..: České dráhy symbolicky odškodní cestující za zpoždění a nepohodlí :..

Elektrická lokomotiva ř.150, foto: Josef Petrák Praha — Vysoká zpoždění či různé mimořádnosti doprovázejí železniční dopravu prakticky po celý rok. Cestující se může setkat například s vozem, který má porouchanou klimatizaci nebo s vozem nižší úrovně, než která je v současnosti na vlacích vyšších kategorií požadována. To vše bez nároku na jakékoliv odškodné; tomu je však zřejmě konec. Ačkoliv České dráhy nemají ze zákona povinnost odškodňovat cestující při výraznějším zpoždění vlaků nebo snížené kvalitě služeb ve vnitrostátní přepravě, od 20. září dopravce spustí nový pilotní projekt, díky němuž bude možné získat odškodnění za zpoždění nebo nepohodlí ve vlacích vyšších kategorií. Opatření se vztahují na šest oblastí souvisejících s přesností vlaků a jejich kvalitou. Zatímco u spojů EuroCity a InterCity bude mimořádnosti kompenzovat při zpoždění nad šedesát minut voucher v hodnotě 50 korun, resp. nad 120 minut v hodnotě 100 korun, u vlaků nadstardardní kategorie SuperCity bude poškozený odškodněn již při zdržení, které přesahuje půl hodiny. V takovém případě na vás čeká vrácení plné výše ceny rezervace, tedy 100, resp. 200 korun.

Tento nový projekt Českých drah má však jeden háček – odškodnění se týká pouze při zpožděních a mimořádnostech, které vzniknou důvodem výhradně na straně dopravce. Cestující tak nemá nárok například na kompenzaci zpožděného vlaku, jehož zdržení vzniklo v zahraničí nebo při nehodách, usmrcení osob v kolejišti, vichřicích a povodni. Stejně tak v případě zpoždění způsobeného jiným subjektem, například při poruše zabezpečovacího zařízení či závadě na trati, za kterou zodpovídá Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).

Vlaky kategorie InterCity a EuroCity
ZpožděníVýše odškodnění
60 a více minut50 korun
120 a více minut100 korun
Další případyVýše odškodnění
Absence vozu 1. třídy50 korun
Nefunkční klimatizace *100 korun
Vlaky kategorie SuperCity
ZpožděníVýše odškodnění
30 a více minut100/200 korun **
Další případyVýše odškodnění
Nasazení náhradní soupravy100/200 korun **
Nefunkční klimatizace *100 korun
  • * V zimním období je uvažováno nefunkční topení. Odškodnění bude vyplaceno pouze v případě, že nebylo možné využít jiného vozu s funkčním topením/klimatizací.
  • ** Uvažována je plná cena místenky (200 korun obyčejná, 100 korun pro držitele slevy In–zákazník/Rail+).

Lokomotiva řady 372 v čele mezinárodního spoje, foto: topič Všichni cestující bez ohledu na kategorii vlaku a výši zaplaceného jízdného budou mít nárok na zajištění dopravy v případě ujetí posledního přípoje. V takové situaci České dráhy zajistí dopravu do cílové stanice buď náhradním vlakovým spojem, náhradním autobusem nebo umožní cestujícím využít spoje jiného dopravce. V takovém případě budou cestujícímu proplaceny náklady za cestu s jiným dopravcem. V mimořádných situacích tak lze dojet do svého cíle například i taxíkem. V současné době dráhy proplácejí také odškodné v mezistátní dopravě dle nařízení Evropské unie. Jedná se o kompenzace ve výši 25 % ceny mezistátní jízdenky v hodnotě nejméně 16 eur (cca 400 korun) při zpoždění nad 60 minut a 50 % z ceny mezistátní jízdenky v hodnotě nejméně 8 eur (cca 200 korun) při zpoždění nad 120 minut.

Nicméně o výši kompenzace za zpoždění a další mimořádnosti v dopravě lze vést dlouhé diskuze. Přivádí nás k tomu nejen fakt, že německý dopravce DB Bahn odškodnil své cestující po kolapsu ve vozech s nefunkční klimatizací částkou ve výši 500 eur, ale také to, že nařízení Evropského parlamentu a rady ze dne 23. října 2007 o právech a povinnostech cestujících v železniční dopravě (str. 7, články 17, 18) jasně říká, že cestující může požadovat – bez ztráty práva na přepravu – od železničního dopravce odškodné ve výši jedné čtvrtiny ceny jízdního dokladu při výši zpoždění 60 a více minut, resp. poloviny ceny jízdného při zpoždění, které přesahuje 120 minut. Článek 18 dále říká, že v případě zpoždění nad šedesát minut se cestujícímu nabídne zdarma například jídlo a občerstvení v množství odpovídajícím čekací době, pokud je ve vlaku nebo ve stanici k dispozici nebo může být za přiměřených okolností dodáno. Bohužel naši legislativci využili možnosti, kterou jim dává článek 2., odstavec 4. a udělili na průhledném a nediskriminačním základě výjimku na dobu nejvýše pěti let, kterou lze obnovit pouze jednou na dobu nejvýše pěti let. Takže nám, cestujícím, nezbývá nic jiného, než čekat, čekat, čekat.

Související články: Kterak Česko železničním eurozměnám utíká

Zdroj: České dráhy


Dominik Jaroš | 31.8.2010 (0:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
31.08.2010 (11:40)  
vjta00: Si buďte jist! Viz. mezinárodní přeprava. Tuším že tam bylo napsáno 25%. No jo, ale my jsme za zrovna TENTO spoj nic nedali! To samé držitelé In-Gold. Ty si to platí taktéž paušálně.

Co se týče klimatizace: Myslím si, že se ČD budou snažit dát do soupravy alespoň jeden vůz s fungující klimatizací. No a pak řeknou, že vůz (např. č. 6) měl klimatizaci funkční, takže se mohl cestující přesunout tam...

No a nejvíce to asi bude sváděno na výluky. Ne každý vlak má totiž napsáno "nečeká na žádné přípoje". A tak se to bude nabalovat, nabalovat až z toho vznikne půl dne...
31.08.2010 (11:28)  
A co třeba když se ve špičče na širé trati pokazí souprava ČD (já to před časem zažil v Pendolinu) a než se jí podaří odstranit, tak bude rozfrcán JŘ na dalších několik hodin...to se bude na ty následné zpožděné vlaky vztahovat nebo, ne? ;-)
Osobně bych řekl, že je to především marketingové opatření. Zajímavější je ta doprava do místa určení při ujetí přípoje díky tomu, že má být zajištěna vždy.
registrovaný uživatel vjta00  mail  
31.08.2010 (10:53)  
Všude je nějaké ALE....Pokud klimatizace v 1 voze nepůjde, tak si cestující přesednou do jiného, no tak je jasné, že průvodčí budou mít ze shora nařízeno jestliže nepůjde klimatizace ( popř. topení ) přestěhujte všechny cestující do jiného klimatizovaného vozu...Chtěl bych vědět, kam ty cestující dají :D, např. spoj EC 177 ze stanice Praha hl.n. je tak plný, že se sedí v kupé po 6 a stojí se na chodbách ( jezdím takhle každý pátek a pokaždé jsem to takhle měl...) Poté jsou další ALE...jehož zdržení vzniklo v zahraničí nebo při nehodách, usmrcení osob v kolejišti, vichřicích a povodni..., podle mě ČD a.s. chtějí jen takhle na netu a v TV potěšit cestující a nakonec skutek utek :D, ale však uvidíme koncem září ;)
registrovaný uživatel vjta00  mail  
31.08.2010 (10:47)  
No tak to jsem zvědav zda-li toto platí i pro ,,režijkáře´´ :-) v článku není ani o slovo o zaměstnancích ČD a.s., ale zase by bylo nespravedlivé, kdyby např. ve voze nešla klimatizace a běžní cestující by dostali odškodné a já nic a trpěl bych taky :-), vsadím se, že pro nás to platit nebude :D.
registrovaný uživatel hasitobur  mail  
31.08.2010 (9:35)  
Problém závady cizí lokomotivy na našem území je problém ČD, protože ta lokomotiva v tu chvíli jede jako pronajatá pod jejich hlavičkou.
31.08.2010 (8:53)  
Hmm, ČD už se připravují na konkurenční prostředí.
registrovaný uživatel Semík  mail  
31.08.2010 (8:28)  
No , takže podle diskuze je nejpodstatnější to, že v případě ujetí posledního přípoje mi někdo zavolá a zaplatí taxi. Tak to na Valašsku nastanou taxikářům zlaté časy.
registrovaný uživatel M 
31.08.2010 (2:41)  
Ferovka a user-friendly moznost by byla moznost potvrzeni, resp. "vyplaceni" (zaneseni prava na prisi slevu nebo neco proste) bonusu na In-kartu primo od pruvodciho.
Jiste, tykalo by se to jen In-zakazniku, toho si jsem vedom
registrovaný uživatel M 
31.08.2010 (2:39)  
Ono hlavne... Abych dostal padesatku, tak budu muset vyplnit tri lejstra, zanest to kamsi atd atd (mozna to vidim moc pesimisticky). Pokud mi nepujde vylozene o princip, tak na tom budu stejne tratit...

Cestujici - v podstate taknak jsem to myslel. Je to jako pojisteni proti zivlum s vyjimkami v podobe vody, vetru, ohne, blesku a sesuvu pudy (ale porad zbyva vybuch sopky, takze se to vyplati:)
registrovaný uživatel R.U.R.  mail  
31.08.2010 (1:56)  
"(...) v letním období odškodné ve výši 100 Kč za nefunkční klimatizaci ve voze, který je klimatizací vybaven. (...) v případě, že České dráhy nenabídly cestujícímu náhradní místo v jiném voze s funkční klimatizací nebo topením."
Tady je taková šedá zóna, chtělo by to konkrétní postup, co se rozumí tím nabídnutím, jestli to musí udělat průvodčí aktivně, nebo až po žádosti cestujícího... A taky jak se to pak bude prokazovat, nebo snad to bude vyplácet hned průvodčí? A to letní období je taky zvláštní, v červnu může být už celkem horko a v červenci pak zima a pršet, přece.
A jinak se bojím, že to povede k tomu, že bude ještě menší snaha nasazovat na IC a EC co nejvíc klimatizovaných vozů.

A také by mě zajímalo, když bude mít vlak jedoucí řekněme ze Slovenska v Česku zpoždění, protože se ČD ještě na Slovensku porouchala jejich mašina, tak jestli to hodí na "zdržení vlaku ze zahraničí" :-) Ale všichni stejně dobře víme že tohle je opravdu jen symbolické.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko