokud se nepodaří tento nepříznivý trend zvrátit, zřejmě by nastal zásadní problém s financováním," obává se Mikulec.
Možnost, jak tento trend zvrátit, vidí svazek obcí v jednoznačné orientaci na cestovní ruch. V plánu je elektrizace trati a její prodloužení až do nového lyžařského areálu, který se bude stavět v Koutech. "Pokud se lidé dostanou z Brna či Olomouce v rozumném čase a za rozumné peníze až ke sjezdovce, nechají auta raději doma. Minimálně celou zimu bychom měli dostatek cestujících,“ míní Mikulec. Kvůli krizi však stát omezil dotace, mezi nimi i patnáctimilionovou finanční injekci na zpracování projektu elektrizace tratě. Svazek obcí tak musí potřebné finanční prostředky sehnat jinde.
Železniční doprava na trati do Koutů je ročně subvencována přibližně sedmnácti miliony korun. Patnácti miliony přispívá Olomoucký kraj, zbylé dva hradí členské obce svazku. „Podobný vývoj jsme očekávali. Proto jsme se dohodli s provozovatelem o zhodnocení vývoje zájmu o tento typ dopravy. Jako první opatření na zlepšení ekonomiky se nabízí odstranění souběhu některých autobusových a železničních spojů,“ sdělil mluvčí krajského úřadu Ivo Heger. U vybraných stanic by tak vznikly terminály, ze kterých by byli cestující rozváženi do okolních obcí. Například z Petrova by jezdily autobusy do Rudoltic, Vernířovic, Žárové nebo Rejchartic, po zrušení tratě mezi Petrovem a Sobotínem také do Sobotína. Sobotín doplácí na krytí ztrát z vlakové dopravy 270 tisíc korun ročně, dalších 430 tisíc doplácí na dopravu autobusovou, což představuje značnou zátěž pro obecní rozpočet. „Samozřejmě by nás zrušení trati vůbec netěšilo. Pokud se na problém podíváme realisticky, ztratila trať Petrov - Sobotín svůj význam a je nereálné, aby se na ni cestující v horizontu několika let vůbec vrátili,“ uvedl starosta Sobotína Josef Širáň.
Zdroj: iDNES.cz
Pokud jde o vozidla na 3000 V =, mě by se líbily např. jednotky řady 312, které provozují Slovinské železnice. S těmito vozidly by Veolia mohla jezdit až do Olomouce. (za předpokaldu, že by se je podařilo schválit na SŽDC)
Mně taky štvou ty přemrštěné náklady. Za zlomek nákladů bych to nechal udělat študáky na VŠ v rámci diplomky pod vedením jejich vyučujících, ještě by za to dostali zaplaceno ... a netrávili by čas děláním teoretických projektů "o ničem"...
Druhou věcí je, zda se tam bude projektovat prosté vedení nebo řetězovka.
skerycek ; nahrazovat M810 trojdílným Minuettem by byl drobátko luxus ... stejný efekt by měl dvojdílný Stadler s pohonnou jednotkou na 3 kV =.
S tramvají nepočítejte, i když by to prakticky - z hlediska rozchodu - bylo možné, tak na železniční drážní vozidlo jsou z hlediska konstrukce a pevnostních výpočtů kladeny zcela jiné požadavky než na tramvajové drážní vozidlo.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.