..: Student Agency se zaměří na regionální a rychlíkovou dopravu :..

RegioJet, foto: MG Brno - Společnost Student Agency odkládá projekt rychlíkového spojení mezi Prahou a Ostravou. Podle oficiálního vyjádření se tak děje z důvodu nejasných podmínek na trhu. Firma ale má zájem prosadit se na regionálních tratích. K definitivnímu příklonu k regionální dopravě se Student Agency rozhodla potom, co ministerstvo dopravy oznámilo záměr podepsat smlouvu s Českými dráhami na dobu deseti let, včetně navýšení finanční podpory spojů EuroCity a InterCity. V současnosti se subvence v dálkové dopravě pohybují kolem čtyř miliard korun.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Martina Kupky stát již ztrátu některých spojů IC a EC doplácí, přičemž příspěvek na jeden kilometr činí 107 korun. Ve skutečnosti jsou všechny "vlaky vyšší kvality" vyjma spojů obchodní kategorie SuperCity do základní dopravní obslužnosti zahrnuty již od podzimu 2007. Tehdy tímto krokem odůvodňovala konec svého projektu RTexpress společnost RailTrans.

Student Agency dlouhodobě tvrdí, že by v dálkové dopravě byla schopna provozovat své spoje za cenu o 20 až 30 procent nižší, než je aktuální výše státní podpory. Naopak pokud by padlo rozhodnutí objem subvencí na spoje EC/IC navyšovat, případně zahrnout do ZDO i zbylé spoje pendolino, vyšplhaly by se roční náklady až na 5,7 miliardy korun. "S takovou částkou by rozdíl u SA činil polovinu," uvedl ředitel společnosti Radim Jančura v dubnu, kdy byl plán na provoz dálkových vlaků ještě aktuální.

Regionální doprava nebo rychlíkové trasy

Žlutý dopravce se po odložení dálkového projektu chce prosadit na železnicích, které jsou financovány jednotlivými kraji. Do několika dnů by měla být zaslána první nabídka na provoz osobních valků v Libereckém kraji, ovšem možnosti k vypsání tendrů v dalších krajích vedení sleduje. Zaměření se na regionální dopravu nasvědčuje i nedávné získání potřebné licence firmou RegioJet, která je dceřinou společnostní Student Agency.

Tato zdánlivá radikální změna plánů není ovšem nijak překvapivá. V kontrastu s rozšířeným "rozinkovým mýtem" je pro soukromé dopravce i regionální, ovšem subvencovaná doprava lukrativnější, než projekt dálkových vlaků, provozovaných na vlastní podnikatelské riziko. Upřednostnění takové příležitosti již před rokem v rozhovoru pro ŽelPage připustil i ředitel SA Radim Jančura. Zajímavá je rovněž finanční podpora ministerstva dopravy na provoz rychlíků na konkrétních trasách — na jeden kilometr je ve srovnání s kraji dvojnásobná. "Regionální doprava je skutečně podfinancována. U dálkových vlaků ale není problém nasadit nové soupravy a přitom dostávat méně peněz, než ministerstvo nyní platí ČD," podotkl člen představenstva společnosti RegioJet Jiří Schmidt.

Na vypsání soutěže pro provozování dálkových vlaků se ale ministerstvo dopravy zatím nechystá. Bývalý ministr Petr Bendl i současný šéf resortu Gustáv Slamečka mají ovšem zájem o konkurenci na železnici. Ministerstvo mělo v plánu vyjednat s Českými drahami desetiletý kontrakt na provoz rychlíků, a umožnit tak koupi modernějších vlaků. Ministerstvo financí však tuto smlouvu odmítlo.

Zdroj: Finanční noviny


Aleš Macura , Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 27.5.2009 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu ČR Liberecký Česká republika (celá)


  1 ... 8 9 10 11 12      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
27.05.2009 (14:42)  
1. Aby nekteri lide pochopili vtip, tak pod nim musi byt napsane "toto je vtip, ted se mate smat"...

2. Rozinkovy mytus - celkem zdarily obrat:-)

3. Key number: 107
registrovaný uživatel SYN 
27.05.2009 (14:36)  
JnR: moc hezky jste to napsal, bohužel někteří nechápou...
DJ: souhlas.
registrovaný uživatel mmr 
27.05.2009 (14:29)  
JnR: Zkušenosti s autobusovou dopravou nejsou k ničemu, železniční dopravu může řídit jen rozený azjnboňák, který začínal od nuly v dílnách a ví jak to na drahách chodí


prosíl bych tedy jmenný seznam top managementu ČD s položkou kde každý začínal. Tipnu si že v dílnách jich začínalo ... no bude se to limitně blížit k 0 :D
registrovaný uživatel DJ 
27.05.2009 (14:16)  
KK: Tak abychom byli spravedliví - co slibovaly ČD:
- rok 1996: "Vozidla s naklápěcími skříněmi budou u nás jezdit do roku 2000".
- rok 2000: "Vozidla s naklápěcími skříněmi budou u nás jezdit do roku 2003. Nasazena budou na rameni Berlín - Praha - Vídeň."
- rok 2006: České dráhy plánují nákupy a modernizace vozidel:
řídící vozy řady 961, lokomotivy řady 361 (pro rychlost 160 km/h), elektrické jednotky řady 671, motorové jednotky řady 844 a jejich odvozeniny, motorový vůz 805 (pro úzkokolejku do Osoblahy)
- rok 2008: Na rychlících Praha - Příbram - České Budějovice a Praha - Rakovník budou nasazeny moderní nízkopodlažní jednotky.

A co se stalo ve všech výše uvedených případech? Skutek utek...
registrovaný uživatel DJ 
27.05.2009 (14:10)  
KK: Koukám, že příliš nechápete nadsázku a ironii. ;-)

JnR: Hezky shrnutá modrá dogmata. :-)
Ještě bych tam přidal, že jestli by něco takového Jančura realizoval, tak se nutně zvýší ztráta ČD a bude potřeba zvýšit jim dotace. :-)

Můj komentář: Je samozřejmě logické, že to Jančura odpískal. Ve chvíli, kdy jsou dotovány i EC a IC, ve chvíli, kdy by na to nedostal od státu ani korunu (ani dotací na pořízení vozidla, ani na provoz vlaků) by to byla ekonomická sebevražda.
V dotované dopravě má na rozdíl od toho šanci uspět - pokud tedy budou vypisována transparetntní výběrová řízení...
registrovaný uživatel Kakov 
27.05.2009 (14:04)  
JnR: souhlas

pro vsechny, kdo hajily jancuru v jinych diskuzich, tak co neni dosavadni cinost tohodle cloveka skutek utek?......

dalsim krokem jancura potvrdil, ze nic jineho nez kecy prdy bedary neumi..... ted uz jen cekat, kdy zrusi regiojet :-D
27.05.2009 (14:01)  
Snad je doplním, že v průběhy GVD 2007/2008 nebyly EC/IC zahrnuty v závazku (viz přílohu 2 smlouvy na webu MD ČR - http://www.mdcr.cz/NR/rdonlyres/4DEA1E97-320F-4A00-86DB-758D07E756DF/0/Priloha1a2.xls). Do závazku byly zahrnuty až dodatkem ke smlouvě od 14.12.2008 (tj. od GVD 2008/2009) na nějaké dva týdny do konce roku.
registrovaný uživatel JnR 
27.05.2009 (13:48)  
- Jančura zatím nic nedokázal, pořád jen kecá a skutek utek
- Zkušenosti s autobusovou dopravou nejsou k ničemu, železniční dopravu může řídit jen rozený azjnboňák, který začínal od nuly v dílnách a ví jak to na drahách chodí
- Jančura je vyzobávač rozinek
- Železnice není prodej rohlíků, konkurence tady není žádoucí
- Konkurence rozbíjí skvěle fungují síťový efekt
- Když tam nebudou platit jízdenky ČD (a hlavně režijky), nebude tím nikdo jezdit
- Pokud některé tratě bude provozovat soukromník, naruší se tím oběhy vozidel ČD
- Pokud ČD přijdou o výkony, budou muset propoušťet a platit lidem vysoké odstupné

Snad jsem vystihnout to nejpodstatnější, aby to zdejší ČDultraz nemuseli psát každý zvlášť pořád dokola. Mohlo by tady být víc místa pro smysluplnou diskuzi.
  1 ... 8 9 10 11 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko