..: Konec romantiky v Kunčicích pod Ondřejníkem :..

RIP, foto: MG Kunčice pod Ondřejníkem - začátek dubna roku 2009 bude v myslích severomoravských železničních fotografů zapsán černým písmem. Úsek trati 323, spojující Frenštát pod Radhoštěm s Kunčicemi pod Ondřejníkem totiž ztratil jednu z dominant, která jej řadila mezi nejkrásnější místa spojená se železnicí v tomto kraji. Dlouhá léta byl blížící se vlak signalizován charakteristickým cinkáním, předcházejícím trhanému spouštění letitých, dřevěných břeven závor. Jak taky jinak, když jejich ovládání měl na starosti personál kunčické stanice, otáčející na druhém konci lankové dráhy klikou. V rámci racionalizace a dílčí modernizace se tak musíme rozloučit s mechanickými závorami, rakouského výrobce Brown-Boveri. Ač nejsem příznivcem stesku po starých časech, zde mě to docela zamrzelo.

Brown-Boveri vs. AŽD

Oficiální vyjádření hovoří jasně: Jednalo se o rekonstrukci 3 přejezdů v km 92,078; 91,843 a 91,544 trati Ostrava - Kojetín. Motivace byla ve zvýšení bezpečnosti provozu - dnes jsou přejezdy ovládány automaticky jízdou vlaku, dříve obsluhovány ručně (tzn. negativní vliv lidského faktoru na bezpečnost), ale hlavně stav původních mechanických zabezpečovacích zařízení byl již špatný, že v zimním období nešly tyto mechanické závory ovládat prakticky vůbec (informace SDC Ostrava). Náklady na rekonstrukci, včetně stavební části byly 19,2 mil. Kč. Není nám nic známo o vazbě této rekonstrukce na projekt elektrifikace trati 323.

KPO, foto: MGOtázkou zůstává, zda byl tento krok bezpodmínečně nutný. Místům, kde se úrovňová křížení nalézají, totiž nevládne prakticky žádný silniční provoz - první silnice je lesní (Brown-Boveri), druhá vede k obytnému domku (pouze kříž) a třetí je prakticky jen pro přesun dobytka z jedné pastviny na druhou (Brown-Boveri.) Zda nově instalované výstražníky AŽD 97-PV skot ocení, ukáže až čas. Víme tedy, že účelem bylo nahradit ruční ovládání. Vzhledem k výše uvedené frekvenci provozu je ale na pováženou, jestli nestačilo pouze sejmout břevna a odstranit lanka? Za zmíněnou cenu byly rekonstruovány i silniční části přejezdů, stejně jako kolejový svršek. Jeden přejezd dostal hned tři světelné výstražníky, každý přejezd má pak samozřejmě svou "boudu." A jak to tam tedy vypadá?

Prejezd KpO 01, foto: MG Prejezd KpO 02, foto: MG Prejezd KpO 03, foto: MG Prejezd KpO 04, foto: MG Prejezd KpO 05, foto: MG Prejezd KpO 06, foto: MG

Na prvních dvou snímcích vidíme náhradu prvních mechanických závor. Obrázek třetí ukazuje přejezd, do zbudování nového PZZ vybavený pouze výstražnými kříži. Fotka číslo 4 nahlíží na "kraví přechod" - donedávna jedno z nejkrásnějších míst na trati, kam se daly šraňky zakomponovat. Pětka snad ani nepotřebuje komentář a na šestém snímku lze dohledat, kde byla klika k ovládání závor.

Tato zpráva nemá za účel jakkoli zpochybnit funkci nového zařízení. Jistě byly důvody k jeho zavedení, leč autora žádný konkrétní, s logickým opodstatněním, nenapadá. Vím jen, že k charakteru trati, vedoucí oním krajem, by se více hodil původní stav, s mechanickými závorami. Ostatně posuďte sami, z výše uvedených fotografií…

Zdroj: Vlastní zjištění


Martin Grill Poslat mail autorovi | 6.6.2009 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
06.06.2009 (21:11)  
Brown-Boveri (resp. Brown, Boveri & Cie) byla švýcarská firma. Někdy v 80. letech minulého století jí koupila švédská firma ASEA (Allmänna Svenska Elektriska Aktiebolaget). Firma existuje do dnešní doby a je velmi dobře známá i u nás pod značkou ABB (ASEA Brown Boveri). Takže s rakušákama to nemá nic společného.
06.06.2009 (20:25)  
Martin Grill - máš pravdu, že nefotím a nevím co nemám chápat. Možná kdys si někdy vyzkoušel jaký je to točit tou klikou, tak by ti ani nevadilo, že nemáš co fotit. Víš na rozdíl od tebe, já jsem si to točení klikou vyzkoušel a tak vím jaký to je.
Kdyby se vše nechalo a nic nepředělávalo jen kvůli tomu, aby pár lidí mělo co fotit, tak tady budeme jako ve skansenu.
registrovaný uživatel pržno 
06.06.2009 (18:58)  
Brown-Boveri byl pouze jeden a to na prvním přejezdu u závory bez zvonku. Ostatní Liberta Praha
06.06.2009 (18:51)  
Brown-Boveri byli snad Švýcaři, nebo "nadnárodní". Rakouská firma bych to rozhodně nenazval.
06.06.2009 (18:16)  
Nevím nad čím tady brečíte, že zrušili staré závory a nahradili je novými? Kdyby to byla nějaká uzavřená historická trať tak neřeknu, ale to se této netýká.
Martin Grill - ty jsi někdy tou klikou točil, že víš jak jde lehce?
registrovaný uživatel Přema 
06.06.2009 (18:05)  
Jena: Kdyby přejezd jen svítil a necinkal, zas je to docela nebezpečné! Když totiž pojede auto/traktor a pojede proti slunci, neuvidí světýlka a už je pod vlakem. Všechno má svá pro a proti. Já jsem jen zvědavý, jak to udělají na trati č. 322, kde je takových přejezdů nespočetně (polňačky, přechody, kde chodí jen lidi atd.) Představa, že všechno bude cinkat je dost blbá. Zase ale to se bude instalovat, až bude trať zadrátovaná a valit se tam 100 nebo kolik.
K tomuto přejezdu: Řekl bych to takhle. Nic není navěky a ani my tady nebudeme věčně. Věci přícházejí, jsou a odcházejí. Kdyby se nic nedělo, nebyly by dějiny. Kdybych tyto přejezdy z fotek neznal, řekl bych "Jé, pěkně opravený přejezd". Mně osobně tam ty blikače nevadí a dokonce se mi tam i líbí. Ale jak komu, že...
06.06.2009 (17:03)  
Je mi to líto...
registrovaný uživatel MIGOŠ 
06.06.2009 (15:58)  
Beru nahrazení druhého přejezdu s výstražnými kříži, ale myslím, že PZZ na dalších dvou přejezdech by lepší službu udělalo jinde (na této trati)... 1. a 3. přejezd stačilo prachsprostě zamknout, klíč vrazit do stanice v Kunčičicách a fertik. Nebo když už to bylo tak nutné, šraně nahradit ocelovou závorou, jak je to minimálně na jednom podobném přejezdu na této trati...
06.06.2009 (15:48)  
Jena: Souhlas se vsim, ac nostalgicka, hezka mista timto ubyvaji, :-).
Pro doplneni k vyzvaneni prejezdu: nove AZD "zvonky" existuji ve vice variantach. Jsou i jedny "tissi" do intravilanu, ktere zvoni mene hlasite. Uzivaji se do prejezdu blizko obydli a take dodatecne tam, kde si lide opravnene stezuji na nadmerny hluk PZZ.
registrovaný uživatel 842 
06.06.2009 (14:27)  
skoda jich
na trati 246 mezi hodonicemi a dyjí udělali svetelný přejezd na polnacce, kde jsem nevidel jediný auto:-)
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko