..: Student Agency se zaměří na regionální a rychlíkovou dopravu :..

RegioJet, foto: MG Brno - Společnost Student Agency odkládá projekt rychlíkového spojení mezi Prahou a Ostravou. Podle oficiálního vyjádření se tak děje z důvodu nejasných podmínek na trhu. Firma ale má zájem prosadit se na regionálních tratích. K definitivnímu příklonu k regionální dopravě se Student Agency rozhodla potom, co ministerstvo dopravy oznámilo záměr podepsat smlouvu s Českými dráhami na dobu deseti let, včetně navýšení finanční podpory spojů EuroCity a InterCity. V současnosti se subvence v dálkové dopravě pohybují kolem čtyř miliard korun.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Martina Kupky stát již ztrátu některých spojů IC a EC doplácí, přičemž příspěvek na jeden kilometr činí 107 korun. Ve skutečnosti jsou všechny "vlaky vyšší kvality" vyjma spojů obchodní kategorie SuperCity do základní dopravní obslužnosti zahrnuty již od podzimu 2007. Tehdy tímto krokem odůvodňovala konec svého projektu RTexpress společnost RailTrans.

Student Agency dlouhodobě tvrdí, že by v dálkové dopravě byla schopna provozovat své spoje za cenu o 20 až 30 procent nižší, než je aktuální výše státní podpory. Naopak pokud by padlo rozhodnutí objem subvencí na spoje EC/IC navyšovat, případně zahrnout do ZDO i zbylé spoje pendolino, vyšplhaly by se roční náklady až na 5,7 miliardy korun. "S takovou částkou by rozdíl u SA činil polovinu," uvedl ředitel společnosti Radim Jančura v dubnu, kdy byl plán na provoz dálkových vlaků ještě aktuální.

Regionální doprava nebo rychlíkové trasy

Žlutý dopravce se po odložení dálkového projektu chce prosadit na železnicích, které jsou financovány jednotlivými kraji. Do několika dnů by měla být zaslána první nabídka na provoz osobních valků v Libereckém kraji, ovšem možnosti k vypsání tendrů v dalších krajích vedení sleduje. Zaměření se na regionální dopravu nasvědčuje i nedávné získání potřebné licence firmou RegioJet, která je dceřinou společnostní Student Agency.

Tato zdánlivá radikální změna plánů není ovšem nijak překvapivá. V kontrastu s rozšířeným "rozinkovým mýtem" je pro soukromé dopravce i regionální, ovšem subvencovaná doprava lukrativnější, než projekt dálkových vlaků, provozovaných na vlastní podnikatelské riziko. Upřednostnění takové příležitosti již před rokem v rozhovoru pro ŽelPage připustil i ředitel SA Radim Jančura. Zajímavá je rovněž finanční podpora ministerstva dopravy na provoz rychlíků na konkrétních trasách — na jeden kilometr je ve srovnání s kraji dvojnásobná. "Regionální doprava je skutečně podfinancována. U dálkových vlaků ale není problém nasadit nové soupravy a přitom dostávat méně peněz, než ministerstvo nyní platí ČD," podotkl člen představenstva společnosti RegioJet Jiří Schmidt.

Na vypsání soutěže pro provozování dálkových vlaků se ale ministerstvo dopravy zatím nechystá. Bývalý ministr Petr Bendl i současný šéf resortu Gustáv Slamečka mají ovšem zájem o konkurenci na železnici. Ministerstvo mělo v plánu vyjednat s Českými drahami desetiletý kontrakt na provoz rychlíků, a umožnit tak koupi modernějších vlaků. Ministerstvo financí však tuto smlouvu odmítlo.

Zdroj: Finanční noviny


Aleš Macura , Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 27.5.2009 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu ČR Liberecký Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Kakov 
29.05.2009 (16:07)  
JOHNZ: a mohu vedet o jakou trasu se jedna??
registrovaný uživatel M 
29.05.2009 (14:37)  
Nakoupit autobus ve Spanelsku a ridice versus spousta personalu a vlak za stamiliony -- prave jsme popsali objektivni konkurencni vyhodu autobusu. Vlak se proste hodi jenom jako masova zalezitost, tzn. tam, kde se tyhle naklady rozpocitaji na hodne lidi. Tak to proste je...

U nas v obchode maji znackovy tricko za 1000, na Amazonu stejne tricko stoji v lotu 200. Aby se ale vyplatilo "to" tricko za 200, tak musim najit hodne lidi, co si ho koupi.
Podobne treba zavedeni kabelovky - holt na sidliste ho chce zavest kazda firma, na Sumavu se to nehodi.
Tak to proste je a nikdo s tim nic nenadela, ackoliv muze vlaky milovat sebevic...
registrovaný uživatel M 
29.05.2009 (14:32)  
Kovarik a bezdomovci - pokud je situace kriticka v momente, kdy se clovek musi prodirat zastupem bezdomovcu, tak takovy stav neni. A pokud je idealem stav zcela bez bezdomovcu (ani "cekajicich" na perone na vlak s krabici v ruce), tak toho dosazeno nebylo take.
V te Vankovce to, touto stupnici, idealni je.
29.05.2009 (14:24)  
SYN: Celoevropský tarif s cenami ČD? Nebo budeme vycházet z cen nejdražší evropské železniční zprávy (snad NSB)? Nebo z cen DB??? U mobilních služeb byli ceny v celé EU v podstatě na stejné úrovni. Tarif ČD neprojde nikde na západ od CZ, stejně, jako tarif DB nebo NSB neprojde nikde v nových zemích EU. Takže TCV je v podstatě reálná hodnota jízdenky, která vychází z tarifů jednotlivých zúčastněných železnic.
registrovaný uživatel JOHNZ 
29.05.2009 (14:07)  
Karel Kovařík: A preto sa musím každý týždeň z Brna kodrcať 4 hodiny vlakom, lebo žiadny autobus, hoc by to zvládol o hodinu menej a lacnejšie, jednoducho vtedy, keď to ja potrebujem, nejazdí ...
registrovaný uživatel SYN 
29.05.2009 (13:42)  
SzKT: Interoperabilita neni jen o tom ze jste schopen jezdit preshranicne, ale taktez o tom ze nemate uzce specializovana HV ktera jinam temer nemuzou, a velmi uzkou nabidku ze ktere muzete vybirat pri nakupu. je to jako byste vyrabel tucet ruznych provedeni autobusu - pro Cesko, pro Nemecko, pro Francii, pro Italii... to by ovsem vyrobne-logisticke naklady citelne stoupaly.

Celoevropsky tarif - uz aby neco takoveho bylo, viz napriklad trvale neudrzitelna drahota mobilniho roamingu a zasah EK - omezeni maximalnich cen roamingu. To byla velice dobra vec, a je jen zajimave jak se ji operatori u nas pokouseji maximalne utajit a misto toho nabizeji vselike verze s "cenou telefonovani jako v domaci siti" - ovsem se smallprintem "spojovaci poplatek 25Kc" a podobne. Stejne - neni to pozoruhodne jak se mobilni telefonni sit musela zridit od nuly v Rakousku stejne jako u nas, navic by tam meli mit vyssi rezijni naklady, no a koukneme se na vysledek - kdepak u nas sezenete mobilni tarif za 1,50 za minutu do vsech siti na predplacence nebo neomezene za pausal 700,- mesicne??
Za mobilofonni odboceni se omlouvam ale nedalo mi to.
registrovaný uživatel Kakov 
29.05.2009 (13:32)  
SzKT: to já bych se hádal také, dělal jsem do busů 13 let, takže o nich vím své..... a zbude jich docela dost, sice ne na půl hodinovej interval, ale toho SA taky dosáhly jenom na relaci praha-brno
znovu opakuji, dálkové busy dotované nejsou a jezdí jich fůra
registrovaný uživatel SzKT  mail  
29.05.2009 (13:08)  
Mates111: No, on stávající stav na ČD taky nebude fungovat do nekonečna- ono se to dodatečné lití miliard EK moc nelíbí a když tento zdroj financování nebude, ČD zbankrotují. Stejně tak se B a šukafony dříve nebo později rozpadnou definitivně. Tudy cesta nevede.
Spíš jde o to, že nemá cenu řešit konkurenci na železnici bez toho, že bude vyřešené financování z veřejných zdrojů. Dálková doprava je dotovaná ve většině zemí EU (snad kromě VRT dopravy) a jde jen o to, že se kraje a stát musí naučit, že 100-150 km za vlkm je standardní cena (a nikoliv těch 18-60, které požadují ČD). Komerčně to na české železnici prostě nepůjde, to je holá realita.
Karel Kovářík: Sorry, ale dost bych se hádal. Po odečtení SA skutečně příliš mnoho dálkových autobusových relací nezbude a většina dálkových linek, které zbývají (např. Brno- JI- Tábor), jsou relikty bolševizmu a každým rokem ubývají. Což bohužel úroveň VHD dále zhoršuje.
SYN: Interoperabilita je nutná podmínka osobní dopravy na železnici, ale spíš vzhledem k letecké dopravě. Mezinárodní autobusy jsou vzhledem ke svému "pohodlí" dost omezeným segmentem dopravy a železnici to samo o sobě neohrozí. Ostatně kromě operability by to stejně chtělo celoevropské tarifní dohody a tak- za současného TCV tarifu stejně budou vlaky přes hranice jezdit prázdné. A ve vnitrostátní dopravě jde hlavně o financování: autobus stojí v přepočtu na sedadlo 4-5x méně než vlak, tak je to dost problém. Vlak sice vydrží adekvátně déle (i 40 let), ale v současné situaci, kdy je potřeba obměnit 95% vozového parku to není žádná výhoda. A hlavní problém je přesvědčit kraje, že solidní VHD je dobrá věc pro rozvoj regionu. Dokud bude povědomí, že autobus i vlak je pro staré báby, malé děti a sociální případy, tak to nikdy lepší nebude- ať už konkurence přijde či nikoliv.
29.05.2009 (11:05)  
SzKT: Ano, máte pravdu, ale otázkou je, jak tento problém řešit... Říci, že vlaky jsou dražší než busy je sice pravda, ale moc nám to neříká. Máme se s tím snad smířit a prostě, kolik si ČD řeknou? Co se týká soukromých dopravců, zaráží mě jistota, s jakou víte, že budou dražší... Zatím u nás mnoho šancí nedostali a když už dostali, tak výrazný cenový rozdíl oproti ČD neexistuje a kvalita je spíše lepší než horší...

Karel Kovařík: Poplatky za použití DC jsou relativně zanedbatelné v porovnání s ostatními náklady. A rozdíl mezi vlaky a busy je xkrát větší než tyto poplatky. Problém bude jinde..
registrovaný uživatel Kakov 
29.05.2009 (10:11)  
JnR: a na hl.n je to uz zase kriticke? (ted se pouze ptám) pac jsem do srpna zil v brne a v posledni dobe tam patrolovala soukroma bezpecnostni agentura a docela dost je vyhazovala (na nadrazich CD velice zvlastni jev, aspon nikde jinde sem to nezazil), a nekolikrat jsem cekal v nocni cekarne na Galileo Galilei a zadny bezdaci tam nebyli (v te cekarne)
  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko