..: Student Agency se zaměří na regionální a rychlíkovou dopravu :..

RegioJet, foto: MG Brno - Společnost Student Agency odkládá projekt rychlíkového spojení mezi Prahou a Ostravou. Podle oficiálního vyjádření se tak děje z důvodu nejasných podmínek na trhu. Firma ale má zájem prosadit se na regionálních tratích. K definitivnímu příklonu k regionální dopravě se Student Agency rozhodla potom, co ministerstvo dopravy oznámilo záměr podepsat smlouvu s Českými dráhami na dobu deseti let, včetně navýšení finanční podpory spojů EuroCity a InterCity. V současnosti se subvence v dálkové dopravě pohybují kolem čtyř miliard korun.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Martina Kupky stát již ztrátu některých spojů IC a EC doplácí, přičemž příspěvek na jeden kilometr činí 107 korun. Ve skutečnosti jsou všechny "vlaky vyšší kvality" vyjma spojů obchodní kategorie SuperCity do základní dopravní obslužnosti zahrnuty již od podzimu 2007. Tehdy tímto krokem odůvodňovala konec svého projektu RTexpress společnost RailTrans.

Student Agency dlouhodobě tvrdí, že by v dálkové dopravě byla schopna provozovat své spoje za cenu o 20 až 30 procent nižší, než je aktuální výše státní podpory. Naopak pokud by padlo rozhodnutí objem subvencí na spoje EC/IC navyšovat, případně zahrnout do ZDO i zbylé spoje pendolino, vyšplhaly by se roční náklady až na 5,7 miliardy korun. "S takovou částkou by rozdíl u SA činil polovinu," uvedl ředitel společnosti Radim Jančura v dubnu, kdy byl plán na provoz dálkových vlaků ještě aktuální.

Regionální doprava nebo rychlíkové trasy

Žlutý dopravce se po odložení dálkového projektu chce prosadit na železnicích, které jsou financovány jednotlivými kraji. Do několika dnů by měla být zaslána první nabídka na provoz osobních valků v Libereckém kraji, ovšem možnosti k vypsání tendrů v dalších krajích vedení sleduje. Zaměření se na regionální dopravu nasvědčuje i nedávné získání potřebné licence firmou RegioJet, která je dceřinou společnostní Student Agency.

Tato zdánlivá radikální změna plánů není ovšem nijak překvapivá. V kontrastu s rozšířeným "rozinkovým mýtem" je pro soukromé dopravce i regionální, ovšem subvencovaná doprava lukrativnější, než projekt dálkových vlaků, provozovaných na vlastní podnikatelské riziko. Upřednostnění takové příležitosti již před rokem v rozhovoru pro ŽelPage připustil i ředitel SA Radim Jančura. Zajímavá je rovněž finanční podpora ministerstva dopravy na provoz rychlíků na konkrétních trasách — na jeden kilometr je ve srovnání s kraji dvojnásobná. "Regionální doprava je skutečně podfinancována. U dálkových vlaků ale není problém nasadit nové soupravy a přitom dostávat méně peněz, než ministerstvo nyní platí ČD," podotkl člen představenstva společnosti RegioJet Jiří Schmidt.

Na vypsání soutěže pro provozování dálkových vlaků se ale ministerstvo dopravy zatím nechystá. Bývalý ministr Petr Bendl i současný šéf resortu Gustáv Slamečka mají ovšem zájem o konkurenci na železnici. Ministerstvo mělo v plánu vyjednat s Českými drahami desetiletý kontrakt na provoz rychlíků, a umožnit tak koupi modernějších vlaků. Ministerstvo financí však tuto smlouvu odmítlo.

Zdroj: Finanční noviny


Aleš Macura , Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 27.5.2009 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu ČR Liberecký Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
05.06.2009 (14:49)  
lbc - zcela pravidelne? Jako zarazi mne jedna vec - proc ten internet nemaji blikajicim pismem na hlavni strance?
Mam pocit, ze 10* z 10 to zatim nema
registrovaný uživatel lbc 
04.06.2009 (17:25)  
M: Nyní nabízí Student Agency wifi připojení na net na lince Liberec Praha zcela určitě. :-) Nedávno jsem s ním jezdil docela pravidelně. Posoudit spolehlivost tohoto připojení nemohu. Nemám totiž notebook, ale mám stolní pc.
registrovaný uživatel Kakov 
04.06.2009 (8:31)  
MZ: plny souhlas, z tohoto hlediska je TCV opravdu prezitek
registrovaný uživatel M 
03.06.2009 (22:47)  
lbc - to neni mozne, na tom muzes vzit jed. Jeste ted ma SA s netem onboard myslim problemy (jestli teda vubec existuje), protoze jinak by to jiste meli napsane
03.06.2009 (19:57)  
SzKT : poptejte se u Viamontu, jak to dělají s mezistátními jízdenkami na trati KV – ML ?

Další možností je vykašlat se na TCV tarif, jak to už dávno udělaly DB ve vztahu se Švýcarskem a Rakouskem a cena "mezistátní" jízdenky je součtem cen vnitrostátních jízdenek. Německý průvodčí jedoucí v IC München – Zürich má tři POP a pokud nemá někdo mezistátní jízdenku, tak mu prodá tři vnitrostátní jízdenky, resp. měl by mít jízdenku z nástupní železnice (DB nebo SBB) a pak si bez doplatku dokoupí jízdenku na tratě dvou následujících železnic.
V době, kdy se jízdenky vydávají minimálně u 95 % železničních společností elektronicky je tarif TCV pracující s "omezeným" počtem relací mezi vyjmenovanými tarifními body historicky přežitý...
Minimálně železniční společnosti zemí prostoru EU nebo "schengenského království" by si jednoduše vyměnily balíčky vnitrostátních ceníků a cena mezistátní jízdenky vydaná u "kamenné" poklady (včetně jízdenkového automatu) by byla součtem lomeného jízdného vnitrostátních cen.
registrovaný uživatel lbc 
02.06.2009 (20:48)  
Ad Karel Kovářík
Je možné, že Student Agenci nenabízela v počátcích provozu na lince Praha Liberec a zpět wifi připojení na net.
29.05.2009 (20:40)  
SzKT: Už dnes existuje spousta vlaků, kde platí TCV nebo IR s doplatky, příplatky, povinnou rezervací, globální cenou...., kdy je jednoduše nutné si připlatit (zatím vede ES z Paříže do Londýna Interrail global a doplatek 55,-€, nákup v den odjezdu, jízdenka se dá v předprodeji koupit za 29,-€). Ostatně, Pendolino je taky za 7,-€. V podstatě jsou v téhle kategorii všechny vlaky s R ve čtverci (Allegro za 5,-€), takže u SA by nebyl problém to vyřešit podobně. Jak je to s IR u Viamontu z K. Varů do Mariánek?

Jinak, nějaký rozumný evropský tarif je myšlenka zajímavá, protože není problém se dostat vhodnou kombinací jízdenek na 1/3 ceny TCV. Ale dát tohle dohromady potrvá ..... dlouho a beztak to bude vycházet z plného jízdného příslušného dopravce. Nakonec by to stejně probíhalo jako dneska. Kdo chce zasedne k počítači a skoro vždy a všude (na západ od nás) se dá najít něco levnějšího. Větší problém je paradoxně při cestě na východ (Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko, Srbsko), kdy se dá uplacením průvodčího nebo přechodem hranic pěšky ušetřit nemalej peníz. Ale to jsme někde jinde.
registrovaný uživatel SzKT  mail  
29.05.2009 (18:01)  
SYN, anheuser: A což takhle namísto TCV tarifu zavést lomené jízdné s využitím tarifu příslušného dopravce? Samozřejmě by zcela jiné peníze stály úseky řekněme na SJ nebo DB a jiné na MÁV a ČD, ale zvlášť na východě je TCV tarif likvidační. Je příliš drahý a dráhy jsou neschopné se rozumně domluvit na systému slev. Navíc lomené jízdné by řešilo problém soukromých dopravců- čistě hypoteticky by mě třeba zajímalo, jak by to na palubě vlaků SA vypadalo s uznáváním mezinárodních biletů (TCV tarif, IR apod.). A cestujícího fakt nebude zajímat, že tohle je speciální vlak a je potřeba si na něj koupit speciální jízdenku- tím se rozplyne jedna z velkých výhod železnice oproti autobusové a letecké dopravě: síťový efekt. Prostě by to chtělo cosi jako evropský Drážní úřad, který by takové otázky řešil a kontroloval. Na národní úrovni to u nás na východě evidentně příliš nefunguje.
29.05.2009 (17:44)  
M: Z Brna do Prievidze jezdi nekolik primych busu denne, to asi nebude ono...
registrovaný uživatel M 
29.05.2009 (16:45)  
Aniz bych nakoukl do jeho profilu (mozna jen nahoda), tak "hluchymi" misty jsou okoli Povazske Bystrice a Priedvidze. Tipl jsem to?:-)
  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko