..: Železnici Desná ohrožuje úbytek cestujících :..

Ilustrační foto, foto: Louis ArmstrongŠumperk - Soukromá Železnice Desná, provozující trať 293 Šumperk - Kouty nad Desnou/Sobotín, se potýká s úbytkem cestujících a propadá se do ztráty. Hrozí dokonce zastavení osobní dopravy mezi stanicemi Petrov nad Desnou a Sobotín. V okolí své provozy uzavřelo několik firem, které zajišťovaly pracovní místa pro tamní občany. Ti tak musejí zaměstnání hledat jinde. Zdali se uchytí plán na elektrifikaci a prodloužení tratě do sportovního areálu v Koutech a tím navýšení turismu, je zatím jen dohadem.

Železniční trať v údolí Desné České dráhy po ničivé povodni v roce 1997 odepsaly, starostové okolních obcí se však nevzdali, společně založili svazek obcí a trať obnovili. Nyní jí však chybějí pasažéři. "Úbytek cestujících je značný. Především proto, že skončilo několik zdejších velkých firem, do kterých dojížděli zaměstnanci, propad je však vidět také u dětí dojíždějících do škol," uvedl předseda Svazku obcí údolí Desné a starosta Rapotína Vladimír Mikulec. Podle něj je úbytek nejpatrnější právě mezi Petrovem a Sobotínem, kde vlaky využívá pouze několik jedinců. "Pokud se nepodaří tento nepříznivý trend zvrátit, zřejmě by nastal zásadní problém s financováním," obává se Mikulec.

Možnost, jak tento trend zvrátit, vidí svazek obcí v jednoznačné orientaci na cestovní ruch. V plánu je elektrizace trati a její prodloužení až do nového lyžařského areálu, který se bude stavět v Koutech. "Pokud se lidé dostanou z Brna či Olomouce v rozumném čase a za rozumné peníze až ke sjezdovce, nechají auta raději doma. Minimálně celou zimu bychom měli dostatek cestujících,“ míní Mikulec. Kvůli krizi však stát omezil dotace, mezi nimi i patnáctimilionovou finanční injekci na zpracování projektu elektrizace tratě. Svazek obcí tak musí potřebné finanční prostředky sehnat jinde.

Železniční doprava na trati do Koutů je ročně subvencována přibližně sedmnácti miliony korun. Patnácti miliony přispívá Olomoucký kraj, zbylé dva hradí členské obce svazku. „Podobný vývoj jsme očekávali. Proto jsme se dohodli s provozovatelem o zhodnocení vývoje zájmu o tento typ dopravy. Jako první opatření na zlepšení ekonomiky se nabízí odstranění souběhu některých autobusových a železničních spojů,“ sdělil mluvčí krajského úřadu Ivo Heger. U vybraných stanic by tak vznikly terminály, ze kterých by byli cestující rozváženi do okolních obcí. Například z Petrova by jezdily autobusy do Rudoltic, Vernířovic, Žárové nebo Rejchartic, po zrušení tratě mezi Petrovem a Sobotínem také do Sobotína. Sobotín doplácí na krytí ztrát z vlakové dopravy 270 tisíc korun ročně, dalších 430 tisíc doplácí na dopravu autobusovou, což představuje značnou zátěž pro obecní rozpočet. „Samozřejmě by nás zrušení trati vůbec netěšilo. Pokud se na problém podíváme realisticky, ztratila trať Petrov - Sobotín svůj význam a je nereálné, aby se na ni cestující v horizontu několika let vůbec vrátili,“ uvedl starosta Sobotína Josef Širáň.

Zdroj: iDNES.cz


R 929 Bradlo | 15.6.2009 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Služby

Další z regionu ČR Olomoucký


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
15.06.2009 (19:05)  
Railfort: tak zdroje na výstavbu silnic a železnic jsou stejné, ale jde o to, že zatímco u silnic pak už jen stačí otevřít a jezdí se, tak u železnice je potřeba vynakládat ročně další miliony na provoz...
15.06.2009 (19:01)  
K tramvajím...pro provoz tramvají musí být dle platné legislativy žlábková kolej.
dopisovatel nebo člen ŽP Railfort  mail  
15.06.2009 (18:52)  
mates111: A kdo platí správu a údržbu silnic?
15.06.2009 (18:31)  
skerycek: Nebuďte prosím naivní... Jestli se postaví pod Červenohorským sedlem tunel, tak bude zcela jistě silniční a ne železniční. Ono to totiž něco stojí. A na rozdíl od železnice, která potřebuje po výstavbě i následné dotace na provoz, tak silnice tyto dotace nepotřebuje...
registrovaný uživatel skerycek  mail  
15.06.2009 (18:28)  
Twix - v nasich pomerech je to utopie to vi kazdy a musim s Tebou souhlasit, jen je smutne ze v okolnich statech od kterych se mame ucit narovnavaji useky, hloubi nekolikakilometrove tunely, aby mimo jine i zachranili aspon trosku prirody kterou clovek nestihl jeste poradne zdevastovat :(.Jaky je to pohled, kdyz vidite nekolikatunovy kamion splhat se na vykacene (kvuli rozsirovani silnice) CS a za nim hromady hnusneho smradlaveho dymu. Takle je asi potreba se starat o CHKO Jeseniky. Mozna neni tedka takova poptavka po tranzitu, ale tunel se nepostavi za dva dny. A je jen otazkou casu, pri vzrustajicim poctu kamionu na cestach, kdy bude potrebny z kapacitnich duvodu i tranzit pres Jeseniky do Glucholaz (PL).
registrovaný uživatel TTtrain  mail  
15.06.2009 (18:01)  
To Zikmund: To, že je na tram spousta jiných požadavků, než na klasické vlaky je jasný. Což ovšem nevylučuje provoz tramvají. Je u nás spousta tram. tratí, které mají spíše charakter železnice, ostatně inspirace Vysokými Tatrami by jistě zvláště zde nebyla od věci.
registrovaný uživatel skerycek  mail  
15.06.2009 (17:56)  
Miroslav Zikmund - ano na tu jsem si nevzpomnel. Je ale potreba brat v potaz, ze zase jen jeden vuz 810 nestaci.Ranni vlaky zejmena pred osmou a po trinacte hodine jezdi hodne plne. Tady jedna 810 nestaci.Jako posil jezdi k Desne (814-914) mirici do Koutu i 810 do Sobotina coz by po pripadne elektrizaci byla hloupost. Tudiz bych to zase jako prebytecny luxus nevidel. Nemluve o zime, kdy vlaky v podvecer, prevazne o vikendu, jsou naslapane uz z Koutu. Takze pokud ma trat smerovat k preprave lyzaru ke skiarealu pod CS bude potreba resit otazku cim je prevest. Jedna "Desna" asi stacit nebude :(.Ale toto jsou pouze hypotezy :).Vsechno zalezi na dostavbe arealu a predevsim jeji nasledne navstevnosti.
15.06.2009 (17:39)  
to skerycek
Pokud jde o vozidla na 3000 V =, mě by se líbily např. jednotky řady 312, které provozují Slovinské železnice. S těmito vozidly by Veolia mohla jezdit až do Olomouce. (za předpokaldu, že by se je podařilo schválit na SŽDC)
registrovaný uživatel Etienne  mail  
15.06.2009 (16:38)  
tahat dráty po takové lokálce je značně neefektivní, když soupravu tvoří šukafon plus přívěšák nebo regiošuk...
15.06.2009 (16:07)  
Semík : ono to s těmi dráty není tak jednoduché. Vliv má taky poloměr oblouku, umístění "jiných" staveb apod. To není jako za "Rakouska" kdy se udělal unifikovaný projekt staniční budovy, strážního domku a pak se podle jednoho výkresu postavily všechny staniční budovy na trati tak říkajíc na zelené louce.
Mně taky štvou ty přemrštěné náklady. Za zlomek nákladů bych to nechal udělat študáky na VŠ v rámci diplomky pod vedením jejich vyučujících, ještě by za to dostali zaplaceno ... a netrávili by čas děláním teoretických projektů "o ničem"...
Druhou věcí je, zda se tam bude projektovat prosté vedení nebo řetězovka.

skerycek ; nahrazovat M810 trojdílným Minuettem by byl drobátko luxus ... stejný efekt by měl dvojdílný Stadler s pohonnou jednotkou na 3 kV =.
S tramvají nepočítejte, i když by to prakticky - z hlediska rozchodu - bylo možné, tak na železniční drážní vozidlo jsou z hlediska konstrukce a pevnostních výpočtů kladeny zcela jiné požadavky než na tramvajové drážní vozidlo.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko