Aš/Selb — Již několikrát zvažované obnovení pravidelného provozu na trati mezi Aší a bavorským Selbem během posledního měsíce nabývá zřetelnější obrysy. Sporadická vozba nákladních vlaků zde byla ukončena zhruba v polovině 90. let a poslední osobní vlak po této trati projel již v padesátých letech minulého století. Do povědomí veřejnosti se dostal zejména spoj 3717 jako Vlak svobody. Ten bez zastavení v Aši projel se 110 cestujícími přes přísně střeženou státní hranici do tehdejší SRN. Tento incident následně výraznou měrou přispěl k vytrhání kolejí na mnoha přeshraničních tratích. Příhraniční trať je jednou z celostátních drah, které SŽDC požaduje po ministerstvu zrušit i navzdory těmto plánům. V pátek však bylo správní řízení přerušeno — právě díky poptávce po obnovení provozu do Bavorska.
Opakované snahy o znovuobnovení provozu zatím vždy narážely spíše na nezájem sousední strany, města Selb a bavorských ministerských úředníků. Nedávno se však situace obrátila a zemský rada okresu Vogtland Tassilo Lenk informoval, že společnost Vogtlandbahn má zájem provozovat vlaky mezi Aší a Selbem v hodinovém intervalu. Prostředky na obnovu zchátralé a řadu let nepoužívané infrastruktury by měly být čerpány ve výši 50 procent z finančních dotací EU, přičemž největším problémem bude úsek před samotným městem Selb, kde několik desítek metrů kolejí ustoupilo stavbě silničního obchvatu. „Zprovoznění železnice finančně podpoří i město Selb. Podmínkou bylo, že města a regiony přispějí alespoň desetinou z celkových nákladů,“ sdělil zástupcům médií ašský místostarosta Pavel Klepáček. Zastupitelstvo Selbu již na projekt odsouhlasilo částku v přepočtu 8,6 milionu korun.
Obyvatelé Selbu, žijící v blízkosti zrušené tratě, paradoxně se znovuobnovením provozu nesouhlasí a vytvořili petici. „Zřejmě se jedná o lidi, kteří u trati bydlí a nechtějí přijít o svůj klid,“ domnívá se Klepáček. Německá strana se však i přes tuto překážku obrátila na české ministerstvo dopravy s žádostí o obnovení provozu. To se však původně chystalo zrušit dráhu v úseku Aš – Aš státní hranice, a to i navzdory zájemcům soukromého sektoru o převzetí tratě. Poté, co se ašská radnice o tomto kroku dozvěděla, odeslal tamní starosta jménem města za podpory karlovarského kraje a Správě železniční dopravní cesty nesouhlasný dopis. Děj poté nabral rychlý spád a dne 14. ledna 2011 bylo Ministerstvem dopravy ČR vydáno usnesení o přerušení řízení s účinností do 31. července 2011.
SŽDC poukázala na obsah dopisu předsedy Účelového sdružení Zweckverband ÖPNV Vogtland. Ten v textu sdělil, že Bavorská železniční společnost (BEG) je připravena na zmíněný úsek mezi Selbem a Aší objednat hodinový takt regionálních vlaků. To je totiž také základním předpokladem realizace přímého železničního spojení z německého Hofu do Chebu. Nezbývá, než pevně doufat, že jednání mezi českou a německou stranou budou mít jen pozitivní výsledky, díky nimž osobní vlaky mezi Aší a Selbem opět vyjedou…
Zdroje: iDNES, Wikipedie – Aš, město Aš, Usnesení MD ČR (PDF)
1. Citaci uvedl iDnes.
2. Ten politik je ze Saska, což nepopíráme a dá se dohledat např. na Wikipedii: http://de.wikipedia.org/wiki/Tassilo_Lenk
3. Jak se vylučuje, aby saský politik informoval o "saském" dopravci, tj. Vogtlandbahn?
Okres Vogtland nemá se Selbem nic společného. Selb leží v okrese Wunsiedel im Fichtelgebirge, což je okres bavorský. Okres Vogtland leží v Sasku okolo města Plauen.
To nechci rejpat, jen pokud má být ŽelPage brán jako seriozní železniční magazín, tak by se mělo hledět i na takovéto "nepodstatné" věci. :-)
Ano, zrušení ve smyslu fyzické likvidace určitě.
A jak by se jezdilo do Selbu? Úvratí? Nebo jen do Selb-Plossberg s přímo na Hof?
Přitom Aš je je největší česká obec po cestě ...
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.