..: Království železnic otevřeno :..

Eso , foto: Richard Weber Praha — Jak jsme již avizovali, ve středu 1. července 2009 bylo slavnostně otevřeno Království železnic. Za přítomnosti tvůrce Matěje Horna a partnerů projektu Jiřího Koláře z Českých drah, radního hl.města Prahy Milana Richtera a dalších hostů byl před polednem slavnostně zahájen provoz největšího modelového kolejiště u nás. Po přestřižení pásky jsme sestoupili o patro níže do 1. podzemního podlaží (či suterénu, chcete–li), abychom vstoupili do onoho magického zmenšeného světa nejen vlaků, lokomotiv a vagonů, ale i aut, domů, krajiny a samozřejmě i lidí.

Anděl City, foto: Jiří Randa, JRtrain Vchod do Království železnic, foto: Jiří Randa, JRtrain V první etapě jsou k vidění tři různě velká kolejiště o celkové ploše 115 m2. Ne náhodou jsou stávající i budoucí kolejiště stavěna v modelové velikosti H0 (čti há nula), tj. zmenšená v měřítku 1:87. Toto měřítko patří mezi nejrozšířenější a považuje se také za nejvhodnější z hlediska náročnosti na prostor a zároveň co nejlepšího ztvárnění detailů. V tomto měřítku se také hojně kromě vlastních modelů lokomotiv a vagonů vyrábí nejrůznější modely automobilů, domů, figurek a dalších doplňků nejen k modelové železnici.

Upravený model Škoda 706 firmy Permot, foto: Jiří Randa, JRtrain Úvodní plocha modelového kolejiště představuje průřez všemi technologiemi a stavebními prvky, které budou použity při výstavbě dalších částí kolejiště, které se již nyní rýsuje v 2. podzemním podlaží. Kromě vlaků, které jsou vedeny zejména modely českých lokomotiv, se zde prohánějí i modely automobilů. Jedná se o systém Faller Car System a provoz podobně jako u vlaků je řízen digitálně pomocí počítače. I zde se počítá s nasazením modelů českých vozidel, které ovšem musí modeláři teprve vyrobit — např. upravit ze stávajících seriově vyráběných modelů jiných firem a doplněním dílů a mechanismů zmíněného Faller Car Systemu.

Na kolejišti návštěvník nalezne mnoho zajímavých detailů, situací a témat. Příkladem může být i zimní krajina na jednom z kolejišť, depo s točnou reprezentující historické muzeum, cestující čekající na peroně či žena věšící prádlo nebo dopravní nehoda. Zkrátka vše možné, co člověk potkává ve svém skutečném životě.

Budoucí kolejiště bude jakási zmenšenina České republiky, kdy jednotlivé části budou představovat kraje a jejich dominanty. Jak již bylo zmíněno v předcházejícím článku, prvním krajem bude Ústecký a měl by být zprovozněn do tří měsíců. Jeho stavbu lze již nyní sledovat z ochozu 1. podzemního podlaží. Součástí Království železnic je stálá výstava z historie železnice. Na jednotlivých panelech jsou uvedena fakta a zajímavosti o budování železnice u nás. Nechybí samozřejmě ani fotografie či kresby. Podél budovaného kolejiště jsou také rozmístěny vitríny s různými modely, či nabídkou výrobců a prodejců železničních modelů a příslušenství. V 2. podz. podlaží je také zejména pro děstké návštevníky připraveno statické kolejiště s vláčky Thomas and friends. Každý může soutěžit a zkusit spočítat, kolik „Tomášů“ se na něm nachází.

V porovnání se stavem, v jakém úvodní kolejiště bylo při naší návštěvě začátkem června, stavba hodně pokročila. Ale stále je na čem pracovat. Nám nezbývá, než všem doporučit návštěvu Království železnic a provozovatelům popřát hodně úspěchů. Vstupné sice činí 150 Kč pro dospělou osobu, nicméně do konce září je v platnosti sleva 30% na všechny druhy vstupného. Navíc návštěvníkům, kteří přijedou ten den vlakem Českých drah a prokáží se platnou jízdenkou, bude přiznána další sleva 10%, držitelům In-karet 15%.

O dalším dění nejen v Království železnic vás budeme průběžně informovat.

Zdroj: ŽelPage, Království železnic; foto: Jiří Randa, Richard Weber, Josef Petrák

Související články: Náhledněte, jak vzniká největší modelové kolejiště v ČR

Jiří Kolář (ČD), otevření Království železnic, foto: Josef Petrák Přestřižení pásky, foto: Jiří randa, JRtrain Pohled na depo, foto: Jiří Randa, JRtrain detail krajiny, foto: Jiří Randa, JRtrain Zimní krajina, foto: Jiří Randa, JRtrain Thomas and friends, foto: Jiří Randa, JRtrain Historie železnice, foto: Jiří Randa, JRtrain Prodejna Království železnic, foto: Josef Petrák Prodejna Království železnic, foto: Josef Petrák  

Josef Petrák Poslat mail autorovi , JRtrain Poslat mail autorovi | 3.7.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže Modelová železnice

Další z regionu ČR Praha


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
03.07.2009 (14:01)  
1. na ihned.cz je i kratoucke video
2. jak jsou osefovany ty jezdici autobusy? Nejak jsem to nepobral:-)
registrovaný uživatel Tektro 
03.07.2009 (13:38)  
Flaiser: Na modelovém kolejišti se běžně koleje v obloucích nepřevyšují. Ve většině případů to vede ke zhoršení jízdních vlastností souprav. Mimoto velikost maximálního převýšení v modelových podmínkách vychází pro měřítko HO zhruba 1,75mm, což je velice málo. Nejenže je obrovský problém toto převýšení zřídit, ale hlavně na místech tzv. "vzestupnic" se často nedaří koleje nalámat tak, aby to vláčky bez úhony projely.
Tím ovšem nevylučuji, že jste to někde mohl na kolejišti vidět.
registrovaný uživatel VencaM 
03.07.2009 (13:34)  
Již jsem tyto tři malá kolejiště viděl na živo a některé poznatky jsem stihl napsat do komentářů v předchozím článku, ale stejně mi to nedá, ještě něco nedopsat.
V článku je sice napsáno, že kolejiště představují průřez všemi technologiemi a stavebními prvky, ale přesněji by mělo býti napsáno, že se jedná o ověření několika technologií stavby, ze kterých se budou vybírat ty nejvhodnější postupy a ostatní upadnou v zapomnění. Proto bych výrazně nekritizoval některé modelářské přešlapy, ale doufal, že si z nich tvůrci vezmou ponaučení, protože některých chyb si všimne i trochu rozumně myslící laik (na jedné fotografii je vidět dosti vysoká zeď bez zábradlí).
Dostalo se mi však ujištění že model kolejiště má být neobyčejně velký, ale obyčejný vláčkodrom, převážně určený pro děti. Je pochopitelné, že se jedná o komerční záležitost, protože u takto velkého modelu se nenabízí moc schůdných a realistických řešení rychlé výstavby a provozu.
Další otázkou je, proč nevyužít prostoru, který se nabízí, proč opakovat nedostatky většiny domácích modelů, jako třeba krátké staniční koleje.
Pro zamyšlení: Zjistěte si užitnou délku dopravní koleje v metrech ve vaší oblíbené stanici (lépe je mít dvě, jednu velkou a jednu malou), vydělte ji 87. Tím tuto vzdálenost přenesete do měřítka modelu. Poté použijte představivost nebo si najděte dostatečně prostorné místo a odkrokujte si to.
Pravda, nemá cenu dělat to na 100% v měřítku. To by se do jim zvoleného prostoru moc věcí nevešlo, ale vím, že lokomotiva a 20 výsypných vozů Wap si vystačí přibližně se 4 metry užitné délky dopravní koleje a ten vlak nevypadá vůbec špatně. Rozhodně líp než Cargo Peršing s 8 (?) Wapkami od Viamontu.
Myslím si, že to vyjde na stejno lepit domečky se zahrádkami a maminkami s koši na prádlo nebo udělat osmikolejné nádraží s rozumnou délkou staničních kolejí, s výpravní budovou a dalším zázemím okolo a s dostatečně širokými ostrovními nástupišti kde se navíc budou prohánět dlouhé vlaky. Vyrazí to rozhodně dech stejně dobře, jako první pohled z balkónu na prostory kolejiště.
03.07.2009 (12:14)  
Nemám slov, tohle je hrůza...podle fotek je to jako obvyklé modelové kolejiště nahečmané, elektrické stroje jezdí bez elektřiny páč chybí troleje, do nádraží se nevejde normální vlak a ty prudké zatáčky u kterých chybí náklon, vozy jsou podezřele čisté. Vím jak pracné je něco takovéto postavit, viděl jsem americkou modelovku, kde měli i správně vlak zaprášený, koleje odpovídali provoznímu stavu, zbytečnosti tam nebyli, takže jsem na prvních fotkách jen ztěží poznal, že jde o model, všechno ale všechno bylo do detailu... zatímco tohle bude veliké a kýčovité, mne se to prostě nelíbí :-( a myslím si, že by to šlo udělat lépe, protože všechno jde, když se chce...ale je to o penězích
registrovaný uživatel Tektro 
03.07.2009 (10:08)  
Asi už jsem na to moc starej nebo co, ale o modelovým kolejišti mám trochu jiné představy - tzn. bez různých líbivých zbytečností - takové, aby znázorňovalo skutečný provoz. Tvrdou pravdou je, že já si zde sice můžu kecat, jak chci, ale toto kolejiště na sebe prostě musí vydělat a lidem se holt takové kýčovinky líbí. Přesto před takovým projektem smekám.
03.07.2009 (10:08)  
Ahtisaari proč myslíš že mu přebývá jeden vagon ? podle fotky jak je ten poslední vagon mimo stanici ? touhle stanicí "Kuře" jen projíždí a zároveň tak i předjíždí Najbrta, Kuře zastavuje ve 2 zastávkách kam se krásně vejde celá souprava ;)
a pro ostatní, mě to nepřipadá jako "vlakodrom" a přestavníky se dají také přehlídnout. Já osobně jsem byl vážně překvapen, jak to tam vypadá a funguje a každému to mohu jen doporučit, opravdu to stojí za vidění.
03.07.2009 (8:55)  
mě zase vadí že jsou viditelný přestavníky vyhybek
registrovaný uživatel Semík  mail  
03.07.2009 (8:47)  
Mně to připomíná vlakodrom a ne modelové kolejiště. Aspoň podle fotek.
registrovaný uživatel 954006 
03.07.2009 (8:43)  
Krása už se těším až se vrátim z dovolený,hned beru směr Praha - a rovnou na Anděla!
03.07.2009 (8:23)  
Najbrt je možná libovej, ale kuřeti evidentně přebývá jeden vagon... :-))
No a jinak: kdo je investorem a majitelem?
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko