Vesoul - Francouzský prezident Nicolas Sarkozy je v současné době pro své mnohdy odvážné a nekonvenční názory spojován snad se vším, co se v Evropě děje. Některé jeho návrhy se mohou zdát běžným lidem i mnohým ekonomům doslova šílené. To ale neplatí v oblasti infrastruktury. Rozvoj infrastruktury má jednoznačně pozitivní vliv na rozvoj regionů, sídel a zvyšování zaměstnanosti. A to si uvědomuje i francouzský prezident.
Klíčové datum - rok 2011
Ve svém projevu z 15.1.2009 ve východofrancouzském Vesoul apeloval na rozvoj železniční infrastruktury jako prostředek k nastartování ekonomické aktivity a východisko ze současné krize. Lék, který může mít pouze příjemné vedlejší účinky v podobě zlepšení ekologie a snížení měrné energetické náročnosti a v neposlední řadě rozvoje ekonomiky. Lék jehož účinky se narozdíl od kontroverzní podpory automobilek v budoucnu nemine účinkem. V infrastruktuře totiž platí, že co zainvestuješ nyní, v budoucnu jako když najdeš. Résseau Ferré de France (RFF) se může od letoška těšit na masivní podporu pro výstavbu vysokorychlostních tratí (LGV) vyjádřenou prezidentem země. V současné době RFF řídí výstavbu LGV Rhin-Rhône (východní větev) a aktivně připravuje 4 následující projekty: LGV Sud Europe Atlantique (Tours-Boredaux), LGV Bretagne - Pays de la Loire, Contournement de Nîmes et Montpellier a LGV Est 2. část (Baudrecourt-Vendenheim).
Bude to poprvé v historii, kdy budou ve Francii budovány 4 vysokorychlostní tratě současně (2010 až 2014). Doposud tak byly vždy budovány pouze 2 a navíc jen s malým překryvem. Tři z těchto čtyř projektů budou budou realizovány systémem PPP, pouze 2. fáze LGV Est 100% investováním státu. Na tuto stavební činnost bude v průběhu následujících čtyř let uvolněno 14 mld EUR. V letošním roce RFF investuje do výstavby, obnovy a údržby infrastruktury 3,4 mld EUR oproti 2,3 mld EUR v roce 2006.
LGV Sud Europe Atlantique
Toto nové spojení umožní zkrátit jízdní dobu mezi Paris a Bordeaux na 2h 05 min ze současných 3h. Nová trať mezi Tours a Bordeaux v délce 340 km přijde na 7 mld. EUR. Trať bude financována systémem PPP, kdy koncesi na výstavbu získá soukromá firma, která bude po určenou dobu inkasovat poplatky za použití dopravní cesty místo RFF. Stát a lokální rozpočty budou financovat 50% projektu. V současné době RFF prověřuje 3 zájemce, Bouygues, Vinci a Eiffage. Úsek Angoulême - Bordeaux už byl prohlášen za veřejně prospěšnou stavbu. To samé je třeba co nejrychleji udělat i s úsekem Tours - Angoulême. Všechny úřední a finanční věci musí být připraveny tak, aby byla výstavba zahájena v roce 2011.
LGV Bretagne - Pays de la Loire
Projekt v délce 182 km mezi Connerré (východně od Le Mans), Sablé-sur-Sarthe a Rennes má za cíl výrazným způsobem zlepšit spojení Bretaně, departmentů v okolí Loiry a Ille de France. LGV přinese v relaci Paris - Rennes úsporu času 37 minut. Díky modernizaci návazných tratí na západ od Rennes dovolí zkrátit cestování Paris - Brest a Quimper na cca 3h00. Ve směru Paris - Nantes dovolí zkrátit o 8 minut a vlaků TGV se dočká i oblast Vendée, také díky elektrifikaci dokončené 14.12.2008 v úseku Nantes - La Roche-sur-Yon - Les-Sables-d'Olonne. Projekt byl prohlášen za veřejně prospěšnou stavbu již 26.10.2007. Odhadovaná cena se pohybuje okolo 3 mld. EUR. Financování bude rovněž systémem PPP, jako v předchozím případě. Stavební práce by měli začít také v roce 2011.
Contournement de Nîmes et Montpellier
Obchvat (contournement) těchto dvou měst na jihu Francie je stavba v délce 71 km sloužící jako jediná jak nákladní, tak osobní dopravě. Tento projekt má vyřešit současnou saturaci v nákladní dopravě mezi Francií a Španělskem a také zvýšit atraktivitu vysokorychlostní dopravy mezi oběma státy po propojení jejich vysokorychlostních sítí v roce 2012. Uvolněná kapacita původní trati bude použita pro zlepšení nabídky regionálních vlaků TER. Přibližná cena tohoto projektu je stanovena na 1,4 mld. EUR Také zde bude použit k financování systém PPP. Stavební práce by měli začít rovněž v roce 2011.
LGV Est (2. část)
Nová trať mezi Baudrecourt a Vendenheim (předměstím města Strasbourg) v délce 106 km zkrátí cestovní čas Paris - Strasbourg ze současných 2h20 na pouhých 1h50. Na přípravu tohoto projektu byla již v roce 2007 vyhrazena částka 94 mil. EUR, dovolující začít archeologický a geotechnický průzkum, studie přeložek sítí a předprojektovou přípravu. V brzké době bude stát investovat dodatečných 31,5 mil. EUR pro odstartování přípravných prací. Zahájení prací je možné v roce 2010.
Kromě těchto projektů budoucnosti je v současné době investováno i do probíhající výstavby LGV Rhin-Rhône (východní větev) v délce 140 km mezi Villiers-les-Pots a Petit-Croix s předpokládaným datem uvedení do provozu v prosinci 2011. Skoro 2,5 mld EUR je investováno státem do výstavby LGV Rhin-Rhône (východní větev). Díky vyspělosti francouzského železničního a stavebního průmyslu a bohatým zkušenostem byla převážná většina prací svěřena francouzským firmám a i většina materiálu pochází z Francie. Celkově je zapojeno okolo 6000 zaměstnanců, kteří jsou napojeni na tuto stavbu po dobu 5 let (2006 - 2011). V průměru 3500 jich pracuje přímo na staveništi, 2500 v projekčních kancelářích, továrnách a napojených službách. Je to poprvé, kdy RFF pod hrozbou sankcí stavebním firmám nařídila, aby minimálně 7% odpracovaných hodin bylo uskutečněno prostřednictvím lidí v těžké sociální situaci (dlouhodobě nezaměstnaní, mladí bez praxe, žadatelé starší 50 let, atd.) A realita? Toto číslo ve skutečnosti představuje cca 17%.
zdroj: RFF
Většinou s tebou souhlasím. Jiný mám názor na porovnání doby trvání rekonstrukce tratí u nás s rychlostí novostaveb.
Technologicky se asi bude rychleji stavět novostavba, kde se může pracovat prakticky po celé trase souběžně a nemusí se to dělat po několika kilometrových úsecích z důvodů toho, že zároveň musí být zachován provoz na zbytku tratě, kde se nic neděje (asi jako bys rozebíral barák až do základů a znova ho stavěl, ale zároveň bys chtěl zajistit jeho obyvatelnost - taky bys rychleji postavil nový:-) )
S tím souvisí i počet pracovníků. U nás jich pracuje v terénu tak max. několi desítek natož tisíce, co budou ve Francii.
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.