..: České dráhy symbolicky odškodní cestující za zpoždění a nepohodlí :..

Elektrická lokomotiva ř.150, foto: Josef Petrák Praha — Vysoká zpoždění či různé mimořádnosti doprovázejí železniční dopravu prakticky po celý rok. Cestující se může setkat například s vozem, který má porouchanou klimatizaci nebo s vozem nižší úrovně, než která je v současnosti na vlacích vyšších kategorií požadována. To vše bez nároku na jakékoliv odškodné; tomu je však zřejmě konec. Ačkoliv České dráhy nemají ze zákona povinnost odškodňovat cestující při výraznějším zpoždění vlaků nebo snížené kvalitě služeb ve vnitrostátní přepravě, od 20. září dopravce spustí nový pilotní projekt, díky němuž bude možné získat odškodnění za zpoždění nebo nepohodlí ve vlacích vyšších kategorií. Opatření se vztahují na šest oblastí souvisejících s přesností vlaků a jejich kvalitou. Zatímco u spojů EuroCity a InterCity bude mimořádnosti kompenzovat při zpoždění nad šedesát minut voucher v hodnotě 50 korun, resp. nad 120 minut v hodnotě 100 korun, u vlaků nadstardardní kategorie SuperCity bude poškozený odškodněn již při zdržení, které přesahuje půl hodiny. V takovém případě na vás čeká vrácení plné výše ceny rezervace, tedy 100, resp. 200 korun.

Tento nový projekt Českých drah má však jeden háček – odškodnění se týká pouze při zpožděních a mimořádnostech, které vzniknou důvodem výhradně na straně dopravce. Cestující tak nemá nárok například na kompenzaci zpožděného vlaku, jehož zdržení vzniklo v zahraničí nebo při nehodách, usmrcení osob v kolejišti, vichřicích a povodni. Stejně tak v případě zpoždění způsobeného jiným subjektem, například při poruše zabezpečovacího zařízení či závadě na trati, za kterou zodpovídá Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).

Vlaky kategorie InterCity a EuroCity
ZpožděníVýše odškodnění
60 a více minut50 korun
120 a více minut100 korun
Další případyVýše odškodnění
Absence vozu 1. třídy50 korun
Nefunkční klimatizace *100 korun
Vlaky kategorie SuperCity
ZpožděníVýše odškodnění
30 a více minut100/200 korun **
Další případyVýše odškodnění
Nasazení náhradní soupravy100/200 korun **
Nefunkční klimatizace *100 korun
  • * V zimním období je uvažováno nefunkční topení. Odškodnění bude vyplaceno pouze v případě, že nebylo možné využít jiného vozu s funkčním topením/klimatizací.
  • ** Uvažována je plná cena místenky (200 korun obyčejná, 100 korun pro držitele slevy In–zákazník/Rail+).

Lokomotiva řady 372 v čele mezinárodního spoje, foto: topič Všichni cestující bez ohledu na kategorii vlaku a výši zaplaceného jízdného budou mít nárok na zajištění dopravy v případě ujetí posledního přípoje. V takové situaci České dráhy zajistí dopravu do cílové stanice buď náhradním vlakovým spojem, náhradním autobusem nebo umožní cestujícím využít spoje jiného dopravce. V takovém případě budou cestujícímu proplaceny náklady za cestu s jiným dopravcem. V mimořádných situacích tak lze dojet do svého cíle například i taxíkem. V současné době dráhy proplácejí také odškodné v mezistátní dopravě dle nařízení Evropské unie. Jedná se o kompenzace ve výši 25 % ceny mezistátní jízdenky v hodnotě nejméně 16 eur (cca 400 korun) při zpoždění nad 60 minut a 50 % z ceny mezistátní jízdenky v hodnotě nejméně 8 eur (cca 200 korun) při zpoždění nad 120 minut.

Nicméně o výši kompenzace za zpoždění a další mimořádnosti v dopravě lze vést dlouhé diskuze. Přivádí nás k tomu nejen fakt, že německý dopravce DB Bahn odškodnil své cestující po kolapsu ve vozech s nefunkční klimatizací částkou ve výši 500 eur, ale také to, že nařízení Evropského parlamentu a rady ze dne 23. října 2007 o právech a povinnostech cestujících v železniční dopravě (str. 7, články 17, 18) jasně říká, že cestující může požadovat – bez ztráty práva na přepravu – od železničního dopravce odškodné ve výši jedné čtvrtiny ceny jízdního dokladu při výši zpoždění 60 a více minut, resp. poloviny ceny jízdného při zpoždění, které přesahuje 120 minut. Článek 18 dále říká, že v případě zpoždění nad šedesát minut se cestujícímu nabídne zdarma například jídlo a občerstvení v množství odpovídajícím čekací době, pokud je ve vlaku nebo ve stanici k dispozici nebo může být za přiměřených okolností dodáno. Bohužel naši legislativci využili možnosti, kterou jim dává článek 2., odstavec 4. a udělili na průhledném a nediskriminačním základě výjimku na dobu nejvýše pěti let, kterou lze obnovit pouze jednou na dobu nejvýše pěti let. Takže nám, cestujícím, nezbývá nic jiného, než čekat, čekat, čekat.

Související články: Kterak Česko železničním eurozměnám utíká

Zdroj: České dráhy


Dominik Jaroš | 31.8.2010 (0:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
31.08.2010 (15:29)  
Jasne ze informace predam. Urcite narazim na nejake zpozdeni
31.08.2010 (15:28)  
...Presne jak tvrdite vsichni ve foru. Vzdycky je vymluva... Pochybuji, ze se nekdy nejakeho odskodneni dockam. A to jezdim aspon 1 krat tydne a daleko a zpozdeni je bezna zalezitost. Ale tesim se na 20. 9. a dal - vymluvy, nebo drahy konecne prekvapi- moc si neslibuju, ale uvidi se
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
31.08.2010 (15:09)  
-> redakce
Rádi bychom požádali všechny, kdo budou v budoucnu služby ČD reklamovat - ať už s kladným či záporným výsledkem, aby se nám ozvali do redakce a podělili se s námi o své zkušenosti. Shrneme a předáme vám všem.
registrovaný uživatel Sim 
31.08.2010 (12:59)  
V soucasnosti bezna praxe se zrejme stane jeste beznejsi: mezinarodni vlak prijede na nase uzemi s +3, u nas to naroste na +95 a oficialni duvod zpozdeni je zpozdeny prijezd na uzemi naseho statu.

Nicmene nedavno jsem se presvedcil, ze "interni byrokracie" v CD funguje pomerne dokonale - sebemensi odchylka od jizdniho neradu je zduvodnena, takze na trase Ostrava -> Praha mi na infolince vyjmenovali celkem asi 18 pricin, ktere v te dobe byly v databazi daneho vlaku zaneseny. Ze tech pul hodiny bylo kvuli skorozdechle masine byla jedna vec, ovsem ze na infolince mi napred rekli, ze to bylo kvuli krizovani na jednokolejce (zadna vyluka nebyla) a pokracovalo to jizdou za nakladem (a az asi jako paty duvod byla zavada na HV) je vec druha.

Kazdopadne predpokladam, ze v realu to bude vypadat nejak takhle: Vlak prijede pozde o hodinu a pul ... cestujicimu pruvodci rekne "klekla masina", dotycny jedine pujde hledat na nadrazi spravne okynko (obcas docela lahudka)... vystoji si frontu podobnych zoufalcu (nepocitam s tim, ze bude ve vlaku sam) a pak zacne vysvetlovat, co se vlastne stalo a co ze to po nich chce. Bude nasledovat vyplnovani formularu, hlaseni cisla obcanky, kopie rodneho listu a dalsi blbiny, ktere pri posouzeni reklamace stejne nemaji vliv a pak konecne cloveku reknou, ze "do mesice dostanete vyrozumeni".

Po par dnech skutecne prijde presny vypis oficialnich zpozdeni, ve kterem se ukaze, ze masina sice klekla, ale za zpozdeni muze jinak barevny dopravce (napriklad zluty), ktery diky prujezdu homologovanym vozidlem znefunkcnil zabezpecovacku, muselo se tedy jet pomaleji a nase masina se pri pomalejsi jizde prehriva, takze se dalo cekat, ze se zastavi uplne a jen probihala loterie, jestli to bude o stanici bliz nebo dal... tudiz ze na odskodneni narok nema. Presto se mu reklamacni oddeleni CD provozni jednotka Olomouc jmenem spolecnosti CD omlouva a doufa, ze diky teto jiste neprijemne udalosti na vlak nezanevre.

... a nebo prijde vyrozumeni, ze zminenych 50 korun (kvuli kterym cestujici prostal dalsi hodinu na nadrazi) mu prijde na ucet, ze ktereho mu banka ochotne strhne osminu jako poplatek za prichozi platbu.

Ale treba se pletu ... nebo taky ne :-D

Me osobne spis zajima to ustanoveni tykajici se posledniho vlaku - konkretne co je vlastne brano jako posledni spoj. Pokud za mnou skorozena jede z Ostravy do Plzne, posledni mozny spoj se snazi nevyuzivat, protoze diky velmi rizikovemu prestupu v Praze je riziko ujeti vetsi, nez jsme oba ochotni riskovat - preci jen jet pro ni autem do Prahy se ponekud prodrazi(lo).

Takze by se zdalo, ze se blyska - aspon v tomhle ohledu - na lepsi casy... ale je tomu tak opravdu? Bude tento posledni "denni" spoj bran jako posledni, kdyz za dalsi dve nebo tri hodiny jede dalsi spoj - jenze ten uz dojizdi po pulnoci. Ma nekdo predstavu (nebo jeste lepe jistotu), jak to v tomto pripade bude posuzovano?

vjta00 > pokud pruvodci nabidne "prvni tridu zdarma", asi bych se pro zmenu citil ponekud podveden, pokud si prvni tridu platim :-)
registrovaný uživatel vjta00  mail  
31.08.2010 (12:09)  
František :
Ano já jel z ÚL do Prahy a též se netopilo, ale vlakvedoucí nabídl bez doplatku 1. třídu, tak proč se tedy nepřesunout sice tam už bylo plno ale místečko sem si našel ;)
registrovaný uživatel vjta00  mail  
31.08.2010 (12:06)  
Jirko souhlasím s tebou ;)
registrovaný uživatel R.U.R.  mail  
31.08.2010 (12:02)  
Frantisek: že by se nakládáním a vykládáním kol (zavazadel, vozíčkářů...) vytáhlo zpoždění na 60 minut, tomu moc nevěřím, to už by se muselo nakumulovat více faktorů, a za 30 minut zpoždění chtějí odškodňovat jen v Pendolínu.
Pěkné zpoždění jsme měli jednou na Masaryčce, když fíra nemohl najít klíče od Regionovy, nabrali jsme tím tuším 20 minut :-)
Ale jako největší problém ze svého pohledu vidím to, že velice často se cestující nedozví, jaký je důvod zpoždění, takže pak neví, jestli má nárokovat to odškodnění... A ano, zeptá se, ale když se takhle po jednom bude ptát celý vlak, tak z toho příslušný pracovník zešediví :-)
Já se často setkávám s takovým tím "čekáním až zahřmí" - bez zjevného důvodu někde stojíme a stojíme, až nabereme třeba 10 minut nebo i víc, a pak (aniž bychom se třeba dočkali nějakého přípoje nebo protivlaku) vyjedeme. U IC a EC se to asi moc nestává, ale na regionálních spojích jsem to zažil už mockrát...
registrovaný uživatel R.U.R.  mail  
31.08.2010 (11:54)  
Frantisek: To je podnětná myšlenka... Já jsem třeba jednou dobrovolně jel v Beskydovi z Ostravy v coupé, kde nešlo topení, nesvítilo světlo a sedadlo se nějak rozpadalo - zabalil jsem se do kabátu a celé čtyři hodiny se mi krásně a nerušeně spalo, každý tam jen nakouk a zase šel... Ale přeci jen jsem neměl pocit takového komfortu z jízdy, jako bych mohl mít, takže kdyby se na tohle vztahovala ta sleva na jízdném, tak by to dávalo větší smysl - něco jako "ano, vadí mi, že to tu netopí, ale nechci zabírat místo jiným cestujícím, radši si vezmu tu slevu".
31.08.2010 (11:51)  
Jiří Pekárek: A co když se vlak zdrží nakládáním jízdních kol? :) Čí je to chyba? Pravda, u zatím dotčených vlaků to příliš nehrozí, snad jen v případě čekání na vlak nižší kategorie. Ale zažil jsem už zvýšení zpoždění z pěti nebo desti minut na dvacet až třicet, loni při nástupu do rychlíku v Jindřichově Hradci. Kde potom hledat odškodnění?
31.08.2010 (11:42)  
honzatvs: Ovšem pouze tehdy, půjde-li o přípoj. Stačí - když už není řád vyroben přímo s nepřípoji - malá poznámka o nečekání na žádné přípoje, a pak jsem zvědav, zda se vám někdo bude snažit objednat taxík. A když nebude taxík... No a s tím přemístěním do jiného vozu - sám jsem předloni cestoval rychlíkem do Děčína a dobrovolně seděl ve voze, kde nešlo topení, protože ostatní vozy byly obsazeny. Sice bych tam možná byl místo našel, ale buď u lidí, kteří ve mně nebudili důvěru, nebo bych byl namačkán a nucen občas vyjít z "coupé" na chodbičku na čerstvý vzduch a protáhnout zdřevěnělé nohy. Tak jsem se zachumlal do bundy a měl klid - a občas se prošel pro zahřátí :).
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko