Brno - Společnost Student Agency odkládá projekt rychlíkového spojení mezi Prahou a Ostravou. Podle oficiálního vyjádření se tak děje z důvodu nejasných podmínek na trhu. Firma ale má zájem prosadit se na regionálních tratích. K definitivnímu příklonu k regionální dopravě se Student Agency rozhodla potom, co ministerstvo dopravy oznámilo záměr podepsat smlouvu s Českými dráhami na dobu deseti let, včetně navýšení finanční podpory spojů EuroCity a InterCity. V současnosti se subvence v dálkové dopravě pohybují kolem čtyř miliard korun.
Podle mluvčího ministerstva dopravy Martina Kupky stát již ztrátu některých spojů IC a EC doplácí, přičemž příspěvek na jeden kilometr činí 107 korun. Ve skutečnosti jsou všechny "vlaky vyšší kvality" vyjma spojů obchodní kategorie SuperCity do základní dopravní obslužnosti zahrnuty již od podzimu 2007. Tehdy tímto krokem odůvodňovala konec svého projektu RTexpress společnost RailTrans.
Student Agency dlouhodobě tvrdí, že by v dálkové dopravě byla schopna provozovat své spoje za cenu o 20 až 30 procent nižší, než je aktuální výše státní podpory. Naopak pokud by padlo rozhodnutí objem subvencí na spoje EC/IC navyšovat, případně zahrnout do ZDO i zbylé spoje pendolino, vyšplhaly by se roční náklady až na 5,7 miliardy korun. "S takovou částkou by rozdíl u SA činil polovinu," uvedl ředitel společnosti Radim Jančura v dubnu, kdy byl plán na provoz dálkových vlaků ještě aktuální.
Regionální doprava nebo rychlíkové trasy
Žlutý dopravce se po odložení dálkového projektu chce prosadit na železnicích, které jsou financovány jednotlivými kraji. Do několika dnů by měla být zaslána první nabídka na provoz osobních valků v Libereckém kraji, ovšem možnosti k vypsání tendrů v dalších krajích vedení sleduje. Zaměření se na regionální dopravu nasvědčuje i nedávné získání potřebné licence firmou RegioJet, která je dceřinou společnostní Student Agency.
Tato zdánlivá radikální změna plánů není ovšem nijak překvapivá. V kontrastu s rozšířeným "rozinkovým mýtem" je pro soukromé dopravce i regionální, ovšem subvencovaná doprava lukrativnější, než projekt dálkových vlaků, provozovaných na vlastní podnikatelské riziko. Upřednostnění takové příležitosti již před rokem v rozhovoru pro ŽelPage připustil i ředitel SA Radim Jančura. Zajímavá je rovněž finanční podpora ministerstva dopravy na provoz rychlíků na konkrétních trasách — na jeden kilometr je ve srovnání s kraji dvojnásobná. "Regionální doprava je skutečně podfinancována. U dálkových vlaků ale není problém nasadit nové soupravy a přitom dostávat méně peněz, než ministerstvo nyní platí ČD," podotkl člen představenstva společnosti RegioJet Jiří Schmidt.
Na vypsání soutěže pro provozování dálkových vlaků se ale ministerstvo dopravy zatím nechystá. Bývalý ministr Petr Bendl i současný šéf resortu Gustáv Slamečka mají ovšem zájem o konkurenci na železnici. Ministerstvo mělo v plánu vyjednat s Českými drahami desetiletý kontrakt na provoz rychlíků, a umožnit tak koupi modernějších vlaků. Ministerstvo financí však tuto smlouvu odmítlo.
Zdroj: Finanční noviny
Návrh, který tady přednesl xAnri mi osobně tak hrozný nepřipadá. Jen byl doveden do extrémů. Např. na lince Praha-Ostrava bych si dovedl docela dobře představit konkurenční nabídky, kde by výsledkem mohla být záporná dotace. Stejně tak by tomu mohlo být i na některých dalších linkách. Příčinou by ovšem byl fakt, že dopravní cesta (DC) má určitou kapacitu a ta není nafukovací a tato soutěž by ji mohla regulovat. Jinými slovy na exponovaných úsecích by vzrostly poplatky na DC, jinde by se naopak mohly dostat na nulu.
Jinak mě ovšem připadá, že hlavním viníkem malé vytíženosti vlaků na některých relacích nejsou autobusoví dopravci. Dokonce si myslím, že tam, kde existuje větší množství nedotovaných autobusových linek, je tomu tak proto, že prostě nemají vlakovou konkurenci. A lidé se tak nemohou rozhodovat snadno mezi využitím busu nebo vlaku. A i kdyby někde ale takový úsek byl, domnívám se, že vlak při dotacích přes 100 Kč/km (nedotované linky jezdí zpravidla na větší vzdálenosti, analogie s R) by měl mít nespornou konkurenční výhodu.
Na závěr bych se chtěl ještě vyjádřit k porovnání nákladů ČD a potenciálního jiného dopravce. Ano ČD jsou opravdu schopny vyjádřit, že mají ztrátu např. 3 152 124 369 Kč. Co nám ale toto číslo udává? Domnívám se, že naprosto nic. Nevyplývá z něho totiž ani to, kde se tato ztráta bere, ani to, zda je to vinou nedofinancování MD (kraji) nebo zda je to vlastním hospodařením. Docela dobře by se dalo navíc dokázat, že za částku kolem 1 mld. si můžou ČD naprosto sami, díky provozování Pendolin a R Plzeň-Most, resp. Pardubice-Liberec. Zrovna tak mě zaráží, jak někteří jsou dokáží hned říci, že SA nebo někdo jiný bude mít náklady stejné nebo dokonce vyšší, protože ČD přece používají depa za režii a podobné nesmysly. Dejme soukromým dopravcům šanci a až pak posuzujme dosažené výsledky....
Ponechám vám Váš názor např: Jiří Průša a tvzení (pardon dogma) že SA zkulturnilo cestování busy je trošku mimo.
Nicméně nejen můj osobní pohled, ale i pohled výsledků bojů mezi ČSAD a Student Agenci v Liberci, jejich obsaditelnosti, oblíbenosti hovoří zcela jasně pro ně.
Četl jsem také i pár studií, kde byl názor podobně stejný jako jsou tyto výsledky. Student Agenci jasně převálcovalo ČSAD na trase Liberec Praha. Vlak se může na této trase jít sprominutím vycpat úplně.
Také tvrdím, že ke zkulturnění tehdy došlo. Kdo tvrdí opak je to jeho názor. Neberu mu ho, ale řekněte sami. Student Agenci když začínali, tak nabízeli o proti ČSAD rychlejší autobusy s pohodlnějšími sedadli. Navíc nabízeli nápoj zdarma, tiskoviny zdarma, poslech hudby, sledování videoklipů, seriálů, možnost připojení na internet. Možnost zakoupení nějaké sušenky či jiného nápoje. Tedy něco co tehdy ČSAD nenabízeli. Jen koukali s otevřenou pusou. To je reálná pravda a skutečnost. Ten kdo cestoval mezi Lbc a Prahou když SA začínali to potvrdí. Co nabízejí a jestli jezdí ČSAD na trase Liberec Praha netuším.
Nejsem fanatik SA, ale vždy jsem se setkal s vstřícným přístupem. Což se o ČD říci bohužel nedá. Hlavně v Praze na hlavním nádraží vás klidně pošlou do háje, když se zeptáte na informaci. Nehledě na ty houmlesáky sedící tam okolo.
Pokud jste si také všimli, hodnotil jsem kladně ČSAD Jablonec nad Nisou. Ano na trase Jablonec Praha už mohu očekávat také trochu podobný konfort jako u Student Agenci. Nápoj zdarma a někdy tiskoviny. Je tam snaha i o vstřícný přístup a to se cení.
Proto další služby oželím.
Ne, at chces nebo ne, Nova zmenila telvizi, SA autobusy. A v zahranici RyanAir/EasyJet letani
Ale tento stav tu opravdu je ani autobusový dopravce si nemůže jezdit jen tak kam chce. Když SA začal jezdit do Liberce byl boj protože povolení nedostal od libercké radnice(magistrátu),ale v Praze což stačilo.Ale přesnou právní úpravu neznám.
A tvzení (pardon dogma) že SA zkulturnilo cestování busy je trošku mimo,protože jen došlo jen rychlejší výměně busů,nebo si někdo myslí že autobus je podobně nesmrtelný jako např. ř 810? Je dnes ještě někde v pravidlném linkovém provozu "stará karosa"? asi těžko kromě zájezdů důchodců za nákupy a školních výprav.
Já nejsem zastáncem liberalismu, ale to podnikání v osobní dopravě stejnak není, protože tu máme licence, schvalování JŘ a podobné "trable".
Ideální je, pokud si na nějakou trasu někdo vyžadá licenci a předloží JŘ pro komerční provoz, v tu chvíli ruším poplatek ZDO protže není potřeba. Žádné dotace, žádní úředníci, relativně jednoduché a levné. Pokud dopravce zkrachuje, nebo přestane jezdit, je teprve na čase oblast základně obsloužit...
V zájmu státu by mělo být co nejlépe hospodařit s daňovými výnosy a ne je používat na potírání soutěže na trhu, címž daňové poplatníky okrádá hned dvakrát jedno ranou.
Zrovna Liberec je zajímavý příklad, protže linka co byla půvdně v ZDO a stála stát nemalé peníze naopak dnes vydělává peníze státu (minimálně na mýtném).
A proč by to vůbec měl někdo zkoušet jako? Podívejte se na to z této stránky - proč by trasa Liberec - Praha měla být natolik speciální že by se právě jen na ní dalo dosahovat zisku kdežto všechny ostatní by byly ve ztrátě? A pokud není specifická ale naprosto normální, pak nám to něco říká o tom že se VHD dá zhusta provozovat bez jakýchkoliv dotací, a tedy by prostředky vyžadující dotace měly být ojedinělé a vyjímečné...
Jinak tvrzení o jednotnosti sítě a vysoké efektivitě atd. jsme tu měli už v dobách jiného molocha - Telekomu. Poté co byl rozkulačen - zdá se Vám že se telefonní síť rozpadla, nebo drasticky stoupla cena či že snad musíme hovory do různých sítí platit na různých místech? Naopak, žádný z těchto hororových scénářů nenastává spíš dochází k urychlení rozvoje...
Nikoliv, kolego. Zadnemu bych zisky nebral, proste by se soutezilo o danou trasu. Kazdy, at si nastavi zisk, jak chce, ale "soutezit" formou pretahovani zakazniku z dotovane do nedotaovane dopravy je absurdni. Moderni dopravni systemy takto nepracuji.
Kazdy si svou trasu vysoutezi a dostane dotace. Na lukrativni trase hold dotace nedostane a "dobrovolne" prispeje do systemu, resp. neprispeje, protoze vyber jizdneho by byl pro stat. Doufam, ze pripravovany zakon o verejne doprave bude podobny system obsahovat.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.