..: Student Agency se zaměří na regionální a rychlíkovou dopravu :..

RegioJet, foto: MG Brno - Společnost Student Agency odkládá projekt rychlíkového spojení mezi Prahou a Ostravou. Podle oficiálního vyjádření se tak děje z důvodu nejasných podmínek na trhu. Firma ale má zájem prosadit se na regionálních tratích. K definitivnímu příklonu k regionální dopravě se Student Agency rozhodla potom, co ministerstvo dopravy oznámilo záměr podepsat smlouvu s Českými dráhami na dobu deseti let, včetně navýšení finanční podpory spojů EuroCity a InterCity. V současnosti se subvence v dálkové dopravě pohybují kolem čtyř miliard korun.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Martina Kupky stát již ztrátu některých spojů IC a EC doplácí, přičemž příspěvek na jeden kilometr činí 107 korun. Ve skutečnosti jsou všechny "vlaky vyšší kvality" vyjma spojů obchodní kategorie SuperCity do základní dopravní obslužnosti zahrnuty již od podzimu 2007. Tehdy tímto krokem odůvodňovala konec svého projektu RTexpress společnost RailTrans.

Student Agency dlouhodobě tvrdí, že by v dálkové dopravě byla schopna provozovat své spoje za cenu o 20 až 30 procent nižší, než je aktuální výše státní podpory. Naopak pokud by padlo rozhodnutí objem subvencí na spoje EC/IC navyšovat, případně zahrnout do ZDO i zbylé spoje pendolino, vyšplhaly by se roční náklady až na 5,7 miliardy korun. "S takovou částkou by rozdíl u SA činil polovinu," uvedl ředitel společnosti Radim Jančura v dubnu, kdy byl plán na provoz dálkových vlaků ještě aktuální.

Regionální doprava nebo rychlíkové trasy

Žlutý dopravce se po odložení dálkového projektu chce prosadit na železnicích, které jsou financovány jednotlivými kraji. Do několika dnů by měla být zaslána první nabídka na provoz osobních valků v Libereckém kraji, ovšem možnosti k vypsání tendrů v dalších krajích vedení sleduje. Zaměření se na regionální dopravu nasvědčuje i nedávné získání potřebné licence firmou RegioJet, která je dceřinou společnostní Student Agency.

Tato zdánlivá radikální změna plánů není ovšem nijak překvapivá. V kontrastu s rozšířeným "rozinkovým mýtem" je pro soukromé dopravce i regionální, ovšem subvencovaná doprava lukrativnější, než projekt dálkových vlaků, provozovaných na vlastní podnikatelské riziko. Upřednostnění takové příležitosti již před rokem v rozhovoru pro ŽelPage připustil i ředitel SA Radim Jančura. Zajímavá je rovněž finanční podpora ministerstva dopravy na provoz rychlíků na konkrétních trasách — na jeden kilometr je ve srovnání s kraji dvojnásobná. "Regionální doprava je skutečně podfinancována. U dálkových vlaků ale není problém nasadit nové soupravy a přitom dostávat méně peněz, než ministerstvo nyní platí ČD," podotkl člen představenstva společnosti RegioJet Jiří Schmidt.

Na vypsání soutěže pro provozování dálkových vlaků se ale ministerstvo dopravy zatím nechystá. Bývalý ministr Petr Bendl i současný šéf resortu Gustáv Slamečka mají ovšem zájem o konkurenci na železnici. Ministerstvo mělo v plánu vyjednat s Českými drahami desetiletý kontrakt na provoz rychlíků, a umožnit tak koupi modernějších vlaků. Ministerstvo financí však tuto smlouvu odmítlo.

Zdroj: Finanční noviny


Aleš Macura , Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 27.5.2009 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu ČR Liberecký Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel JnR 
29.05.2009 (9:53)  
K bezdomovcům na hlavní nádraží oni jinde nejsou? nebo je ČD platí aby náhodou někam neoděšl? Holt všem vyhovuje že byli vytlačeni na nádraží tam policii nepřekáží a nevadí to už není její problém.
Třeba v Brně jsou bezďáci na hlaváku i na Zvonařce a ve Vaňkovce, která je mezi nimi není ani jeden. Čím to?
registrovaný uživatel SYN 
29.05.2009 (9:15)  
SzKT: Však tohle je jedna část tragédie železnice v evropském měřítku - zatímco u osobního autommobilu (ev. autobusu) už nějakých 50+ let platí že ho koupíte kdekoliv v Evropě, sednete do něj a dojedete v něm kamkoliv jinam v Evropě (pomiňme železnou oponu), tak vlaky se k tomuto stále ani neblíží. To se pak opravdu těžko piluje ta efektivita...
Dokud někdo nebude mít sílu tohle rozetnout, říct jasně že se budou podporovat (dotovat) jedině nové projetky se širokou interoperabilitou, národní úřady aspoň o trochu nepovolí ze současných ochranářských pozic tak to furt bude mizerka.
Představte si letecký provoz ve kterém by byla nutná pro každou zemi jiná vysílačka, GSM telefony které by (jako ze začátku) fungovaly jen v jedné zemi...
Takže univerzálnost a jednoduchost nasazení (spolu s nížšími pořizovacími i provozními náklady) je jedna z věcí co pomáhají autobusům porážet vlaky. Ale to se nesmí řešit tak že se budou autobusům házet klacky pod nohy ale že se vlakům bude situace zjednodušovat - ale ne pouhým sypáním peněz do systému ale spíš technickými a organizačními vylepšeními.
registrovaný uživatel Kakov 
29.05.2009 (9:09)  
lbc: Student Agenci když začínali, tak nabízeli o proti ČSAD ..... možnost připojení na internet
toto je lez, Jancura vubec internet nenabizel, az po dlouhe dobe ho k tomu donutila jina konkurence tj. ASIANA
registrovaný uživatel Kakov 
29.05.2009 (9:06)  
SzKT: souhlas
jen bych doplnil, ze dalsi vyznamnou polozkou je poplatek za zeleznicni cestu, ktery je mnohonasobne vyssi nez u busu,
tech "samouzivitelnych" autobusovych linek je spousta, neni to jen SA+neco malo, prakticky veskerou dalkovou dopravu (az na vyjimky), provozuji busy na vlastni podnikatelske riziko

Však on už to Jančura též pochopil a zaměřuje se spíš na regionální dopravu - jj tady je videt jeho posun zacalo to: vlak o sesti tridach s kinosalem, bezdotaci a za nizsi jizdne nez CD....
a najednou se upina k dotovane doprave a jeho clovek opakuje slova CD "regionalni doprava je podfinancovana"
registrovaný uživatel SzKT  mail  
29.05.2009 (8:51)  
Mates111: Problém je v tom, že železniční doprava má nákladovou stránku poněkud jinde než autobusy a nemůže žádat adekvátně vyšší jízdné oproti autobusům. Zatímco autobus si můžu ve Španělsku koupit za cca. 4 mil. Kč, najmu stevardku a řidiče a můžu začít jezdit, vlak stojí v řádech stamiliónů a personálu musí být víc. Tudíž železnice může být v ČR zisková pouze na relaci Praha- Ostrava za předpokladu, že těch vlaků nebude moc a budou plně obsazené. Vše ostatní je potřeba dotovat a to se veřejné správě evidentně moc nechce. Autobusových relací, které se uživí samy je v ČR poměrně dost- de facto vše, co jezdí SA (+ několik málo dalších).
Však on už to Jančura též pochopil a zaměřuje se spíš na regionální dopravu, ale ani tam to nevidím příliš dobře. Dumpingové ceny jako ČD nabídnout nemůže (neb nemá k dispozici odepsané vraky ani státní penězovod) a kraje obrací 3x každou korunu, kterou musí vrazit do veřejné dopravy a nikoliv do svých milovaných silnic.
A tohle je ten základní problém, který stojí v pozadí tragédie české železniční dopravy- vše ostatní je jen mediální bublina pro důvěřivé občánky.
registrovaný uživatel M 
29.05.2009 (8:38)  
mmr - tak daleko bych asi nezachazel:-))

JP - v nakupnich centrech jsem jich moc nevidel. Pritom teplo i lavecky tam jsou taky... A SA zadnou zmenu nezpusbila? Jasne - a aerolinky by zlevnili aji bez low costu, ze?:-))
registrovaný uživatel DJ 
29.05.2009 (8:06)  
JP: Však i Jančura přiznal, že Praha - Ostrava je daleko lepší vlakem, a právě proto tam chtěl jezdit...
Samozřejmě, pokud jde o nedotovanou linku, tak jde dopravci o co největší obsazenost a tím pádem i tržby. Na tom není nic divného.
registrovaný uživatel mmr 
29.05.2009 (5:41)  
JP: Pohrávám si s kacířskou myšlenkou jestli nebylo nakonec rozhodnutí ČD nasadit na PH-OV Pendolína "jen" reakcí na autobusové spojení kvalitními moderními busy od SA?
29.05.2009 (3:37)  
AD lbc netvrdím že tehdy ke zkulturnění nedošlo,ale neustále se tvrdí že nebýt SA tak tu jezdí jen sámé bus s RZ začínající V (veteránská RZ),což asi opravdu není pravda(ke zkalitnění vozového parku by došlo i bez SA jen asi o pár let později).Ano na každé trase SA postupně(a potupně) zničilo konkurenci komfortem a později i cenou(později samozdřejmě zvýšeny min na původní úroveň a výše). Řešit jestli do Liberce vlakem nebo busem je jednoduché bus má všechny výhody na své straně,ale třeba trasa Praha - Ostrava se SA moc nepovedla po obrovském humbuku jak přetáhnou cestující z vlaků a zničí ČD na této trase došlo k redukci JŘ u SA a to přesto že nabídly onu vyšší kulturu cestování vstřícnější zaměstnace a nižžší cenu(takže někde je chyba).SA nekritizuji za obsazenost jen konstatuji holý fakt(ano je zájmem dopravce mít co nejvyšší obsazenost) ani za nic jiného protě dělají věci tak nejspíše cestujícím vyhovují.K bezdomovcům na hlavní nádraží oni jinde nejsou? nebo je ČD platí aby náhodou někam neoděšl? Holt všem vyhovuje že byli vytlačeni na nádraží tam policii nepřekáží a nevadí to už není její problém.
registrovaný uživatel M 
28.05.2009 (23:55)  
OT (bohuzel mi to tam asi, mozna ne, autor clanku maze, zkusim, jakymi je obdaren pravy...)

Co jsem chtel rict? Ze v debate o zvuku mam pravdu ja a PAja, kdyz oba shodne piseme (zajimave, ze GC se strefoval jenom do mne a co napsal PAja je mu jedno), ze zmena o 2 dB je na hranici postrehnutelnosti. Ja jsem to pro lepsi predstavu (proc tazateli na jeho jiste dobry dotaz neodpovedel primo autor clanku, tak to zustava zahadou) doplnil, ze je to podobne "velka" zmena jako zmena teploty o jeden stupen.
Ze jde o vyznamnou zmenu akustickeho tlaku nijak nepopiram, nicmene na to se Honza-loko (podle mne) rozhodne neptal. Spise ho zajimalo, o "kolik" tam bude vetsi ticho. Odpoved zni - o malo...

Jak je to se zvukem ve skutecnosti (zda-li se da rozdil 2 dB poznat):
http://www.astralsound.com/the_decibel.htm
http://www.deafness-and-hearingaids.net/2007/03/07/how-loud-is-too-loud-decibel-levels-of-common-sounds/
http://www.karmayog.org/redirect/strred.asp?docId=293
Mozna se nekteri dozvite, co jste nevedeli, na pochopeni staci anglictina rukama nohama:-)
  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko