Česko – Sdružení železničních společností (SŽS), zastupující externí dopravce, připravilo žalobu na český stát. Ta bude v nejbližších dnech odeslána k Evropskému soudnímu dvoru do Bruselu. Za žalobou stojí Radim Jančura ze společnosti Student Agency, který jí dokončil. Stát se podle SŽS dopustil nedovolené podpory, kdy drahám vyplatil 12 miliard za majetek převedený SŽDC. Podle železničních dopravců, které SŽS zastupuje, právě stát jakožto vlastník ČD zaplatil prakticky sám sobě za vlastní majetek. Za vyčleněný majetek měl však zaplatit pouze náklady, které se pohybují v řádu stovek milionů.
Ve finále se však jedná o částku blížící se zmiňované hodnotě 12 miliard. Z toho obnosu dráhy chtějí financovat například nákup nových souprav, či jinak investovat do majetku podniku. Díky tomu tak mají před konkurenčními společnostmi značnou výhodu. Za podanou žalobou nestojí jen na železničních serverech přetřásaná a diskutovaná Student Agency. Sdružení železničních společností zastupuje dalších 18 dopravců neméně zvučných jmen, jako Viamont, Veolia Transport, RailTransport či JHMD, nicméně Student Agency měla na vytvoření a samotné přípravě významnou roli. Poněkud nedotaženě se však jeví fakt, že Jančura jen chce, aby si stát vzal své peníze od ČD zpět.
Resort dopravy, kterému nyní šéfuje Petr Bendl (ODS), si za svým verdiktem o platbách pro dráhy vždy pevně stál. Dle ministerských pracovníků však údajně nešlo majetek z drah přímo vyvést i přes to, že jeho majoritním vlastníkem byl stát a s možným oddělením se počítalo již v dobách, kdy vláda majetek převedla z původní státní organizace. Dle Mužíka tak právě stát zvýhodil dopravce, který má na železniční sféře monopol.
Zdroje: SŽS, Hospodářské noviny
Takze kdyz Jancura vytrubuje, ze je nejlevnejsi (a neni to pravda), tak je to neucta k zakaznikovi? Muzes mi jmenovat jednu firmu na svete, ktera si do reklamniho sloganu da "nejsem nejlevnejsi, nejsme nejrychlejsi, nejsme nej...". Je to proste reklama. Jestli si nekdo nedokaze zjistit cenu jineho spoje a zaplati nejdrazsi jizdne, tak to neni neucta nebo snad podvod k zakaznikovi, to je blbost zakaznika. Kdyby tyhle informace byly nejak slozite dostupne, tak snad...
Druhou moznosti je, ze lidem proste nevadi platit tuhle cenu... No a ted jsem se zeptal znamyho, proc do Prahy jezdi se SA a ne jinou autobusovou spolecnosti (na vlak se ho uz ani neptam). Odpoved je velmi lakonicka "ZADNE PREKVAPENI"... Pro nechapave - on si klidne i priplati, ale vi presne, co dostane (stejnej princip jako koupit si jidlo v Mekacu). Ja v sobotu jedu do Prahy vlakem (asi protoze jsem blbej:-) - a vim cim pojedu? Ani omylem... Mozna to budou Bmz, mozna Bee, mozna Bmee a mozna B...
Pokud jde o zmeny cen stylem 80-50-120, tak tohle srovnani je naramne prehledne, ale ma jeden maly hacek - jaksi nepocita s vyvojem v case a je stejne dementni, jako tvrzeni, ze Albert je drazsi nez byla Jednota. Ano, samozrejme, ze Albert je drazsi, ale kdyz pomineme podstatne odlisnou nabidku (rohlik, chleba a kdyz se zadarilo tak i loupak a dalamanek nahradilo 65 druhu peciva), tak zasadni vec je ta, ze srovnavame dnesni Albert nikoliv s dnesni Jednotou, ale s Jednotou pred 25 lety... Podobne nema smysl ani to srovnani autobusu. Smysl ma pouze srovnani cen dvou stejnych (nebo jinych, ale se stejnou sluzbou) vyrobku ve stejnem case...
presne tak to je dalsi duvod proc Jancuru radeji ne, tohle je totiz presne jeho cil a strategie, kdo jste si to jeste neuvedomil Vase chyba uz to nekolikrat svym chovanim dokazal,
a cca.60% lidi, se kterymi jsem mluvil proc jezdi se zlutoshitem mi reklo prave: "jsou nejlevnejsi"
PS: oznaceni zlutoshit pouzivam prave proto, ze podnikani pana Jancury je plne podobnych poklesku viz vyse, vznik tohoto oznaceni bylo inspirovano prezdivkou supershit
Pokud bych stejně přísný byl i u ČD, tak mají pravděpodobně monopol na mnohem více linkách než jakýkoliv jiný dopravce...
To nemusi, sam pan Jancura deklaruje, ze bude zamestnavat spise vice lidi nez CD.
Nicmene asi levnejsi nez CD nebude. Ale on to dokonce verejne prohlasuje, ze zajisti lepsi kvalitu, ale za vice penez a doufa (blahove), ze se kraje umoudri, a zaplati mu to :D
Z toho mj. plyne, ze CD delaji soukromnikum medvedi sluzbu, kdyz se rvou s kraji o prachy...
Na oněch relačníh slevách byl právě ten problém, že šlo značnou výjimku z naprosoto neohebného systému - jenom jako prostředek boje s SA či jiným dopravcem. Kdyby ČD chtěly změnit celý model jízdého, jistě by to na MD dokázaly prosadit.
Naopak je třeba se držet směrnic EU a dorovnávat jen PROKAZATELNOU ztrátu vyhodnocovanou vždy pro konkrétní linky (tratě). ČD tvrdí, že na novou techniku to nestačí a jezdí se šrotem. Myslím, že alespoň na pravidelné důkladné mytí, údržbu laku a úklid by to stačit mělo, ale ani to se neděje.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.