Brno - Společnost Student Agency odkládá projekt rychlíkového spojení mezi Prahou a Ostravou. Podle oficiálního vyjádření se tak děje z důvodu nejasných podmínek na trhu. Firma ale má zájem prosadit se na regionálních tratích. K definitivnímu příklonu k regionální dopravě se Student Agency rozhodla potom, co ministerstvo dopravy oznámilo záměr podepsat smlouvu s Českými dráhami na dobu deseti let, včetně navýšení finanční podpory spojů EuroCity a InterCity. V současnosti se subvence v dálkové dopravě pohybují kolem čtyř miliard korun.
Podle mluvčího ministerstva dopravy Martina Kupky stát již ztrátu některých spojů IC a EC doplácí, přičemž příspěvek na jeden kilometr činí 107 korun. Ve skutečnosti jsou všechny "vlaky vyšší kvality" vyjma spojů obchodní kategorie SuperCity do základní dopravní obslužnosti zahrnuty již od podzimu 2007. Tehdy tímto krokem odůvodňovala konec svého projektu RTexpress společnost RailTrans.
Student Agency dlouhodobě tvrdí, že by v dálkové dopravě byla schopna provozovat své spoje za cenu o 20 až 30 procent nižší, než je aktuální výše státní podpory. Naopak pokud by padlo rozhodnutí objem subvencí na spoje EC/IC navyšovat, případně zahrnout do ZDO i zbylé spoje pendolino, vyšplhaly by se roční náklady až na 5,7 miliardy korun. "S takovou částkou by rozdíl u SA činil polovinu," uvedl ředitel společnosti Radim Jančura v dubnu, kdy byl plán na provoz dálkových vlaků ještě aktuální.
Regionální doprava nebo rychlíkové trasy
Žlutý dopravce se po odložení dálkového projektu chce prosadit na železnicích, které jsou financovány jednotlivými kraji. Do několika dnů by měla být zaslána první nabídka na provoz osobních valků v Libereckém kraji, ovšem možnosti k vypsání tendrů v dalších krajích vedení sleduje. Zaměření se na regionální dopravu nasvědčuje i nedávné získání potřebné licence firmou RegioJet, která je dceřinou společnostní Student Agency.
Tato zdánlivá radikální změna plánů není ovšem nijak překvapivá. V kontrastu s rozšířeným "rozinkovým mýtem" je pro soukromé dopravce i regionální, ovšem subvencovaná doprava lukrativnější, než projekt dálkových vlaků, provozovaných na vlastní podnikatelské riziko. Upřednostnění takové příležitosti již před rokem v rozhovoru pro ŽelPage připustil i ředitel SA Radim Jančura. Zajímavá je rovněž finanční podpora ministerstva dopravy na provoz rychlíků na konkrétních trasách — na jeden kilometr je ve srovnání s kraji dvojnásobná. "Regionální doprava je skutečně podfinancována. U dálkových vlaků ale není problém nasadit nové soupravy a přitom dostávat méně peněz, než ministerstvo nyní platí ČD," podotkl člen představenstva společnosti RegioJet Jiří Schmidt.
Na vypsání soutěže pro provozování dálkových vlaků se ale ministerstvo dopravy zatím nechystá. Bývalý ministr Petr Bendl i současný šéf resortu Gustáv Slamečka mají ovšem zájem o konkurenci na železnici. Ministerstvo mělo v plánu vyjednat s Českými drahami desetiletý kontrakt na provoz rychlíků, a umožnit tak koupi modernějších vlaků. Ministerstvo financí však tuto smlouvu odmítlo.
Zdroj: Finanční noviny
Mam pocit, ze 10* z 10 to zatim nema
Další možností je vykašlat se na TCV tarif, jak to už dávno udělaly DB ve vztahu se Švýcarskem a Rakouskem a cena "mezistátní" jízdenky je součtem cen vnitrostátních jízdenek. Německý průvodčí jedoucí v IC München – Zürich má tři POP a pokud nemá někdo mezistátní jízdenku, tak mu prodá tři vnitrostátní jízdenky, resp. měl by mít jízdenku z nástupní železnice (DB nebo SBB) a pak si bez doplatku dokoupí jízdenku na tratě dvou následujících železnic.
V době, kdy se jízdenky vydávají minimálně u 95 % železničních společností elektronicky je tarif TCV pracující s "omezeným" počtem relací mezi vyjmenovanými tarifními body historicky přežitý...
Minimálně železniční společnosti zemí prostoru EU nebo "schengenského království" by si jednoduše vyměnily balíčky vnitrostátních ceníků a cena mezistátní jízdenky vydaná u "kamenné" poklady (včetně jízdenkového automatu) by byla součtem lomeného jízdného vnitrostátních cen.
Je možné, že Student Agenci nenabízela v počátcích provozu na lince Praha Liberec a zpět wifi připojení na net.
Jinak, nějaký rozumný evropský tarif je myšlenka zajímavá, protože není problém se dostat vhodnou kombinací jízdenek na 1/3 ceny TCV. Ale dát tohle dohromady potrvá ..... dlouho a beztak to bude vycházet z plného jízdného příslušného dopravce. Nakonec by to stejně probíhalo jako dneska. Kdo chce zasedne k počítači a skoro vždy a všude (na západ od nás) se dá najít něco levnějšího. Větší problém je paradoxně při cestě na východ (Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko, Srbsko), kdy se dá uplacením průvodčího nebo přechodem hranic pěšky ušetřit nemalej peníz. Ale to jsme někde jinde.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.