..: Optimalizace trati Beroun – Zbiroh :..

363 071-2, foto: Filipo Beroun - Projekt Optimalizace trati Beroun – Zbiroh, který je součástí západní větve III. tranzitního železničního koridoru a zároveň evropského železničního koridoru Paříž – Frankfurt nad M. - Cheb – Plzeň – Praha – Ostrava – Žilina – Košice – Lvov, byl zahájen přípravnými pracemi již minulý rok v říjnu. Přestavba úseku, která namátkou zahrnuje i rekonstrukci dvou stanic a čtyř zastávek, v nichž budou vybudovány moderní budovy či bezbariérová nástupiště, by měla být dokončena v červenci roku 2011. Optimalizace má za cíl úpravu tratě a železničních stanic na maximální rychlost 120—130 km/hod pro klasické vlakové soupravy a až 150—160 km/hod pro soupravy s naklápěcí technikou. Investorem stavby za zhruba 4,5 miliardy korun je Správa železniční dopravní cesty a České dráhy.

Obecné informace

Stavba je financována ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) a z prostředků evropských fondů rozvoje. Pověřeným investorem stavby je Správa železniční dopravní cesty, s.o. Stavební správa Plzeň a projektantem je Metroprojekt Praha. Dodavatelem stavby je sdružení stavebních společností: Skanska DS, Stavby silnic a železnic a Viamont DSP. Specializované činnosti realizují společnosti Elektrizace železnic Praha (vedení a silnoproudá zařízení) a AŽD Praha (sdělovací a zabezpečovací zařízení). Vedoucím sdružení je Skanska DS.

Optimalizace tohoto úseku trati č. 170 (Praha -) Beroun - Plzeň - Cheb je rozdělena na následující etapy: 1/ Beroun (začátek stavby je za zastávkou Králův Dvůr) – Zdice (včetně zastávky Popovice), 2/ žst. Zdice, 3/ Zdice – Hořovice (včetně zastávek Stašov a Praskolesy), 4/ žst. Hořovice, 5/ Hořovice – Zbiroh (včetně zastávky Cerhovice). Pro upřesnění: žst. Beroun, zastávka Králův Dvůr a žst. Zbiroh nejsou součástí tohoto projektu. Přestavba žst. Beroun a zastávky Králův Dvůr je zahrnuta do výstavby unikátního tunelu v délce 24,7 km mezi stanicemi Praha Smíchov a Beroun. Tato několikamiliardová investice by měla být realizována v letech 2012 – 2016. Přestavba žst. Zbiroh je zase součástí traťového úseku Zbiroh - Rokycany.

Trať je dvoukolejná, což umožňuje během rekonstrukce realizovat provoz jednokolejně, a nebude tedy nutné zavést náhradní autobusovou dopravu. Železniční doprava bude s drobnými omezeními fungovat nepřetržitě s tím, že zmiňovaný jednokolejný provoz může způsobit zpoždění vlaků. Narušený bude zčásti nejen běžný režim cestujících, ale vzhledem k pohybu stavebních mechanizmů a dopravních prostředků i obyvatel přilehlých obcí.

Aby výluky a zpoždění byly minimální, byla už samotná rekonstrukce zahájena výstavbami provizorních odboček u Popovic. Trať poblíž Popovic, která je zahrnuta v prvním rekonstruovaném úseku, již je v současném období jádrem prací. Podobná situace začíná platit i pro Zdice, kde probíhá kupříkladu rekonstrukce trakční transformovny, byla zde vytrhána staniční kolej a celkově lze pozorovat práce, které začínají pomalu měnit tvář stanice. Téměř všude od začátku přestavby do míst před žst. Zdice jsou vedle stávajících připraveny nové sloupy trakčního vedení. Podél trati probíhá v současné době také vysekávání křovin.

V celém rekonstruovaném úseku bude zcela vyměněno stávající trakční vedení a dojde k výstavbě spínací stanice Osek. Kompletně modernizováno bude zabezpečovací a sdělovací zařízení. Rekonstrukce také řeší výměny železničního svršku, jehož délka činí 42 388 m, a sanace železničního spodku. Přestavěny budou 4 mosty a 33 propustků. Bude položeno 46 kusů výhybek a rekonstruovány budou čtyři úrovňové přejezdy v místech Králův Dvůr – Popovice, Popovice, Stašov – Praskolesy (tento nefunkční přejezd bude obnoven) a Zbiroh. V obytných zónách bude postaveno na 6,5 km protihlukových stěn.

Na všech stanicích a zastávkách jsou navrženy přístřešky pro cestující, osvětlení, rozhlas a bezbariérové přístupy na nástupiště, které navíc u zdického a hořovického nádraží řeší přednádražní rampa a podchody s výtahy. Ve Zdicích bude navazovat vyústění podchodu ve směru do centra města na chodník a parkoviště investované městem Zdice, které pěším cestujícím usnadní příchod na nádraží a motorizovaným cestujícím zajistí zaparkování vozidla. Obě stanice budou mít zastřešená nástupiště.

Přeložky

Projektová dokumentace řeší nové trasovaní některých úseků z důvodů zvětšení poloměrů oblouků pro zmiňovanou rychlost 120—130 km/h / 150—160 km/h. Celková délka rekonstruovaného úseku činí 23 647 m (v kilometráži se jedná o úsek km 42,264 až km 66,347). Přestavba se realizuje zhruba ze 3/4 oproti stávající trase, avšak zbytek, tedy zhruba 1/4 celkové délky rekonstruovaného úseku (tj. 7 510 m (přeložky) + 324 m (tunelový úsek – viz. dále), bude veden v novém tělese. Přímo se jedná o pět přeložek, které se nacházejí v katastrech Zdice – Bavoryně, Praskolesy, Kotopeky, Osek a Cerhovice.

363 061-3, foto: Vítek_V 363, foto: topič 363 061-3, foto: Filipo

V souvislosti s první jmenovanou přeložkou, která bude vybudována v hlubokém zářezu, dojde v prostoru plzeňského zhlaví žst. Zdice k napřímení tratě. Vytěžený materiál ze zářezu bude převážně uložen do valu podél trati s funkcí přírodní protihlukové stěny obce Bavoryně. V rámci další přeložky stojí za zmínku současná ocelová prvková příhradová konstrukce mostu přes Červený potok v katastrálním území obce Praskolesy. Most bude muset být pro přeložku přestavěn tak, že nosná konstrukce bude natočena (na plzeňské straně se opěra posune jižněji). Nový most bude ocelový, spřažený s železobetonovou deskou s průběžným štěrkovým ložem o rozpětí 39,5 m. Další zajímavostí je přeložka poblíž obce Osek, která si vyžádala 324 m dlouhý tunelový úsek vybudovaný z otevřené jámy. Všechny přeložky jsou názorně identifikovatelné u přiložených map.

1. mapa, foto: Metroprojekt Praha, a.s. 2. mapa, foto: Metroprojekt Praha, a.s. 3. mapa, foto: Metroprojekt Praha, a.s. 4. mapa, foto: Metroprojekt Praha, a.s.

Termíny postupné realizace s příslušnými přehledy stavebních činností

Rok 2009

  1. Úsek Beroun – Popovice (koleje č. 1 a 2).
  2. Bude přestavěna zastávka Popovice, jež se přesune z důvodu nedostatečného prostoru na stávajícím místě přibližně 200 m směrem k Berounu.
  3. Úsek Popovice – Zdice (kolej č. 1 a lichá skupina, kolej č. 2 a sudá skupina v žst. Zdice).
  4. V žst. Zdice dojde k razantní přestavbě kolejiště včetně likvidace nadbytečných kolejí. Stanice bude plně peronizována (dvě ostrovní nástupiště a jedno nástupiště u výpravní budovy). Bude zrušeno bývalé lokomotivní depo (rotunda a točna bude zachována; budou zrušeny ostatní stavby přiléhající k depu, které by neumožňovaly napřímení tratě v prostoru plzeňského zhlaví žst. Zdice). Výluky kolejí v žst. Zdice jsou plánovány od 1. července do 26. listopadu 2009.
  5. Současně budou zahájeny práce na přeložkách v místech před zast. Stašov, zast. Praskolesy a před žst. Hořovice, dále na přeložce tunelové trasy v oblasti Oseka a v zast. Cerhovice.

Rok 2010

  1. Dokončující práce v žst. Zdice.
  2. Úsek Zdice – Hořovice (kolej č. 1 a lichá skupina, kolej č. 2 a sudá skupina v žst. Hořovice).
  3. V žst. Hořovice dojde ke snížení staničních kolejí. Stanice bude plně peronizována (jedno ostrovní nástupiště a jedno nástupiště u výpravní budovy).
  4. Dále bude probíhat pokračování prací na přeložkách v úseku Hořovice – Zbiroh.
  5. Dokončující práce v žst. Hořovice.

Rok 2011

  1. Úsek Hořovice – Zbiroh (kolej č. 1 a kolej č. 2).
  2. Budou realizovány celkové dokončující práce.

Stavba Optimalizace trati Beroun - Zbiroh vyhovuje evropským normám ve smyslu technických podmínek zachování požadavků na životní prostředí a bezpečnost a umožňující provozování mobilních prostředků evropských železničních správ.

Zdroj: Zpravodaj obce Praskolesy, Hořovický Měšťan, Tiskové oddělení Skanska, a.s.


Filip Štajner Poslat mail autorovi | 23.3.2009 (7:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Stavby a projekty

Weitere aus ČR Středočeský


  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   
25.03.2009 (14:29)  
Na 4.koridoru v úseku z Benešova do Č.Budějovic bylo spočítáno, že je ekonomicky výhodnější postavit novou dvojkolejnou trať na 160 km/h než zdvojkolejňovat stávající jednokolejku s místními úpravami na 120 km/h. Bohužel s úsekem Beroun - Plzeň to nejde adekvátně srovnat, protože již je dvojkolejný. Nakonec tak bude z Benešova do ČB rychlost pro klasiky 150 - 200 km/h (krom uzlů Benešov, Tábor, Veselí a ČB, kde bude rychlost od 90 do 130 km/h). Jenže na druhou stranu se zas na rozdíl od úseku Beroun - Plzeň nepočítá v budoucnu se stavbou VRT (ovšem VRT v příměstském úseku Praha - Benešov zřejmě bude, obdobně jako tunel do Berouna).
Registrierter Benutzer SYN 
25.03.2009 (12:58)  
waszyn: ač v principu souhlasím, pořád je mi konkrétní situace s "maximálně 120-130kmh" za 4,5 miliardy přecejen proti srsti. Umlčelo by mne snad jedině důvěryhodné prohlášení ve smyslu že "pod 5 miliard se tady s tím už nic nadělat nedá, žádným způsobem" (těch 5G ze braných jako +10% proti současnému plánu) nebo nějaký rozbor více variant...

Nebyl bych nikterak moc překvapen kdyby se ukázalo že větší část spolknou náklady na zastávky, zabzař atd. a že terénní úpravy a změny trasování nutné pro další mírné zvýšení rychlosti by si zase až takové zvýšení nevyžádaly. Že se prostě jen jako výchozí předpoklad vzalo "postavíme to tam co to leží teď, zastávky zůstanou co byly, jen minimální přeložky" a moc variant se nezkoumalo...
Registrierter Benutzer waszyn 
25.03.2009 (11:43)  
SYN: ono ani pár úseků na 160 neudělá cestování do bavorska atraktivním. Norimberk za 3 hodiny vlakem proste nejde. A tolik lidí s takovou kupní silou aby se vyplatilo kvůli tomu stavět VRT se mezi Prahou a bavory opravdu nepohybuje. Čili těm pár turistům nabídnout slušné soupravy na rychlících a noční spoj, ale miliardy sypat rozhodně tam, kde někdo jezdí, čili do příměstské dopravy kolem největších měst a zejména vozového parku přes ZDO, ovšem kraje mají bohužel jiné priority...
25.03.2009 (11:40)  
A teď si představte to "neštěstí", kdyby se jednou postavila Donau-Moldau Bahn a z Regensburgu do Plzně se jezdilo homogenních 200 km/h, zatímco z Ejpovic do Berouna po mírně vylepšené současné trati jen 120-140 km/h. :-) Mě osobně by taková varianta nijak nepobuřovala.
Registrierter Benutzer SYN 
25.03.2009 (11:02)  
waszyn: no ano, pokud by šlo o čistě nákladní trať pak ano, ale zde se jedná o "tranzitní koridor" který přidává osobní dopravu, a to (pravda s ne příliš vysokou frekvencí ale přece) i dálkovou na relativně důležitých směrech Mnichov/Norimberk.
Jako jak k nám mají ti Němci začít vážně něco připojovat když oni k nám dovedou třeba i jen "obyčejných" 200 či 160 trať, a u nás to na hranicích přejde na řekněme 120, ne vždy elektrifikovaných a pokud možno jednokolejných? (příhraniční úseky). Co se tím pak dá poslat za vlak? No a když nic moc nejezdí, a jezdí to pomalu tak jak tím mají lidi jezdit, to už přece logicky sednou raději na auto, bus nebo letadlo. No a mrtvá smyčka se uzavírá, tím pádem tu jezdí jen pár dálkových spojů pro které nestojí za to zvedat rychlost...
No a teď to na tomto stavu zakonzervujeme na několik dalších desítek let - paráda.

Poborskii: jak píšete, vždy bude nějaká stanice nejblíž vrcholu a tedy pro tyto účely použitelná...
25.03.2009 (11:00)  
Sopko: stanice Kařízek je z dopravního hlediska zajímavá, leží totiž na na vrcholu trati, takže se v ní provádí manipulace s postrky a přípřežemi nákladních vlaků. Nezajímavá je možná u osobní dopravy. Podobný význam má např. na sousedním 4.koridoru stanice Střezimíř, která sice zanikne, ale bude hned vedle nahrazena novou stanicí Červený Újezd.
Registrierter Benutzer waszyn 
25.03.2009 (10:33)  
SYN: netvrdím, že takové náležitosti neexistují, ale v ND v relacích, jaké ve středoevropském prostoru existují, má mnohem větší vliv na rychlost přepravy propustnost tratí a dopraven a rychlost a efektivita manipulace, posunu, nakládky, vykládky.. než zda je rychlost 120 nebo 140. Čili zde důvod k takovému zvyšování rychlostí za cenu enormních investic nevidím-pouze by dále snížila konkurenceschopnost ND oproti kamionové dopravě..
Registrierter Benutzer SYN 
25.03.2009 (10:12)  
waszyn: Tvrdíte že dlouhodobě nebude existovat HV pro náklady na rychlost vyšší než 120kmh? Já naopak ve světě vidím takových dost, řekněme např. celá kategorie univerzálních loko do kterých matří mj. i řada 380, ne? Uvědomuji si sice že než se takováto začnou častěji vyskytovat mezi náklady u nás ještě chvíli potrvá ale nestavíme to snad na několik málo let? Pokud jde o vagony tak tam se (alespoň v prázdném stavu) vyšší rychlosti též občas vyskytují, a bude jich přibývat (no tedy ne na 160 ale víc než 120 ano, však já jsem netvrdil že je bezpodmínečně nutno dosáhnou 160kmh, ale že 120 je poněkud málo dnes i do budoucna).
Registrierter Benutzer waszyn 
25.03.2009 (10:01)  
Mohl by tady nejaky priznivec vyhazovani miliard oknem fundovane vysvetlit, cim a proc vlastne budeme provozovat na teto trati nakladni dopravu rychlosti vyssi nez 120km/h? Na az druhoradem vyznamu(Plzen-hranice)tohoto koridoru pro dopravu osobni(regionalni spoje+par rychliku)se asi shodneme..
Registrierter Benutzer SYN 
25.03.2009 (9:38)  
No já bych řekl že s těmi zastávkami to není zase tak horké, Hořovice a Zdice by měly zůstat kde jsou (tam se hýbat vcelku nedá, ale ani to není potřeba), Stašov by mělo stačit mírně natočit (místo tam na to je), Praskolesy jsou skutečně na samém kraji vesnice a v případě potřeby by snesly nějakou manipulaci, no a zastávka Cerhovice je od těchto dost daleko, je v poli kousek za Újezdem, tam se též dá leccos vymyslet.
Ono také pokud se trať trochu pokrátí a napřímí tak nejen stoupne max. rychlost, ale taky jako dodatečný bonus se zkrátí takže je to dvojí úspora nejen času (i pro pomalé zastávkové vlaky) ale něco se pošetří i na palivu. Chtělo by to ovšem víc (převážně zemních) úprav ale kdy jindy je na to vhodná doba než teď, kdy se bude stejně skoro všechno vyměňovat?
A na závěr, byl by problém zkrátit tu smyčku okolo lesa mezi zastávkami Cerhovice, Zbiroh a Kařízek přímou propojkou po které by jezdily pouze rychlíky které tam stejně nestaví, a zastávkáče by si to projely starou trasou (možná i náklady pokud by pro ně bylo nepřijatelné stoupání)? Takovou taktiku bych občas použil i jinde (řekněme - Bezpráví?), mohlo by to být výhodné i pro křižování/předjíždění a taky při nějakých nepravidelnostech na trase - pokud by vznikly na některé větvi tak by to šlo objet po druhé...

xAnri05: chráněná oblast - myslíte Kařezské rybníky nebo Štěpánský rybník? Obě by se (na rozdíl od současnosti) obcházely, z toho jedna hodně zdálky... Hřeben by se při tom objížděl z jihu, zhruba jak jde to vvn 110kV, bez tunelu.
  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko