..: Konec romantiky v Kunčicích pod Ondřejníkem :..

RIP, foto: MG Kunčice pod Ondřejníkem - začátek dubna roku 2009 bude v myslích severomoravských železničních fotografů zapsán černým písmem. Úsek trati 323, spojující Frenštát pod Radhoštěm s Kunčicemi pod Ondřejníkem totiž ztratil jednu z dominant, která jej řadila mezi nejkrásnější místa spojená se železnicí v tomto kraji. Dlouhá léta byl blížící se vlak signalizován charakteristickým cinkáním, předcházejícím trhanému spouštění letitých, dřevěných břeven závor. Jak taky jinak, když jejich ovládání měl na starosti personál kunčické stanice, otáčející na druhém konci lankové dráhy klikou. V rámci racionalizace a dílčí modernizace se tak musíme rozloučit s mechanickými závorami, rakouského výrobce Brown-Boveri. Ač nejsem příznivcem stesku po starých časech, zde mě to docela zamrzelo.

Brown-Boveri vs. AŽD

Oficiální vyjádření hovoří jasně: Jednalo se o rekonstrukci 3 přejezdů v km 92,078; 91,843 a 91,544 trati Ostrava - Kojetín. Motivace byla ve zvýšení bezpečnosti provozu - dnes jsou přejezdy ovládány automaticky jízdou vlaku, dříve obsluhovány ručně (tzn. negativní vliv lidského faktoru na bezpečnost), ale hlavně stav původních mechanických zabezpečovacích zařízení byl již špatný, že v zimním období nešly tyto mechanické závory ovládat prakticky vůbec (informace SDC Ostrava). Náklady na rekonstrukci, včetně stavební části byly 19,2 mil. Kč. Není nám nic známo o vazbě této rekonstrukce na projekt elektrifikace trati 323.

KPO, foto: MGOtázkou zůstává, zda byl tento krok bezpodmínečně nutný. Místům, kde se úrovňová křížení nalézají, totiž nevládne prakticky žádný silniční provoz - první silnice je lesní (Brown-Boveri), druhá vede k obytnému domku (pouze kříž) a třetí je prakticky jen pro přesun dobytka z jedné pastviny na druhou (Brown-Boveri.) Zda nově instalované výstražníky AŽD 97-PV skot ocení, ukáže až čas. Víme tedy, že účelem bylo nahradit ruční ovládání. Vzhledem k výše uvedené frekvenci provozu je ale na pováženou, jestli nestačilo pouze sejmout břevna a odstranit lanka? Za zmíněnou cenu byly rekonstruovány i silniční části přejezdů, stejně jako kolejový svršek. Jeden přejezd dostal hned tři světelné výstražníky, každý přejezd má pak samozřejmě svou "boudu." A jak to tam tedy vypadá?

Prejezd KpO 01, foto: MG Prejezd KpO 02, foto: MG Prejezd KpO 03, foto: MG Prejezd KpO 04, foto: MG Prejezd KpO 05, foto: MG Prejezd KpO 06, foto: MG

Na prvních dvou snímcích vidíme náhradu prvních mechanických závor. Obrázek třetí ukazuje přejezd, do zbudování nového PZZ vybavený pouze výstražnými kříži. Fotka číslo 4 nahlíží na "kraví přechod" - donedávna jedno z nejkrásnějších míst na trati, kam se daly šraňky zakomponovat. Pětka snad ani nepotřebuje komentář a na šestém snímku lze dohledat, kde byla klika k ovládání závor.

Tato zpráva nemá za účel jakkoli zpochybnit funkci nového zařízení. Jistě byly důvody k jeho zavedení, leč autora žádný konkrétní, s logickým opodstatněním, nenapadá. Vím jen, že k charakteru trati, vedoucí oním krajem, by se více hodil původní stav, s mechanickými závorami. Ostatně posuďte sami, z výše uvedených fotografií…

Zdroj: Vlastní zjištění


Martin Grill Poslat mail autorovi | 6.6.2009 (8:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Stavby a projekty

More from ČR Moravskoslezský


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
10.06.2009 (10:26)  
To Martin Grill:
Ve vídni byla nejspíš filiálka, možná, že ještě je. A vůbec bych se nedivil, kdyby pro ABB vyráběla i Čína. Nedávno jsem otevřel NB od Della, součástky běžně Made in Taiwan. Takže ty časy, kdy švýcarská firma vyráběla všechno, včetně komponent ve Švýcarsku, už jsou dávno pryč. I známe švýcarské nože se dělají z francouzské oceli.
08.06.2009 (16:31)  
Martin Grill : no to je pak těžká komunikace ...

NolthA : podle plánku stanice je ve stanici "dozorce výhybek", podle staničního řádu tam je pouze podle potřeby. Zajímavý rozpor v dokumentech provozovatele dráhy.
Nezdá se mi, že by dozorce výhybek byl zapojen do "přípravy" vlakové cesty z hlediska stahování závor ... bohužel znění staničního řádu "s mechanickými závorami" už není k dispozici.
Registered user NolthA  mail  
08.06.2009 (9:40)  
mira ...Spíš jde o to, přihrát AŽD další lukrativní zakázku....
Jste si jistej že tuto stavbu provedlo vámi pomlouvaná firma, já si tím jistej nejsem ba naopak jsem přesvědčen že to byla jiná firma, ale kdo chce pomlouvat důvod si vždy najde

zirecek...Pro doplneni k vyzvaneni prejezdu: nove AZD "zvonky" existuji ve vice variantach. Jsou i jedny "tissi" do intravilanu, ktere zvoni mene hlasite....
měl jsem dojem že se vyrábí pouze jedna varianta, ve které je možnost nastavení hlasitosti, určitě by mě zajímala ta tišší verze jak píšete, na různá místa by asi byla vhodná

Jinak mám pocit že obsluhu závor neprováděl výpravčí ale spíše dozorce výhybek (vím jen že ve stanici je někdo další kromě výpravčího).
Možná by i v článku stálo za zmínku že všechny tři nové přejezdy jsou indikačně doplněny do stávájícího kontrolního pracoviště s JOP.
Myslím že instalace nových PZS je krok správným směrem hlavně z důvodů lepší kontroly a archivace stavů přejezdu.
07.06.2009 (20:22)  
Martin Grill : sám jste 06.06.2009 v 8.55 napsal "Závorář byl jeden, přímo ve stanici...".

Takže byl tam samostatný pracovník ve funkci "závorář" (jak plyne z této citace) nebo obsluhu závor vykonával výpravčí (jak plyne z poznámky z 07.06.2009 v 18.22) či to dělal dozorce výhybek ?
07.06.2009 (19:20)  
Za chvíli tyto mechanické závory uvidíme pouze v muzeích!Od věci-včera jsem jel Rychlíkem mezi Kolínem a Mladou Boleslaví,usedl jsem do vozu ABfbrdtn do 2. voz třídy a u každé čtyřky JE ZÁSUVKA !!
07.06.2009 (15:40)  
Turnusově to vychází na 5 zaměstnanců. Řekněmě měsíční mzdové náklady na jednoho 20 000 Kč, to jest 1,5 milionu za rok. Čili návratnost tak za 12 let ...
Registered user Josef Kamiš  mail  
07.06.2009 (13:37)  
Jako sorry,ale téměř 20 melounů za blikačky?Naprosto souhlasím s Mírou...tam vůbec nešlo o odstranění zastaralých mechanik na kliku...mimochodem jejich finanční náročnost údržby a provozu 20ti milionů nedosáhla za celou dobu jejich provozu.Takže to je pokrok jako z nosu fakt...nehledě na to,že nové přejezdy jsou opravdu hnusný...jak zvukově tak vizuelně a za dvacet mega by tam mechaniky vydržely možná víc,než vydržejí jejich noví nástupci
Registered user P_V 
07.06.2009 (11:27)  
Proč musí PZZ cinkat, zatímco semafor na silniční křižovatce nikoli? Riziko kolize na silniční křižovatce i její následky je přitom větší - na dráze projede 1 vlak a při kolizi to odnese 1 automobil (vlak jen škrábnutím), zatímco na silniční křižovatce projede aut mnoho a při kolizi to zavání řetězovou srážkou, minimálně však jsou vážně ohroženy vozy a posádky dvě.
07.06.2009 (9:56)  
Je to škoda, jednou to stejně muselo přijít.

Jinak u nás (v Dobré u F-M) pořád jsou ty staré závory - to mě taky zajímá jak dlouho ještě u nás vydrží...
Correspondent or Member of ŽelPage Martin Grill  mail  
06.06.2009 (23:03)  
Ač Brown Boveri možná jsou švýcaři, šraňky pochází ze závodu ve Vídni. Čili si za tím rakouským výrobcem stojím...argumentujte jak chcete :o)
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko