Brno - Společnost Student Agency odkládá projekt rychlíkového spojení mezi Prahou a Ostravou. Podle oficiálního vyjádření se tak děje z důvodu nejasných podmínek na trhu. Firma ale má zájem prosadit se na regionálních tratích. K definitivnímu příklonu k regionální dopravě se Student Agency rozhodla potom, co ministerstvo dopravy oznámilo záměr podepsat smlouvu s Českými dráhami na dobu deseti let, včetně navýšení finanční podpory spojů EuroCity a InterCity. V současnosti se subvence v dálkové dopravě pohybují kolem čtyř miliard korun.
Podle mluvčího ministerstva dopravy Martina Kupky stát již ztrátu některých spojů IC a EC doplácí, přičemž příspěvek na jeden kilometr činí 107 korun. Ve skutečnosti jsou všechny "vlaky vyšší kvality" vyjma spojů obchodní kategorie SuperCity do základní dopravní obslužnosti zahrnuty již od podzimu 2007. Tehdy tímto krokem odůvodňovala konec svého projektu RTexpress společnost RailTrans.
Student Agency dlouhodobě tvrdí, že by v dálkové dopravě byla schopna provozovat své spoje za cenu o 20 až 30 procent nižší, než je aktuální výše státní podpory. Naopak pokud by padlo rozhodnutí objem subvencí na spoje EC/IC navyšovat, případně zahrnout do ZDO i zbylé spoje pendolino, vyšplhaly by se roční náklady až na 5,7 miliardy korun. "S takovou částkou by rozdíl u SA činil polovinu," uvedl ředitel společnosti Radim Jančura v dubnu, kdy byl plán na provoz dálkových vlaků ještě aktuální.
Regionální doprava nebo rychlíkové trasy
Žlutý dopravce se po odložení dálkového projektu chce prosadit na železnicích, které jsou financovány jednotlivými kraji. Do několika dnů by měla být zaslána první nabídka na provoz osobních valků v Libereckém kraji, ovšem možnosti k vypsání tendrů v dalších krajích vedení sleduje. Zaměření se na regionální dopravu nasvědčuje i nedávné získání potřebné licence firmou RegioJet, která je dceřinou společnostní Student Agency.
Tato zdánlivá radikální změna plánů není ovšem nijak překvapivá. V kontrastu s rozšířeným "rozinkovým mýtem" je pro soukromé dopravce i regionální, ovšem subvencovaná doprava lukrativnější, než projekt dálkových vlaků, provozovaných na vlastní podnikatelské riziko. Upřednostnění takové příležitosti již před rokem v rozhovoru pro ŽelPage připustil i ředitel SA Radim Jančura. Zajímavá je rovněž finanční podpora ministerstva dopravy na provoz rychlíků na konkrétních trasách — na jeden kilometr je ve srovnání s kraji dvojnásobná. "Regionální doprava je skutečně podfinancována. U dálkových vlaků ale není problém nasadit nové soupravy a přitom dostávat méně peněz, než ministerstvo nyní platí ČD," podotkl člen představenstva společnosti RegioJet Jiří Schmidt.
Na vypsání soutěže pro provozování dálkových vlaků se ale ministerstvo dopravy zatím nechystá. Bývalý ministr Petr Bendl i současný šéf resortu Gustáv Slamečka mají ovšem zájem o konkurenci na železnici. Ministerstvo mělo v plánu vyjednat s Českými drahami desetiletý kontrakt na provoz rychlíků, a umožnit tak koupi modernějších vlaků. Ministerstvo financí však tuto smlouvu odmítlo.
Zdroj: Finanční noviny
Tak nevim no, podle mne lzes:-)
Pokud by ty peníze měli dávat "státu", jakou by měli motivaci dosahovat zisku?
Proč by měl stát regulovat něco, co je ziskové a z čeho těží jak stát sám, že dostává peníze z daní ze zisku právnických osob?
Závist a nepodložené spekulace? Takže ta spousta lidí od ČD lže, když tvrdí, jaká je spousta zbytečných úředníků, jejichž kompetence se kryjí, a jak kritizují všelijaké předražování zakázek? Tomu bych měl závidět?
lbc: Proč to považuji za utopii? Když se nyní zdá, že hned tak nebudou realizovány ani jiné tunelové stavby, jako Praha - Beroun nebo Votice - Sudoměřice (a to jde o koridory!), tak takovou spojku, jejíž součástí by byl také docela dlouhý tunel, opravdu nepovažuji za reálnou.
Propojení tratí 089 a 086 pomocí traťové spojky berte jen jako nápad - myšlenku. Děkuji.
A uz je tu zavist a nepodlozene spekulace...
Ja zase tvrdim, ze opravy maji CD ve vlastnich dilnach za rezii, naftu za stalou (nizkou) cenu, vyzirkove budou u jineho dporavce taky, Jancura tvrdi, ze zamestna jeste vice presonalu atp.
Na trase LBC-PHA mate pravdu. Bus je 100% vyhodnejsi. Je vsak otazkou, zda SA na tomto rameni nema zisky, ktere by se daly vyuzit jinde v systemu ZDO. Tedy mela by probehnout soutez o tutu trasu se stanovenymi podminkami (kapacita, kvalita, JŘ). Pokud bude mit SA prijatelnou nabidku, vyhraje. Muze se ale stat, ze prijde jiny dopravce, ktery splni zadana kriteria a pritom bude mit cenu nizsi a treba i zapornou. Tedy za prijatelne jizdne jeste bude vracet penize do systemu ZDO. Je to otazka toho jizdneho (a nakladu vc. zisku). Ja jsem zastancem jednotneho statniho jizdneho, ktere by dopravce vybiral pro stat.
Ty 3 miliardy jsou kazdy rok trochu jine. Jinak jsou zname presne.
Mohu se zeptat, proč vidíte jako utopii spojku od Bílého Kostela nad Nisou 089 k Rynolticím 086. To proto, že tímto směrem jezdí málo lidí? Nebo tato trať není na pořadu dne? Nebo je důvod jiný? Z Liberce do Chrastavy po trati 089 je traťová rychlost 100 km h s místy 90 km h. Dle mapy by právě spojka od Kostela nad Nisou k Rynolticím byla možná. Do Rynoltic z Liberce je to po 086 delší. Navíc je tam maximálně 60 km h. Občas jsem šel okolo Liberce Horního Hanychova a nikdo tam stejně nenastupuje. Navíc je tam oprýskaná odporná budova. Cestujícím tam jezdí blíže tramvaj. Navíc jede do centra. V Křížanech a Zdislavě moc lidí nastupovat nebude. Nádraží Křížany jsou mimo obec a nádraží Zdislava není na tom o tolik lépe. Tak proč se zdržovat hadovitou tratí z max 60 km h, kde stejně nikdo nenastupuje, když od Liberce by se dalo jet po úpravě dvoujkolejně do Chrastavy. A následná odbočka z Bílého Kostela nebo za Chrastavou jak chcete, by tento směr zrychlila, zkrátila a navíc snížila peníze na provoz tratě. Starý úsek Liberec až k Rynolticím by se klidně mohl poté zrušit. Proč cpát peníze do dvou úseků tratí, když můžu peníze využít na jeden koridor více efektivně. Byl by kvalitnější.
A mám ještě jednu otázku. Proč není zastávka v Liberci Růžodolu, kde jsou markety a je naopak je mimo Machnín, kde nikdo nenastupuje.
Ale třeba i ta vlaková obsluha může u ČD brát díky různým sociálním/odborářským výhodám víc, než by brala stejná obsluha u jiného dopravce. Ale třeba taky ne.
lbc: No tu opravu tratě 036 by chtělo udělat do konce roku 2011, aby ten dopravce, kterého vybere to výběrové řízení, tam mohl jezdit bez omezení a výluk.
Bylo by určitě fajn, kdyby došlo ke zkrácení jízdních dob tak, aby se tam dal použít takt 30 minut místo dnešních nepraktických čtyřiceti. :-)
Na druhou stranu stavbu železniční spojky od Chrastavy k Rynolticím považuji za čirou utopii.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.