Praha — Jak jsme již avizovali, ve středu 1. července 2009 bylo slavnostně otevřeno Království železnic. Za přítomnosti tvůrce Matěje Horna a partnerů projektu Jiřího Koláře z Českých drah, radního hl.města Prahy Milana Richtera a dalších hostů byl před polednem slavnostně zahájen provoz největšího modelového kolejiště u nás. Po přestřižení pásky jsme sestoupili o patro níže do 1. podzemního podlaží (či suterénu, chcete–li), abychom vstoupili do onoho magického zmenšeného světa nejen vlaků, lokomotiv a vagonů, ale i aut, domů, krajiny a samozřejmě i lidí.
V první etapě jsou k vidění tři různě velká kolejiště o celkové ploše 115 m2. Ne náhodou jsou stávající i budoucí kolejiště stavěna v modelové velikosti H0 (čti há nula), tj. zmenšená v měřítku 1:87. Toto měřítko patří mezi nejrozšířenější a považuje se také za nejvhodnější z hlediska náročnosti na prostor a zároveň co nejlepšího ztvárnění detailů. V tomto měřítku se také hojně kromě vlastních modelů lokomotiv a vagonů vyrábí nejrůznější modely automobilů, domů, figurek a dalších doplňků nejen k modelové železnici.
Úvodní plocha modelového kolejiště představuje průřez všemi technologiemi a stavebními prvky, které budou použity při výstavbě dalších částí kolejiště, které se již nyní rýsuje v 2. podzemním podlaží. Kromě vlaků, které jsou vedeny zejména modely českých lokomotiv, se zde prohánějí i modely automobilů. Jedná se o systém Faller Car System a provoz podobně jako u vlaků je řízen digitálně pomocí počítače. I zde se počítá s nasazením modelů českých vozidel, které ovšem musí modeláři teprve vyrobit — např. upravit ze stávajících seriově vyráběných modelů jiných firem a doplněním dílů a mechanismů zmíněného Faller Car Systemu.
Na kolejišti návštěvník nalezne mnoho zajímavých detailů, situací a témat. Příkladem může být i zimní krajina na jednom z kolejišť, depo s točnou reprezentující historické muzeum, cestující čekající na peroně či žena věšící prádlo nebo dopravní nehoda. Zkrátka vše možné, co člověk potkává ve svém skutečném životě.
Budoucí kolejiště bude jakási zmenšenina České republiky, kdy jednotlivé části budou představovat kraje a jejich dominanty. Jak již bylo zmíněno v předcházejícím článku, prvním krajem bude Ústecký a měl by být zprovozněn do tří měsíců. Jeho stavbu lze již nyní sledovat z ochozu 1. podzemního podlaží. Součástí Království železnic je stálá výstava z historie železnice. Na jednotlivých panelech jsou uvedena fakta a zajímavosti o budování železnice u nás. Nechybí samozřejmě ani fotografie či kresby. Podél budovaného kolejiště jsou také rozmístěny vitríny s různými modely, či nabídkou výrobců a prodejců železničních modelů a příslušenství. V 2. podz. podlaží je také zejména pro děstké návštevníky připraveno statické kolejiště s vláčky Thomas and friends. Každý může soutěžit a zkusit spočítat, kolik „Tomášů“ se na něm nachází.
V porovnání se stavem, v jakém úvodní kolejiště bylo při naší návštěvě začátkem června, stavba hodně pokročila. Ale stále je na čem pracovat. Nám nezbývá, než všem doporučit návštěvu Království železnic a provozovatelům popřát hodně úspěchů. Vstupné sice činí 150 Kč pro dospělou osobu, nicméně do konce září je v platnosti sleva 30% na všechny druhy vstupného. Navíc návštěvníkům, kteří přijedou ten den vlakem Českých drah a prokáží se platnou jízdenkou, bude přiznána další sleva 10%, držitelům In-karet 15%.
O dalším dění nejen v Království železnic vás budeme průběžně informovat.
Zdroj: ŽelPage, Království železnic; foto: Jiří Randa, Richard Weber, Josef Petrák
Související články: Náhledněte, jak vzniká největší modelové kolejiště v ČR
2. jak jsou osefovany ty jezdici autobusy? Nejak jsem to nepobral:-)
Tím ovšem nevylučuji, že jste to někde mohl na kolejišti vidět.
V článku je sice napsáno, že kolejiště představují průřez všemi technologiemi a stavebními prvky, ale přesněji by mělo býti napsáno, že se jedná o ověření několika technologií stavby, ze kterých se budou vybírat ty nejvhodnější postupy a ostatní upadnou v zapomnění. Proto bych výrazně nekritizoval některé modelářské přešlapy, ale doufal, že si z nich tvůrci vezmou ponaučení, protože některých chyb si všimne i trochu rozumně myslící laik (na jedné fotografii je vidět dosti vysoká zeď bez zábradlí).
Dostalo se mi však ujištění že model kolejiště má být neobyčejně velký, ale obyčejný vláčkodrom, převážně určený pro děti. Je pochopitelné, že se jedná o komerční záležitost, protože u takto velkého modelu se nenabízí moc schůdných a realistických řešení rychlé výstavby a provozu.
Další otázkou je, proč nevyužít prostoru, který se nabízí, proč opakovat nedostatky většiny domácích modelů, jako třeba krátké staniční koleje.
Pro zamyšlení: Zjistěte si užitnou délku dopravní koleje v metrech ve vaší oblíbené stanici (lépe je mít dvě, jednu velkou a jednu malou), vydělte ji 87. Tím tuto vzdálenost přenesete do měřítka modelu. Poté použijte představivost nebo si najděte dostatečně prostorné místo a odkrokujte si to.
Pravda, nemá cenu dělat to na 100% v měřítku. To by se do jim zvoleného prostoru moc věcí nevešlo, ale vím, že lokomotiva a 20 výsypných vozů Wap si vystačí přibližně se 4 metry užitné délky dopravní koleje a ten vlak nevypadá vůbec špatně. Rozhodně líp než Cargo Peršing s 8 (?) Wapkami od Viamontu.
Myslím si, že to vyjde na stejno lepit domečky se zahrádkami a maminkami s koši na prádlo nebo udělat osmikolejné nádraží s rozumnou délkou staničních kolejí, s výpravní budovou a dalším zázemím okolo a s dostatečně širokými ostrovními nástupišti kde se navíc budou prohánět dlouhé vlaky. Vyrazí to rozhodně dech stejně dobře, jako první pohled z balkónu na prostory kolejiště.
a pro ostatní, mě to nepřipadá jako "vlakodrom" a přestavníky se dají také přehlídnout. Já osobně jsem byl vážně překvapen, jak to tam vypadá a funguje a každému to mohu jen doporučit, opravdu to stojí za vidění.
No a jinak: kdo je investorem a majitelem?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.