..: Železnici Desná ohrožuje úbytek cestujících :..

Ilustrační foto, foto: Louis ArmstrongŠumperk - Soukromá Železnice Desná, provozující trať 293 Šumperk - Kouty nad Desnou/Sobotín, se potýká s úbytkem cestujících a propadá se do ztráty. Hrozí dokonce zastavení osobní dopravy mezi stanicemi Petrov nad Desnou a Sobotín. V okolí své provozy uzavřelo několik firem, které zajišťovaly pracovní místa pro tamní občany. Ti tak musejí zaměstnání hledat jinde. Zdali se uchytí plán na elektrifikaci a prodloužení tratě do sportovního areálu v Koutech a tím navýšení turismu, je zatím jen dohadem.

Železniční trať v údolí Desné České dráhy po ničivé povodni v roce 1997 odepsaly, starostové okolních obcí se však nevzdali, společně založili svazek obcí a trať obnovili. Nyní jí však chybějí pasažéři. "Úbytek cestujících je značný. Především proto, že skončilo několik zdejších velkých firem, do kterých dojížděli zaměstnanci, propad je však vidět také u dětí dojíždějících do škol," uvedl předseda Svazku obcí údolí Desné a starosta Rapotína Vladimír Mikulec. Podle něj je úbytek nejpatrnější právě mezi Petrovem a Sobotínem, kde vlaky využívá pouze několik jedinců. "Pokud se nepodaří tento nepříznivý trend zvrátit, zřejmě by nastal zásadní problém s financováním," obává se Mikulec.

Možnost, jak tento trend zvrátit, vidí svazek obcí v jednoznačné orientaci na cestovní ruch. V plánu je elektrizace trati a její prodloužení až do nového lyžařského areálu, který se bude stavět v Koutech. "Pokud se lidé dostanou z Brna či Olomouce v rozumném čase a za rozumné peníze až ke sjezdovce, nechají auta raději doma. Minimálně celou zimu bychom měli dostatek cestujících,“ míní Mikulec. Kvůli krizi však stát omezil dotace, mezi nimi i patnáctimilionovou finanční injekci na zpracování projektu elektrizace tratě. Svazek obcí tak musí potřebné finanční prostředky sehnat jinde.

Železniční doprava na trati do Koutů je ročně subvencována přibližně sedmnácti miliony korun. Patnácti miliony přispívá Olomoucký kraj, zbylé dva hradí členské obce svazku. „Podobný vývoj jsme očekávali. Proto jsme se dohodli s provozovatelem o zhodnocení vývoje zájmu o tento typ dopravy. Jako první opatření na zlepšení ekonomiky se nabízí odstranění souběhu některých autobusových a železničních spojů,“ sdělil mluvčí krajského úřadu Ivo Heger. U vybraných stanic by tak vznikly terminály, ze kterých by byli cestující rozváženi do okolních obcí. Například z Petrova by jezdily autobusy do Rudoltic, Vernířovic, Žárové nebo Rejchartic, po zrušení tratě mezi Petrovem a Sobotínem také do Sobotína. Sobotín doplácí na krytí ztrát z vlakové dopravy 270 tisíc korun ročně, dalších 430 tisíc doplácí na dopravu autobusovou, což představuje značnou zátěž pro obecní rozpočet. „Samozřejmě by nás zrušení trati vůbec netěšilo. Pokud se na problém podíváme realisticky, ztratila trať Petrov - Sobotín svůj význam a je nereálné, aby se na ni cestující v horizontu několika let vůbec vrátili,“ uvedl starosta Sobotína Josef Širáň.

Zdroj: iDNES.cz


R 929 Bradlo | 15.6.2009 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Služby

Další z regionu ČR Olomoucký


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
15.06.2009 (16:02)  
skerycek: Bohužel, toto je úplná utopie. Když i nedaleký přechod v Lichkově je nákladní železniční dopravou celkem slabě využitý, nebude nikdo kousek vedle kopat tunel pod pohořím. Aby měla RoLa smysl, musí se jet několik hodin, a ne mezi dvěma městy 30 km od sebe - celý Jeseník není o moc větší, než ten RoLa terminál co by tam musel vyrůst. Zkrátka na tunel není a nebude dostatečná poptávka v osobní ani nákladní dopravě a co se týče tranzitu do Polska, stačí se podívat kolik toho jezdí přes Lichkov a Chalupki. Další trasa by byla zcela zbytečná.

Jinak k těm lyžařům jsem celkem skeptický. Čtyřikrát jsem jel na Tanvaldský Špičák (dvakrát ještě do Jiřetína pod Bukovou) a ani jednou neměl nikdo kromě nás ve vlaku sjezdovky (pravda, mohli jet třeba o vlak dříve). Totéž v Jablonci nad Jizerou. Lidi s těžkými lyžemi a přeskáči samozřejmě neradi přestupují. Na Ramzovou se vlakem sjezdovat ještě celkem jezdí, na Špičák (na Šumavě) taky, ale Kouty? V současné době je tam ten vlak dost pomalý. Samozřejmě nějaké přímé spoje z Olomouce by se tam zavést mohly, a něco by přidali i běžkaři (pokud tu lanovku budou moct využít), ale pořád jde o malý počet spojů v roce. Může to vůbec znatelně zlepšit celoroční bilanci?
registrovaný uživatel Semík  mail  
15.06.2009 (16:00)  
No běžně se počítala cena projektu 4% z celkové ceny. Pokud je 15 Mega 4 % z elektrizace 19km tratě. Pak 1km stojí skoro 19 Mega. To jsou ty sloupy pozlacené?
registrovaný uživatel skerycek  mail  
15.06.2009 (15:31)  
Jiří Hovorka - prave ze nikdo, je to prilis velky projekt na pomery v ČR. Mozna tak v Praze, kde si mohou dovolit postavit obchvat castecne v tunelech, aby se zkratila doba jizdy o polovinu,ale ne tady u nas, proto jen ten sen.Budeme muset hold sedet dal dve hodiny ve vlaku misto necele hodinky. Ale toto je uz mimo tema :)
registrovaný uživatel stoupa  mail  
15.06.2009 (14:51)  
Pro Semík:

... v civilizovaném svete stojí projekt (design) tolik, co trzní cena dovolí. Zjednodusene receno - cena práce, nájmu, neco materiálu, primerená rezie, zisk.

Pametníci dob minulých obzvlaste jsou-li v dominantním prostredí, stále touzí odvozovat cenu projektových prací procentní sazbou od celkové ceny díla ...
15.06.2009 (14:50)  
skerycek - takových projektů je v každém kraji habaděj... Ale kdo je zaplatí?
registrovaný uživatel skerycek  mail  
15.06.2009 (14:31)  
M - dale do Polska po vlastnich :-P
registrovaný uživatel Semík  mail  
15.06.2009 (14:22)  
...patnáctimilionovou finanční injekci na zpracování projektu elektrizace tratě. Vypracování projektu na zadrátování 19km tratě stojí 15Mega? Já myslel, že je nějaká norma, která určuje vzdálenost a typ sloupů a podle toho se ty sloupy nasázej a průřez troleje je snad taky normovanej. Jako za ty prachy jim to nakreslím aj já a dám jim 3 Mega slevu.
registrovaný uživatel skerycek  mail  
15.06.2009 (14:21)  
Jeste k elektrifikaci trati. Je hodne slyset o jeji zadratovani, ale nikde jsem prozatim neslysel o vozidlech, ktere by na ni mely byt provozovany. Nepredpokladam ze budou vyvijene nove jednotky pro tuto trat. Asi se shodneme ze by nemelo vyznam nasazovat jednotky rady 471, jejichz kapacita by byla naprosto nevyuzita. Existuji nizkopodlazni vozidla vhodne pro tuto trasu, ale bohuzel pro napajeci system 15kV, ale pro 3kV?Jen co je mi znamo Italove maji ve svem zeleznicnim parku vozidla (ALe501/502 "Minuetto") ktera by se teoreticky dala pouzit. Pokud se podivame z pohledu tramvaji ktere jsou napajene 750Vss vznika otazka, dvouproudove (750Vss,3kVss), nebo vlastni stanicka v Sumperku?
registrovaný uživatel M 
15.06.2009 (14:11)  
Kam ta rola bude pokracovat z Jeseniku?
registrovaný uživatel skerycek  mail  
15.06.2009 (14:01)  
A co treba sen: Cca 7km zeleznicni tunel pod Cervenohorskym sedlem. Rola (nejen pro kamiony) ze Zabrehu na Morave (popr. Sumper) do Jeseniku? V nejakem vhodnem taktu? Mimo to Jesenik se spoji rychlejsím zpusobem se zbytkem republiky cimz by teoreticky mohla vzrust i osobni doprava. A ze vlaky mezi Zabrehem a Jesenikem nezeji vzdy prazdnotou. Mozna by tunel pridal trosku trati na vyznamu.No ale kdo zaplati nase sny,ze?
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko